Gå til innhold
Hundesonen.no

Tess Erngren


Lisad82
 Share

Recommended Posts

@SandyEyeCandy har vel gått kurs der og er veldig fornøyd. Jeg har bare snakket med henne, og var ikke veldig fornøyd med rådene jeg fikk. Litt variabel tilbakemelding fra kjente som har gått kurs der. Hun kan mye og er veldig positiv.

Jeg tenker at det kommer litt an på hva man vil oppnå også. For adferdsproblemer går jeg heller til www.hundiharmoni.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en del sånne drop in-timer hos henne med Aiko, og nesten et fullt valpekurs med Imouto. Veldig fornøyd, men så har jeg hunder jeg trener for aktivisering, ikke fordi de har issues. Jeg digger at hun er så positiv, men hun har blitt fryktelig dogmatisk. Det er ikke så mye rom for å se individuelle forskjeller, alle hunder vil det samme og drives av det samme.

Jeg kjenner bare ei som har vært der for atferdshjelp, og det funka ikke. Der var det blanding av eskalert shiba-monging og usikkerhet, og det blei ikke noe bedre etter timene hos Tess, dessverre. Men jeg ser jo at andre sier de er fornøyde, så jeg ville definitivt tatt en time for å sjekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender så mange som mulig av mine valpekjøpere til Tess, rett og slett fordi den positiviteten hennes smitter og gir valpene (ekvipasjene) en utrolig god start med tanke på innfallsvinkel i forhold til trening av en shiba - det bør være positivt. Har forøvrig også gått bare valpekurs og et drop-in innkallingskurs hos henne, ingen problematferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått noen kurs hos Tess (triksetrening, sladretrening, hverdagslydighet). Jeg liker veldig godt at hun er så positiv, og hunden min stortrivdes på hennes kurs (til sammenlikning mistrivdes samme hund veldig på kurset vi tok hos hundeakademiet, med mange hunder og veldig "myndig" instruktør).

Det jeg har fått mest ut av har vel vært triksetreningen/hverdagslydigheten, jeg kan ikke påstå at passeringsproblemene ble så mye bedre. Men der får jeg også skylde på meg selv, jeg har ikke vært flink til å trene på det så jeg har fortsatt hund som piper og danser av forventning når hun ser "vennene" sine (og som kan kjefte litt hvis noen er så uhøflige at de løper rett forbi) :P

I likhet med @SandyEyeCandy synes jeg dog Tess kan bli litt vel dogmatisk, så det er viktig at man også tenker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med hjelpen vi har fått av Tess. Hun er kunnskapsrik, engasjert og veldig hyggelig. Vi prøvde mange forskjellige instruktører med vår fryktaggressive hund, men det var først når vi kom til Tess at vi virkelig fikk hjelp.

Har hatt privattimer med henne og deltatt på passeringskurs og aktivitetsturer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med hjelpen vi har fått av Tess. Hun er kunnskapsrik, engasjert og veldig hyggelig. Vi prøvde mange forskjellige instruktører med vår fryktaggressive hund, men det var først når vi kom til Tess at vi virkelig fikk hjelp.

Har hatt privattimer med henne og deltatt på passeringskurs og aktivitetsturer.

Kan jeg spørre hvem andre dere hadde prøvd? Har jo litt å si hvem og hvilke metoder osv., i forhold til forskjell på resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd instruktører hos Din Beste Venn, Hund i Sentrum og Familiehunden. Vi tok også kontakt med en dame som hadde gått utdannelsen til Turid Rugaas. Alle bruker såkalt positive metoder.

Vi skulle sikkert kunnet fått hjelp hos andre flinke hundefolk, som Nina Haaland, Hund i Harmoni, Gry Løberg. Nå ble det Tess og vi er som sagt veldig fornøyde med den hjelpen, og ikke minst motivasjonen til å gå videre, som vi fikk hos henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noen erfaringer derfra som gjør at jeg anbefaler Tess/GoodDog, men jeg er absolutt for positiv hundetrening. Jeg gikk der for aktiviseringen sin del, samt mulig inspirasjon. Vil ikke bruke penger på kurs eller timer hos dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
På 2/5/2015 at 11:45 PM, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har gått en del sånne drop in-timer hos henne med Aiko, og nesten et fullt valpekurs med Imouto. Veldig fornøyd, men så har jeg hunder jeg trener for aktivisering, ikke fordi de har issues. Jeg digger at hun er så positiv, men hun har blitt fryktelig dogmatisk. Det er ikke så mye rom for å se individuelle forskjeller, alle hunder vil det samme og drives av det samme.

 

Jeg kjenner bare ei som har vært der for atferdshjelp, og det funka ikke. Der var det blanding av eskalert shiba-monging og usikkerhet, og det blei ikke noe bedre etter timene hos Tess, dessverre. Men jeg ser jo at andre sier de er fornøyde, så jeg ville definitivt tatt en time for å sjekke. :)

Hvis man syns Tess var dogmatisk i 2015. Gud hjelpe meg hvordan hun er i idag. Alle som ikke tilbringer 24/7 med hunden sin og har den med på absolutt alt er forferdelige hundeeiere som ikke forstår hundens sosiale natur. Fordi hunder liker å tilbringe tid med eieren sin betyr det nå at det er bedre for den å delta på absolutt alt vi gjør fremfor å tilbringe tid hjemme eller i bil. Om dette ikke er tilfelle, at hunden mistrives med å delta på aktivitetene man gjør, må man selvsagt la være å gjøre dette som en ansvarlig hundeeier. 

Alt av hundetrening/sport er mishandling og alle andre raser enn de hun selv mener passer inn i et moderne samfunn burde dø ut. 

Veldig synd for Gooddog kjeden og budskapet deres om positiv hundetrening. Den type holdninger og uttalelser skremmer jo folk bort og bekrefter myten om at positiv trening er for halvgærne tullete tanter. 

Forøvrig er det mange andre flinke folk som jobber i Gooddog kjeden, tror ikke Tess jobber med atferdskonsultasjoner selv pr idag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Dette var jo synd å høre. Jeg har ikke vært enig med alt, men hun har vært en rimelig god stemme for positiv hundetrening. Hvor har du dette fra? Blogg, nettsider? Gått kurs med henne selv?

Helt enig, derfor det er så trist. Bare følg henne og det Gooddog poster i sosiale medier og spesielt hvordan hun svarer i kommentarfelter osv, så skjønner man fort greia. Mulig hun er enda mer ekstrem på sine egne sosiale medier.

Har gått flere kurs osv ja, dog for noen år siden da hun mulig var noe mer "spiselig". Men selv da var det mye som jeg syns var drøyt med vurderingene og uttalelsene hennes, uten å ville skrive for mye om det på offentlige forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EasternTea skrev:

Helt enig, derfor det er så trist. Bare følg henne og det Gooddog poster i sosiale medier og spesielt hvordan hun svarer i kommentarfelter osv, så skjønner man fort greia. Mulig hun er enda mer ekstrem på sine egne sosiale medier.

Har gått flere kurs osv ja, dog for noen år siden da hun mulig var noe mer "spiselig". Men selv da var det mye som jeg syns var drøyt med vurderingene og uttalelsene hennes, uten å ville skrive for mye om det på offentlige forum. 

Lurer på hvilke tær Tess har tråkket på, siden du måtte opprette en konto på Hundesonen og dra opp en 8 år gammel tråd for uttrykke din mening 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

Lurer på hvilke tær Tess har tråkket på, siden du måtte opprette en konto på Hundesonen og dra opp en 8 år gammel tråd for uttrykke din mening 😅

Absolutt ikke noe personlig. Syns det bare er synd for budskapet hun har prøvd å formidle. Var ikke klar over at denne tråden var så gammel 🙈 tenker likevel det kan være nyttig for fremtidige kursdeltakere å lese dersom de skulle føle seg som dyremishandlere i møte med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om tråden er gammel er den nå allikevel blåst liv i igjen.

Mitt første møte med Tess var via FHS hvor vi hadde en hel uke med henne på campen. Jeg ble positivt (hehe) overrasket over henne, og syns hun er en rå dame som har mye bra kunnskap og er ganske flink til å formidle. Merk at jeg ikke nødvendigvis er enig i alt hun sier og mener, og syns også hun kan bli litt dogmatisk av og til. Men det er helt greit tenker jeg - jeg er sjeldent 100% enig med alle instruktører jeg møter.

Jeg hadde kun schäfertispen min den gangen; utagerende og slitsom å ha med å gjøre, og disse gruppe-opplevelse jeg og resten av hundeklassen hadde var svært krevende. Jeg opplevde det som positivt at Tess tok de type situasjonen knusende med ro, og ga oss verktøy til å prøve å jobbe med det. Ikke alt fungerte, men jeg satt igjen med en kursleder som ikke ble slem, frekk eller dømmende - jeg følte meg ikke som en mislykket hundeeier, som en byrde og plage for andre (jo, litt, men det hjalp veldig at jeg opplevde at Tess møtte oss med empati og forståelse), hvilket jeg ofte kunne føle hos andre jeg gikk kurs osv. for, fordi hunden min er/var problematisk.

Jeg syns også det var fascinerende å se hvordan den gamle huskyen hennes håndtere min hund. Han hadde stålkontroll på situasjonen, og håndterte den bra; det ble ikke slossing eller videre utagering som det ofte blir. Jeg har aldri set noe lignende tidligere, og jeg har heller aldri sett noe slikt i ettertid. Det imponerte meg innmari, rett og slett. DET var en råflott hund det, fy søren.

Jeg gikk valpekurs ho en annen innunder GoodDog i sommer når jeg fikk valpen. Jeg liker filosofien og syns det er bra, selv om det ikke gjorde underverker for min krevende schäferhund. Jeg er som sagt ikke nødvendigvis enig i alt, men stort sett syns jeg det er mye bra. Valpekurset inneholdt et foredrag (online) med Tess som forteller om dette med valp, det likte jeg også veldig godt. På valpekurset var det kontrollert lek, hvilket jeg elsker - jeg ser dessverre altfor mye ukontrollerte greier på valpekurs, som danner dårlig vaner og adferd hos valper som de tar med seg inn i voksenlivet! Jeg vil anbefale valpekurs i regi av GoodDog, men annet har jeg ikke så mye erfaring med (det vi var igjennom på skolen var mye foredrag og noe trening, men ikke nok til å fikse noe problemer liksom).

Jeg vil også understreke at før i tiden var jeg "tradisjonell" hundetrener; det var det jeg ble lært opp til. Tess med sin kunnskap var en viktig brikke for meg å skifte retning innenfor dette med hund. Ikke at jeg banken, slo, sparket osv. hundene mine før den tid altså, det er ikke det jeg mener. Men de fleste vet vel hvordan man ble lært opp i hundetrening før i tiden. Det er takket være uken med Tess at jeg klarte å se på hundeholdet mitt fra en annen vinkel og at det føltes overkommelig med min schäferhund - som jeg vurderte å omplassere fordi jeg følte vi ikke forstod hverandre eller hadde noe kjemi. I dag er det ikke nødvendigvis en dans på roser, men jeg sitter nå her, 7 år senere og har fortsatt hunden - rett og slett fordi jeg har en annen holdning og syn på hundehold nå, enn hva jeg opprinnelig ble lært opp til.

Ja hun er dogmatisk. Men jeg tar heller det, fremfor en tradisjonell gammel trener som klyper hunden i øret for å trene inn apporten. Tess har sykt mye kunnskap om hund som art, og det tenker jeg er verdt å ta med seg. Og jeg tenker at det Tess formidler er gode grunnbiter for å danne et godt hundeliv, enten man vil drive med konkurranse eller ikke.

Jeg har også Tess som venn på FB. Jeg syns det er inspirerende det hun deler, og jeg elsker at hun tørr å stå frem om ting, ikke bare i hundeverden men ting generelt i verden, for å skape debatt, diskusjon og sette i gang tanker hos andre, for å gjøre en endring i verden, mot retning positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...