Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hunden min gjør fra seg på trass"


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Har selvfølgelig klart å lage en stor diskusjon på FB om hvorvidt hunder gjør fra seg/tisser på trass. Jeg mener at de helt klart ikke gjør det. Det er beste eksempelet på menneskliggjøring av hunder. Når de først tisser inne så er (som regel) det på grunn av sykdom eller stress.

Tror du hunder gjør fra seg eller tisser inne fordi de er misfornøyd, rampete eller rett og slett trassige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme jeg husker en gang labbisen var en liten ungjypling, som hadde blitt bedt om å legge seg på plassen sin etter ramponering (les: tygging på betong) av brantmuren ved peisen. Bikkja lå der og så passelig misfornøyd ut, hvorpå hun bare løftet rævva litt opp og pissa på teppet. Nå skal jeg la tvilen gå hunden til gode, kan hende det var en stund siden vi hadde vært ute (selv om jeg mener vi hadde vært ute, men akk dette menneskesinnet...). Hun pleide uansett aldri å tisse inne, hun pleide å gå mot døra om det var trangt om tid både for bimmelim og bommelom. Så akkurat den gangen der, føltes det litt trassig ut. Men det kan hende det var tilfeldig, jeg tror nemlig heller ikke at hunder har den hevngjerrigheten eller "lysten til å være ond" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Og jeg vet at hunder ikke går å tenker "nå skal jeg holde meg hele turen så jeg kan tisse inne.." Det er rett og slett ikke sånn de fungerer. Hunder kan selvsagt markere seg, men igjen da er det gjerne noe annet som ligger bak. Usikkerhet, en pågående konflikt osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene mine hunder har gjort fra seg inne, så har det vært uhell fordi de ikke har rukket ut (diaré osv), eller fordi jeg har feiltolket signalene deres.

Det jeg derimot ser, er at når jeg er hos oppdretter, og har Jaro i hundegård der på dagtid, så er det en annen hannhund som reagerer veldig på ham. Jaro overser ham fullstendig, går forbi, og tisser INN i hundegården til den andre hunden, omtrent i trynet på ham. Og det skjer hver gang vi passerer, så det er ikke tilfeldig. Antar at det er en form for markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tror jeg ikke. De gjør det fordi de enten ikke er husrene, er syke eller rett og slett ikke klarer å holde seg hvis de er lenge alene. Noen tisser også pga opphisselse/glede ved besøk. Men de gjør det ikke for å være vanskelig eller som hevn.

Eller av gammel vane.. som på en måte betyr at de ikke er renslige da :) Jeg passet en hund som alltid gjorde fra seg (nr. 1 og 2) på teppegulvet hos eieren sin mens hun var alene. Hver eneste gang når hun var alene. Vi var veldig spente på hvordan det skulle gå når hun var hos oss et par uker, men det gikk bare fint. Ikke en dråpe eller noe annet. Vel hjemme igjen så fortsatte urensligheten, inntil eieren byttet ut vegg-til-veggteppet med et nytt og ubesudlet et. Da sluttet hunden der også.

Eieren pleide å si at hunden viste sin misnøye ved å være alene, men da hadde hun vel ikke sluttet når det nye teppet kom...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at hunder tenker "Nå skal jeg tisse inne fordi jeg er misfornøyd/mamma var slem/whatever"? Jeg synes det høres så utrolig ulogisk ut. Det er jo allmennkunnskap at hunder lever i "nået" og derfor ikke dveler på ting. Kan de ta hevn fordi man var slem i deres øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at hunder tenker "Nå skal jeg tisse inne fordi jeg er misfornøyd/mamma var slem/whatever"? Jeg synes det høres så utrolig ulogisk ut. Det er jo allmennkunnskap at hunder lever i "nået" og derfor ikke dveler på ting. Kan de ta hevn fordi man var slem i deres øyne?

Hunder gjør nok ikke fra seg på trass eller hevn, det er min mening :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passa en gang en hund som ikke tålte å være alene uten mennesker i to sekunder engang, så da jeg skulle ned i kjelleren for å hente noe tok jeg den med. Bor i 4.etasjen i blokk, så min hund ble igjen oppe i leiligheten ettersom jeg ikke gidda å drasse på begge to opp og ned alle trappene. Da vi kom opp igjen hadde min hund pissa på gulvet. Har aldri skjedd hverken før eller siden, hun var godt voksen og hadde vært renslig i åresvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder gjør nok ikke fra seg på trass eller hevn, det er min mening :-)

Jeg er jo, som sagt, helt enig, men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal overtale andre om det. Har et par stykker som har en litt "jeg-kan-alt"-innstilling, og de er veldig på lederskap og menneskliggjøring av hund. Så hva sier man til sånne? :P

Jeg tenker jo også at hvis mine hunder tisser inne så er det jeg som ikke har fulgt med godt nok. Spesielt på yngstemann. Hun har en liten djevel inni seg, men jeg ser jo at jeg har mistolket ett eller annet hver gang hun har tisset inne. Om vi har vært for lite ute, om jeg har giret henne opp for mye, eller noe lignende. Hun gjør det ikke fordi hun føler for å være rampete...

Huset er jo deres oppholdssted også, og hunder er jo svært renslige av seg. De liker jo ikke gå rundt å tisse der de sover og oppholder seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at hunder tenker "Nå skal jeg tisse inne fordi jeg er misfornøyd/mamma var slem/whatever"? Jeg synes det høres så utrolig ulogisk ut. Det er jo allmennkunnskap at hunder lever i "nået" og derfor ikke dveler på ting. Kan de ta hevn fordi man var slem i deres øyne?

Men stemmer denne allmennkunnskapen, eller er den litt på samme nivå som at fisk ikke føler ubehag? Og hvordan kan vi si 100% sikkert at hunder ikke hevner seg?

Jeg har vært selve forkjemperen for å avlive alle populære forestillinger om at hunder har en agenda (ta over lederskapet) eller handler i trass eller føler sjalusi osv., og jeg synes det er veldig lurt å tenke sånn fordi det betyr at vi ikke ilegger ordene deres og handlingene deres menneskelige meninger som vi ikke kan være sikre på og som kanskje ikke engang er spesielt sannsynlige. MEN, det er skummelt å gå helt motsatt vei også, dvs å se på dem som enkle, svarte bokser som mer eller mindre er godbit inn og handling ut.

Så.. jeg tror det er lurt å være åpen for at hunder er mer kompliserte i hodet enn vi ofte tror, men så lenge de ikke kan fortelle oss det så må vi være forsiktige med å ansvarliggjøre dem for mye også :) En gylden middelvei! :thumbs:

Til det du skriver om lederskapsforkjempere som er vanskelige å "overtale" om at deres forestillinger ikke nødvendigvis stemmer; jeg tror kanskje ikke det er så viktig å overtale sånne, for de kommer ikke til å endre innstilling før noen de har veldig høye tanker om forteller dem hvordan det egentlig henger sammen. Men *jeg* synes jo det er veldig interessant at det er så lett for enkelte å vite hva hunder mener og føler uten at de kan lese tankene deres.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke hunden gjør fra seg inne på trass. Om min er høyt i stress, spes på besøk kan han tisse litt inne. Ellers skjer det bare om jeg misstolker signalene hans.

Når det kommer til at de kun lever i nået tror jeg ikke stemmer helt 100%, uten at jeg skal uttale meg om hvordan det er for det vet jeg ikke helt hva jeg skal mene, noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor mennesker en gang handler som de gjør så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng!

Jeg er egentlig helt enig :) Hunder er absolutt ikke bare enkle vesener, men samtidig er det skummelt å gi dem meninger som vi mennesker har. Hunder kan jo selvfølgelig reagere på ting, men jeg mener ikke at de reagerer på ting som skjedde for en stund siden, og heller ikke ved å "gjøre faenskap" bare fordi. De reagerer jo, men de reagerer nok på ting vi ikke selv oppfatter. Litt trenge kroppsspråk, de er glade og glemmer blærekobtrollen, stress og usikkerhet av ulike slag kan også påvirke. Jeg tror virkelig ikke de gjør det for å være slemme eller for å ta igjen. Men av andre grunner. Så jeg det på hunder som enklere sånn sett, men det er nok mye der vi aldri kommer til å skjønne, hvordan kan vi?

Jeg synes også det er fascinerende hvordan man kan si at "hun gjorde det med vilje!", uten å se inn i hodet på bikkja. Sånne ting kan skape mye trøbbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det som min egen skyld om han gjør fra seg inne jeg. Uavhengig av hva som har skjedd. Nr 2 kommer bare som uhell da, sånn som diare. Det er jo jeg som styrer når han får komme ut og da er det jeg som må se tegnene på at han må ut en tur. Det er skummelt og se hvor menneskelig gjort hunder blir av eierne sine.

Jeg menneskelig gjør nok også Keiron litt, men bare internt, jeg bruker det aldri som begrunnelse for noe som skjedde. Da han tisset inne hos mamma, mente samboeren hennes at Keiron gjorde dette på trass. Men jeg sa at han var stressa, det var ingenting annet som tilsa at han skulle gjøre det. De fleste gangene vi har vært der, har vi vært 3-4 stykker i tillegg til Keiron og da går det bra. Men da vi var 5 stykker var det litt mye for det surrete pubertets hodet til Keiron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man gjort treningen rett så forbinder ikke hunden tissing med noe galt. Hvorfor skulle den det? Det er jo det mest naturlige i verden. For å i det hele tatt kunne tisse på trass så måtte den ha en klar oppfatning om at tissing inne gjør at eier blir sint/skuffet, altså må den ha opplevd dette. Da kan den vel i teorien gjøre det, men jeg er likevel skeptisk.

Man kan uansett slippe problemstillingen helt så lenge man aldri kjefter på hunden for å tisse.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man gjort treningen rett så forbinder ikke hunden tissing med noe galt. Hvorfor skulle den det? Det er jo det mest naturlige i verden. For å i det hele tatt kunne tisse på trass så måtte den ha en klar oppfatning om at tissing inne gjør at eier blir sint/skuffet, altså må den ha opplevd dette. Da kan den vel i teorien gjøre det, men jeg er likevel skeptisk.

Man kan uansett slippe problemstillingen helt så lenge man aldri kjefter på hunden for å tisse.

Veldig godt formulert! :) synes det var bra skrevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man gjort treningen rett så forbinder ikke hunden tissing med noe galt. Hvorfor skulle den det? Det er jo det mest naturlige i verden. For å i det hele tatt kunne tisse på trass så måtte den ha en klar oppfatning om at tissing inne gjør at eier blir sint/skuffet, altså må den ha opplevd dette. Da kan den vel i teorien gjøre det, men jeg er likevel skeptisk.

Man kan uansett slippe problemstillingen helt så lenge man aldri kjefter på hunden for å tisse.

Jeg insinuerer jo over her at min hund muligens kanskje kan ha tisset inne med overlegg ved én anledning. Men hun har aldri, aldri blitt straffet for å tisse inne, eller på noen måte fått formidlet at dette er noe som medfører skuffelse e.l.

Så jeg vet ikke jeg. Kanskje var det bare en "freak accident" den ene gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavaliertispa mi satte seg ned og tissa på madrassen min ved innledningen av forrige løpetid. Det var på den siden kjæresten pleier å ligge, sånn ca i pungsvettehøyde. Jeg er _helt_ sikker på at det der var en markering av brunst. Testosteronmolekylet er nemlig nøyaktig det samme, enten det kommer fra en hund eller en mann.

Edit: men "trass" var det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg insinuerer jo over her at min hund muligens kanskje kan ha tisset inne med overlegg ved én anledning. Men hun har aldri, aldri blitt straffet for å tisse inne, eller på noen måte fått formidlet at dette er noe som medfører skuffelse e.l.

Så jeg vet ikke jeg. Kanskje var det bare en "freak accident" den ene gangen...

Hvis hunden ikke oppfatter det som at du lar deg plage av at den tisser inne, så gjør den det vel ikke på trass? Her skiller jeg mellom å gjøre noe med vilje (f.eks. fordi hunden ikke vil ut i regnvær) og det å gjøre noe på trass (for å bevise noe/erte/være litt slem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nja.... Første hunden min var dønn stuerein, han. Men etter at han flyttet i godt voksen alder, hendte det han måtte være litt alene på kveldstid. Noe han syntes var helt unødvendig. Han hadde null problemer med å være alene ellers, men om kvelden, da skulle man holde seg hjemme. Så da markerte han... Det var liksom ikke vanskelig å se at bikkja var sur som en sitron når man gikk ut om kvelden. Hilse når man kom hjem da, gadd han heller ikke. All hans adferd i denne situsjonen var en eneste demonstrasjon :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passa en gang en hund som ikke tålte å være alene uten mennesker i to sekunder engang, så da jeg skulle ned i kjelleren for å hente noe tok jeg den med. Bor i 4.etasjen i blokk, så min hund ble igjen oppe i leiligheten ettersom jeg ikke gidda å drasse på begge to opp og ned alle trappene. Da vi kom opp igjen hadde min hund pissa på gulvet. Har aldri skjedd hverken før eller siden, hun var godt voksen og hadde vært renslig i åresvis.

Dette er jo et helt tydelig eksempel på en hund som er utrolig redd. Du forsvant, den ble helt alene: og tisset på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg kanskje du har misforstått litt ;) Min hund har ingen problemer med å være alene.

Jeg nevnte ikke din hund, min hund eller noen andres hund. Jeg kommenterte det du skrev i quoten. Og jeg garanterer at den hunden, hvem nå enn det var sin, tisset på gulvet fordi den var redd... Ikke for å ta igjen eller være slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...