Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hunden min gjør fra seg på trass"


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Det jeg derimot ser, er at når jeg er hos oppdretter, og har Jaro i hundegård der på dagtid, så er det en annen hannhund som reagerer veldig på ham. Jaro overser ham fullstendig, går forbi, og tisser INN i hundegården til den andre hunden, omtrent i trynet på ham. Og det skjer hver gang vi passerer, så det er ikke tilfeldig. Antar at det er en form for markering.

Jeg har noen tilsvarende historier om Luno. Der det er trening for belgerklubben er det to store baner inntil hverandre, skilt av netting. En gang stod det en liten terrier og bjeffet kontinuerlig gjennom gjerdet. Etter en stund gikk Luno bort, helt rolig og uten lyd, og tisset på den gjennom gjerdet, før han gikk vekk igjen... Det hele gjentok seg noen uker senere (terrieren sluttet forøvrig begge gangene). Ellers gjorde han aldri noe sånt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at hunde gjør fra seg fordi de faktisk må på do.

Om ikke det er snakk om stress da, f.eks tisse på seg av glede osv.

Men så tror jeg også at hunden da tisser på deg fordi den i utgangspunktet faktisk måtte tisse.

:lol: Det enkle er ofte det beste. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte ikke din hund, min hund eller noen andres hund. Jeg kommenterte det du skrev i quoten. Og jeg garanterer at den hunden, hvem nå enn det var sin, tisset på gulvet fordi den var redd... Ikke for å ta igjen eller være slem.

Hvorfor skulle en hund som overhodet ikke har noen problemer med å være alene plutselig bli "utrolig redd" da den ble forlatt? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en hund som overhodet ikke har noen problemer med å være alene plutselig bli "utrolig redd" da den ble forlatt? :blink:

Unnskyld! Jeg ser jeg har lest feil nå. :P Jeg trodde du passet en hund som ikke tålte å være alene hjemme, gikk ned i kjelleren, og _den_ tisset på gulvet. :flowers:

Da misforsto jeg. Men jeg tror fortsatt ikke at din hund tisset på gulvet på trass.. Jeg tror nok heller bare at den måtte veldig tisse der og da. Kanskje hadde den drukket mye tidligere på dagen, spist mye snø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret her har aldri fått kjeft for å gjøre noe inne, jeg har jo visst at det var min feil som lot det gå for lenge/ikke så tegnene på at han måtte ut/etc. Men jeg skal innrømme at jeg ved en anledning spøkte med at han gjorde det på trass. Da hoppet han opp på sengen min (en kort stund etter at vi hadde vært ute) mens jeg satt med ryggen til ved pulten min og jobbet. Etter et lite minutt snudde jeg meg, og så at han sto der og så på meg. Så snart han hadde øyenkontakt tisset han :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trass eller "hevn" forutsetter evne til å holde på en følelse OG samtidig planlegge -rent kognitivt - at man skal utøve en handling for å markere sin misnøye. Jeg tor nok at hunder kan planlegge i en viss grad, men jeg tror ikke hunder holder på følelser som sådanne. Jeg tror de ER i en emosjonell/kognitiv tilstand i øyeblikket. Dermed faller - for meg i hvert fall - ideen om trass/hevn bort.
Opphisselse, redsel, glede osv kan trigge blærens tømmingsreflekser. Noen hunder gjør fra seg av gammel vane - kluet da er å finne måter å bryte vanene på. Enten det betyr å fjerne tepper, lufte hyppigere i perioder, osv.
Vi hadde en periode en hund som løp en etasje ned fra hoved-etasjen, og til ytterdøren i kjelleren, og gjorde fra seg der. Det var tydelig at det var ensbetydende med "UTE". Løsningen ble at vi satte en port foran trappa ned. Da ble det slutt på å gjøre fra seg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke doffen planla så veldig at han skulle tisse ned Thorstein, jeg tror bare at senga og dyna og dermed Thorstein var lettest tilgjengelig når jeg var treg til å stå opp og komme meg ut :P (det var nemlig ekkelt å tisse på ting som ikke absorberte :P) Thorstein har nok en annen variant av historien :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg kanskje du har misforstått litt ;) Min hund har ingen problemer med å være alene.

Nei, men det er kanskje ikke vanlig at du går fra hunden din med en annen hund. Jeg tror neppe redd er det den ble, men stresset kan den ha blitt fordi det er en uvant situasjon og fordi den ikke fikk bli med og ble stående alene..

Altså, jeg har ingen problem med å forstå at en hund kan markere seg, men at den markerer på trass eller hevn er jeg ikke enig i. At man er vekke på et annet tidspunkt kan være nok det til at en hund som vanligvis ikke bryr seg får en reaksjon. Ikke nødvendigvis at de blir redde, men at det blir stress, usikkerhet e.l. pga uvant situasjon. Eller om man kjefter på de eller har en konflinkt av noe slag så er det jo helst stresset rundt den pågående konflikten som skaper det, og det kan like gjerne være usikkerhet som at hunden er så utrolig tøff å gjør det på "trass". Fullstendig klar over at hunder er komplekse vesener med et bredt spekter av følelser osv, men deres kognitive egenskaper legger ikke tilrette for "hevn" eller trass. Det er det våre hjerner som gjør. Om en hund gjør noe så er det ganske sikkert en god, naturlig grunn til som ikke skyldes menneskelige handlingsmønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare opplevd at hunder tisser for å markere (instinkt, kke trass) eller fordi de ikke klarer holde seg lenger.

Litt OT, men det må bare ut: gang jeg sovnet av, men våknet akkurat i tide til at jeg fortsatt kunne rekke en 15 stp kjemieksamen om jeg _løp_, så løp jeg fra hunden og lot ytterdøren stå ulåst. Ringte et par naboer fra bussen for å spørre om de kunne gå ut med hunden, men alle hadde dratt hjemmefra allerede. Jeg forventet at stakkaren ville tisse inne, men da jeg kom hjem i 15:30-tiden, så satt hunden pliktskyldigst i gangen og knep så han var blå. Da hadde han holdt seg helt siden kvelden i forveien, nærmere 17 timer!

Cavalieren har i motsetning ingen problemer med å bare sette seg ned og gjøre sitt fornødne i gangen om ingen er på pletten for å ta henne med ut når hun må.

At en hund vil tisse på trass er noe jeg nekter å tro før jeg selv får se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom en hund tisser inne på "trass" så må det ihvertfall være en klar link i hodet dens om at det er en måte å gjøre eier sint på. Sannsynligvis så er det andre ting som gjør det da jeg ikke kommer på en situasjon hvor min hund har gjort noe for å gjøre meg sint (jada, det er svigerforskning). Han gjør ting som gjør meg sint, men motivasjonen ligger jo da et annet sted. Hvorfor skulle de gjøre noe for å gjøre eier sint?

Vår har tisset inne en gang etter at han ble husrein (har hatt diare noen ganger, men tror virkelig ikke han synes det er no gøy). Da tisset han på et søskebarn sin kliss nye babybag (ingen baby i sikte). Skjønte virkelige ikke helt hvorfor, helt til forklaringen kom at der bruker den 6 år gamle franske hannbulldoggen til søskenbarnet å ligge. Denne hadde han nettopp hadd en tissekonkurranse med uti hagen, så var vel kanskje ikke så rart likeve. Har ikke skjedd verken før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare opplevd at hunder tisser for å markere (instinkt, kke trass) eller fordi de ikke klarer holde seg lenger.

Litt OT, men det må bare ut: gang jeg sovnet av, men våknet akkurat i tide til at jeg fortsatt kunne rekke en 15 stp kjemieksamen om jeg _løp_, så løp jeg fra hunden og lot ytterdøren stå ulåst. Ringte et par naboer fra bussen for å spørre om de kunne gå ut med hunden, men alle hadde dratt hjemmefra allerede. Jeg forventet at stakkaren ville tisse inne, men da jeg kom hjem i 15:30-tiden, så satt hunden pliktskyldigst i gangen og knep så han var blå. Da hadde han holdt seg helt siden kvelden i forveien, nærmere 17 timer!

Cavalieren har i motsetning ingen problemer med å bare sette seg ned og gjøre sitt fornødne i gangen om ingen er på pletten for å ta henne med ut når hun må.

At en hund vil tisse på trass er noe jeg nekter å tro før jeg selv får se det.

Jeg tror noen hunder får skikkelige tvangstanker om at det ikke er mulig å tisse inne om de aldri har gjort det noe særlig. My f.eks, aussien her, var husren på 2-3 dager da hun kom hjem til meg som 8 uker gammel valp.. Og har aldri tisset på gulvet siden. Hun holder seg i det utroligste hun også, men gir tydelige tegn på når det virkelig begynner å knipe.. Og når hun har holdt seg lenge så tisser hun MYYYE! :lol: Noen hunder har nok store blærer også. Det blir som vintervalper osv. som nekter å tisse på plenen når det ikke er snø der lengre :lol:

(Til sammenligning så setter Emma, blandingshunden på 3kg, seg ned å tisser på gulvet minst en gang om dagen på vinterstid. Hun ble aldri 100% husren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er kanskje ikke vanlig at du går fra hunden din med en annen hund. Jeg tror neppe redd er det den ble, men stresset kan den ha blitt fordi det er en uvant situasjon og fordi den ikke fikk bli med og ble stående alene..

Ja, min første tanke var jo at dette på ett eller annet nivå var et tegn på misnøye. Men stress fremfor "trass" ja, den kan jeg være med på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke doffen planla så veldig at han skulle tisse ned Thorstein, jeg tror bare at senga og dyna og dermed Thorstein var lettest tilgjengelig når jeg var treg til å stå opp og komme meg ut :P (det var nemlig ekkelt å tisse på ting som ikke absorberte :P) Thorstein har nok en annen variant av historien :lol:

Hvem er Thorstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig.

men det er ikke akkurat sånn det føles.

Hunden min er egentlig husren og åtte år gammel og pleide aldri å tisse inne før vi flyttet inn i helt nytt hus.

Nå tisser han inne nesten hver gang vi forlater han, vet bare ikke om han tisser mens vi er borte eller om han tisser fordi han blir så glad fordi vi kommer hjem? Ene gangen gikk jeg bare til postkassen også hadde han tisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En venn av meg har 2 hunder. Den ene er litt gammel derfor kan han ikke være med på alle aktiviterer som den yngre deltar på. Så derfor blir den gamle av og til igjen hjemme. Den gamle gjør aldri fra seg inne. Men når min venn tar med kun den yngste, løper den gamle inn rett inn på soverommet, jumper opp i senga, og pisser i senga. Så hopper den ned igjen, og går inn i stua til min venns kone.

Hvorfor? For å "protestere / straffe" for at den ikke får bli med ut?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hadde en periode da begge tisset i senga..... :/

Dogoen hadde da litt utflod fra penis, og slikket seg veldig da han lå i senga. Min teori er at staffen da luktet urin/"penislukt" i senga, og ville markere selv for å vise at han (også?) "eide" senga. Dogoen begynte jo da også å tisse der. Dette var midt i den fysiske puberteten, tenker jeg. Ikke trass - markering. Hevd.

Hundene mine har aldri blitt straffet for å gjøre fra seg inne. De er begge veldig flaue om det skjer. Senest for et par måneder siden reagerte dogoen kraftig på overdose med B-vitamin, noe som gjorde at han plutselig måtte tisse. Jeg har aldri sett så mye skam i en hund før, det var fælt å se på..

Så nei, jeg tror ingen av mine bikkjer gjør fra seg for å hevne seg på meg. Men at en hund kan være trassete - det tror jeg ;) Som når dogoen tar en dorull han vet ikke er lov, og han kikker på meg med det blikket før han gjør det. Og jeg tror han er i stand til å planlegge det. Det blir nok mer å skulle hevde seg litt, være litt kjekkas, ikke hevn..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...