Gå til innhold
Hundesonen.no

Etisk forsvarlige hundefor som smaker godt?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med tanke på miljøet så viser det seg at det er mer forurensing per tonn varer sendt fra Oslo til Trondheim med trailer enn per tonn varer sendt med båt fra Kina til Oslo. Det er fordi skipene kan rom

Når de tester på pris og smakelighet, og ikke nødvendigvis ser så nøye på ingrediensene, så er det ganske relevant, mener nå jeg.

Oijen er bra det, men bare vær klar over at ferskt kjøtt inneholder 80 % vann. Altså er kjøttinnholdet i Orijen med 80% ferskt kjøtt i underkant 20% tørket kjøtt og kjøttprodukter. Altså omtrent likt

Har brukt Orijen og VogH hele veien fra min var valp, men det ser ut til at han har litt sensitiv mage og ikke tåler råfôr så godt. Så han har vært super på kun Orijen i perioder.

Byttet fra Orijen til Acana på katten for et par måneder siden, og det har godt veldig fint, så tenker å prøve det på hunden også. - Katten nektet forøvrig å røre fôret første gang (var Six Fish-varianten, som stinker veldig!), men etter en uke med en "smaksprøve" tilgjengelig, så gikk hun over til å kun spise Orijen og lot RC-fôret ligge igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på miljøet så viser det seg at det er mer forurensing per tonn varer sendt fra Oslo til Trondheim med trailer enn per tonn varer sendt med båt fra Kina til Oslo. Det er fordi skipene kan romme så mye mer. Så med tanke på at Orijen er laget i Canada og sendes med båt så er det ikke så skadelig for miljøet, sammenlignet med europeiske fôrmerker som kjøres med trailer gjennom hele Europa.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt å høre at Orijen er fraktet miljøvennlig, for nå har jeg bestilt to små sekker på litt over 2 kg for å teste. Den røde ettellerannet og 6fish, som alle skryter av. Det blir spennende :) Hunden er egentlig ikke kresen, så jeg kan alltids bruke det som godbiter om hun ikke vil spise av matskålen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt å høre at Orijen er fraktet miljøvennlig, for nå har jeg bestilt to små sekker på litt over 2 kg for å teste. Den røde ettellerannet og 6fish, som alle skryter av. Det blir spennende :) Hunden er egentlig ikke kresen, så jeg kan alltids bruke det som godbiter om hun ikke vil spise av matskålen sin.

Aner ikke hvor gammel hunden din er, men 6 fish er det også glucosamin i, noe som jo er fint for ledd. :) (Derfor jeg bruker den)

Jeg har som nevnt brukt alle 3 typene, syns definitivt Regional Red og orginalen lukter bedre, men det sier jo seg selv når 6 fish består av så og si bare fisk. :P (Jeg er ikke så glad i fiskelukt) Alle 3 lukter forholdvis sterkt, men ikke på en negativ måte syns jeg.

Bikkja har vært like interessert i alle 3 typene, svigers sin hund er helt helfrelst. (Den får labb/appetitt til vanlig) Den kom springende opp trappa hver gang han hørte lyden av fôrposen min, og sto utenfor rommet vårt og pep fordi han hadde lyst på Rocky sin mat. :P Har aldri sett han slukt mat så fort, som de gangene han har vært her på pass og fått Orijen av meg. :P (Han er kreeeeesen, bruker lett 10-20 minutt på å spise prosjonen sin. Eier har til og med håndfôret ham i perioder fordi han er så matlei)

Effekten har vært lik på min hund, på alle 3 typene. Dog har røytet mindre nå siste månedene, om det sammenfaller naturlig med tilskuddene han har fått nå eller om det er effekten av bytte fra Regional Red til 6 fish, eller en god mix av begge deler er ikke godt å si. (Han røyter generelt mye hele året, så litt deilig at det har minket såpass siste månedene. Går jo ann å klø på dyret uten at det faller av en halv kg pels nå)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi

Forhåpentligvis har kvaliteten på foret noe å si også :)

Man kan jo ikke si at kvaliteten er dårlig. Det er faktisk veldig mange hunder som bruker det og fungerer veldig bra.. Jeg vet også om allergihunder som kun fungerer på dette..

Men min erfaring er at foret ikke har like god holdbarhet som andre merker.. Men det er vel ikke nødvendigvis noe nei-nei?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke si at kvaliteten er dårlig. Det er faktisk veldig mange hunder som bruker det og fungerer veldig bra.. Jeg vet også om allergihunder som kun fungerer på dette..

Men min erfaring er at foret ikke har like god holdbarhet som andre merker.. Men det er vel ikke nødvendigvis noe nei-nei?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man har jo selvsagt forskjellige preferanser, men for meg er labb ikke noe aktuelt. Altfor mye korn og møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke ha funnet tester hvis det ikke hadde hatt en viss kvalitet. Hva man personlig mener er nok irrelevant..

Når de tester på pris og smakelighet, og ikke nødvendigvis ser så nøye på ingrediensene, så er det ganske relevant, mener nå jeg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de tester på pris og smakelighet, og ikke nødvendigvis ser så nøye på ingrediensene, så er det ganske relevant, mener nå jeg.

Men går dere inn og ser, så har det dårligste foret fortsatt over 60% av proteinet som kommer fra animalsk kilde, og i følge ingrendisenslista, så er det mer korn i feks RC enn appetitt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går dere inn og ser, så har det dårligste foret fortsatt over 60% av proteinet som kommer fra animalsk kilde, og i følge ingrendisenslista, så er det mer korn i feks RC enn appetitt..

Ja, så var det dette med "animalsk kilde" da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dyrene det som fôret er blitt laget av? Kyllingen f.eks. Når det er kylling i, hvordan blir det med antibiotikaresistensen? På v&h er jo den problemstillingen aktuell siden kjøttet er rått, det blir kanskje noe annet med kjøtt i tørrfôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var det dette med "animalsk kilde" da...

Ja, nå lurer jeg faktisk :P Man har jo alltid hørt at Labb er så forferdelig, men hvorfor, i grunn? Har vi bevis på det, utover at noen mener bikkja ble dårlig i pelsen (det ser vi jo de blir av Orijen og, uten at jeg ser Orijen blir kalt for "ikke-kvalitetsfor").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dyrene det som fôret er blitt laget av? Kyllingen f.eks. Når det er kylling i, hvordan blir det med antibiotikaresistensen? På v&h er jo den problemstillingen aktuell siden kjøttet er rått, det blir kanskje noe annet med kjøtt i tørrfôr?

Det lurer jeg på også. Orijen selger noe de kaller frysetørket fôr, så det betyr kanskje at ikke alt hundetørrfôr er frysetørket, men er det varmebehandlet?

Nå ser jeg det som et poeng å holde meg unna alt fôr som inneholder kylling, men kjøper vi fôr som er produsert utenlands så har vi ikke så veldig god kontroll på innholdet, og i mange andre land er dyretettheten mye høyere enn i Norge og antiotikaresistente bakterier utbredt.

En annen ting, når vi vet at innholdsfortegnelsen på menneskemat ikke alltid stemmer (feks hestekjøtt i lasagne og svinekjøtt i karbiser ol.), så vet jeg ikke hvor stor tro jeg har på at lam & ris alltid betyr bare lam&ris. Jeg mener ikke at vi skal la være å fôre hundene våre eller oss selv fordi verden bare prøver å lure oss, og jeg vet ikke helt hva jeg vil frem til .. men det er jo greit å ha en viss sunn skepsis til alt vi hører og leser, og ikke se seg blind på lovnader om økologisk kjøtt og bare de beste stykkene osv. Jeg håper egentlig det er bare løgn det med de beste stykkene, for jeg synes faktisk at hunder kan få avfall (av høy kvalitet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen, i motsetning til mange av de andre får man kjøpt det I dyrebutikker rundt om, ikke bare nettsider for svært spesielt interesserte.

Uten å gå for langt av track så hadde de tatt inn et av de andre forene som finnes som er oppe blant orijen på det meste og markedsføt på samme måte så hadde det jo blitt kjent det også.

Mine har desverre ikke fungert på orijen, så ene får Dr. Clauder and og potet og andre får Pro Plan laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...