Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamrotter, mens jeg venter...


puddellover
 Share

Recommended Posts

Advarsel, dette er kanskje for de litt spesielt interesserte, anyways

Alle som venter på valper har sin egen tråd, og da passer det jo fint med en egen ventetråd for rottebabyene jeg venter på.

Som overskriften sier, så er det snakk om rotter. For de som ikke har vært på forumet sånn alt for lenge så kan jeg si så mye som at jeg har hatt ganske mange rotter tidligere, senest for halvannet år siden. Pac-Man het han, en litt enkel, ensom og søt rottemann. Det rotteholdet endte etter kun et par måneder fordi han ble syk, og jeg orket ikke tanken på å ha kjæledyr med så kort levetid. Før nå, nå holder jeg på å "dø på meg" etter rotter igjen.

Nå prøver jeg på nytt, og jeg er igjen ute etter rotter jeg kan trene fordi det gir et mye mer meningsfullt rottehold når jeg har en liten plan. Av den grunn velger jeg å ikke skaffe meg omplasseringsrotter, fordi det er lettere å opprette tillit mellom meg og rottene når de er små og tillitsfulle, så de stoler nok på meg til å utføre triks etterhvert. En annen ting jeg har tenkt nøye igjennom er hvor jeg kjøper rotter fra, og hvordan foreldredyrenes gemytt er. Særlig med tanke på fres i rumpa, håndterbarhet og hvor interessert de er i mennesker. De fleste har som mål å lage rotter som er bedagelige koseklumper da de aller fleste rotteeiere er ute etter dette, men jeg har vært på utkikk etter rotter som også er litt over gjennomsnittlig nysgjerrige, oppmerksomme, fartsfylte og kontaktssøkende.

Jeg tok kontakt med en oppdretter jeg tidligere har kjøpt rotter av som jeg har vært veldig fornøyd med. Hun hadde to kull på tapeten og i skrivende stund er det ene kullet 1 uke gamle og det andre kullet ventes om 1 uke.

Sånn som det ser ut nå, så blir det en jente fra hvert kull (håper det kommer nok jenter i det andre kullet) fordi det ene kullet er etter foreldre som er rolige, tålmodige og interesserte, kanskje ikke helt med den store fresen i rumpa, men likevel noe jeg er interessert i. Det andre kullet er etter foreldre som er menneskeelskende, tillitsfulle "spoinkere som forhåpentligvis gir enda litt mer fres til avkommet enn det andre kullet forventes å ha.

På den måten vil jeg med større sannsynlighet få to veldig fine rotter med potensial til å bli morsomme "lydighets"-rotter. :P

post-1402-0-29934100-1422794342_thumb.jp

Trykk på bildet for å lese mer om kullet som er født. Såvidt jeg vet er det også en ledig hann :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Advarsel, dette er kanskje for de litt spesielt interesserte, anyways Alle som venter på valper har sin egen tråd, og da passer det jo fint med en egen ventetråd for rottebabyene jeg venter på.

Aine: Nimh: Begge to: Ser ikke forskjell, annet enn på magen. Men det kommer seg nok. Aine elsker mat og kos. Nimh har ikke så mye tid til kos og vil helst bestemme litt selv. De er veldig

I morgen er det én uke til jeg henter hjem Nimh og Aine. Ord blir fattige om jeg skal prøve å beskrive gleden og spenningen jeg føler på nå. Gleder meg så veldig til å bli kjent med dem!

Posted Images

Så spennende! Jeg har sansen for rotter. Artige dyr med personlighet, og så synes jeg at de har veldig praktisk størrelse. Litt å ta i samtidig som de ikke er så store. :) Eneste er at jeg fort synes at det blir lukt, og så er det denne korte levealderen da...

Håper du legger ut flere bilder etter hvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Så herlige! En gang i tiden vil jeg ha rotter igjen, men da jenterotter. Veldig synd at de lever så kort, men duverden så mye selskap og glede de sprer!

Håper du holder oss litt oppdatert da, spennende å lære dem triks! :)

Ja, det er utrolig koselig! At så små dyr kan spre så mye glede liksom :D

Hvilken oppdretter er dette fra? :) Vet om to veldig fine kull som er leveringsklare om ca 6 uker. :)

Karmas rotterede (du kan få opp nettsiden ved å trykke på bildet i det første innlegget) :)

Så spennende! Jeg har sansen for rotter. Artige dyr med personlighet, og så synes jeg at de har veldig praktisk størrelse. Litt å ta i samtidig som de ikke er så store. :) Eneste er at jeg fort synes at det blir lukt, og så er det denne korte levealderen da...

Håper du legger ut flere bilder etter hvert! :)

Helt enig i at lukten er litt kjedelig, må innrømme at det er den som hindrer meg i å ta helt av med tanke på rotter (holder med 2-4 stykker). Men når de ikke er så mange så er det veldig overkommerlig! :D Eneste fordelen med den korte levealderen er at de er supre dyr å ha for meg som ikke har oversikt over livet de neste årene. Heldigvis er gleden over dem når de lever definitivt verdt sorgen til slutt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Så artig og så søte! :D

Forøvrig leste jeg tarmtotter i overskriften og lurte veldig på hva denne tråden handlet om :icon_redface:

Det skjønner jeg godt! Men altså... de ser jo ut som små villier :lol:

Var på telefon, og da kom bildet bare i en egen fane. Men nå gikk det :) Har hørt om det kullet der, og tror det skal være veldig bra ^^

Åja! Ja! Jeg liker "kombinasjonene" om det er lov å si det om rottekull, samtidig som at jeg liker at oppdretter til kullet har erfaring som oppdretter, oppdaterer godt og samtidig er veldig flink til å håndtere de små. Dessuten føles det som en kvalitetssikring at jeg har kjøpt rotter derfra tidligere :ahappy:

Jeg venter også på et kull nå! Hun har ikke sjekket kjønnene enda, men jeg håper på å få vite det idag. Da blir det to jenter hit ^_^

Så utrolig gøy Vimsy! Fra hvem? Jeg synes du skal poste bilder her og skrive, så får dette bli den store rottetråden (vanskelig å holde liv i tråder i denne delen av forumet) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig gøy Vimsy! Fra hvem? Jeg synes du skal poste bilder her og skrive, så får dette bli den store rottetråden (vanskelig å holde liv i tråder i denne delen av forumet) :)

Jeg kan spørre om tillatelse til å stjele bilder når jeg vet om det faktisk er nok jenter i kullet til at jeg får to stk. :) Og som sagt får jeg forhåpentlig vite det i dag. :wub:

Det er noen jeg har på FB, så ikke oppdretter i så måte, men tror det blir gode unger. :) Leveringsklare den 17. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rottefan, men gav opp rottehold etter at min siste vidunderlig gode.hannrotte døde prematurt, trolig indirekte av depresjon, i 2008. Hadde da dårlig samvittighet i et års tid først, fordi jeg slet med å kombinere det å være 100% alenemor med spedbarn, med et godt rottehold. Å bygge et nesten 1,5 kubikkmeter stort bur med mange etasjer, fullt av naturmaterialer, trapper, stiger, huler, tuneller, og godbiter hjalp ikke. Rotta ble rett og slett klinisk deprimert av for lite kontakt etter at menneskebarnet kom til verden. Utrolig sosiale og intelligente dyr. Har dessverre ikke overskudd til å holde rotte® igjen I overskuelig framtid, men gleder meg stort til å følge sånne tråder som denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du kontakt med Karma btw? Har prøvd både NTF forum og mail, men får ikke svar :icon_cry:
Har sykt lyst på en siamese om det går bra med disse jentene... men lista hun hadde på tomatkullet er fullt og jeg vil uansett vente til litt senere i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig gøy at det er så stor interesse for rotter her, da må jeg og @Vimsy være flinke til å holde liv her :D

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Så søte :) hadde fra karmas før :) skal aldri ha rotter igjen :/ håper dine blir friske og fine :)
Red: jeg hadde fra Buddha kullet :)

Åhhh! Jeg hadde to jenter fra Buddha-kullet som jeg måtte omplassere fordi tiden ikke strakk til, men de jentene var sååå fine!

Jeg er også rottefan, men gav opp rottehold etter at min siste vidunderlig gode.hannrotte døde prematurt, trolig indirekte av depresjon, i 2008. Hadde da dårlig samvittighet i et års tid først, fordi jeg slet med å kombinere det å være 100% alenemor med spedbarn, med et godt rottehold. Å bygge et nesten 1,5 kubikkmeter stort bur med mange etasjer, fullt av naturmaterialer, trapper, stiger, huler, tuneller, og godbiter hjalp ikke. Rotta ble rett og slett klinisk deprimert av for lite kontakt etter at menneskebarnet kom til verden. Utrolig sosiale og intelligente dyr. Har dessverre ikke overskudd til å holde rotte® igjen I overskuelig framtid, men gleder meg stort til å følge sånne tråder som denne :)

Jeg ser det at det er lettere å ha rotter når de er flere, mest for egen samvittighet og fordi det er så vanskelig å erstatte det sosiale rotta vanligvis ville hatt med flokken. Høres ut som om du strakk deg langt for rottemannen din! :flowers:

Hvordan fikk du kontakt med Karma btw? Har prøvd både NTF forum og mail, men får ikke svar :icon_cry:
Har sykt lyst på en siamese om det går bra med disse jentene... men lista hun hadde på tomatkullet er fullt og jeg vil uansett vente til litt senere i år. :)

Jeg sendte melding på facebook :shifty: Nå ser jeg at det er mange som har siamese eller rotter med siamese i stamtavlen, så det kommer nok masse fremover! Jeg skal ha fra tomatkullet, slang meg på i en fei fordi jeg synes det som ble skrevet om moren til det kullet var perfekt med tanke på "lydighets"-rotta :P Prøver så godt jeg kan å ikke bry meg om utseendet, men jeg må innrømme at den store drømmen er en black hooded dumbo, bare fordi de er så skamsøte. :innocent:

eh.. ja :lol:

Men håper dere fortsetter med en rottetråd for de er så ufattelig søte! Også fascinerende med lydighetsrotter da (film!) :D

Jeg fikk i utgangspunktet ikke lov av venninna mi til å bli en sånn "crazy ratlady" som legger ut plenty av bilder og filmer, men har fått tillatelse til å legge ut filmer der de trikser. (men hehehhe, det blir nok masse bilder også) :teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig, gleder meg til å følge de små tottene :) Ekstra hyggelig fordi jeg nettopp har måttet si farvel til mine to siste gutter fra en flokk på fem. Rotter er så fine kjæledyr! Jeg trente litt klikker med mine, og noen av dem tok ting mye raskere enn hunden ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig. :)

Jeg har hatt rotter mesteparten av livet, og de har gitt meg utrolig mye. Dessverre måtte hun ene avlives for noen uker siden, så nå sitter jeg igjen med ei gammel pelsdame med svulster... Ikke så lenge igjen for henne heller. :(

Men blir nok ikke flere etter henne nå. Kjenner jeg har nok med hunden, og er slitsomt å ha rotter og katt samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha rotter og hund samtidig, hvordan funker det for folk?

*nysgjerrig*

Det gikk helt fint, han brydde seg ikke om dem. Men man må selvfølgelig være mer forsiktig, jeg lot ikke rottene løpe løs i stua med hunden i samme rom. Hadde alltid kontroll på hvor de var i forhold til hverandre. Det er vel ellers raseavhengig hvor interessert hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Ja hun var kjempesøt :) men ekstremt mye syk og ikke loddet i hodet :/

Jeg skjønner, den ene jeg hadde døde ganske raskt etter omplassering på grunn av lungebetennelse med en spesiell bakterie. Utrolig kjedelig, men det er sånn som skjer. Heldigvis viser flesteparten seg å være bra!

Så koselig, gleder meg til å følge de små tottene :) Ekstra hyggelig fordi jeg nettopp har måttet si farvel til mine to siste gutter fra en flokk på fem. Rotter er så fine kjæledyr! Jeg trente litt klikker med mine, og noen av dem tok ting mye raskere enn hunden ;)

Så gøy! Jeg har liksom ikke sett denne muligheten før jeg begynte på vernepleien og ville prøve ut det jeg har lært i praksis på rottene. Gleder meg :D

Så koselig. :)

Jeg har hatt rotter mesteparten av livet, og de har gitt meg utrolig mye. Dessverre måtte hun ene avlives for noen uker siden, så nå sitter jeg igjen med ei gammel pelsdame med svulster... Ikke så lenge igjen for henne heller. :(

Men blir nok ikke flere etter henne nå. Kjenner jeg har nok med hunden, og er slitsomt å ha rotter og katt samtidig.

Ja, jeg kan forstå rotter og katt. Føler liksom at rotter er en fin erstatning for katt - og hundehold, men ikke så lett å kombinere.

Rotter :wub: ! Hvordan er jenterottene i forhold til gutta når det kommer til lukt?

Jeg sier som Vimsy, jentene lukter ikke i like stor grad, men hovedgrunnen til at jeg velger å gå for jenter er egentlig fordi de markerer med dråper i stedet for dammer, og fordi det er litt mer futt i dem :P

Å ha rotter og hund samtidig, hvordan funker det for folk?

*nysgjerrig*

Vi har hatt puddel og rotte samtidig, og pudlene synes rottene er spennnede og litt ekle, men lar de være. Dachsblandingen vi hadde tidligere hadde mye moro med å se på rottene, men var ikke like "trygg" å ha i lag med rottene som pudlene er. Tror det er litt avhengig av jaktinstinkt og individet :)

post-1402-0-07015800-1422808502_thumb.jp

Og dere, det aller beste med rottebabyer.... (her er mine buddha-babyer).

post-1402-0-96957700-1422808529_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha rotter og hund samtidig, hvordan funker det for folk?

*nysgjerrig*

Kommer vel an på hunden tenker jeg. Jeg hadde rottene løs med Laika, men aldri alene, og jeg passet alltid på at hun var rolig,og gjerne lå ned. Rottene syntes det var spennende, og ville gjerne klatre på henne. De var også veldig glad i tåfis generelt, så de nappet gjerne både henne og meg i tærne.

Gira ville jeg ikke hatt løs med dem,hun ville blitt for voldsom.

Hadde faktisk ene katten av mamma og de inne til dem når de var løse. Satt på tvers over gulvet,mellom dem da, så jeg hadde full kontroll. Men katten syntes de var skumle, så hun gjemte seg :P

Vår katt har et par hakk i øra etter rottene. De beit han når han satt på utsiden av buret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...