Gå til innhold
Hundesonen.no

Frysmarkering på gjenstand.


ElinT
 Share

Recommended Posts

Ja, starter med å sette frem gjenstand, klikke (eller si "bra) og belønne når hunden er borti med snuten. Etterhvert som hunden skjønner at det handler om å være borti med snuten, så venter man litt med klikket/bra'et og forlenger dermed tiden hunden markerer på gjenstanden. For å si det enkelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo har god gjenstandsinteresse og forståelse for shaping, så vi har startet gjennom target.
Her er en liten FB-video fra hans første økt, her venter jeg litt på siste markering siden den er uryddig. Det gikk veldig mye bedre etterpå, med mer sikkerhet for øvelsen og bastante markeringer.

Belønnet interesse for gjenstanden (i vårt tilfelle, mynt), og da tok han target med én gang siden vi har drevet litt på med targettrening tidligere, han har dermed forståelse for å holde target over noen sekunder. Vi startet rett og slett at jeg holder mynten, han markerte - jeg la mynten på gulvet, han markerte - jeg flyttet mynten på gulvet, han markerte. Jeg drøyet litt for å være sikker på at han tok targeten og tenke, og ikke bare skuffa snuta borti for å få godis. Senere tenker jeg at vi legger slik hullete antisklimatte over mynten på gulvet, deretter flytter mynten til flyttekassene, eventuelt beveger oss ut i snø/gress, for søksbitens del. Søk har han også vært borti før, gjennom feltsøk, men nå skal gjenstanden altså ikke apporteres, så jeg er spent!

Vi kom over et lite problem, dog. Keo har shapet apport, så han ønsket gjerne å plukke opp den lille irriterende tingen :lol:
Det er også noe vi må 'rydde i', man ser i videoen at han flytter på mynten.

Vi har dette som prosjekt på skolen, hvor lærer også har fremgangsmåte ved hjelp av å markere på leke. Det gikk veldig dårlig for vår del, er gjeterhund med eye, må vite, da markerer man på synlig gjenstand på 20m avstand :lol: Jeg mener å huske @AnetteN og @ har vært med på lekebiter osv gjennom smeller-trening? :)

(Så veldig bra ut på snap @mayasofie !)

Takk for det! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo har god gjenstandsinteresse og forståelse for shaping, så vi har startet gjennom target.

Her er en liten FB-video fra hans første økt, her venter jeg litt på siste markering siden den er uryddig. Det gikk veldig mye bedre etterpå, med mer sikkerhet for øvelsen og bastante markeringer.

Belønnet interesse for gjenstanden (i vårt tilfelle, mynt), og da tok han target med én gang siden vi har drevet litt på med targettrening tidligere, han har dermed forståelse for å holde target over noen sekunder. Vi startet rett og slett at jeg holder mynten, han markerte - jeg la mynten på gulvet, han markerte - jeg flyttet mynten på gulvet, han markerte. Jeg drøyet litt for å være sikker på at han tok targeten og tenke, og ikke bare skuffa snuta borti for å få godis. Senere tenker jeg at vi legger slik hullete antisklimatte over mynten på gulvet, deretter flytter mynten til flyttekassene, eventuelt beveger oss ut i snø/gress, for søksbitens del. Søk har han også vært borti før, gjennom feltsøk, men nå skal gjenstanden altså ikke apporteres, så jeg er spent!

Vi kom over et lite problem, dog. Keo har shapet apport, så han ønsket gjerne å plukke opp den lille irriterende tingen :lol:

Det er også noe vi må 'rydde i', man ser i videoen at han flytter på mynten.

Vi har dette som prosjekt på skolen, hvor lærer også har fremgangsmåte ved hjelp av å markere på leke. Det gikk veldig dårlig for vår del, er gjeterhund med eye, må vite, da markerer man på synlig gjenstand på 20m avstand :lol: Jeg mener å huske @AnetteN og @ har vært med på lekebiter osv gjennom smeller-trening? :)

Vi har brukt små biter av leke som smeller objekt ja. I starten var det vanskelig for Harly for han er vant til å apportere pinnene i spor, ergo vil han gjerne plukke smelleren også.

Det jeg gjorde var at jeg gjemte smelleren sånn at han ikke fysisk fikk tak i den, og da kom markeringen av seg selv på han :)

post-838-0-44812200-1422651992_thumb.jpg

Bilde: @AnetteN

Edit: med Lykke som ikke har så mye gjeting i seg så kommer jeg til å ta utgangspunkt i denne :)

http://youtu.be/MpV-ljicMoQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ala dette er det vi prøvde på skolen. Dog startet vi med å holde leken i hånden, hunden fikk ta den når den så på den - holdt leken ut fra kroppen, hunden så på den og fikk den, overføre til bakken, skjule leken med beina osv osv.

https://www.youtube.com/watch?v=6vBVAGvnHAM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...