Gå til innhold
Hundesonen.no

Ut og fly


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Jeg skal snart ut og reise med hunden min til Spania siden familien min bor der.
Han skal være med meg inne i kabinen siden han er liten nok, og vi reiser med SAS.
Men er det noen som har forslag på hva jeg bør huske og ha med og ha i orden før jeg reiser?
Han har fått pass og rabisvaksine, reiseveske som er godkjent og ha i kabin og fra før av har han jo alle vaksiner, Id-chip og Nametag på halsbåndet.

Så er det noen hær som har vært ut og reist før? dette er første gangen jeg reiser med hund og stresser litt siden det er mye jeg skal huske.
Så er det noen hær som kan skrive opp en "huskeliste" som dere bruke da dere reiste?
Takk for alle svar på forhond! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noen hær som har vært ut og reist før? dette er første gangen jeg reiser med hund og stresser litt siden det er mye jeg skal huske.

Så er det noen hær som kan skrive opp en "huskeliste" som dere bruke da dere reiste?

Takk for alle svar på forhond! :)

Her er tråden Ane snakker om. Les den, du, og god tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen tråd om samme emne http://hundesonen.no/forum/topic/74423-hund-i-spania/

Edit: Også lurer jeg på om det er noen regler for munnkurv og slikt der nede, men litt usikker på om det bare gjelder visse hunder, visse plasser eller hva de er. Kan være greit å sjekke opp ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser mye med hundene i varmere strøk, og før vi reiste første gangen fikk vi en del gode tips av veterinæren.

I tillegg til de vaksinene du har gitt, bør du vaksinere mot leptospirose som er en farlig bakteriesykdom som finnes i varmere strøk.

Unngå å la hunden bade i stillestående ferskvann.

Og i forhold til leishmaniose, en annen lite hyggelig sykdom, så er det lurt å unngå stranda når mørket kommer, da sandfluene er smittebærere for denne dritten.

Behandling mot flått er en fin ting, nå fås det jo i tablettform Bravecto, så man slipper dråper i nakken eller halsbånd.

Vi brukte dråper i fjor, men fikk likevel med oss flått hjem fra Spania / Portugal som slo seg ned her og gav nye flåttbitt i flere uker etter at vi kom hjem...

Når vi skal nedover rundt påsketider blir det helt klart Bravecto, siden vi har badeglade hunder, og dråpene ikke gav nok beskyttelse sist.

Ellers er det jo å huske ormekuren gitt av veterinær før innreise i Norge igjen, som skal attesteres i passet.

Vi er i tillegg nøye med at hundene ikke får hilse på lokale hunder, uansett hvor vi reiser egentlig.

Når det gjelder dette med selve flyreisen, så er det jo massevis av gode tips i tråden som har blitt linket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen tråd om samme emne http://hundesonen.no/forum/topic/74423-hund-i-spania/

Edit: Også lurer jeg på om det er noen regler for munnkurv og slikt der nede, men litt usikker på om det bare gjelder visse hunder, visse plasser eller hva de er. Kan være greit å sjekke opp ihvertfall

Dette gjelder bare hunder over 25kg dit jeg skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte den spanske ambassaden og forhørte meg litt om hva som skal gjøres, siden jeg leste noen plasser på nettet at før man reiser inn til spania må man ha fått en attest fra veterinær om at prøvene er fine og vaksine er gitt, dette skal være på Spansk, Fransk eller Engelsk.
Men ringte inn og hørte om dette var riktig og da fikk jeg heldigvis som svar at alt man trenger er: Pass, Rabisvaksine og Id-Chip! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...