Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterkurs for folk flest.


Mud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil si det er stort spenn mellom å være en kursplager som aldri trener hunden sin og ikke kan noe, og ikke vil lære noe, til å være en normalt oppegående hundeeier som trener hunden sin, kan en de

Nå fikk jeg ikke helt sammenhengen i det du skriver - så jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle det å "kaste bort" tida til noen som stiller opp? Er det

Jeg vil poengtere at gjeting er ingen lek. Man bruker faktisk levende dyr med treningen. Derfor så synes jeg personlig at dette er ikke noe man gjør fordi det er morsomt, men fordi man vil drive med d

Jeg vil poengtere at gjeting er ingen lek. Man bruker faktisk levende dyr med treningen. Derfor så synes jeg personlig at dette er ikke noe man gjør fordi det er morsomt, men fordi man vil drive med det og tar hensyn..

Tja, jeg ser ikke helt motsetningene her? Uansett om man gjeter for å gjete, drive med konkurranser eller ha bikkja som gårdshjelp - eller bare få prøve hunden sin på sau en gang eller to, så går det ut over sauene som en tredjepart. Jeg skjønner egentlig ikke forskjellen, jeg. Hvor mange av de hardbarka gjeterhundene som går konkurranser brukes egentlig i praktisk gjeting? Uansett rase så skal jo hensynet til dyrene være i høysetet.

Jeg tente Willy på sau da han gikk gjeterhundtest i Frankrike. Og ja, han ble noe mer intens på sau i tiden etter det de gangene vi møtte på sau i terrenget på tur. Nå var det sjelden et problem siden han selvsagt gikk i bånd når sau var på beite. Da vi flyttet opp hit jeg bor nå, midt i saueland med sau på beite rundt oss daglig, så er ikke sau et problem for ham. Han er interessert når han ser dem, men sjelden stressa annet enn når vi møter dem ute på tur og de løper hodeløst avgårde når vi kommer spaserende. Her hjemme bryr han seg ikke særlig mye når de går utenfor gjerdene her.

Jeg tviler sterkt på at det er sånn at den stakkars hunden som har blitt tent på sau en gang, går rundt og har noe uforløst i seg etterpå bare fordi den ikke får gjete flere ganger i uka liksom.

For øvrig er det ikke bare Fjellgjeting som tilbyr kurs for andre raser enn bordercollier nå. Briardklubben fikk i hvert fall tilbud nå om gjeterhundkurs hos en av de mer profilerte bordercolliefolkene - det er kanskje noen som ser et inntektsgrunnlag og ser at Fjellgjeting har skapt seg et slags næringsgrunnlag her?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe? Kanskje litt dumt, men jeg spør, jeg. Hva er det som gjør at du ser at hun kanskje ville hatt glede av, eller nytte av å gjete? En unghund som henger litt i anklene på barna når de løper forbi, trenger oppdragelse ikke gjeterkurs, i mine øyne. Nå kan det hende at jeg bare har diktet opp dette i hodet mitt, men hvordan gjeter hun egentlig barna og hvordan ser du at du vil fremme gjetingen framfor å hemme den? Jeg bare spør.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ser ikke helt motsetningene her? Uansett om man gjeter for å gjete, drive med konkurranser eller ha bikkja som gårdshjelp - eller bare få prøve hunden sin på sau en gang eller to, så går det ut over sauene som en tredjepart. Jeg skjønner egentlig ikke forskjellen, jeg. Hvor mange av de hardbarka gjeterhundene som går konkurranser brukes egentlig i praktisk gjeting? Uansett rase så skal jo hensynet til dyrene være i høysetet. 

 

Jeg tente Willy på sau da han gikk gjeterhundtest i Frankrike. Og ja, han ble noe mer intens på sau i tiden etter det de gangene vi møtte på sau i terrenget på tur. Nå var det sjelden et problem siden han selvsagt gikk i bånd når sau var på beite. Da vi flyttet opp hit jeg bor nå, midt i saueland med sau på beite rundt oss daglig, så er ikke sau et problem for ham. Han er interessert når han ser dem, men sjelden stressa annet enn når vi møter dem ute på tur og de løper hodeløst avgårde når vi kommer spaserende. Her hjemme bryr han seg ikke særlig mye når de går utenfor gjerdene her. 

 

Jeg tviler sterkt på at det er sånn at den stakkars hunden som har blitt tent på sau en gang, går rundt og har noe uforløst i seg etterpå bare fordi den ikke får gjete flere ganger i uka liksom. 

 

For øvrig er det ikke bare Fjellgjeting som tilbyr kurs for andre raser enn bordercollier nå. Briardklubben fikk i hvert fall tilbud nå om gjeterhundkurs hos en av de mer profilerte bordercolliefolkene - det er kanskje noen som ser et inntektsgrunnlag og ser at Fjellgjeting har skapt seg et slags næringsgrunnlag her? 

Men det er nettopp det som er poenget mitt, hvis man skal bare svippe innom ei helg, så vil sauene bare bli brukt som popcorn. Er det ok da for at eier bare skal få prøve seg uten egentlig vil holde på me det?

Feks i ipo, så trener vi aldri en hund i arm me mindre fører har planer om konkurranse.. Nettopp fordi at dette er ikke noe alternativ trening for st hunden skal bli sliten..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp det som er poenget mitt, hvis man skal bare svippe innom ei helg, så vil sauene bare bli brukt som popcorn. Er det ok da for at eier bare skal få prøve seg uten egentlig vil holde på me det?

Feks i ipo, så trener vi aldri en hund i arm me mindre fører har planer om konkurranse.. Nettopp fordi at dette er ikke noe alternativ trening for st hunden skal bli sliten..

Jeg ser egentlig ikke helt problemet med det og når man starter med inntrening av bordercollier? Det er jo ikke sånn at man slipper bikkjedyret sånn at sauen blir popcorn liksom? Da er det jo noe feil et sted :P

... og man trener ikke bitedelen på hunder som ikke skal konkurreres med fordi figurantene ikke gidder og heller vil bruke tida si på de som skal bli "gode" :aww:. Eller ikke for det.... jeg vet da om mange hunder som aldri vil komme ut i konkurranse, men jammen meg trener de arm de også... :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe? Kanskje litt dumt, men jeg spør, jeg. Hva er det som gjør at du ser at hun kanskje ville hatt glede av, eller nytte av å gjete? En unghund som henger litt i anklene på barna når de løper forbi, trenger oppdragelse ikke gjeterkurs, i mine øyne. Nå kan det hende at jeg bare har diktet opp dette i hodet mitt, men hvordan gjeter hun egentlig barna og hvordan ser du at du vil fremme gjetingen framfor å hemme den? Jeg bare spør.

Man ser ganske tydelig at det er gjeting når man opplever det helt enkelt.

Men poenget mitt har uansett aldri vært å gjøre det for hennes skyld, men for min egen del.

At hun gjeter såpass mye som hun gjør er et argument i mot kurs mer enn for.

Jeg vil ikke forsterke den atferden.

Og ja, selvfølgelig blir hun oppdratt på det, som sagt : det er det vi har måttet jobbe mest med. Hun omgåes barn fryktelig mye og det er stort sett problemfritt frem til hun begynner.

Det virker som hun sliter med å kontrollere seg selv i enkelte settinger og - merkelig nok - i enkelte områder. Skummelt nok i trapper.

Atferden og holdningen hennes under vanlig kamplek er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gjete med min belger ikke bare fordi jeg ønsket å drive med det (vi deltar på sanking om høsten), men også fordi med gjetingen kommer det mye godt.

Mange hunder får økt selvtillit og stoler på seg selv.

Nå er det slik med kroppsgjetere at de ikke gjeter som BC. Derfor trenger de ikke tilgang til sau og gjete regelmessig som en BC. De er avlet for å gjøre jobben og slappe av når den ikke jobber.

Og akkurat fordi den ikke gjeter som en BC skal man være forsiktig med å prøve seg hos de som ikke er utdannet til å være instruktør på kroppsgjetere.

Jeg gjeter, som folk sikkert vet, hos Fjellgjeting og den største grunnen til det er fordi han er utdannet instruktør på kroppsgjetere gjennom den svenske kelpieklubben.

Når dette er sagt så er det ikke bare positivt å tenne en kroppsgjeter på sau.

Man må ha lydigheten.

Lydighet er alfa omega når man har tent de på sau.

Vi bor rundt sau og Frost har en økt interesse for sau ettersom vi har trent siden han var 10 uker. (Alvorlig siden han var 8 mnder)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke helt problemet med det og når man starter med inntrening av bordercollier? Det er jo ikke sånn at man slipper bikkjedyret sånn at sauen blir popcorn liksom? Da er det jo noe feil et sted :P

 

... og man trener ikke bitedelen på hunder som ikke skal konkurreres med fordi figurantene ikke gidder og heller vil bruke tida si på de som skal bli "gode" :aww:. Eller ikke for det.... jeg vet da om mange hunder som aldri vil komme ut i konkurranse, men jammen meg trener de arm de også... :D

Jeg har aldri opplevd figuranter som ikke vil trene hundene som dukker opp på trening.. Men hvorfor er det greit å "kaste" bort tida til en instruktør som stiller opp, kanskje gratis, for å lære bort hvis man egentlig ikke er intr i den grena, men ikke greit i ipo for mange?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

@Mud siden du spør meg så blir mitt svar ganske enkelt: Drit i det. Med mindre du har planer om å kjøpe sau, så har du ikke behov for det.

@Siri etter min erfaring er ca 98% av de som gjeter i konkurranse på toppnivå bønder og bruker hunden(e) som arbeidshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting kan da være så mangt. Hun kan stalke/smyge/eye, hun kan stoppe ved å hindre noen å gå den veien, hun kan nappe mm. Så det var nok noe slikt Ida var ute etter ;)

Ah Ok. Hun blokkerer med kroppen sin og går inn og napper hvis vi ikke stopper.

Hun har begynt å stoppe på "kutt" fra meg, men er fort på igjen. Når hun leker er hun spretten i kroppen, når hun gjeter blir hun stiv i kropp og blikk.

Jeg har faktisk gått inn fysisk på atferden, men det har hatt begrenset ( ingen ) effekt, så nå prøver jeg å få henne i sitt e.l etter at jeg har brutt henne med "kutt". Hun er ikke veldig ille på det, men det gir en ekstra utfordring rundt barn. Hun gjeter A mest, men han er herdet og skubber henne vekk ofte. Ikke at det stopper henne, men han får seg nå frem på et vis :lol:

@Gråtass : jeg har egentlig landet på å ikke teste. Vi er såpass mye i skogen om sommeren at det blir ekstra risiko.

I tilegg er hun houdini med snorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer innlegget over: Jeg brukte 6 mnd på å få vekk den mest intensve gjetingen fra BC-blandingen min. 6 lange mnd med daglig, hardt arbeid måtte til før han ikke lenger spratt ut i veien foran biler, snappet ankler på skiløpere eller prøvde å dirigere retningen på guttungens akebrett. Men det gikk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer innlegget over: Jeg brukte 6 mnd på å få vekk den mest intensve gjetingen fra BC-blandingen min. 6 lange mnd med daglig, hardt arbeid måtte til før han ikke lenger spratt ut i veien foran biler, snappet ankler på skiløpere eller prøvde å dirigere retningen på guttungens akebrett. Men det gikk!

Hun er virkelig ikke ille altså ( men det med akebrett høres kjent ut, hun kan faktisk ikke være i nærheten når man aker uten å sette seg selv i livsfare :lol: ), men hun gjeter som sagt i visse settinger ( flere barn som beveger seg for fort, i trapper etc ) og mer enn belgerne gjorde. Loke gjetet kattene og working springere liksom, men ikke så intenst som Nico.

Hun er langt i fra en bc , men gjetingen ER der og er tidvis irriterende.

Hun har aldri gjetet biler, sykler etc, bare folk.

Hun har aldri fått anledning til å gjete andre dyr. Enhver "låsning" på kaninene ble avbrutt før den kom i gang.

Ok, hun prøvde å gjete hestene på gården, men da ble hun satt i bånd og var ferdig med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd figuranter som ikke vil trene hundene som dukker opp på trening.. Men hvorfor er det greit å "kaste" bort tida til en instruktør som stiller opp, kanskje gratis, for å lære bort hvis man egentlig ikke er intr i den grena, men ikke greit i ipo for mange?

Nå fikk jeg ikke helt sammenhengen i det du skriver - så jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle det å "kaste bort" tida til noen som stiller opp? Er det bare de beste som skal til topps som skal få oppmerksomhet? Det kan jo være at man FÅR interessen dersom man får sjansen?

@Siri etter min erfaring er ca 98% av de som gjeter i konkurranse på toppnivå bønder og bruker hunden(e) som arbeidshunder.

Men jeg er ganske sikker på at de har mange (alle?) av sine sauer på innmarksbeite, for de må jo ha sau tilgjengelig for å trene?

Og jeg lurer fortsatt på forskjellen for sauen sin del jeg.... Er det verre for sauen å bli "gjetet" rundt av noe som ikke ligner på en bordercollie enn å bli gjetet rundt på et jorde av en bordercollie? Selv bordercollier er jo nybegynnere - og det finnes sikkert dårlige hunder av dem også - som man jo finner ut først når de får startet på sau, sant?

Ah Ok. Hun blokkerer med kroppen sin og går inn og napper hvis vi ikke stopper.

Det er vel ikke veldig uvanlig at en valp napper og biter og er en skikkelig byting, spesielt til barn? Jeg vil ikke påstå at Yasmines biting i mine legger har så mye med gjeting å gjøre - jeg må jo bare innse at ungen bare totalt mangler oppdragelse :aww:....

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men jeg er ganske sikker på at de har mange (alle?) av sine sauer på innmarksbeite, for de må jo ha sau tilgjengelig for å trene?

Og jeg lurer fortsatt på forskjellen for sauen sin del jeg.... Er det verre for sauen å bli "gjetet" rundt av noe som ikke ligner på en bordercollie enn å bli gjetet rundt på et jorde av en bordercollie? Selv bordercollier er jo nybegynnere - og det finnes sikkert dårlige hunder av dem også - som man jo finner ut først når de får startet på sau, sant? 

Da vet du mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg ikke helt sammenhengen i det du skriver - så jeg er litt usikker på hva du spør om, men jeg synes det er litt dårlig gjort å kalle det å "kaste bort" tida til noen som stiller opp? Er det bare de beste som skal til topps som skal få oppmerksomhet? Det kan jo være at man FÅR interessen dersom man får sjansen?

Men jeg er ganske sikker på at de har mange (alle?) av sine sauer på innmarksbeite, for de må jo ha sau tilgjengelig for å trene?

Og jeg lurer fortsatt på forskjellen for sauen sin del jeg.... Er det verre for sauen å bli "gjetet" rundt av noe som ikke ligner på en bordercollie enn å bli gjetet rundt på et jorde av en bordercollie? Selv bordercollier er jo nybegynnere - og det finnes sikkert dårlige hunder av dem også - som man jo finner ut først når de får startet på sau, sant?

Det er vel ikke veldig uvanlig at en valp napper og biter og er en skikkelig byting, spesielt til barn? Jeg vil ikke påstå at Yasmines biting i mine legger har så mye med gjeting å gjøre - jeg må jo bare innse at ungen bare totalt mangler oppdragelse :aww:...

Jeg har vært en del på kurs, og jeg skal ærlig innrømme at det som er mest irriterende er når man betaler dyredommer for å være med på et kurs og så er det noen hundeeiere som i tillegg er med og bruker massevis av tid og "tar opp" instruktøren, og så vet man at personen aldri har giddet å dukket opp på en fellestrening tidligere for å vise interesse og dukker heller ikke opp etterpå. Men når man året etter arrangerer kurs igjen, dukker vedkommende opp igjen og det samme skjer.

Hvis man ikke er intr å trene hunden sin i det, men vil lære, hvorfor møter man ikke bare opp som observatør da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del på kurs, og jeg skal ærlig innrømme at det som er mest irriterende er når man betaler dyredommer for å være med på et kurs og så er det noen hundeeiere som i tillegg er med og bruker massevis av tid og "tar opp" instruktøren, og så vet man at personen aldri har giddet å dukket opp på en fellestrening tidligere for å vise interesse og dukker heller ikke opp etterpå. Men når man året etter arrangerer kurs igjen, dukker vedkommende opp igjen og det samme skjer.

Hvis man ikke er intr å trene hunden sin i det, men vil lære, hvorfor møter man ikke bare opp som observatør da?

Så lenge vedkommende betaler for seg, så må da det være ett fett for alle de andre? Hvis ikke så får man jo gå sammen en liten dedikert gjeng og leie inn instruktør sjøl? Man er ikke moralsk forpliktet til å konkurrere bare fordi man kurser i noe, så vidt jeg veit? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del på kurs, og jeg skal ærlig innrømme at det som er mest irriterende er når man betaler dyredommer for å være med på et kurs og så er det noen hundeeiere som i tillegg er med og bruker massevis av tid og "tar opp" instruktøren, og så vet man at personen aldri har giddet å dukket opp på en fellestrening tidligere for å vise interesse og dukker heller ikke opp etterpå. Men når man året etter arrangerer kurs igjen, dukker vedkommende opp igjen og det samme skjer.

Hvis man ikke er intr å trene hunden sin i det, men vil lære, hvorfor møter man ikke bare opp som observatør da?

Så lenge personen betaler for å være med på kurset så er det vel ett fett hvor mye de trener ellers?

Med mindre du prater om "kurs-plagere" som bruker et helt helgekurs på å prate om seg og sin hund utenfor sin tilmålte tid, f. eks når andre har gjennomgang av sin hund.

Jeg hadde ingen spesiell interesse av å trene valpis i IPO, men jeg tok likevel et RIK-grunnkurs fordi jeg hadde LYST. Ikke har jeg store planer om å drive med rundering heller, men det kan jo hende jeg melder meg på et runderingskurs for å ha det gøy med hunden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vedkommende betaler for seg, så må da det være ett fett for alle de andre? Hvis ikke så får man jo gå sammen en liten dedikert gjeng og leie inn instruktør sjøl? Man er ikke moralsk forpliktet til å konkurrere bare fordi man kurser i noe, så vidt jeg veit?  :icon_confused:

For meg handler det litt om respekt, ovenfor instruktør og resten av gruppa. Det er greit å være fersk, alle har vært det. Men når man møter opp på kurs for å bare gi hunden annen type trening den helga, og så ingen interesse utenom det, så synes jeg at folk kan møte opp som observatør da.

 

Så lenge personen betaler for å være med på kurset så er det vel ett fett hvor mye de trener ellers?

 

Med mindre du prater om "kurs-plagere" som bruker et helt helgekurs på å prate om seg og sin hund utenfor sin tilmålte tid, f. eks når andre har gjennomgang av sin hund.

 

Jeg hadde ingen spesiell interesse av å trene valpis i IPO, men jeg tok likevel et RIK-grunnkurs fordi jeg hadde LYST. Ikke har jeg store planer om å drive med rundering heller, men det kan jo hende jeg melder meg på et runderingskurs for å ha det gøy med hunden min?

Det er forskjell på et teorikurs og et praktisk kurs. Der er forskjell om det er et nybegynnerkurs eller et kurs for å gjøre klar ekvipasjer.

Men slike plasstagere som aldri trener hunden sin utenom, knapt fysisk, er like ille som andre kursplagere.. Jeg personlg synes at folk skal være interessert i grenen, minst nysgjerrig og villig til å prøve, før de melder seg på kurs. Ikke ta opp en plass fordi det "artig" å gå kurs..

Feks på ene lydighetskurset jeg gikk var det en mann som skulle være med. Han trente aldri imellom kurskveldene, og gjorde heller ingen stor innsats på kurset. Likevel krevde han at instruktøren skulle hjelpe han videre. Og instruktøren sto lenge hver gang for å forklare han at bare for å belønne med ball, så måtte han kunne få hunden til å komme tilbake og inntil føreren sin. Han kunne ikke belønne og så få kjerringa til p hente hunden igjen. Hunden må ha litt oppmerksomhet rettet imot føreren før føreren forlanger at hunden skulle gå FVF lange strekninger.

Og jeg synes sånt er respektløst ovenfor instruktør og de andre kursdeltagerne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi bikkja en alternativ treningshelg om man deltar som observatør.

Jeg ser ikke helt at andre kursdeltakere har noe som helst med hva jeg gjør med min hund resten av året, bare fordi at vi går på et kurs sammen. Det er sånn passe respektløst det og, å diktere hva andre får bruke sin tid og sine penger på, bare fordi man tilfeldigvis bruker tid og penger på samma greia.

Å holde kurs er å yte en service man tar seg betalt for. Selv om kunden er en idiot, så er stort sett grunnholdninga at kunden alltid har rett. Om man ikke liker kundene og hva de gjør med varen, så får man droppe å yte den servicen. Å mene at det er bortkasta tid når noen betaler deg for den tiden, er sånn passe respektløst det og, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud Jeg tror ikke jeg hadde tent hunden på sau om du ikke har planer om å fortsette, og kanskje spesielt om hunden har litt lett for å låse seg så tror jeg ikke du gjør det lettere for deg selv ihvertfall.

Det er som regel satt av et vist antall plasser på et kurs, om en ikke kommer så kommer det gjerne en annen og tar like mye tid og plass, jeg skjønner virkelig ikke problemstillingen. Jeg har trent en del ipo selv om jeg hele tiden har vært rimelig sikker på at vi ikke kommer til å komme til start, dog har jeg også vært på fellestreninger og slikt fordi jeg er interessert i sporten å ønsker å lære å da får jeg gjøre det beste utav det med den hunden jeg har. Observatør kan jeg personlig ikke tenke meg, samme hva det er kurs i og hvem som er instruktør. Kurs er kurs tenker jeg, det koster penger, man betaler for plassen sin og da har man like mye der å gjøre som alle andre så lenge det ikke er satt krav til ekvipasjene om nivå, ambisjoner etc. Derimot synes jeg det blir feil og kaste bort tiden til figuranter som jobber gratis på klubbens treninger om man er der for å trimme hund og ikke egentlig selv har den minste ambisjon eller interesse for det man gjør, for det er bortkastet tid, men et par prøvetimer må jo være lov. Mange ganger sp må man prøve ting i praksis før man vet om det ligger for en eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det litt om respekt, ovenfor instruktør og resten av gruppa. Det er greit å være fersk, alle har vært det. Men når man møter opp på kurs for å bare gi hunden annen type trening den helga, og så ingen interesse utenom det, så synes jeg at folk kan møte opp som observatør da.

Det er forskjell på et teorikurs og et praktisk kurs. Der er forskjell om det er et nybegynnerkurs eller et kurs for å gjøre klar ekvipasjer.

Men slike plasstagere som aldri trener hunden sin utenom, knapt fysisk, er like ille som andre kursplagere.. Jeg personlg synes at folk skal være interessert i grenen, minst nysgjerrig og villig til å prøve, før de melder seg på kurs. Ikke ta opp en plass fordi det "artig" å gå kurs..

Feks på ene lydighetskurset jeg gikk var det en mann som skulle være med. Han trente aldri imellom kurskveldene, og gjorde heller ingen stor innsats på kurset. Likevel krevde han at instruktøren skulle hjelpe han videre. Og instruktøren sto lenge hver gang for å forklare han at bare for å belønne med ball, så måtte han kunne få hunden til å komme tilbake og inntil føreren sin. Han kunne ikke belønne og så få kjerringa til p hente hunden igjen. Hunden må ha litt oppmerksomhet rettet imot føreren før føreren forlanger at hunden skulle gå FVF lange strekninger.

Og jeg synes sånt er respektløst ovenfor instruktør og de andre kursdeltagerne.

Altså, kurs er noe man betaler for, på lik linje som at man betaler for andre tjenester. Man tar jo ikke opp en plass, man BETALER for å være der.

Om jeg så har lyst til å gå kurs i riverdance fordi jeg synes det hadde vært gøy å prøve, så må jeg jo få lov til det, selv om jeg ikke har noen som helst ambisjon om å bli profesjonell riverdancer.

Med mindre det er visse kriterier for å være med på kurset (enten til forkunnskaper eller nivå), så må man faktisk bare akseptere at det kommer til å være mange typer mennesker og hunder på kurset, og alle har de betalt og har krav på hjelp.

Melder man seg derimot på et kurs som krever noen forkunnskaper, og ikke har disse, så synes jeg det er dårlig gjort mtp de andre kursdeltagerne og instruktøren. Jeg gikk et nybegynnerkurs i rally-lp for å få en innføring i sporten, og det var et krav at hunden kunne sitt, dekk og på plass. Det møtte da opp en med en hund som ikke kunne noe som helst, og som ikke visste hva "dekk" betydde. Hun hadde bare sett at det sto "nybegynnerkurs", og droppet å lese noe mer, noe helga ble preget av.

Personlig foretrekker jeg kurs med individuell veiledning og trening, da spiller det ingen rolle hvilket nivå de andre er på, og jeg får hjelp på mitt nivå til det jeg og hunden min trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en treningssamling for ungarere..

Jeg tror neppe vi tar opp plass for andre som skal gjete aktivt senere og det er instruktører ( og sauer) som er vant til kroppsgjetere.

Jeg har ingen moralske betenkeligheter med å være med for å si det slik :)

Men med en hund som er litt over gjennomsnittet på lange utflukter i skog og mark, er jeg betenkt rundt det å tenne henne for vår egen del.

Per dags dato er hun opptatt av sauen hvis den står rett fremfor henne, ute av syne, ute av sinn.

@Siri : jepp, hun henger i klær etc også , men dette er som sagt annerledes.

Og helt umulig å forklare tydeligvis :lol:

Hun går forøvrig bare inn med munnen hvis vi ikke føyer oss. Hun smetter frem og blokkerer med kroppen og lener seg mot oss i den retningen hun vil ha oss. Hun henger ikke i klærne når hun går inn med munnen slik hun gjør under lek, hun dytter på en måte med munnen. Når hun leker biter hun mer tak og drar i mot.

Kroppspråket er som sagt ikke lekent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med @Krutsi. En gang for å teste om dette er noe for seg og hunden, det er helt ok og det må folk få være med på! De som stiller opp på kurs gang på gang på gang uten å trene i mellomtiden er dønn irriterende og tar faktisk opp plasser til de som vil noe mer og trener hver fordømte dag (konkuransetrening eller ei). Sorry, men de er veldig irriterende for den dedikerte som ikke får den plassen ;) For meg som kursdeltager spiller det ingen rolle, men for meg som har mistet plassen til en slik er det bare kjipt.

Jeg er vel nokså sikker på om vi spør instruktører som holder på litt høyere enn hverdagslydighet og innføringer, hvor irriterende det er, så får vi nok tilbake at de ikke er de første de vil ha på kurs.

Altså de som kommer gang på gang på gang uten å gjøre noe som helst i mellomtiden. Ikke de som vil prøve ut hva dette er, de er hjertelig velkomne hver eneste gang og man er villige til å hjelpe dem i mellomtiden. Ønsker de ikke å fortsette, vel det er jo helt greit, nå har de prøvd det :)

Dette ble egentlig forsterket for min del når jeg begynte med bitearbeid. De som kommer på treninger, betaler for fig, og ikke trener noe som helst utenom. Figgen bruker av sin tid, sin styrke og erfaring, jeg finner det respektløst å bare ha det gøy en til to ganger i mnd hvor kanskje noen ikke får være med i gruppa pga den ene som bare "tuller" og gir bikkja noe annet å gjøre. Det er flere grener som det går an å legge litt arbeid i. Det er jo ikke sikkert noen av disse kommer seg til prøver, men det er jo gøy! Jeg er vel en av de, selv om ambisjonene er prøver.


(skrivekontrollen min har skrudd av seg av brått, så tilgi skrivefeil, jeg kan ikke se de selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...