Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som setter seg på annen hund - hvordan ville du tolket det?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg herjer gjerne med hundene (boxer Gira og liten blanding Mio), type dytte i de, knurre, la de lekebite i armer osv. Både meg og hundene koser seg da. Av og til herjer jeg da kun med en av dem om gangen. Herjer jeg kun med Mio så rygger gjerne Gura inntil og setter seg på han :P Som at han ikke skal gå leke uten at hun får være med, men hun kjefter ikke på han på noen måte.

Jeg synes jo bare det er veldig morsomt, og gjør ingenting av det. Andre vil sikkert si det f.eks er dominans (som jeg forøvrig ikke er enig i). Hva tenker dere? Bare hennes måte å vise at hun vil ha oppmerksomhet?

Blir hun lei av Mio (som kan være noe intens i lekinga, og biter gjerne litt for hardt), så hender det hun bare holder han med frembeina og legger seg på han. Mulig med litt lyd, men aldri noe alvor.

10qvuhv.png

Ville dere evt stoppet det?

De får herje litt som de vil inne egentlig. Det hender det blir mye lyd, men ikke noe mer enn det. Stopper dem dog om det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårene her (mor og datter) er kroniske til å sette seg på andre. De finnes ikke dominante, men de er, ehhhh, dumme som brød, og kan nok irritere en gråstein. Litt sånn; ååå, er du sur på meg? Da skal jeg bare mosekose deg, sette meg på deg, ligge opp ned oppå deg, smiske litt til, sååå blir du sikkert glad i meg :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårene her (mor og datter) er kroniske til å sette seg på andre. De finnes ikke dominante, men de er, ehhhh, dumme som brød, og kan nok irritere en gråstein. Litt sånn; ååå, er du sur på meg? Da skal jeg bare mosekose deg, sette meg på deg, ligge opp ned oppå deg, smiske litt til, sååå blir du sikkert glad i meg :P

Den lyse hunden over er også et medlem av "spesial klassen", og hun tror at man kan få en hund med ressursforsvar til å ombestemme seg hvis man bare bjeffer litt, flørter og så leke litt.. Evt bare tar fart og bomper inni den andre hunden eller bomper oppi matskåla :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyse hunden over er også et medlem av "spesial klassen", og hun tror at man kan få en hund med ressursforsvar til å ombestemme seg hvis man bare bjeffer litt, flørter og så leke litt.. Evt bare tar fart og bomper inni den andre hunden eller bomper oppi matskåla :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

De skal ha for forsøkene, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ha for forsøkene, da :P

Haha ja.. Og så takker jeg litt inni meg at de andre hundene er såpass tålmodig til den lille blonde.. For slike ideer kunne ha endt stygt også :lol:

Men jeg tror hunder også skjønner når det kommer medlemmer av spesialklassen.. De slipper liksom så mye mer unna med ting :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårene her (mor og datter) er kroniske til å sette seg på andre. De finnes ikke dominante, men de er, ehhhh, dumme som brød, og kan nok irritere en gråstein. Litt sånn; ååå, er du sur på meg? Da skal jeg bare mosekose deg, sette meg på deg, ligge opp ned oppå deg, smiske litt til, sååå blir du sikkert glad i meg :P

Samme her, eller det er datteren som alltid må plassere ræva si oppå en eller annen hele tiden :P Enten det er en annen hund, foten vår eller en opphøyning. Og alt kan fikses med litt bumping, ørevask og smisk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu bruker en annen taktikk. Hvis katten ligger flat ut på siden, så vil Ozu av og til stille seg - nesten demonstrativt - over ham og stå med alle fire labber rundt katten slik at pus er nærmest "låst inne" under Ozu. Han stiller seg slik temmelig bevisst, og i gamle dager ville jeg vært overbevist om at han forsøkte å dominere. Nå aner jeg ikke hva det er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu bruker en annen taktikk. Hvis katten ligger flat ut på siden, så vil Ozu av og til stille seg - nesten demonstrativt - over ham og stå med alle fire labber rundt katten slik at pus er nærmest "låst inne" under Ozu. Han stiller seg slik temmelig bevisst, og i gamle dager ville jeg vært overbevist om at han forsøkte å dominere. Nå aner jeg ikke hva det er.

Akkurat den atferden spurte en bekjent Per Jensen om. Dvs hun postet et par bilder av hundene hennes hvor den ene gjorde dette på den andre, og så spurte hun alle fb-vennene sine om hva de trodde det var. Det kom ganske mange forslag om dominansatferd. Svaret fra Per Jensen husker jeg selvsagt ikke, men det var borti gata sosial atferd- invitasjon til lek/respons, og det passer med sånn jeg ser det for meg også. Men nå er det jo ikke sånn at det trenger å bety bare en ting, heller. Kanskje det betyr forskjellige ting i forskjellige situasjoner...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at flere gjør det samme :P Gira gjør det kun med Mio, om han blir litt for mye, eller han får oppmerksomhet og ikke henne.

Hun er forsåvidt ganske utspekulert også.. Gira liker å ligge i godstolen i stua. En dag lå hun der, men så luftet jeg hundene kjapt. Kom inn igjen,og ta var Mio kjapp med å kapre stolen. Gira ville vist gjerne få fortsette å ligge i stolen. Så hun inviterte til lek, galnet seg bittelitt. Med en gang Mio hoppet ned for å leke med henne, løp hun bort og la seg i stolen :P Morsomt syn. Og jeg er glad hun ikke har ressursforsvar. Mio kan forsvare leker og mat ovenfor andre hunder,så de har ikke noe leker liggende. Men om de har så har Mio full kontroll. Han tar gjerne leker rett fra Gira, og Gira blir stående ved siden av med frustrasjonsbjeff,for hun tør ikke ta den tilbake :P Når hun først får leken da så går hun uansett bort til Mio igjen, for hun vil jo helst ha drakamp :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, Imouto er definitivt medlem av den spesialklassen @Krutsi snakker om! :D Det var sånn jeg fant ut at hun hadde fått sin første løpetid feks, ved at jeg syntes Aiko lukta så rart fra panna. Dagen etter kom jeg hjem og oppdaga at knertisen SATT på hodet til søstra si, som så tålmodig lå i flatdekk og slappa av. :teehe:

Hun kan fortsatt sette seg på henne, men da stort sett etter lek, som en liten pitstop før hun finner på noe annet. Det med å stå med alle beina rundt kroppen på den andre er utelukkende lekeinvitasjon for mine, for da er det lett å enten 1) klaske den andre hardt på ryggen med frambeina eller poke veldig hardt i kroppen (Imouto) eller 2) bite den andre i nakken mens en lager barske lyder (Aiko).

Men sånn bortsett fra når det er godt humør på gang, er det en universell måte for hunder å be den andre roe seg ned på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forresten en dachs som også hadde gode ideer, men som litt diktator. Han mente nemlig det at når han var kald, så skulle han få ligge oppå rottisen ved ovnen for å sove. Rottisen var ikke helt enig, men dachsen gav seg ikke :lol:

Dachsen måtte få egen stol ved ovnen han :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det som erting egentlig. Skal tulle og herje og få oppmerksomhet. Her i gården må ingen komme å sette seg på Nitro for han tåler ikke at Mynte kommer borti han når han selv ikke vil det. Mens Mynte er mer fysisk. Hun kan legge seg oppå meg når jeg ligger på gulvet, rulle rundt og "plage" seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...