Gå til innhold
Hundesonen.no

Få hunden til å skru på nesa?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg har en skadet fot og er ute av drift når det gjelder turgåing, men hundene må jo aktiviseres. Jeg har tidligere trent endel blodspor med Pea, noe hun både synes er gøy og er flink til. Nå tenkte jeg at jeg skulle jobbe litt med søkstrening, men jeg har et problem med at hun hele tiden går på syn og ikke lukt, og hun gir veldig fort opp/blir superhøy og frustrert hvis hun ikke finner gjenstanden fort. Hun har mistet en million leker - og jeg er lei :P

Så - kom gjerne med dine beste tips for å lære en hund å bruke nesa og virkelig søke? Gjerne step by step-øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg jo å si, men det fungerer hun helt topp på - godbitsøk altså. Nøye og effektiv og bruker nesa - akkurat som når hun går spor. Det er når det gjelder inntrening av søk etter andre ting enn godbiter/blod/levende vilt/mennesker i skogen jeg sliter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg jo å si, men det fungerer hun helt topp på - godbitsøk altså. Nøye og effektiv og bruker nesa - akkurat som når hun går spor. Det er når det gjelder inntrening av søk etter andre ting enn godbiter/blod/levende vilt/mennesker i skogen jeg sliter....

Drive med litt smeller? Kanskje @AnetteN kan gi deg noe tips? Når noen her i huset blir slitsomme, legger jeg ut baller i høyden som de må markere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne å få henne til å markere på en gjenstand? Her er en måte å gjøre det på:

Jeg bruker mynt, men det kan være hva som helst. En liten gjenstand som er lett å gjemme bort. Ta gjerne å klem godt på den slik at den lukter av deg. Plasser den på gulvet foran henne, klikk (eller si kort "Bra!") og belønn i det hunden er borti med snuten. Ikke tenk på at hun skal lukte akkurat nå.

Gjenta det til hun forstår at snuten skal borti gjenstanden. Flytt så på den mens hun ser på - bak stolbenet, oppå sofakanten osv. Belønn hver gang hun tar snuten bortpå. Etterhvert så gjemmer du den mer og mer vanskelig, samt i ulike høyder. Det kan være at hun vil gå på synet en del, men til slutt vil hun måtte søke med nesa fordi hun ikke lenger kan se den (når du har kommet så langt at du kan gjemme gjenstanden i en sprekk, under en flis osv).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive med litt smeller? Kanskje @AnetteN kan gi deg noe tips? Når noen her i huset blir slitsomme, legger jeg ut baller i høyden som de må markere på.

Ja, var noe sånt jeg tenkte på. Ett eller annet som tvinger henne til å bruke nesa istedenfor blikket, men som samtidig kan gjøres så lett at hun ikke går helt opp i BC-frustrasjon fordi hun ikke skjønner noeeeen tiiiiiiing!!! :lol: Men dette kan jeg ikke noe om, alle mine tidligere hunder har automatisk gått på nesa når jeg har begynt å trene søk etter ett eller annet, så her trenger jeg nok litt tips inn med teskje. Hun er helt ekstrem altså, kan fint miste en ball på en liten plen med litt for mye gress mens hun raaaaser rundt og hyler av frustrasjon. Noen ganger blir jeg helt oppgitt, skal ikke hunder liksom kunne lukte en fyrstikkeske på en fotballbane?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne å få henne til å markere på en gjenstand? Her er en måte å gjøre det på:

Jeg bruker mynt, men det kan være hva som helst. En liten gjenstand som er lett å gjemme bort. Ta gjerne å klem godt på den slik at den lukter av deg. Plasser den på gulvet foran henne, klikk (eller si kort "Bra!") og belønn i det hunden er borti med snuten. Ikke tenk på at hun skal lukte akkurat nå.

Gjenta det til hun forstår at snuten skal borti gjenstanden. Flytt så på den mens hun ser på - bak stolbenet, oppå sofakanten osv. Belønn hver gang hun tar snuten bortpå. Etterhvert så gjemmer du den mer og mer vanskelig, samt i ulike høyder. Det kan være at hun vil gå på synet en del, men til slutt vil hun måtte søke med nesa fordi hun ikke lenger kan se den (når du har kommet så langt at du kan gjemme gjenstanden i en sprekk, under en flis osv).

Dette har jeg gjort, og hun forstår poenget med å markere på mynten (evt. bite i den og kaste den rundt når hun blir ivrig *himle*), men jeg sliter med overgangen til der hun skal skru på nesa rett og slett. Finner hun den ikke på synet skjer en av to ting, hun legger seg ned og stirrer på meg mens hun piper, eller hun tilbyr alle andre atferder hun kan - og gir opp letingen:P Hun kobler bare ikke, klarer ikke skjønne at hun kan bruke nesa til å lete etter noe på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg gjort, og hun forstår poenget med å markere på mynten (evt. bite i den og kaste den rundt når hun blir ivrig *himle*), men jeg sliter med overgangen til der hun skal skru på nesa rett og slett. Finner hun den ikke på synet skjer en av to ting, hun legger seg ned og stirrer på meg mens hun piper, eller hun tilbyr alle andre atferder hun kan - og gir opp letingen:P Hun kobler bare ikke, klarer ikke skjønne at hun kan bruke nesa til å lete etter noe på denne måten.

Har du prøvd godbit-spor? Også f.eks legge mynten i sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går forsåvidt alle slags spor, men jeg har ikke prøvd å legge ut godbitspor med mynt i nei. Det kunne jeg forsåvidt godt prøvd, men jeg får ikke gjort det nå - her er det snø over alt, og med en hund som fra før har en tendens til å gå på blikk tror jeg ikke engang et spor med gulostbiter er tingen :/ Og det er nå og en mnd fremover jeg virkelig trenger og ha noe å jobbe med ... Jeg funderer litt på om det kan være en idé å trene med flere like gjenstander, hvor jeg bare har tatt på en? At kanskje det kan "minne" henne på å bruke luktesansen? F.eks. pinner som til spor? Hva tror dere, smarte mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Prøv med åpen men utilgjengelig gjenstand først. (eller figurant, det er det beste, men har du ingen mennesker å bruke, kan du bruke en ball, kong etc). Start med lette søk inne, så legger du eks ballen på innsiden av en dør, med liten sprekk på døra. Ha gjerne hunden i bånd de første gangene. Når hun kommer til sprekken og du hører et drag i nesa, åpner du døra og har hurra-fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med åpen men utilgjengelig gjenstand først. (eller figurant, det er det beste, men har du ingen mennesker å bruke, kan du bruke en ball, kong etc). Start med lette søk inne, så legger du eks ballen på innsiden av en dør, med liten sprekk på døra. Ha gjerne hunden i bånd de første gangene. Når hun kommer til sprekken og du hører et drag i nesa, åpner du døra og har hurra-fest.

Takk for tips, det skal jeg prøve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene smeller søket er jo "romsøk"

Hvor jeg rett og slett bruker potte planter fra bauhaus ol. Startet med tre og te teipet under den ene i hjørnet. I starten er det litt flaks før de skrur på nesa og forstår hva de skal finne. Så utvidet jeg med Potter og begynte å flytte på te pose potten.

Obs. Kreative corgier kan finne på å ta tak og tippe potten :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta eksempelet til @AnetteN med blomsterpotter: Der kan man også gjemme leke mens hunden ser (først en blomsterpotte og deretter fler) da blir ofte hunden raskere interessert i pottene. Blir hunden din fort frustert så ha lave kriterier før du belønner (holder med å være i nærheten av riktig potte) og shap inn ønsket adferd. Når hunden har skjønt at målet med "øvelsen" er å finne potte med leken slutter du å vise i hvilken potte du gjemmer den i og da kommer nok nesa på!

Hvis ikke det funker kan du som en siste utvei gjemme godbiter i pottene.

Hvis hunden markerer på mynt bra men bare bruker øynene kan du for eks gjemme mynten under terassefliser (fås på jula eks).

Obs: ikke la hunden få leka i potten som en belønning, da får du fort et problem med hund som tipper potter og belønner seg selv. Hvis hunden prøver å tippe potten så setter du bare en fot oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også som nevnte over terrassefliser i plast. Legger de i firkant eller mønster. Eller oppetter veggen.

Jrg lar mine søke på te fordi det er sterkt og enkelt. Og vi har ikke gått over til biter med vanlig lukt enda. Har et glass med te og bomull og river av litt bomull og gjemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet blomsterpotte og teposer i dag - og det kommer hun nok til å ta etterhvert, tror jeg! Selv om det kan bli en utfordring å få henne til å slutte å hoppe på blomsterpotten av full kraft. Det er litt tidlig i treningen til å ikke belønne interesse for riktig potte liksom, men samtidig er det jo helt håpløst når hunden hopper en meter rett opp og lander på blomsterpotten med strake framben så den klasker veggimellom. Noen ganger blir hun LITT mye Border Collie.

@Gråtass - din metode skal prøves straks jeg har fått kjøpt noen nye baller. Hun har mistet alle jeg hadde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...