Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny lovregulering av oppdrett og salg av hund?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Det svarte markedet på finn.no vokser seg ut av alle proporsjoner.

Burde hvem som helst få blande chi, staff, rottis, BC, JRT, DC, og american akita, og selge til hvemsomhelst, for en hvilketsomhelst sum?

Er det gjennomførbart å lovregulere kjøp og salg av hund?

Alle parringer og alt salg MÅ godkjennes av NKK?

Straffbart å selge uregistrerte hunder for mer enn hva det koster for vaksine, helseattest og chipping?

Hvordan innføre dette eller noe liknende i praksis, så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svarte markedet på finn.no vokser seg ut av alle proporsjoner.

Burde hvem som helst få blande chi, staff, rottis, BC, JRT, DC, og american akita, og selge til hvemsomhelst, for en hvilketsomhelst sum?

Er det gjennomførbart å lovregulere kjøp og salg av hund?

Alle parringer og alt salg MÅ godkjennes av NKK?

Straffbart å selge uregistrerte hunder for mer enn hva det koster for vaksine, helseattest og chipping?

Hvordan innføre dette eller noe liknende i praksis, så fort som mulig?

Hvorfor skal NKK bestemme hvilke kull/parringer som skal godkjennes?De er jo bare en interesseorganisasjon.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal bestemme om hunden din stikker av og parrer seg med nabobikkja? Og hvorfor?

Jeg er ikke helt overbevist om man kan snakke om et "svart marked" av hunder. Et marked, ja. Det vil ikke være mulig å overvåke og følge opp alle hunder som parres og fødes. Hvordan skal man det? Gjennomsøke alle hushold i landet, årlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal bestemme om hunden din stikker av og parrer seg med nabobikkja? Og hvorfor?

Jeg er ikke helt overbevist om man kan snakke om et "svart marked" av hunder. Et marked, ja. Det vil ikke være mulig å overvåke og følge opp alle hunder som parres og fødes. Hvordan skal man det? Gjennomsøke alle hushold i landet, årlig?

Jeg vet ikke, men jeg synes noe burde gjøres.

Forbud mot å ta betalt for tjuvparringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg synes noe burde gjøres.

Forbud mot å ta betalt for tjuvparringer?

Man tar jo ikke nødvendigvis så mye betalt for tjuvparringsvalper, men det koster å ha valper, selv om det ikke er planlagt.

Jeg er på generell basis ikke fan av ytterligere byråkratisering, regler og diverse som skal regulere samfunnet på alle tenkelige punkter. Spesielt ikke når vi har en god del regler rundt dyr som ikke håndheves allerede.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svarte markedet på finn.no vokser seg ut av alle proporsjoner.

Burde hvem som helst få blande chi, staff, rottis, BC, JRT, DC, og american akita, og selge til hvemsomhelst, for en hvilketsomhelst sum?

Er det gjennomførbart å lovregulere kjøp og salg av hund?

Alle parringer og alt salg MÅ godkjennes av NKK?

Straffbart å selge uregistrerte hunder for mer enn hva det koster for vaksine, helseattest og chipping?

Hvordan innføre dette eller noe liknende i praksis, så fort som mulig?

Nei, jeg tror ikke det er gjennomførbart å lovregulere kjøp og salg av hund, og jeg synes heller ikke det er riktig. Staten er nok gjennomgripende i folks liv om vi ikke skulle begynt å regulerer slikt. Jeg tror også det ville blitt et evig kaos - hva med tyvparringer som er regelrette uhell? Avliving av valpene? Tvangskastrering? Bot? Det nytter jo ikke ...

Jeg tror den eneste veien å gå er å satse massivt på forebygging og opplysning. NKK må være mer der folk er - på TV f.eks? Dyrleger må kjøre hardt på opplæring av hundeeiere - være tydelige på for eksempel fordelene ved å kjøpe hund etter seriøse oppdrettere som foretar gjennomtenkte paringer. Men noe regulering er det nok ikke snakk om - da måtte vel egentlig også lovverket som regulerer kjøp og salg mellom privatpersoner blitt endret, og en lovendring tror jeg nok man kan se langt etter.

Forresten er det vel ikke snakk om et svart marked heller, sånn per def.

Jeg vet ikke, men jeg synes noe burde gjøres.

Forbud mot å ta betalt for tjuvparringer?

Er det bedre at valpene blir gitt bort? Det vil kun føre til to ting etter mitt syn - eiere som i alle fall ikke kommer til å gidde å helsesjekke valper eller gjøre annet som medfører økte utgifter, og valpekjøpere som shopper hund på impuls.
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "det svarte markedet"?

De er da på ingen måte ulovlig i følge Norsk lov å blande raser, og å ta betalt for disse valpene.

Hvordan blir disse valpene "svarte"?

Jeg er ikke for å blande raser eller hodeløs avel på uegnede foreldredyr.

Men en sånn ordning du skisserer synes jeg blir helt tåpelig og svært lite gjennomførbar.

Hvor skal resursene til dette hentes?

Skal rettsvesenet bruke tid og penger på å straffeforfølge folk for en filleting som å selge uregistrerte hunder?

Og hvorfor skal en blandingsvalp ikke koste mer enn akkurat det "oppdretter" har hatt av utgifter?

Hund er vel hund?

Det er vel bedre at blandingshunder faktisk koster penger, så kanskje folk tenker bittelitt gjennom hundekjøpet

Ellers vil man vel fort se samme tilstander som med katter og kaniner: bruk og kast av gratis dyr.

Hvem skal få lov til å drive oppdrett?

Og hvem skal ha lov til å eie en hund?

Det får da være måte på hva staten eventuelt regi av NKK skal få bestemme.

Og når det gjelder kursing og sertifikater, så har de aller fleste som kjører som tullinger sertifikat for bil.

Hvorfor blir ikke alle som har sertifikat for bil automatisk gode og ansvarlige sjåfører?

Det er naivt å tro at pålagte kurs gir bedre hundehold all den tid ikke all dårlig hundehold går på kunnskap, men viljen til å ha et godt hundehold.

De jeg kjenner som jeg føler godt kunne droppa å hatt hund, de hadde ikke hatt noen problemer med å ta et kurs om hund og bestått det.

Men de har likevel ingen interesse av å gi hunden mer enn den akkurat må ha...

Det går ofte på vilje, ikke kunnskap.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært på "Hund - kjøp, salg og omplassering" på Facebook?

Problemet slik jeg ser det er at mange avler ukritisk for å tjene penger. Dette gjelder forsåvidt også de fleste "seriøse" oppdrettere av utstillingsraser, men dere har da i det minste et rykte å tenke på. Om en fjerner muligheten for å tjene raske penger på bakgårdsavl, så blir det også langt færre "designerblamdinger" på finn.no. Hunder er ikke ting, og eierskifte av hunder burde derfor ligge under et annet lovverk enn kjøp og salg av materielle gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en omstendig regulering for hvem som kan få drive oppdrett og hvordan så ender man opp med noen få store valpefabrikker som produserer valper på lisens. Er i alle fall det som har blitt realiteten de steder en slik ordning har vært prøvd ut. Er det en ønskelig situasjon?

Noen land har krav til eie av over x antall hunder som blant annet innebærer at man får besøk av et kontrollorgan annenhvert år, men igjen slike ting er som regel lagt opp slik at de med profesjonelle kennelanlegg er de som kommer best ut av det, mens de som også har avlshunden som familie, fritids og kosehund ikke vil kunne stille svakere.

Hundeskatt gjør jo at man har litt kontroll, flere land har fortsatt dette. Men det har ingenting med avl og gjøre, bare hvor mange hunder som er registrert boende pr adresse.

Tror dette bare blir utopi, og folk ville aldri blitt enige om hvor grensene gikk for hva som var uakseptabelt eller hva som var avlsverdig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en omstendig regulering for hvem som kan få drive oppdrett og hvordan så ender man opp med noen få store valpefabrikker som produserer valper på lisens. Er i alle fall det som har blitt realiteten de steder en slik ordning har vært prøvd ut. Er det en ønskelig situasjon?

Noen land har krav til eie av over x antall hunder som blant annet innebærer at man får besøk av et kontrollorgan annenhvert år, men igjen slike ting er som regel lagt opp slik at de med profesjonelle kennelanlegg er de som kommer best ut av det, mens de som også har avlshunden som familie, fritids og kosehund ikke vil kunne stille svakere.

Hundeskatt gjør jo at man har litt kontroll, flere land har fortsatt dette. Men det har ingenting med avl og gjøre, bare hvor mange hunder som er registrert boende pr adresse.

Tror dette bare blir utopi, og folk ville aldri blitt enige om hvor grensene gikk for hva som var uakseptabelt eller hva som var avlsverdig.

Godt poeng.

Men noe burde gjøres. Hva og hvordan? Det er åpenbart at holdningsskapende informasjon ikke når ut til de som trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg mer tro på. Så lenge man ikke bruker propaganda. :)Finn er jo et glimrende eksempel på at folk skaffer seg dyr uten å ha tenkt tilstrekkelig over saken. Kanskje holdningskampanjer kan bidra til å i alle fall få folk til å tenke seg om to ganger.

Skal vi lage en holdningskampanje til finn.no? Lage en falsk annonse av den typen vi anser som helt moralsk forkvaklet, og så sende en informasjonsmail i en hyggelig tone til de som biter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi lage en holdningskampanje til finn.no? Lage en falsk annonse av den typen vi anser som helt moralsk forkvaklet, og så sende en informasjonsmail i en hyggelig tone til de som biter på?

Det kan du vel bare gjøre hvis du vil. Norge er pr definisjon, skal være, et demokratisk land. Så det er nok ingen fare hvis du lager en falsk annonse, og sender eventuelle valpekjøpere informasjon, alle monner drar.

Ellers kan jo hva vi ser som moralsk forkvaklet variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du vel bare gjøre hvis du vil. Norge er pr definisjon, skal være, et demokratisk land. Så det er nok ingen fare hvis du lager en falsk annonse, og sender eventuelle valpekjøpere informasjon, alle monner drar.

Ellers kan jo hva vi ser som moralsk forkvaklet variere.

Noen elementer er vel mange enige i at er moralsk forkastelige:

-Avle (med vilje) på hunder av ukjent opphav og med ukjent helsestatus: "Mor til valpene er kanskje en blanding av rottweiler og bordercollie. Far er muligens en blanding av engelsk setter, shäfer, elghund, drever, bullterrier og alaska husky. Vi klipte klørne på faren hos dyrlegen for noen år siden, og da sa hun at han var den friskeste hunden hun noengang hadde sett. Begge foreldrene er veldig snille, og de er mye inne i stua sammen med oss."

-(med vilje) blande raser som er en beint ut dårlig kombinasjon mtp gemytt og størrelse/håndterbarhet, f.eks, Chi+BC+Cane Coro+foxterrier. Selges for "bare" 8000 kr/stk fordi de ikke ble så søte som tiltenkt, og det haster litt med å få dem til ******* ut av huset.

-Koke sammen det sjuende kullet med miniatyr "designerblanding" fra samme tispa, med grusomt gemytt, manglende pigmentering, pels på øyet, ingen pels på ryggen, patella luksasjon, epilepsi og syringomyelia, og selges for 17 000 kr/stk. "Ååhw, så søøøøte! Den med hanekammen matcher den nye genseren min perfekt! lolz <3 "

-Selge "renraset" hund som "renraset, men ikke registrert", uten stamtavle eller helseattester til "renraset" pris: "Begge foreldrene har stamtavle"

-Gatehundimport: "De blir vaksinert da!"

-Drøbak Hundehotell

Jeg kan koke sammen en annonsetekst eller ti, om jeg kan få litt mer inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal bestemme om hunden din stikker av og parrer seg med nabobikkja? Og hvorfor?

Jeg er ikke helt overbevist om man kan snakke om et "svart marked" av hunder. Et marked, ja. Det vil ikke være mulig å overvåke og følge opp alle hunder som parres og fødes. Hvordan skal man det? Gjennomsøke alle hushold i landet, årlig?

Daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne og den diskusjonen om sertifikat for hundeeiere blir så satt på spissen at jeg får problemer med å diskutere - enten klarer jeg ikke svare fornuftig fordi forslagene er så absurde at jeg ikke klarer å ta de alvorlig, eller så blir jeg bare provosert. Jeg har landet på den første. Kanskje hvis forslagene og argumentene ble noe moderert så ville flere, inkl. meg, vært interessert i å delta?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne og den diskusjonen om sertifikat for hundeeiere blir så satt på spissen at jeg får problemer med å diskutere - enten klarer jeg ikke svare fornuftig fordi forslagene er så absurde at jeg ikke klarer å ta de alvorlig, eller så blir jeg bare provosert. Jeg har landet på den første. Kanskje hvis forslagene og argumentene ble noe moderert så ville flere, inkl. meg, vært interessert i å delta?

Men da må du jo legge fram de modererte versjonene du synes fungerer. Kanskje vi er helt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...