Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre krav om hundeførersertifikat?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Jeg har tre hunder, gått ørten kurs, hatt ørten hunder før, har en instruktørutdannelse bak meg, og jeg klarer pokker meg ikke å lære mine tre å passere andre hunder på en sivilisert måte når de går sammen. Hvis båndene ryker så har jeg et problem. Hvem skal si at jeg har nok, eller ikke nok, kontroll til å ha hundene mine? Hvis noen vil komme og trene meg og hundene mine til dette, så skal jeg gladelig betale for det når vi får resultater. :aww:

(Nå løser jeg dette enkelt med at jeg svært svært sjelden går med alle tre samtidig der man kan møte andre hunder, sånn før noen hyler og skriker om uansvarlig hundehold)

Ganske off-topic, men dette gjør meg så glad å lese! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

Hva med alle folka som skaffer seg unger de ikke klarer å oppdra og holde under kontroll? Skal vi innføre foreldersertifikat i samme slengen, kanskje?

Hvordan skal dette kartlegges, kontrolleres og håndheves? Mener du det skal være obligatorisk med valpekurs og bronsemerkeprøve for hver enkelt hund noen skaffer seg? Hva når du har din 10. hund? Hva

@ Ja det kan godt være jeg har veldig lav toleranse for naturlig hundeadferd. Jeg liker ikke at n00bs med hjemmesnekrede lederskapsidéer skal tusle rundt her med digre, understimulerte vokter+gjeter-blandinger som har blitt oppdratt med aversiver. ...og på toppen av det hele slippe dem løs i parken utenfor her fordi: "Hundene må jo få løpe fra seg, stakkars."

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle rundt meg er uansvarlige og kunnskapsløse hundeeiere. >90 % av alt hundehold fungerer temmelig knirkefritt, men de få som utmerker seg i negativ retning gjør det så til de grader, og gjør det utrivelig rundt her hvor jeg bor ihvertfall. Bor dere andre i by?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg en superhund på det å gå pent, men joda, kjenner til problematikken. :D

:lol: en og en og til dels to og to er mine enkle og greie, men når de er tre sammen så er visst alle andre firbeinte djevelens verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ja det kan godt være jeg har veldig lav toleranse for naturlig hundeadferd. Jeg liker ikke at n00bs med hjemmesnekrede lederskapsidéer skal tusle rundt her med digre, understimulerte vokter+gjeter-blandinger som har blitt oppdratt med aversiver. ...og på toppen av det hele slippe dem løs i parken utenfor her fordi: "Hundene må jo få løpe fra seg, stakkars."

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle rundt meg er uansvarlige og kunnskapsløse hundeeiere. >90 % av alt hundehold fungerer temmelig knirkefritt, men de få som utmerker seg i negativ retning gjør det så til de grader, og gjør det utrivelig rundt her hvor jeg bor ihvertfall. Bor dere andre i by?

Ja jeg bor i by. Midt i en av de større i Norge i den grad her finnes "store" byer.

Der vil i alle miljøer finnes idioter. Å skulle innføre enda flere lover og restriksjoner for alle fordi noen få ikke tar hensyn vil ikke ha ønsket effekt. De som tar hensyn gjør det uansett. De som ikke bryr seg gjør som de vil uavhengig av paragrafer.

Og de som tråkker over streken ift allerede eksisterende lov har man allerede sanksjonsmuligheter ovenfor. Lov om dyrevelferd og lov om hundehold dekker ganske mye. Som hunde-eiere er vi allerede pressa av strenge lover og regelverk. Vi trenger ikke enda flere lover som bare fyrer opp under "hundehatere" i enda større grad.

Om hundefolk har kobbel på bikkja og plukker opp dritten etter seg er mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Ja det kan godt være jeg har veldig lav toleranse for naturlig hundeadferd. Jeg liker ikke at n00bs med hjemmesnekrede lederskapsidéer skal tusle rundt her med digre, understimulerte vokter+gjeter-blandinger som har blitt oppdratt med aversiver. ...og på toppen av det hele slippe dem løs i parken utenfor her fordi: "Hundene må jo få løpe fra seg, stakkars."

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle rundt meg er uansvarlige og kunnskapsløse hundeeiere. >90 % av alt hundehold fungerer temmelig knirkefritt, men de få som utmerker seg i negativ retning gjør det så til de grader, og gjør det utrivelig rundt her hvor jeg bor ihvertfall. Bor dere andre i by?

Jeg tror jeg har forstått situasjonen?

Du bor i en by i et hus ved en park? Og i den parken vanker det noen folk med store hunder som løper løse? Og fordi du provoseres av folk i en park med hunder som løper løse skal samtlige av landets hundeeiere med hunder over - la oss si 35 cm mankehøyde - pålegges et kvalifiserende kurs med påfølgende eksamen? Og de som består eksamen kan få tillatelse til å eie en hund med mankehøyde over - la oss si 35 cm?

Hvordan hundene er dressert er vel irrelevant så lenge eierne har kontroll over dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har forstått situasjonen?

Du bor i en by i et hus ved en park? Og i den parken vanker det noen folk med store hunder som løper løse? Og fordi du provoseres av folk i en park med hunder som løper løse skal samtlige av landets hundeeiere med hunder over - la oss si 35 cm mankehøyde - pålegges et kvalifiserende kurs med påfølgende eksamen? Og de hundeeierne som består eksamen skal få tillatelse til å eie en hund med mankehøyde over - la oss si 35 cm?

Hvordan hundene er dressert er vel irrelevant så lenge eierne har kontroll over dyret?

Jeg møtte nettopp en 11 år gammel guttunge med en stor 9 mnd gammel goldenhann ved den nevnte parken. Gutten rev, røsket og rykket så hardt han kunne i halsbåndet med jevne mellomrom, mens han kjeftet hunden huden full fordi den ikke hadde lært å gå i bånd. Retrieveren slet seg ut av guttens hender for å hilse på oss. ....

Jeg fikk ikke til å følge gutten hjem for å snakke med foreldrene, men tipset ham om NKKU-kurs som starter snart. Det er åpenbart noe veldig galt med det hundeholdet der ihvertfall, selv om gemyttet på hunden var bra. ... Må løpe til trening nå. Fortsetter gjerne diskusjonen senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte nettopp en 11 år gammel guttunge med en stor 9 mnd gammel goldenhann ved den nevnte parken. Gutten rev, røsket og rykket så hardt han kunne i halsbåndet med jevne mellomrom, mens han kjeftet hunden huden full fordi den ikke hadde lært å gå i bånd. Retrieveren slet seg ut av guttens hender for å hilse på oss. ...

Jeg fikk ikke til å følge gutten hjem for å snakke med foreldrene, men tipset ham om NKKU-kurs som starter snart. Det er åpenbart noe veldig galt med det hundeholdet der ihvertfall, selv om gemyttet på hunden var bra. ... Må løpe til trening nå. Fortsetter gjerne diskusjonen senere i kveld.

Dette blir vel noe helt annet enn det som diskuteres i denne tråden og reguleres av Hundelovens § 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel noe helt annet enn det som diskuteres i denne tråden og reguleres av Hundelovens § 4.

Ja, dette handler om dyrevern, men det er da ikke utenfor det som diskuteres i denne tråden. Hvor mye juling tåler en golden før den blir forbanna da?

Eit: Prøvde forøvrig å være så hyggelig som mulig mot gutten, uten å virke formanende. Vet ikke helt hvordan en skal gripe sånne situasjoner an. Det er jo ikke hans feil at han ikke har lært å håndtere en vilter unghund. Hadde jeg hatt tid skulle jeg blitt med ham og snakket med foreldrene. De kunne nok hatt godt av et lite kurs eller to. Første gangen jeg har sett noe sånt her. Og ja, vi passerte sikkert ti hunder til, som alle var i bånd og tilsynelatende ble behandlet pent, men dette ene tilfellet er et klart signal på at mange trenger mer kunnskap og mer ansvarsbevissthet. Om de ikke oppsøker kunnskapen, da må kunnskapen komme til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som meg og ene naboen her. Han møter til stadighet en mannevond risenschnauzer på tur her, og går om mulig lange buer om for å slippe å møte akkurat den hunden, og han snakker rundt om den farlige store svarte. JEG derimot treffer til stadighet verdens snilleste og mest lekne store kosebamse av en risen. Kjempegodt gemytt, ikke samkjønnsaggresiv, veldig leken. Og eieren og jeg slipper våre løs for felles lek.... Merkelig nok er her bare EN risenschnauzer som går tur i samme område her.... :D:icon_confused:

Det kan jo hende at hans hund og riesenschnauzeren er "dødsfiender"? Noen bare hater hverandre uten grunn, eller sender ut signaler som gjør at andre noen hunder reagerer på den. Eller har ikke naboen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at hans hund og riesenschnauzeren er "dødsfiender"? Noen bare hater hverandre uten grunn, eller sender ut signaler som gjør at andre noen hunder reagerer på den. Eller har ikke naboen hund?

Nei de er ikke fiender. Naboen er redd store hunder...... han har en liten og søt og veldig godlynt hund som elsker alt med puls, uansett kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de er ikke fiender. Naboen er redd store hunder... han har en liten og søt og veldig godlynt hund som elsker alt med puls, uansett kjønn.

Jaja, da forklarer jo det saken. :) Er man redd for noe så tolker man som regel et hvert tegn som at det skal skje noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette handler om dyrevern, men det er da ikke utenfor det som diskuteres i denne tråden. Hvor mye juling tåler en golden før den blir forbanna da?

Eit: Prøvde forøvrig å være så hyggelig som mulig mot gutten, uten å virke formanende. Vet ikke helt hvordan en skal gripe sånne situasjoner an. Det er jo ikke hans feil at han ikke har lært å håndtere en vilter unghund. Hadde jeg hatt tid skulle jeg blitt med ham og snakket med foreldrene. De kunne nok hatt godt av et lite kurs eller to. Første gangen jeg har sett noe sånt her. Og ja, vi passerte sikkert ti hunder til, som alle var i bånd og tilsynelatende ble behandlet pent, men dette ene tilfellet er et klart signal på at mange trenger mer kunnskap og mer ansvarsbevissthet. Om de ikke oppsøker kunnskapen, da må kunnskapen komme til dem.

Hundelovens § 4 handler ikke om dyrevern men om ansvarlighet. Her har nok foreldrene ikke vært ansvarlige nok når de lot 11-åringen alene med en hund han/hun ikke mestret. Barn og hunder har vært tema på sonen tidligere :)

Forøvrig beklager jeg om jeg kan oppfattes som avvisende m h t dine forslag om økt bevissthet rundt hundehold. Det er ikke tilfellet men jeg tror ikke at det systemet vi har idag gjør det praktisk mulig å rekke ut til alle. Halvparten av landets hundeeiere er utenfor det organiserte hundearbeidet og har ingen interesse av kennelklubben eller andre hundeklubber. Andre tilhører foreninger som er tilknyttet klubben av organisatoriske årsaker men som ikke er opptatte av kennelklubbens "sysaker". Jeg har også vansker med å se at folk som har hatt hunder "et helt liv" ville tatt pålegg om tvungen teoretisk opplæring seriøst. At enkelte sikkert kunne hatt nytte av det er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av dyrevelferd men en slik løsning blir som mange andre påbud / "sovjetstat" lover (som nå blir åpnet litt og litt med ny regjering), folk må få ha frihet til å kjøpe seg hund uten å ta en test. Å skulle kreve at bestemor på 84, som er frisk nok til å ha hund og aktivisere den og som trives I hverandres selskap, skal måtte ta bussen til byen og ta kurs/test for å få lov til å ha den er urimelig. Og hvem skal kontrollere om det er førstegangseier eller ikke?

For ikke å snakke om FOD / omplasseringsorganer som har fullt opp med hunder, hvis de kun kan omplassere til folk med hundeeiersertifikat så blir det ikke noen enklere jobb for de.

En mer frivillig og realistisk løsning er om NKK hadde anbefalt alle oppdrettere å avholde ett kurs per valpekull for sine valpekjøpere før hundene er fylt 2 år. De som følger anbefalingen kan skryte av dette I sine annonser og de som har så mange kull at de ikke klarer å avholde like mange kurs får kanskje ikke like mange valpekjøpere heller dersom kjøperne blir bevisst på dette. Kanskje det til og med burde vært et krav for å stå på valpelista? :-o

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er nevnt før, jeg orker ikke å lese hele tråden, men jeg er på en måte for at det hadde vært litt strengere ifht å skaffe seg hund, men jeg tror det er så å si umulig og gjenomføre i praksis når det kommer til sertifikat osv. Det jeg derimot tenker kunne vært en grei løsning er mer ala slikt det er i en del andre land med påbud om munnkurv på enten alle eller hunder over en viss str, på enkelte plasser/situasjoner. Tenker også at det kanskje hadde blitt lavere terskel for å bruke munnkurv også utenom påbud (for de som har visse utfordringer) om det var mer vanlig, alle har en som er med rundt uansett og hunden er vant til å bruke det og lite teite blikk om man bruker det, samtidig som det hadde trygget ganske mye både for folk og hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...