Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre krav om hundeførersertifikat?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Beklager. Safari liker nok ikke Hundesonen så jeg prøver en annen nettleser :)

Jeg vil tro at ca halvparten av landets hundeiere ikke aner eksistensen av NKK, langt mindre at klubben har en egen hjemmeside.

Jeg har heller ikke fått med meg hvilket formål denne testen skal ha. Medlemsskap i NKK er frivillig, å eie hund er frivillig, å oppdrette hunder innenfor og utenfor NKK er frivillig.

NKK har jo allerede et opplæringprogram - Hunden Blå - som kan benyttes av barnehager og skoler for å gi de som går der basiskunnskap om hund. Etter min erfaring vet knapt noen innenfor barnehage- og skolesystemet om eksistensen av dette programmet. Er det noen grunn til å tro at deres system vil rekke lengre ut til de som muligens har et behov?

Beklager om jeg virker negativ men jeg tror at dette prosjektet er dødfødt før det settes igang.

Jeg tror vi har forskjellig formening om hva dette skulle være. Jeg tenker ikke at noe sånt skulle nå ut til alle, for da er vi tilbake til tvang og flere regler prakket på hundeeiere. Jeg tenker på dette som en litt underholdene måte å gi viktig informasjon til folk som vurderer å kjøpe valp.

For min del handler det om å hele tiden gjøre små ting for å heve kunnskapen om hund og hundehold i Norge. Da jeg fikk hund for første gang, så hadde vi ikke internett, og valpekurs var det ikke noen i området som hadde hørt om. I dag, når jeg kommer i prat med ferske valpeeiere, så har de fleste tenkt å melde seg på valpekurs og bare venter på at det skal bli holdt noen av de lokale klubbene! Små ting skjer hele tiden, og holdningsendringene kommer gradvis, jo mer kunnskap som når ut til folket.

Denne lille testen ville ikke vært noe krafttak i hundesaken, men det ville vært enda et lite drypp med kunnskap på en morsom og tilgjengelig måte, samtidig som det ikke ville ha kostet så forferdelig mye å gjennomføre eller opprettholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

Hva med alle folka som skaffer seg unger de ikke klarer å oppdra og holde under kontroll? Skal vi innføre foreldersertifikat i samme slengen, kanskje?

Hvordan skal dette kartlegges, kontrolleres og håndheves? Mener du det skal være obligatorisk med valpekurs og bronsemerkeprøve for hver enkelt hund noen skaffer seg? Hva når du har din 10. hund? Hva

Jeg tror vi har forskjellig formening om hva dette skulle være. Jeg tenker ikke at noe sånt skulle nå ut til alle, for da er vi tilbake til tvang og flere regler prakket på hundeeiere. Jeg tenker på dette som en litt underholdene måte å gi viktig informasjon til folk som vurderer å kjøpe valp.

For min del handler det om å hele tiden gjøre små ting for å heve kunnskapen om hund og hundehold i Norge. Da jeg fikk hund for første gang, så hadde vi ikke internett, og valpekurs var det ikke noen i området som hadde hørt om. I dag, når jeg kommer i prat med ferske valpeeiere, så har de fleste tenkt å melde seg på valpekurs og bare venter på at det skal bli holdt noen av de lokale klubbene! Små ting skjer hele tiden, og holdningsendringene kommer gradvis, jo mer kunnskap som når ut til folket.

Denne lille testen ville ikke vært noe krafttak i hundesaken, men det ville vært enda et lite drypp med kunnskap på en morsom og tilgjengelig måte, samtidig som det ikke ville ha kostet så forferdelig mye å gjennomføre eller opprettholde.

Jeg er ikke uenig, bare ser ikke helt hensikt og nytteverdi - da bortsett fra å orientere om spillereglene innenfor hundehold. At det finns en hundelov tror jeg det er mange som ikke vet noe om, at det finns lover og regler for god dyrevelferd tror jeg også er mangelvare hos enkelte. Men å håndtere hunder sånn i alminnelighet tror jeg de fleste klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjempefin tanke, og en enkel versjon av dette er ikke vanskelig å gjennomføre heller. NKK har jo en side med informasjon om kjøp av valp, og der kunne de slengt inn en stor, flott button. "Hva kan du om hunder, valpeoppdragelse og hundehold i Norge? Test deg selv!" Folk er jo generelt sett glad i å ta tester uformelt på nett, og da kunne de jo ta med båndtvang spørsmål, valpeoppdragelse, hundespråk, instinkter, osv.

Man lærer jo mye av sånne tester, så det er jo en fin måte å drive med opplysningsarbeid uten å prakke det på folk. Jeg tenker på den testsiden for førerkort på nett, hvor du etterpå får se rett alternativ med en forklaring på hvorfor det er sånn. Det burde NKK hatt!

Helt enig! SKK, hvis jeg ikke tar helt feil, har til og med rådgivere for valpekjøpere. NKK bør absolutt være sitt ansvar bevisst også! :) Har NKK en egen dvd til nye valpekjøpere på samme måte som SKK? Der er det sikkert informasjon som de fleste hundeeiere er enige om uavhengig av "plattform" og som kunne danne grunnlaget for en test. For alt jeg vet har NKK masse nyttig informasjon for valpekjøpere.. jeg har ikke sjekket.

En måte å få det ut til folket på er jo (som jeg nevnte et annet sted) å bruke finn. Annonsene der er gratis. Det burde være fullt mulig å få "spalteplass" til et banner med lenke til "Sjekk om du blir en super hundeeier" (tulletittel) i forbindelse med annonsene eller inni hver annonse. Hundeklubber og NKK. Plakater og brosjyrer i dyrebutikker og andre butikker, facebook, FOD og andre omplasseringsorganisasjoner, dyreverngrupper, velvillige aviser, osv. Hvis det ble gjort som en dugnad av hundeeiere for kommende hundeeiere så er det ingen begrensninger på hvor mange en slik kampanje kan nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har NKK en egen dvd til nye valpekjøpere på samme måte som SKK?

Såvidt jeg vet har ikke NKK en DVD men en brosjyre med enkle råd, @Belgerpia kan sikkert gi mer informasjon om det :)

DVD er vel på mange måter litt utdatert siden det meste kan lastes ned fra nettet, jeg tipper at man også finner masse bra og mindre bra videosnutter på YouTube og andre steder om tema.

Ellers finns det vel et utall av hjemmesider med stoff om valpekjøp og valpeoppdragelse og trening. Et Googlesøk vil bekrefte eller avkrefte det. Selv skrev jo vi (primært du da :) i sin tid en artikkel med råd i f m valpekjøp som ligger på en webside, på samme sted ligger en artikkel om valpesosialisering og miljøtrening som Runar (Næss) skrev. Roxanne (RIP) skrev en snutt om verdien av myke metoder osv. Arbeidet består vel mest i å samle den store mengden med stoff som er tilgjengelig, få lov å publisere det, krympe det til en kort veiledning (det er vel bare nerder som leser hundebøker?) og å få noen til å trykke plakater og postere som kan deles ut slik du skrev. Jeg tipper at mye av utgiftene kan sponses av ulike leverandører av hundemateriell og hundemat mot at logo mm kan plasseres diskret på plakatene/posterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har ikke NKK en DVD men en brosjyre med enkle råd, @Belgerpia kan sikkert gi mer informasjon om det :)

DVD er vel på mange måter litt utdatert siden det meste kan lastes ned fra nettet, jeg tipper at man også finner masse bra og mindre bra videosnutter på YouTube og andre steder om tema.

Ellers finns det vel et utall av hjemmesider med stoff om valpekjøp og valpeoppdragelse og trening. Et Googlesøk vil bekrefte eller avkrefte det. Selv skrev jo vi (primært du da :) i sin tid en artikkel med råd i f m valpekjøp som ligger på en webside, på samme sted ligger en artikkel om valpesosialisering og miljøtrening som Runar (Næss) skrev. Roxanne (RIP) skrev en snutt om verdien av myke metoder osv. Arbeidet består vel mest i å samle den store mengden med stoff som er tilgjengelig, få lov å publisere det, krympe det til en kort veiledning (det er vel bare nerder som leser hundebøker?) og å få noen til å trykke plakater og postere som kan deles ut slik du skrev. Jeg tipper at mye av utgiftene kan sponses av ulike leverandører av hundemateriell og hundemat mot at logo mm kan plasseres diskret på plakatene/posterne.

Det er lenge siden jeg har sett den FAQen fra no.alt.hunder. Det var iallfall informasjon som alle var enige om (ganske iallfall) da, og den kunne evt. brukes som utgangspunkt hvis ikke NKK har mer enn en brosjyre. Artiklene til Runar og Roxanne kunne jeg godt tenke meg å lese. Har du lenker til alt dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har sett den FAQen fra no.alt.hunder. Det var iallfall informasjon som alle var enige om (ganske iallfall) da, og den kunne evt. brukes som utgangspunkt hvis ikke NKK har mer enn en brosjyre. Artiklene til Runar og Roxanne kunne jeg godt tenke meg å lese. Har du lenker til alt dette?

Jepp :) Sender deg en link på det andre forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge - den siste sovjetstat. Der den selvoppnevnte "eliten" vil tre sine verdisyn nedover hodet på alle de påståtte "ignorante".

DET er hva jeg sitter igjen med etter å ha skummet denne tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge - den siste sovjetstat. Der den selvoppnevnte "eliten" vil tre sine verdisyn nedover hodet på alle de påståtte "ignorante".

DET er hva jeg sitter igjen med etter å ha skummet denne tråden...

Jeg vil bare sikre meg mot å bli angrepet av "penisforlengerhunder" i feil hender. Det er ufattelig mye uvettig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge - den siste sovjetstat. Der den selvoppnevnte "eliten" vil tre sine verdisyn nedover hodet på alle de påståtte "ignorante".

DET er hva jeg sitter igjen med etter å ha skummet denne tråden...

Es war doch eine grausame Salbe - men ja - jeg er enig :)

Jeg vil bare sikre meg mot å bli angrepet av "penisforlengerhunder" i feil hender. Det er ufattelig mye uvettig hundehold.

Ufattelig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. "Ufattelig" med tanke på at det er de minst kunnskapsløse og mest selvsikre idiotene/drittsekkene som skaffer seg de største og dårligste hundene og behandler dem helt feil. De stikker seg veldig frem.

Jeg kan jo ikke si imot deg, for din erfaring er jo din erfaring, men jeg har ikke sånne problemer med andre hundeeiere og hunder, og jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen din.

MEN, jeg synes det er mange som impulskjøper hund, med alt det medfører, og som ender opp med å støtte "industrier" som absolutt ikke bør støttes (feks ulovlig import av miniatyrhunder, valpefabrikker, dårlig avl mm.) og/eller å anskaffe hunder som ikke passer dem eller med dårlig helse. Om disse kjøperne hadde hatt mer kunnskap så kunne endel triste skjebner vært unngått. Det er kanskje det viktigste (for meg) med denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. "Ufattelig" med tanke på at det er de minst kunnskapsløse og mest selvsikre idiotene/drittsekkene som skaffer seg de største og dårligste hundene og behandler dem helt feil. De stikker seg veldig frem.

Vi har ingen offisiell norsk statistikk over hundeangrep eller hundebitt, ikke en uofisiell statistikk engang. Likevel - i f m med innføring av hundeloven sendte Justisdepartementet et spørreskjema til et utvalgt antall legevakttjenester. Ikke alle ble returnert så statistikken er ikke annet enn et forsiktig anslag.

I Amerika blir ca 1% av befolkningen utsatt for angrep fra hunder.

I løpet av de siste 150 år er det i Norge registrert 2 dødsfall som følge av hundebitt og i begge tilfellene gjaldt dette barn som var alene og uten tilsyn. I det ene tilfellet ble barnet drept av en hund som tidligere hadde vist aggresjon og i det andre tilfellet ble hunden drept av en hundeflokk uten sosialisering og miljøtrening. Ifølge et svært usikkert estimat delvis basert på opplysninger fra andre land antok justisdepartementet at mindre enn 0,001 % av Norges befolkning årlig blir bitt og at ca en tredel av disse er barn som leker med familiens eller naboens hund. I underkant av 97% av alle bitt omtales som "liten" skade mens ca 0.1% (av de mindre enn 0.001%) antas kreve medisinsk behandling.

NKK rapporterte for et år eller to tilbake at den hunderasen som toppet aggressivitet var Dachs. Norsk atferdsgruppe for selskapsdyr skrev for ikke veldig lenge siden tilsvarende om økende konsultasjoner fra eiere med mindre/små hunder med utaggerende atferd og at JRT var en "runner up" i konkuranssen om mest aggressive hunderase. Sammenlignet med små hunder var store hunder nærmest fraværende i atferdsgruppens statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre hunder, gått ørten kurs, hatt ørten hunder før, har en instruktørutdannelse bak meg, og jeg klarer pokker meg ikke å lære mine tre å passere andre hunder på en sivilisert måte når de går sammen. Hvis båndene ryker så har jeg et problem. Hvem skal si at jeg har nok, eller ikke nok, kontroll til å ha hundene mine? Hvis noen vil komme og trene meg og hundene mine til dette, så skal jeg gladelig betale for det når vi får resultater. :aww:

(Nå løser jeg dette enkelt med at jeg svært svært sjelden går med alle tre samtidig der man kan møte andre hunder, sånn før noen hyler og skriker om uansvarlig hundehold)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen norsk statistikk over hundeangrep eller hundebitt, ikke en uofisiell statistikk engang. Likevel - i f m med innføring av hundeloven sendte Justisdepartementet et spørreskjema til et utvalgt antall legevakttjenester. Ikke alle ble returnert så statistikken er ikke annet enn et forsiktig anslag.

I Amerika blir ca 1% av befolkningen utsatt for angrep fra hunder.

I løpet av de siste 150 år er det i Norge registrert 2 dødsfall som følge av hundebitt og i begge tilfellene gjaldt dette barn som var alene og uten tilsyn. I følge et svært usikkert estimat delvis basert på opplysninger fra andre land antok justisdepartementet at mindre enn 0,001 % av Norges befolkning årlig blir bitt og at ca en tredel av disse er barn som leker med familiens eller naboens hund. I underkant av 97% av alle bitt registreres som "liten" skade mens ca 0.1% (av de mindre enn 0.001%) antas kreve medisinsk behandling.

NKK rapporterte for et år eller to tilbake at den hunderasen som toppet aggressivitet var Dachs. Norsk atferdsgruppe for selskapsdyr skrev for ikke veldig lenge siden tilsvarende om økende konsultasjoner fra eiere med mindre/små hunder med utaggerende atferd og at JRT var en "runner up" i konkuranssen om mest aggressive hunderase. Sammenlignet med små hunder med atferdsvansker var store hunder nærmest fraværende i atferdsgruppens statistikk.

Jeg kan signere på JRT'en, men du dæven jeg har møtt mange aggressive store hunder også. Først og fremst aggressive mot andre hunder, men vår egen schäfertispe (omplassering) var i overkant gretten mot barn også. Kunne fort ha bitt hull på noen i forbifarten. Faren min ble som nevnt også bitt i låret av en fremmed schäferhann, og måtte sy flere sting. Nabojenta ble bitt i låret av familiens irsk setter, og måtte sy.

Det latterlig lave tallet du oppgir for antall som blir bitt, det kan ikke stemme. I så tilfelle hviler det en ond forbannelse over meg, de jeg kjenner, våre hunder og de hundene vi møter. Ikke alle bittskader er innom legevakten.

Det er ikke store hunder fra ansvarlige oppdrettere som selger til velinformerte og godt forberedte kjøpere som er problemet. Problemet er de billige penisforlengerne fra ymse bakgårdsmixer og uregistrert avl, som selges til hvemsomhelst som legger penger på bordet og tar med seg den "lille" pirayaen med kloakklekkasje ut av huset. Det er mulig folk med store hunder ikke plages så fælt med dette, men for oss som har små og mellomstore hunder er det ikke like trivelig når staff/am.akita/rottweiler-blandingen kommer stormende uten bånd, for å forsvare territoriet "sitt" eller få seg et ekstra måltid, med en rolig eier som kommer tuslende bak og hevder at "den vil jo bare leke".

Får jeg også minne om nabolagets pomme Sussi som ble drept av en nabos mastiff foran øynene på en gjeng med unger?

Det er hårreisende at noen evner å bagatellisere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundebitt er heldigvis stort sett overflatiske skrammer. Sett ift antall hunder her i Norge får vi inn forbausende få stygge bittskader. Jeg har kjørt en del legevakter - så ALDRI hundebitt. Jeg har jobbet mange år på sykehus - var i de årene kun borti EN pasient med skade etter hundebitt - dvs bittet var lite - men personen hadde ikke vaksinert seg og fikk stivkrampe...ikke hundens feil akkurat.
Jeg har jobbet et par år i det private næringslivet - og var da bort ETT hundebitt - som der var mye avis-skriverier om. Det meste som stod i avisene var feil. Pga taushetsplikt verken kunne eller kan jeg "korrigere avisene".
At hunder av og til "går etter" andre hunder, er slikt som kan skje. Og vi greier ikke alltid forebygge alt, uansett hvor samvittighetsfulle eiere vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står vi igjen med alternativet at det hviler det en ond forbannelse over meg, de jeg kjenner, våre hunder, og de hundene vi møter. Rart at cavalieren ikke har bitt noen ennå da. Kommer vel et blodig glefs derfra også, om jeg lar SM'en hennes forverre seg. Kanskje jeg bør revurdere hele hundeholdet, finne meg en demonutdriver, healer eller aurarenser og flytte til et annet nabolag, hvor antallet bittskader stemmer bedre med statistikken. Kanskje jeg slutter å mase om å få kontroll over farlig hundehold og bakgårdsoppdrett over stokk og stein også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står vi igjen med alternativet at det hviler det en ond forbannelse over meg, de jeg kjenner, våre hunder, og de hundene vi møter. Rart at cavalieren ikke har bitt noen ennå da. Kommer vel et blodig glefs derfra også, om jeg lar SM'en hennes forverre seg. Kanskje jeg bør revurdere hele hundeholdet, finne meg en demonutdriver, healer eller aurarenser og flytte til et annet nabolag, hvor antallet bittskader stemmer bedre med statistikken. Kanskje jeg slutter å mase om å få kontroll over farlig hundehold og bakgårdsoppdrett over stokk og stein også :)

Har du vurdert muligheten for at noe ved din adferd og måten du tolker/ser på, er grunnen til alle dine dårlige erfaringer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kanskje dèt. :P


Jeg kjenner også til èn hund som har bitt noen, men det var ikke uprovosert... Ellers har aldri jeg, noen jeg kjenner eller noen av hundene mine blitt bitt noen gang. Så jeg tenker som flere andre, jeg tenker ikke på det som et voldsomt stort problem - og de som går rundt med direkte livsfarlige bikkjer er nok ikke de enkleste å påvirke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt bitt én eneste gang, av min egen JRT/BC under lek. Vi hadde et rituale der han fikk hoppe opp og bite i en større pinne når han kom inn med den pinnen jeg hadde kastet til ham. Denne dagen var vi i mine foreldres hage, og jeg fant bare en pinne. Da han kom inn og leverte den ble han først kjempeforvirret over at ritualet ikke artet seg slik det hadde gjort de foregående 793 gangene, eller deromkring. Så, genial som han var, kastet han seg over armen som pleide å holde pinnen istedet. My bad. Jeg hadde trent ham opp til det. ...så jeg tror ikke det er noe i adferden min som trigger angrep på folk rundt meg og våre hunder. Jeg tror det er uvettig avl og ansvarsløst hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt bitt én eneste gang, av min egen JRT/BC under lek. Vi hadde et rituale der han fikk hoppe opp og bite i en større pinne når han kom inn med den pinnen jeg hadde kastet til ham. Denne dagen var vi i mine foreldres hage, og jeg fant bare en pinne. Da han kom inn og leverte den ble han først kjempeforvirret over at ritualet ikke artet seg slik det hadde gjort de foregående 793 gangene, eller deromkring. Så, genial som han var, kastet han seg over armen som pleide å holde pinnen istedet. My bad. Jeg hadde trent ham opp til det. ...så jeg tror ikke det er noe i adferden min som trigger angrep på folk rundt meg og våre hunder. Jeg tror det er uvettig avl og ansvarsløst hundehold.

Eller den måten du vurderer andres hundehold på.

Jeg har selv blitt bitt en gang skikkelig stygt. Uprovosert. Bakfra. Visste ikke at hunden var der før den hang i skinka på meg. Dårlig gemytt. Muligens dårlig avl. MEN: det betyr ikke at de som eidde/avlet den var dårlige hunde-eiere. Mennesker ser ting ulikt. Og det å beskylde andre for å være uvettige og ansvarsløse vitner mer om manglende vilje til å se/(sette seg inn i) hvordan andre tenker. Uenighet finner man i alle settinger og mijøer og temaer.

Og i alle valpekull, i all avl uansett "rase" og art, vil der være en spredning hos avkommene, ift gemytt, egenskaper, helse, genotyper og fenotyper. Google "gauss kurve" - den viser normalspredningen i enhver normalfordelt populasjon. I avl er mye normalfordelt. Noen egenskaper er det vi kaller "venstreforskyvet" andre "høyreforskyvet", men der vil uansett være en spredning av egenskaper. Så selv med to stødige foreldre vil du kunne få ko-ko avkom. Selv med ko-ko foreldre vil du kunne få noen stødige avkom. To gjennomsnittlige "midt-på-treet" foreldre gir avkom som sprer seg over gjennomsnittet, oftest. I tilleg kommer miljø, og epigenetikken forkludrer hele ideen med gener som eneste svaret på alt. Så avl er komplisert. Og gemytt er komplisert. Legg til helse, skader, avl, erfaringer, så har du hele kompleksiteten.

At du har mange erfaringer med det du oppfatter som dårlig avl kan skyldes flere faktorer:

Som jeg har nevnt: MÅTEN du tolker på - er det slik at du tolker ganske normal hundeadferd som avvikende? og har lav toleranse for hundens egen normalitet?

Er det slik at der er 1 ev 2 - 3 kull i ditt nærmiljø der kullene utgjør populasjonen av disse avvikende hundene?

Ev så overdriver du antallet veldig? Der 2 ev 3 episoder siste årene har blitt til "mange" - ikke uvanlig debatt-teknikk når man vil påberope seg erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert muligheten for at noe ved din adferd og måten du tolker/ser på, er grunnen til alle dine dårlige erfaringer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

He he, minner om et par borti her. De har et par sure, utagerende Border Terriere (som går i bånd, og sånn sett ikke plager andre) Men du dæven så mange agressive og livsfarlige hunder dette paret møter... Det er visst så ille at de har skrevet lange leserinnlegg i avisa om hvor vanskelig det er å gå tur her om kring. Merkelig at hverken jeg eller noen andre jeg har pratet med i området møter alle disse agressive hundene :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er uvettig avl og ansvarsløst hundehold.

For å være ærlig så tror jeg ikke så mye på at uvettig avl og ansvarsløst hundehold (hva nå det måtte være) skaper alle de mange og enormt farlige store hundene som du mener å se rundt deg. Derimot har jeg en mistanke om at enkelte hundeeiere undervurderer blant annet hundens arv, miljø og hvilke erfaringer som hunden har gjort seg i løpet av livet og at størrelse er en underordnet faktor.

Misforstå meg rett, en stor hund har et vesentlig større skadepotensiale enn en mindre dersom en hendelse kommer ut av kontroll, men jeg tror også at eiere av større hunder er mer observante og raskere til å forebygge avvikende atferd hos hunden enn eiere av små hunder er.

En annen sak er at hunder som oftest reagerer på instinkt og det er langt enklere å kontrollere en mindre hund dersom den ønsker å "ta" en annen hund, det være seg hund-til-hund aggressivitet, fryktaggressivitet eller andre årsaker enn om det gjalt en stor hund. Jeg tror lite på "penisforlengere" - at folk holder større hunder handler vel først og fremst at de finner noe ved rasen som tiltaler dem, på samme måte som andre eiere foretrekker hunder av mindre kaliber. Men det behøver ikke bety at de har lengre peniser av den grunn. Sammenlignet med eiere av store hunder som vistnok bruker hunden til å forlenge sin korte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, minner om et par borti her. De har et par sure, utagerende Border Terriere (som går i bånd, og sånn sett ikke plager andre) Men du dæven så mange agressive og livsfarlige hunder dette paret møter... Det er visst så ille at de har skrevet lange leserinnlegg i avisa om hvor vanskelig det er å gå tur her om kring. Merkelig at hverken jeg eller noen andre jeg har pratet med i området møter alle disse agressive hundene :P

Ja, det er som meg og ene naboen her. Han møter til stadighet en mannevond risenschnauzer på tur her, og går om mulig lange buer om for å slippe å møte akkurat den hunden, og han snakker rundt om den farlige store svarte. JEG derimot treffer til stadighet verdens snilleste og mest lekne store kosebamse av en risen. Kjempegodt gemytt, ikke samkjønnsaggresiv, veldig leken. Og eieren og jeg slipper våre løs for felles lek..... Merkelig nok er her bare EN risenschnauzer som går tur i samme område her..... :D:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...