Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre krav om hundeførersertifikat?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Og jeg er jammen glad du ikke lager lovene her i landet, for da hadde vel den forrige hunden min vært avlivet eller tvangsomplassert. (Jeg regner fremmed hund som forstyrrende passering)

Han kunne nemlig ikke passere andre hunder på tur på en rolig og behersket måte, som var grunnen til at han gikk i bånd der vi kunne treffe fremmede hunder. (Ble bedre når han ble gammel og syk da men)

Dette var heller ikke noe som kunne fikses med trening, for det forsøkte vi i mange år.

Kontakt kunne han heller ikke, og ikke var han noe villig til å lære det heller, dog det kunne kanskje ha blitt trent inn om vi hadde ønsket. Jeg personlig ser ingen grunn til at man absolutt skal lære inn det selv da, om bikkja fungerer i hverdagen.

Bikkja besto nå da både hverdagslydighetsprøven og tok bronsemerke i agility han, men fordi han hadde problemer på tur, så burde han blitt avlivet eller tvangsomplassert?

Njaaaa. Var han en diger hund?

Jeg har jo ikke akkurat spikret noen krav her. Jeg lufter ideer. Jeg synes så absolutt at en rottweiler, shäfer, malinois, St. Bernard, cane corso, Chesapeek bay retriever, og amerikansk akita, for å nevne noen få, burde være under en sånn grad av kontroll, ja. Lenker og halsbånd kan ryke. Derfor bør stopp og innkalling med forstyrrelser være momenter. ...for store hunder. Det kan godt være forskjellige praktiske prøver basert på glefsemål og vektklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

Hva med alle folka som skaffer seg unger de ikke klarer å oppdra og holde under kontroll? Skal vi innføre foreldersertifikat i samme slengen, kanskje?

Hvordan skal dette kartlegges, kontrolleres og håndheves? Mener du det skal være obligatorisk med valpekurs og bronsemerkeprøve for hver enkelt hund noen skaffer seg? Hva når du har din 10. hund? Hva

Guest lijenta

Nå har jeg ikke lest alt, men hvem skal betale for alle krav lover og regler du skal innføre. Hvordan skal det kontroleres at det bli hånhevd? Dette vil koste mer enn noen er vilig til å betale for.

Og ja etter å ha eid hunder i over 20 år og det har blitt en 7 stykker av dem. Så har jeg en hund som du mener bør bli avlivd, dette pga han ikke går på plass, men mentaliteten han er god og krangle fant er han ikke. Hvorfor skal han da bli avlivd. Vanskeligheten med at han ikke går på plass har blandt annet med andre egenskaper å gjøre som jeg gjerne vil ha

Vi bør heller ha en MH som er frivillig men som er san at alle raser kan ha glede av å gå den samme MH. Og det bør framsnakkes MH det fordi det er det beste vi har til nå som lar seg gjennomføre uten for store utgifter enten for hundeeier eller staten.

Og om hunden går på plass så kan den godt være ankelbiter av rang, og gjøre utfall mot hvem som helst. Så det å kunne en eller flere kommandoer sier faktisk ingen ting om hvor drital hunden er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kjempeglad om alle prøver å skrive "man", "en", "vi" eller "det", isteden for å adressere alt direkte til meg, selv om det er jeg som har startet tråden og fremmet forslag her. Jeg blir helt svett av å prøve å svare på direkte spørsmål her.

Seriøst? Jeg tror neppe alle vil det. Og jeg kan bare snakke for meg selv. Og får dessverre heller ikke alltid svart, tross jeg burde, for jeg har fått veldig god faglig hjelp her. Hver eneste gang jeg har hatt problem med min hund. Eller trengt hjelp med ipadden. Får meg også mang en gang en god latter av sprø tråder.

Jeg kan eventuelt hjelpe deg å formulere hva du skal si til politiet. Og senere skrive en klage hvis de ikke kommer tidsnok. De må vel ta for seg området du bor i. Kjøre patrulje, slå ned på hver eneste hendelse. Men det bør du ikke foreslå. Det må de finne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momenter som kontakt og lineføring med forstyrrende passeringer er noe alle hunder burde kunne trenes til å beherske. Ekvipasjer som ikke klarer dette synes jeg ikke har livets rett. Om hunden skal tvangsomplasseres, avlives, eller ilegges restriksjoner på hvor den kan ferdes bør kanskje være en skjønnsmessig vurdering?

Edit: med forstyrrende passeringer mener jeg at hunden ikke skal utagere på noe vis. Det bør være mulig å se på noe annet enn fører, om den ellers klarer å oppføre seg. Nervøse elitehunder klarer man gjerne også å kontrollere i slike situasjoner, så lenge man ber dem om noe.

Uenig.

Jeg hadde hund med opprykk elite som var farlig for forbipasserende.

Han skilte på lp og hverdag. Han ble avlivet pga gemytt.

Han som aldri kom til kl 1 en gang og var brølape i passeringer frem til han var 3-4 var verdens greieste og ble ofte sluppet med hissige unge hanner så de kunne lære seg oppførsel.

Han snudde seg for hvert utfall til de la seg ned...

Han var aldri i slåsskamp. Men folk som ikke kunne noe særlig om hund trodde jo han var livsfarlig når de så hvordan han passerte hunder i bånd.

Begge disse var omplasseringshunder.

Den farligste jeg har hatt fikk jeg som valp og han hadde lett gjort det bra i lp hvis det ikke var for tannvisningen..

Pga sykdom ble han så ustabil at han ble avlivet 2 år gammel. Han bjeffet ikke. Han beit.

Hun jeg har nå er stabil som fy.

Men hun kan bjeffe som en gal når vi møter folk. Hun skal bjeffe, men ikke bite..

Rasen skal være slik.

Det blir altfor altfor enkelt og svart hvitt med en sånn prøve.

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde troen på opplæring, men faktum er at det dårligste hundeholdene jeg har sett har vært hos folk som kan mer enn gjennomsnittet om hund, men mangler selvinnsikt eller personlig egnethet eller noe.

Den vanlig mannen i gata med litt uopodragne hunder og ingen kurs har veldig ofte trivelige og lykkelige hunder :|

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt syntes jeg at så lenge hundeloven står som den står får folk heller bruke den mer.

Og oppdrettere av raser som mange anser som "skarpere" være mer selektive hvis dette er et stort problem.

Jeg kan ikke si jeg har opplevd hverken løshunder som er agressive eller tullinger som tror de er gangster med stor farlig hund.

Det jeg har opplevd er eldre damer med små hunder som regelrett løper en annen vei når vi kommer. Enten fordi de ser de to store tervene eller fordi yngstemann hopper som en kengeru bak meg fordi han vil hilse og leke.

Så da burde vel han bli avlivet også i følge disse reglene man ønsker.

Og vi går LP, rundering og gjeting.

Ingen problemer der. Fellesdekk og sitt til gull.

Og det samme i gjeting. Om det er tre andre hunder der så går han ikke bort til de.

Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes man heller får ta mer ansvar som hundeeier og passe på sine egne.

Og klarer man ikke det, vel, da får politiet heller ha strengere straffer og ta ting mer alvorlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke synes det er et problem at hunden min ligger flat og drar med all sin styrke når vi møter en annen hund, så skjønner jeg ikke hvorfor andre skal ha noe å si på dette, så fremt jeg klarer å håndtere hunden sånn at den ikke får lov å plage de vi møter. Nå gjør ikke hunden min det, men det var et eksempel. Det er mange som ikke synes det å møte andre hunder er et stort nok problem til at de gidder å legge mange timer i arbeidet med å fixe problemet. Det betyr ikke at de har et dårligere hundehold enn meg, bare at de har gjort andre valg.

Hundeloven som er i dag har jo allerede lovbestemt at det ikke er lov å hunder løse uten å ha kontroll på dem. Altså er jo allerede loven du etterspør til stede, den blir bare ikke alltid overholdt, og de som bryter den får ingen konsekvenser. Alt handler om kontroll. Eier skal ha kontroll, det sier loven. Kontroll kan være noe så enkelt som å ha hunden i bånd. Loven krever ikke at hunden skal gå pent eller like andre hunder, bare at eier har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det plutselig vært krav om at alle hunder måtte bestå bronsemerkeprøven, hadde jeg vært screwed med min hund hvertfall.

12 år gammel kose-/turhund som ikke finnes lydig for fem flate øre, men fungerer jo bra for mitt hundehold, og er såklart ikke noen fare for noen andre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det vel i denne sammenhengen jeg bør nevne at den eneste (bank i bordet) løse store hunden, som noengang har angrepet en av mine (i bånd) var en hund som tidligere samme dag hadde plassert seg høyt i NM lydighet. Den samme hunden var også brukt i filminnspilling. Så lydig nok, ja. Uten at det hadde noen betyding da den fillerista bikkja mi :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke synes det er et problem at hunden min ligger flat og drar med all sin styrke når vi møter en annen hund, så skjønner jeg ikke hvorfor andre skal ha noe å si på dette, så fremt jeg klarer å håndtere hunden sånn at den ikke får lov å plage de vi møter. Nå gjør ikke hunden min det, men det var et eksempel. Det er mange som ikke synes det å møte andre hunder er et stort nok problem til at de gidder å legge mange timer i arbeidet med å fixe problemet. Det betyr ikke at de har et dårligere hundehold enn meg, bare at de har gjort andre valg.

Hundeloven som er i dag har jo allerede lovbestemt at det ikke er lov å hunder løse uten å ha kontroll på dem. Altså er jo allerede loven du etterspør til stede, den blir bare ikke alltid overholdt, og de som bryter den får ingen konsekvenser. Alt handler om kontroll. Eier skal ha kontroll, det sier loven. Kontroll kan være noe så enkelt som å ha hunden i bånd. Loven krever ikke at hunden skal gå pent eller like andre hunder, bare at eier har kontroll.

En har ikke kontroll selv om hunden er i bånd. Båndet kan ryke. Har opplevd det selv flere ganger med ulike bånd, seler og lenker, på samme hunden. Heldigvis bare en godlynt cavalier med svært mangelfull dressur. ..og det er min egen skyld! Kan ikke unnskylde meg med at "hunden er sånn og sånn, den jakter og utagerer, rasen skal være sånn, derfor klarer jeg ikke lære den å gå pent i båndet". ALLE hunder kan lære å gå pent, selv ved passering. Alle hunder kan lære å holde kontakt, og komme på innkalling. Det handler om eierens innsats fra starten. ..,og en aldri så liten dose med kunnskap selvfølgelig. En må vite hvordan en skal lære hunden å gå pent, ta kontakt og komme på kommando. Det er ingen raser som ikke evner dette om eieren først har lært hvordan det kan gjøres. EDIT: og faktisk gjennomfører det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke kontroll selv om hunden er i bånd. Båndet kan ryke. Har opplevd det selv flere ganger med ulike bånd, seler og lenker, på samme hunden. Heldigvis bare en godlynt cavalier med svært mangelfull dressur. ..og det er min egen skyld! Kan ikke unnskylde meg med at "hunden er sånn og sånn, den jakter og utagerer, rasen skal være sånn, derfor klarer jeg ikke lære den å gå pent i båndet". ALLE hunder kan lære å gå pent, selv ved passering. Alle hunder kan lære å holde kontakt, og komme på innkalling. Det handler om eierens innsats fra starten. ..,og en aldri så liten dose med kunnskap selvfølgelig. En må vite hvordan en skal lære hunden å gå pent, ta kontakt og komme på kommando. Det er ingen raser som ikke evner dette om eieren først har lært hvordan det kan gjøres. EDIT: og faktisk gjennomfører det!

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke kontroll selv om hunden er i bånd. Båndet kan ryke. Har opplevd det selv flere ganger med ulike bånd, seler og lenker, på samme hunden. Heldigvis bare en godlynt cavalier med svært mangelfull dressur. ..og det er min egen skyld! Kan ikke unnskylde meg med at "hunden er sånn og sånn, den jakter og utagerer, rasen skal være sånn, derfor klarer jeg ikke lære den å gå pent i båndet". ALLE hunder kan lære å gå pent, selv ved passering. Alle hunder kan lære å holde kontakt, og komme på innkalling. Det handler om eierens innsats fra starten. ..,og en aldri så liten dose med kunnskap selvfølgelig. En må vite hvordan en skal lære hunden å gå pent, ta kontakt og komme på kommando. Det er ingen raser som ikke evner dette om eieren først har lært hvordan det kan gjøres. EDIT: og faktisk gjennomfører det!

Hvor mange hunder med erfaring baserer du dette innlegget på?

Mine to første var 0 problem.

Nr 2 var tilmed en uregjerlig omplasseringstispe som jeg fikk lydig på nullkommanix! Hund nr 1 var /er en dominant jrt hannhund. 0 problem!

Bare å oppdra! Hund nr 3 og 5 var verre, nr 4 passerte pent forsåvidt, nr 6 var også grei med passeringer , nr 7 er litt for ivrig og verbal til tider.

Dette burde jo gått andre veien, men desverre er hunder komplekse individer gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder med erfaring baserer du dette innlegget på?

Mine to første var 0 problem.

Nr 2 var tilmed en uregjerlig omplasseringstispe som jeg fikk lydig på nullkommanix! Hund nr 1 var /er en dominant jrt hannhund. 0 problem!

Bare å oppdra! Hund nr 3 og 5 var verre, nr 4 passerte pent forsåvidt, nr 6 var også grei med passeringer , nr 7 er litt for ivrig og verbal til tider.

Dette burde jo gått andre veien, men desverre er hunder komplekse individer gitt..

Jeg modererer meg litt: alle VALPER, eller kastrerte hunder, kan lære å gå pent, ta kontakt og komme på innkalling. Om grunnlaget ikke legges helt fra starten, med _mye_, helt konsekvent og målrettet trening i pregningsperioden, så er det selvsagt kjempevanskelig. Derfor vil jeg at alle hundeeiere skal avlegge en teorieksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg modererer meg litt: alle VALPER, eller kastrerte hunder, kan lære å gå pent, ta kontakt og komme på innkalling. Om grunnlaget ikke legges helt fra starten, med _mye_, helt konsekvent og målrettet trening i pregningsperioden, så er det selvsagt kjempevanskelig. Derfor vil jeg at alle hundeeiere skal avlegge en teorieksamen.

Me hvordan skal det gjennomføres. Det må være mange mennesker innblandet og ikke alle er intressert og den eksamenen vil koste mye og skal en huski kennel ta kurset 20 ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hvordan skal det gjennomføres. Det må være mange mennesker innblandet og ikke alle er intressert og den eksamenen vil koste mye og skal en huski kennel ta kurset 20 ganger i året?

En eneste livstids teorieksamen per førstegangs hundeeier? En hverdagslydighets-/MH-aktig praktisk prøve per hund? Folk som har hund fra før må få fritak for alt dette fram til anskaffelse av neste hund.

Utdanningen til de som skal være kursledere og sensorer må godkjennes offentlig. Ellers står private aktører fritt til å tilby opplæring, slik trafikkskolene gjør, i samarbeid med det offentlige.

At folk "ikke er interessert" er ikke en grunn til at de ikke må. Gangsta-drittungene med uregistrerte og dårlig behandlede rottweilere er sannsynligvis ikke interesserte i å verken lære eller bevise at de har lært. Samme med han som denger setteren sin, og de som har forvist den pubertale cane corsoen til den amatørmessige inngjerdede hagen.

Hundespann tenkte jeg ikke på. Dette er en helt annen type hundehold, og bør kanskje få unntak, ja. Såfremt hundene faktisk holdes og brukes aktivt som kjørehunder, og ikke skal ut blandt folk på vanlig måte. Huskyer som holdes som vanlige hunder må bestå en prøve, synes jeg. Ihvertfall førerne deres. En kennel som oppdretter kjørehunder har vel også et ansvar her, for å ikke levere ut voksne hunder som har vokst opp i en hundegård til vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En eneste livstids teorieksamen per førstegangs hundeeier? En hverdagslydighets-/MH-aktig praktisk prøve per hund? Folk som har hund fra før må få fritak for alt dette fram til anskaffelse av neste hund.

Utdanningen til de som skal være kursledere og sensorer må godkjennes offentlig. Ellers står private aktører fritt til å tilby opplæring, slik trafikkskolene gjør, i samarbeid med det offentlige.

At folk "ikke er interessert" er ikke en grunn til at de ikke må. Gangsta-drittungene med uregistrerte og dårlig behandlede rottweilere er sannsynligvis ikke interesserte i å verken lære eller bevise at de har lært. Samme med han som denger setteren sin, og de som har forvist den pubertale cane corsoen til den amatørmessige inngjerdede hagen.

Hundespann tenkte jeg ikke på. Dette er en helt annen type hundehold, og bør kanskje få unntak, ja. Såfremt hundene faktisk holdes og brukes aktivt som kjørehunder, og ikke skal ut blandt folk på vanlig måte. Huskyer som holdes som vanlige hunder må bestå en prøve, synes jeg. Ihvertfall førerne deres. En kennel som oppdretter kjørehunder har vel også et ansvar her, for å ikke levere ut voksne hunder som har vokst opp i en hundegård til vanlige folk.

Men det du skiserer her vil koste en formue. Hvordan kan d køse det på en enkle måte? Folk vil undra seg dette, ingenting hjelper med å tre krav lover og fordommer end over hodene til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det du skiserer her vil koste en formue. Hvordan kan d køse det på en enkle måte? Folk vil undra seg dette, ingenting hjelper med å tre krav lover og fordommer end over hodene til folk.

Det har hjulpet med bilførersertifikater. Hundeførersertifikat kommer ikke til å koste noe i nærheten en gang. Hva koster en teoriprøve og et valpekurs i dag da? Vi snakker om totalt 3000 - 5000 kr. Mange vil unndra seg, men mange vil også ta det på alvor. Røykeloven ble tredd nedover hodene på folk, og det har fungert veldig fint, synes jeg. Jeg kan ikke se hvordan krav om hundeførersertifikat kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det har hjulpet med bilførersertifikater. Hundeførersertifikat kommer ikke til å koste noe i nærheten en gang. Hva koster en teoriprøve og et valpekurs i dag da? Vi snakker om totalt 3000 - 5000 kr. Mange vil unndra seg, men mange vil også ta det på alvor. Røykeloven ble tredd nedover hodene på folk, og det har fungert veldig fint, synes jeg. Jeg kan ikke se hvordan krav om hundeførersertifikat kan skade.

Vor gjennomførbart det er er jeg i tivil om. Det er alt noen hundeskoler som retleder folk som vil velge rase. Og hvordan skal du legge det opp så det blir retferdig. Tviler på at 300-5000 blir en reel pris å måtte betale. Det blir nok heller nærmere 10000. Du skiserer kurs og eksamen og retting og organisering. Jep det blir så dyrt at det vil ikke fungere. Det eneste jeg kan tenke meg som vil fungere dag er faktisk en større bruk av MH og sanne verktøy. Bare den enkle saken som privatist eksamen i videregående skole er det snakk om å prise til 1000 kr og oppover. Og her skal en som hundeeier faktisk betale for veldig mange blir satt i jobb. Nop dette blir kunn plunder og heft. Røykeloven var faktisk enklere å handheve siden dem hadde et organ som tok seg av mange saker som kunne ta seg av disse sakene også. Her skal du opprette et nytt organ og det må da betales over skatteseddelen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bare teoriprøve og MH da?

Edit: Teoriprøve for fører, og obligatorisk grunnkurs med hunden, uten praktisk eksamen. Krav om offentlig registrert MH for alle avlshunder.

Jeg synes noe sånt MÅ innføres, pga alle de kunnskapsløse som er sleppehendte med treningen av store hunder. Likt bør være likt for alle hundeeiere. ellers blir det rasediskriminering, og det er ingen tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva med bare teoriprøve og MH da?

eoriprøven må administreres. Det koster en sensor, lokaler, noen som bygger opp prøven så den blir lik, og helt sikkert mer som jeg ikke vet om i dag. Ja så trenger dem nye hundeeierne en bok dem kan lese i så dem får kunnskapen dem må ha for å bestå prøven. Da vil private hive seg på og arrangere kurs som man etter hvert føler seg presset til å ta.

Tanken om er kunnskap er god den men den br ikke ta fra folk lysten og viljen til å lære nye ting og det vil jeg tro her. Helelr det at flk kan reklamere for hundeklbbene sine MH som nevnt og drive på med opplysning. Så spørs det på opplysning det er opplysng som kan gå helt i vranglære HVordan da opplyse på rett måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg modererer meg litt: alle VALPER, eller kastrerte hunder, kan lære å gå pent, ta kontakt og komme på innkalling. Om grunnlaget ikke legges helt fra starten, med _mye_, helt konsekvent og målrettet trening i pregningsperioden, så er det selvsagt kjempevanskelig. Derfor vil jeg at alle hundeeiere skal avlegge en teorieksamen.

Så ingen voksne, normale hunder kan lære det? Bare valper, eller kastrere hunder? Hva med sterilisere hunder da?

Forøvrig så er det egentlig ikke en pregningsperiode hos hunder. Pregningsperioden har svært lite å si for altriciale arter.

En eneste livstids teorieksamen per førstegangs hundeeier? En hverdagslydighets-/MH-aktig praktisk prøve per hund? Folk som har hund fra før må få fritak for alt dette fram til anskaffelse av neste hund.

Utdanningen til de som skal være kursledere og sensorer må godkjennes offentlig. Ellers står private aktører fritt til å tilby opplæring, slik trafikkskolene gjør, i samarbeid med det offentlige.

At folk "ikke er interessert" er ikke en grunn til at de ikke må. Gangsta-drittungene med uregistrerte og dårlig behandlede rottweilere er sannsynligvis ikke interesserte i å verken lære eller bevise at de har lært. Samme med han som denger setteren sin, og de som har forvist den pubertale cane corsoen til den amatørmessige inngjerdede hagen.

Hundespann tenkte jeg ikke på. Dette er en helt annen type hundehold, og bør kanskje få unntak, ja. Såfremt hundene faktisk holdes og brukes aktivt som kjørehunder, og ikke skal ut blandt folk på vanlig måte. Huskyer som holdes som vanlige hunder må bestå en prøve, synes jeg. Ihvertfall førerne deres. En kennel som oppdretter kjørehunder har vel også et ansvar her, for å ikke levere ut voksne hunder som har vokst opp i en hundegård til vanlige folk.

Så de som har 20 hunder skal få slippe unna, men ikke de som har 1?

Hvis du mener de skal få slippe siden det er et helt annet hundehold, så bør de med jakthunder også slippe unna. Det er utrolig mange som har jakthunder som lever ute i kennel. Blir vel ganske likt sledehundene det?

Men hvem skal ha kontroll på om den ene jegeren har jakthundene sine ute, mens den andre har den boende inne som et familiemedlem? Hvem skal ha kontroll på om sledeføreren tar med bikkja si ned i byen en gang eller to i måneden? For da fredes den jo blant folk, å da må den jo ha bestått kurset den også?

Dessuten er vel sledehundene også ute blant folk.. Når de starter løp er det jo gjerne flere hundre, evt tusen, mennesker der.

Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil fram til med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har ikke kontroll selv om hunden er i bånd. Båndet kan ryke. Har opplevd det selv flere ganger med ulike bånd, seler og lenker, på samme hunden. Heldigvis bare en godlynt cavalier med svært mangelfull dressur. ..og det er min egen skyld! Kan ikke unnskylde meg med at "hunden er sånn og sånn, den jakter og utagerer, rasen skal være sånn, derfor klarer jeg ikke lære den å gå pent i båndet". ALLE hunder kan lære å gå pent, selv ved passering. Alle hunder kan lære å holde kontakt, og komme på innkalling. Det handler om eierens innsats fra starten. ..,og en aldri så liten dose med kunnskap selvfølgelig. En må vite hvordan en skal lære hunden å gå pent, ta kontakt og komme på kommando. Det er ingen raser som ikke evner dette om eieren først har lært hvordan det kan gjøres. EDIT: og faktisk gjennomfører det!

Ja, kobbel kan ryke. En hund kan låse opp døra og stikke av. Grave seg ut av hundegården, klippe båndet med tenna, eier kan miste kobbel, osv. Uhell kan skje, selv med veloppdragne hunder som kan gå pent i bånd, så kan hunder komme seg løs. Men det skjer faktisk ikke så ofte at man trenger å lage en lov for å ta de som er uheldige.

Yellow beskrev et helt vanlig hundehold for mange, hvor hundene vimser rundt på tur, gjerne i flexi. Det er snakk om en liten selskapsrase uten så sterke instinker, og jeg har ingen tvil om at hvis Yellow gidder, så kan den hunden lære seg å gå pent i bånd og passere uten problemer. Grunnen til at hunden ikke kan det er at de ikke ser behovet. De er fornøyde med et enkelt hundehold hvor det er lite regler og hunden lever fint som en venn og turkamerat. Hunden har det sikkert strålende, og jeg tviler på at den er til plage for noen. Det er enda mindre sjanse for at den er til fare for noen. Så hvorfor skal samfunnet pålegge Yellow å ha et helt annet hundehold enn de ønsker?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kobbel kan ryke. En hund kan låse opp døra og stikke av. Grave seg ut av hundegården, klippe båndet med tenna, eier kan miste kobbel, osv. Uhell kan skje, selv med veloppdragne hunder som kan gå pent i bånd, så kan hunder komme seg løs. Men det skjer faktisk ikke så ofte at man trenger å lage en lov for å ta de som er uheldige.

Yellow beskrev et helt vanlig hundehold for mange, hvor hundene vimser rundt på tur, gjerne i flexi. Det er snakk om en liten selskapsrase uten så sterke instinker, og jeg har ingen tvil om at hvis Yellow gidder, så kan den hunden lære seg å gå pent i bånd og passere uten problemer. Grunnen til at hunden ikke kan det er at de ikke ser behovet. De er fornøyde med et enkelt hundehold hvor det er lite regler og hunden lever fint som en venn og turkamerat. Hunden har det sikkert strålende, og jeg tviler på at den er til plage for noen. Det er enda mindre sjanse for at den er til fare for noen. Så hvorfor skal samfunnet pålegge Yellow å ha et helt annet hundehold enn de ønsker?

På grunn av ignorante eiere med store og potensielt farlige hunder. Jeg synes ikke vi skal diskriminere på vekt eller rase, og da må alle lide for noens feil.

Det er mange småhunder også som ville hatt godt av bedre informerte eiere.

Jeg har tatt alle (tror jeg) motargumenter til følge og moderert mitt forslag til å gå ut på teoriprøve og kurs, uten praktisk eksamen. Det vil hjelpe det også, om så bare for å få spredd mer kunnskap, og bidra til mer ansvarsbevissthet.

Edit: MonicaWT, jeg så ikke innlegget ditt før jeg svarte på siste. For å unngå dobbelpost her, må jeg vente til jeg kan svare ved multisitat. Du har gode poenger, men det er litt flisespikking på ekstremitetene. Folk flest bor i by, og de aller fleste har en eller noen få hobbyhunder i husholdningen. Flertallet kjører ikke løp eller holder jakthunder i kennel.

Det bør absolutt være et krav om en form for godkjent mentaltest for jakthunder, ettersom de løper løse, og kan støte på både folk og andre hunder utenfor eiers kontroll. Sledehunder er jeg usikker på hva man skal kreve av, da jeg ikke har vært på løp og sett hvilke situasjoner hundene må takle utenfor sporet Jeg har heller ikke tenkt så mye på hvordan en skal utforme kravene mtp avvik fra normalt hundehold. Så lenge det finnes krav, og alle er klar over det, så vil jeg jo tro at den hundekjøreren som tar huskyen sin med på tur i bysentrum har gjort en ansvarlig vurdering av dette i forkant. Folk som driver aktivt med hund er gjerne hakket mer ansvarlige enn jenta i gata som skaffer seg en diger vokterblanding for å være tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av ignorante eiere med store og potensielt farlige hunder. Jeg synes ikke vi skal diskriminere på vekt eller rase, og da må alle lide for noens feil.

Det er mange småhunder også som ville hatt godt av bedre informerte eiere.

Jeg har tatt alle (tror jeg) motargumenter til følge og moderert mitt forslag til å gå ut på teoriprøve og kurs, uten praktisk eksamen. Det vil hjelpe det også, om så bare for å få spredd mer kunnskap, og bidra til mer ansvarsbevissthet.

Mitt eksempel handlet ikke om at Yellow har en liten hund. Yellow kunne like gjerne hatt en rottweiler som vimset rundt og koste seg i båndet sitt uten at det ville utgjort en forskjell. Så lenge eieren klarer å håndtere styrken på hunden hvis den bestemmer seg for å rykke til, så har ikke størrelsen noe å si. Grunnen til at jeg nevnte at dette var en liten selskapshund var at disse har lite instinkter, og er derfor relativt greie til å trene på innkalling, kontakt og gå-pent-trening.

Men siden du har gått bort fra dette med å gå pent, så hopper jeg videre. Jeg og du har tydeligvis helt forskjellig oppfatning av kunnskapsnivået hos vanlige Norske hundeeiere. Jeg er helt enig i at mange er tankeløse og gjør dårlige valg, men jeg er ikke av den formening av at det handler på mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg blir skremt av hvor mye regler det skal tres nedover øra på hvermansen fordi du har opplevd dårlige eiere.

Dette er unntaket og IKKE regelen.

Når noen ønsker så sterkt å begrense hundeholdet til folk flest på grunnlag av hva de selv ikke liker i andres hundehold er vi snart der hvor jeg må ha på munnkurv på mine belgere bare fordi folk syntes de ser farlige ut og yngstemann hopper og spretter bak meg i glede over å se folk og andre hunder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...