Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre krav om hundeførersertifikat?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Og hvor mener du skal disse hundene omplasseres eller ferdes? Om lineføring og passeringer av forstyrrelser er kravene dine for at en hund skal ha livets rett så kjenner jeg sørgelig mange som skulle tatt en tur til dyrlegen for siste gang. Og har dessuten lite å gjøre med hvorvidt de greier å bestå en bronsemerkeprøve eller ikke.

Siden man er inne på det med bil, man er heller ikke nødvendigvis noen god eller kompetent sjåfør selv om man har bestått førerprøven. Dødsulykker skjer, åkkesom.

Disse hundene som per i dag ikke klarer kravene ville jo stort sett klart dem med riktig sosialisering og målrettet trening under kyndig veiledning. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg som fersk eier av en BC/JRT-mix slurvet alvorlig med både sosialisering grunntrening fordi valpen var så grei å ha med å gjøre, og jeg hadde jo hatt en så grei, omgjengelig og veloppdragen golden retriever uten å løfte en finger for det tidligere. Hadde jeg vært tvunget til å avlegge teoriprøve som inkluderte gruppe- og rasekunnskap, og en slags førerprøve med valp/unghund, så hadde nok det hundeholdet artet seg ganske annerledes, fordi vi hadde fått et helt annet utgangspunkt.

Ja, dødsulykker skjer, men hvor mange ulykker hadde ikke skjedd om det ikke var aldersgrense eller teori- og førerprøve for bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

Hva med alle folka som skaffer seg unger de ikke klarer å oppdra og holde under kontroll? Skal vi innføre foreldersertifikat i samme slengen, kanskje?

Hvordan skal dette kartlegges, kontrolleres og håndheves? Mener du det skal være obligatorisk med valpekurs og bronsemerkeprøve for hver enkelt hund noen skaffer seg? Hva når du har din 10. hund? Hva

Man får bare anmelde de forholdene man mener er til fare for andre, da alt dette dekkes av dagens lovverk. Å innføre flere lover og regler som vanskelig kan håndheves gagner ingen.

Og når man stiller et forslag som ingen andre synes er det godt forslag så spiller det vel ikke så stor rolle om man tiltaler forslagsstiller som man, en eller noe annet, all den tid det bare er en person som foreløpig argumenterer for.

Du kan ikke snakke for alle. Alle deltar ikke i denne tråden. Jeg vet med sikkerhet at ganske mange er enige i dette forslaget. Problemet er bare at det er en langsom og omfattende prosess å få det gjennomført, derfor gidder ingen engasjere seg nevneverdig.

Du som er oppdretter har vel allerede nok kontroll på hundene dine til å kunne stille dem i ringen uten å få trekk. Var det så vanskelig å oppnå at en ikke skal kunne kreve tilsvarende av alle hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke snakke for alle. Alle deltar ikke i denne tråden. Jeg vet med sikkerhet at ganske mange er enige i dette forslaget. Problemet er bare at det er en langsom og omfattende prosess å få det gjennomført, derfor gidder ingen engasjere seg nevneverdig.

Du som er oppdretter har vel allerede nok kontroll på hundene dine til å kunne stille dem i ringen uten å få trekk. Var det så vanskelig å oppnå at en ikke skal kunne kreve tilsvarende av alle hundeeiere?

My bad, korrigerer til "ingen andre som deltar i tråden".

Jeg har ikke sagt at det er vanskelig for meg, men jeg innser at det er forskjell både på eiere og hunder - for ikke å snakke om oppdrettere. Dessuten synes jeg da at man heller burde fokusere på å få det regelverket som pr i dag finnes til å fungere etter intensjonen. Det ville faktisk løst problemet man skisserer i denne tråden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad, korrigerer til "ingen andre som deltar i tråden".

Jeg har ikke sagt at det er vanskelig for meg, men jeg innser at det er forskjell både på eiere og hunder - for ikke å snakke om oppdrettere. Dessuten synes jeg da at man heller burde fokusere på å få det regelverket som pr i dag finnes til å fungere etter intensjonen. Det ville faktisk løst problemet man skisserer i denne tråden.

Obligatorisk kursing og prøver ville hjulpet mer enn dagens lovverk, som er der, uten å hjelpe, og uten å kreve et spøtt av kunnskap for å eie en hvilken som helst lovlig hund.

De aller fleste her deltar uansett på kurs, prøver og utstillinger, og melder seg opp av pur lyst! Å måtte avlegge én prøve til, per hund, er ikke et stort offer, om det medfører at ALLE hundeeiere i det minste ER informert om hva en hund er, hvordan den virker, og hvordan det er lurt å håndtere den. Per i dag har vi ingen mulighet til å sikre at folk som kjøper en hund på finn.no vet noe som helst om dyrearten. Langt mindre hvordan de skal oppdra den til å fungere i samfunnets hverdag.

Uten krav om bilsertifikat, hvordan hadde trafikken fortonet seg? Er det ikke bedre å kjøre bil i Norge enn i Pakistan?

Så jo, så klart innføring av hundeførersertifikat vil utgjøre en forskjell!

The ones who claim it is not possible should not be interrupting the ones who are doing it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort offer å gå en MH heller, og det tar enda mindre tid og energi enn å trene en hund til en prøve. Men folk går ikke MH heller...

Og det er synd. Med mer kunnskap ville flere valpekjøpere krevd MH av foreldrene.

Ros til deg for å faktisk bry deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg mener i denne saken, så jeg avventer å delta, men ..

*klipp*

*klipp*

(moderatorene har sikkert tenkt til å si ifra) men jeg synes det er så slitsomt å lese dobbel og trippelposter at jeg vil tipse deg om at det ikke er lov her på forumet. Bruk "multisitat"-knappen er du snill :)

OT over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!

Requirement to take a course in theory and in practice

In accordance with article 68, paras 1 and 2 of OPAn,

Persons who have acquired a dog since 1 September 2008 must be able to provide a certificate of competence (theoretical course) proving that they have learnt how to keep and to handle dogs. Persons who can prove that they already had a dog before 1 September 2008 do not need to satisfy this condition.

Persons who became responsible for looking after a dog after 1 September 2008 must, in the year following the acquisition of the dog, obtain a certificate proving that they can keep control of their dog in everyday situations (practical course).

Members of staff of a permanent Mission or of an international organisation who hold a legitimation card issued by the Federal Department of Foreign Affairs (FDFA) must attend the courses mentioned above.

Regulations regarding dogs in each canton

Most of the Swiss cantons have regulations about dogs, particularly in relation to looking after dangerous or potentially dangerous dogs (such as bull terriers, Dobermans and Rottweilers). Most of the cantons have drawn up a list of dogs that are considered dangerous or potentially dangerous.

Uten raseforbud og greier :)

Så hvordan gjennomfører vi dette i Norge?

Vi må ha offentlig godkjenning av utdanning og autorisering av instruktører og sensorer, og noen må utarbeide innholdet i teoriprøven. Noen må også bestemme hvilke momenter den praktiske prøven skal inneholde.

Er noen i gang med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!

"Requirement to take a course in theory and in practice

In accordance with article 68, paras 1 and 2 of OPAn,

Persons who have acquired a dog since 1 September 2008 must be able to provide a certificate of competence (theoretical course) proving that they have learnt how to keep and to handle dogs. Persons who can prove that they already had a dog before 1 September 2008 do not need to satisfy this condition.

Persons who became responsible for looking after a dog after 1 September 2008 must, in the year following the acquisition of the dog, obtain a certificate proving that they can keep control of their dog in everyday situations (practical course).

Members of staff of a permanent Mission or of an international organisation who hold a legitimation card issued by the Federal Department of Foreign Affairs (FDFA) must attend the courses mentioned above.

Regulations regarding dogs in each canton

Most of the Swiss cantons have regulations about dogs, particularly in relation to looking after dangerous or potentially dangerous dogs (such as bull terriers, Dobermans and Rottweilers). Most of the cantons have drawn up a list of dogs that are considered dangerous or potentially dangerous. "

Uten raseforbud og greier :)

Så hvordan gjennomfører vi dette i Norge?

Vi må ha offentlig godkjenning av utdanning og autorisering av instruktører og sensorer, og noen må utarbeide innholdet i teoriprøven. Noen må også bestemme hvilke momenter den praktiske prøven skal inneholde.

Er noen i gang med dette?

Har du lest litt om hvordan dette faktisk fungerer og håndheves i Sveits?

For teorien og reglene bak dette er vel å bra det, men det fungerer ikke i praksis. Det er ikke noe mer regulert hundehold i Sveits enn det er i Norge, selv om disse reglene finnes. Var poenget mitt... Det er ikke gjennomført, det er bare noen fine ord på et papirark. Jeg kan gjerne oversette det til norsk for deg, om du vil ha en slik side. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest litt om hvordan dette faktisk fungerer og håndheves i Sveits?

For teorien og reglene bak dette er vel å bra det, men det fungerer ikke i praksis. Det er ikke noe mer regulert hundehold i Sveits enn det er i Norge, selv om disse reglene finnes. Var poenget mitt... Det er ikke gjennomført, det er bare noen fine ord på et papirark. Jeg kan gjerne oversette det til norsk for deg, om du vil ha en slik side. ;)

Men det at de ikke håndhever det i Sveits er ingen grunn til å ikke prøve å gjennomføre det her. Roma ble ikke bygget på en dag, osv.

Edit: unngår dobbelpost: Det er nok av småhunder som også vil nyte godt av at eierne i det minste blir bedt om å ta sertifikat. Ansvarlige hundeeiere med store hunder og digre kjefter full av skarpe tenner kan kanskje senke skulderne bittelitt de også, om kanskje så mange som 50 % av miniatyreierne lærer teorien rundt det å trene inn en god innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriprøve og valpekurs (el grunnkurs v/omplassering) obligatorisk kun for førstegangs hundeeiere. Hverdagslydighetsprøve obligatorisk på hver eneste hund.

Det skal vel egentlig godt gjøres å stryke til bronsemerket tre ganger innen hunden fyller ett år, om det blir et krav?

Allikevel er det enormt mange, deriblant en del oppdrettere(!) som er milevis fra å bestå en slik Hverdagslydighetsprøve test med sine hunder. Klarer man ikke å oppnå et minimum av kontroll over hunden, slik at den kan føres blant folk, så er det kanskje like greit at noen andre tar seg av den?

Ut i fra det du skriver her er det to muligheter (for min del):

1. Jeg er en udugelig hundeeier som bør ringe veterinæren med en gang, å bestille avliving av hunden min.

2. Du har ikke nok kunnskap rundt dette.

Du skriver at det skal godt gjøres å stryke på en bronsemerkeprøve i lydighet, tre ganger innen hunden fyller 1 år. Jeg må faktisk få si at jeg virkelig undres over at du kan mene dette, helt på ekte?

Jeg har en drever, vet ikke hvor kjent du er med den rasen? Harehundene generelt? Ikke det nei? Nei.

Dette er hunder som er avlet for jakt, de er jaktmaskiner. De er avlet for å løpe flere kilometer unna fører. De er avlet for å spore opp vilt og drive vilt. Det er det de skal gjøre!

Jeg er glad om jeg i det hele tatt føler at vi er klare for å starte bronsemerkeprøven iløpet av hundens liv. Og jeg har faktisk interesse av å trene lydighet, det tror jeg ikke eldre, mannlige jegere har. Hvorfor skal bikkja kunne alt i prøven? Det finnes viktigere ting å bruke hundens første leveår på, som feks innkalling, sporarbeid, skogtilvenning, skuddtrening og lignende. Hvorfor skal bikkja på død og liv lære seg dekk under marsj? Og hvorfor er hundeeier ubrukelig hvis man ikke får det til, og da ikke har rett til å ha hund?

Selv om vi ikke ville bestått bronsemerkeprøven, så har jeg vel fortsatt bikkja under kontroll når vi ferdes rundt folk?

Disse hundene som per i dag ikke klarer kravene ville jo stort sett klart dem med riktig sosialisering og målrettet trening under kyndig veiledning.

Hm. Virkelig? Så min har ikke fått riktig sosialisering? Jeg tror unghunden min har vært med på mye mer på sine 10 måneder, enn mange hunder får iløpet av et liv. Faktisk.

Hvis du mener det er så veldig, veldig enkelt, så skal du gjerne få komme til meg når jeg får min neste drever. Gleder meg til å se at du får godkjent en bronsemerkeprøve med den innen et år :)

Jeg er iallefall enig med meg selv at det er kunnskapen din det står på her, ikke meg som udugelig hundeeier.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver her er det to muligheter (for min del):

1. Jeg er en udugelig hundeeier som bør ringe veterinæren med en gang, å bestille avliving av hunden min.

2. Du har ikke nok kunnskap rundt dette.

Du skriver at det skal godt gjøres å stryke på en bronsemerkeprøve i lydighet, tre ganger innen hunden fyller 1 år. Jeg må faktisk få si at jeg virkelig undres over at du kan mene dette, helt på ekte?

Jeg har en drever, vet ikke hvor kjent du er med den rasen? Harehundene generelt? Ikke det nei? Nei.

Dette er hunder som er avlet for jakt, de er jaktmaskiner. De er avlet for å løpe flere kilometer unna fører. De er avlet for å spore opp vilt og drive vilt. Det er det de skal gjøre!

Jeg er glad om jeg i det hele tatt føler at vi er klare for å starte bronsemerkeprøven iløpet av hundens liv. Og jeg har faktisk interesse av å trene lydighet, det tror jeg ikke eldre, mannlige jegere har. Hvorfor skal bikkja kunne alt i prøven? Det finnes viktigere ting å bruke hundens første leveår på, som feks innkalling, sporarbeid, skogtilvenning, skuddtrening og lignende. Hvorfor skal bikkja på død og liv lære seg dekk under marsj? Og hvorfor er hundeeier ubrukelig hvis man ikke får det til, og da ikke har rett til å ha hund?

Selv om vi ikke ville bestått bronsemerkeprøven, så har jeg vel fortsatt bikkja under kontroll når vi ferdes rundt folk?

Hm. Virkelig? Så min har ikke fått riktig sosialisering? Jeg tror unghunden min har vært med på mye mer på sine 10 måneder, enn mange hunder får iløpet av et liv. Faktisk.

Hvis du mener det er så veldig, veldig enkelt, så skal du gjerne få komme til meg når jeg får min neste drever. Gleder meg til å se at du får godkjent en bronsemerkeprøve med den innen et år :)

Jeg er iallefall enig med meg selv at det er kunnskapen din det står på her, ikke meg som udugelig hundeeier.

Jeg har aldri hatt drever, men det frister å takke ja til utfordringen... ;)

Men jeg modererte meg da med tanke på kravene i et senere innlegg. Jeg er helt enig i at noen lydighetsøvelser er helt unødvendige for å ha tilstrekkelig kontroll på hunden. Å kunne passere folk i ganske stressende situasjoner uten at hunden gjør utfall må dog alle hunder kunne trenes opp til. Ellers har de ikke livets rett i et menneskesamfunn mener jeg. Spesielt er dette viktig for jakthunder, som løper løse, utenfor førerens kontroll.

Prøven jeg skisserer er kanskje en slags kombinasjon av en MH og en forenklet hverdagslydighetsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt drever, men det frister å takke ja til utfordringen... ;)

Men jeg modererte meg da med tanke på kravene i et senere innlegg. Jeg er helt enig i at noen lydighetsøvelser er helt unødvendige for å ha tilstrekkelig kontroll på hunden. Å kunne passere folk i ganske stressende situasjoner uten at hunden gjør utfall må dog alle hunder kunne trenes opp til. Ellers har de ikke livets rett i et menneskesamfunn mener jeg. Spesielt er dette viktig for jakthunder, som løper løse, utenfor førerens kontroll.

Prøven jeg skisserer er kanskje en slags kombinasjon av en MH og en forenklet hverdagslydighetsprøve.

Så en hund som gjør utfall på en person, av glede, har ikke livets rett? Eller mener du kun hunder som gjør utfall på en negativ måte? Det bør presiseres når du skriver såppas skarpe ord.

Edit: når bikkja er på jakt er den på jobb. Da skal ikke folk bort til den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk burde informeres ordentlig og kanskje til og med vært på infokveld før de får seg hund kan jeg være enig i.

Og mye av dette føler jeg ligger på oppdretter.

Dog er det mange som dretter i vilden sky og der er det nok værre.

Dog syntes jeg det er altfor langt å gå når man vil kreve en bronseprøve.

Nå kommer dyrepolitiet så får vi håpe det ihvertfall hjelper på dyrevelferden.

Ellers er det vi som eiere som bærer ansvaret for å oppdra og sosialisere hundene våre.

Og feiler vi er det opp til oss å melde til politiet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen diskusjon. Unger må gå på skole (=obligatorisk kursing), og myndighetene (ved barnevernet) kan med tvang veilede foreldre om disse mislykkes med sin del av barneoppdragelsen. Om ungene skaper problemer kommer PPT og ungdomsinstituasjoner inn. Barn og hundehold er derfor ikke sammenliknbart etter min mening, og denne diskusjonen handler om hundehold. Kun hundehold. Ikke hestehold eller katteoppdrett. Hundehold.

...

Jeg opplever det som et stort problem at hvem som helst kan skaffe seg en stor hund med nedarvet dårlig gemytt, og påvirke denne hunden på en måte som gjør den direkte farlig. I noen tilfeller skyldes farlige hunder farlige mennesker, men i de fleste tilfeller er det kunnskapsløshet som gjør at hundeholdet bærer galt av sted, til plage og fare for omgivelsene.

Antallet mennesker og dyr som blir skadet av store hunder ute av eiernes kontroll krever at det tas noen grep, synes jeg.

Er det for mye forlangt med en teoriprøve, et valpekurs og en bronsemerkeprøve i lydighet?

Ja.

Hvor (oppholdssted) er det mest du opplever ditt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Hvor (oppholdssted) er det mest du opplever ditt problem?

På helt hverdagslige lufteturer, med eller uten hund og barn. Vi er nærmeste naboer til et friområde, og det er mange som velger å komme hit for å lufte hundene sine. Ikke alle er like kunnskapsrike eller gjennomtenkte angående lufting av hund.

Politiet har vært her og hanket inn en løshund (stor blanding, så klart) én gang. Da hadde den terrorisert nabolaget i mange timer.

Jeg ser hvor du bor, og er klar over forholdene er der, men jeg synes ikke det at det er verre andre steder i verden er noen grunn til å la hundeholdet skli ut i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helt hverdagslige lufteturer, med eller uten hund og barn. Vi er nærmeste naboer til et friområde, og det er mange som velger å komme hit for å lufte hundene sine. Ikke alle er like kunnskapsrike eller gjennomtenkte angående lufting av hund.

Politiet har vært her og hanket inn en løshund (stor blanding, så klart) én gang. Da hadde den terrorisert nabolaget i mange timer.

Jeg ser hvor du bor, og er klar over forholdene er der, men jeg synes ikke det at det er verre andre steder i verden er noen grunn til å la hundeholdet skli ut i Norge også.

Hvilke forhold, mener du er verre her, enn i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk burde informeres ordentlig og kanskje til og med vært på infokveld før de får seg hund kan jeg være enig i.

Og mye av dette føler jeg ligger på oppdretter.

Dog er det mange som dretter i vilden sky og der er det nok værre.

Dog syntes jeg det er altfor langt å gå når man vil kreve en bronseprøve.

Nå kommer dyrepolitiet så får vi håpe det ihvertfall hjelper på dyrevelferden.

Ellers er det vi som eiere som bærer ansvaret for å oppdra og sosialisere hundene våre.

Og feiler vi er det opp til oss å melde til politiet.

Hva med en hverdagslydighetsprøve med noen mentaltestmomenter? Jeg synes ikke bronseprøve er så mye forlangt mtp vanskelighetsgrad, men jeg er enig i at det er en del momenter der som er helt uvesentlige for et forsvarlig hundehold. Bronseprøven var et lite gjennomtenkt og veldig spontant forslag jeg kom med da jeg skrev åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momenter som kontakt og lineføring med forstyrrende passeringer er noe alle hunder burde kunne trenes til å beherske. Ekvipasjer som ikke klarer dette synes jeg ikke har livets rett. Om hunden skal tvangsomplasseres, avlives, eller ilegges restriksjoner på hvor den kan ferdes bør kanskje være en skjønnsmessig vurdering?

Og jeg er jammen glad du ikke lager lovene her i landet, for da hadde vel den forrige hunden min vært avlivet eller tvangsomplassert. (Jeg regner fremmed hund som forstyrrende passering)

Han kunne nemlig ikke passere andre hunder på tur på en rolig og behersket måte, som var grunnen til at han gikk i bånd der vi kunne treffe fremmede hunder. (Ble bedre når han ble gammel og syk da men)

Dette var heller ikke noe som kunne fikses med trening, for det forsøkte vi i mange år.

Kontakt kunne han heller ikke, og ikke var han noe villig til å lære det heller, dog det kunne kanskje ha blitt trent inn om vi hadde ønsket. Jeg personlig ser ingen grunn til at man absolutt skal lære inn det selv da, om bikkja fungerer i hverdagen.

Bikkja besto nå da både hverdagslydighetsprøven og tok bronsemerke i agility han, men fordi han hadde problemer på tur, så burde han blitt avlivet eller tvangsomplassert?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshunder. Mulig det har endret seg siden jeg var der sist.

Ja, det er mange løse hunder her. Mange hunder, generelt. Jeg vet ikke hvor konkret på øya du har vært. Mange løshunder er det jo ikke. Mitt inntrykk er at det er adskillig flere "løshunder" i Norge.

Hva var problemet med de løse hundene du møtte her, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...