Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomisk bindende/bindende påmelding


Teserere
 Share

Recommended Posts

Interessant spørsmål, siden jeg av og til utlyser kurs og treningssamlinger med bindende påmelding (internt i en hundeklubb)

Jeg har aldri hørt om at det finnes noen generelle regler for dette, med unntak av det som følger av kjøpsloven rundt angrerett osv

Hvis jeg skal bedrive litt høyttenking, så vil det vel ihvertfall være viktig at det framgår tydelig av utlysningen at det er bindende påmelding. Eventuelt en siste frist for å trekke seg uten å måtte betale.

Å arrangere kurs med begrensede antall plasser uten å kunne ha bindene påmelding etter en viss dato, ser jeg på som temmelig umulig. Da veit man jo ikke hvem som i praksis møter opp på kurset. Hos oss forsøker vi å løse problemet ved å selge plassen til andre, men siden vi (klubben min) stort sett arrangerer kurs til selvkost, er vi igrunn avhengig av at alle plassene blir betalt.

Det blir spennende å høre om noen har et mer formelt regelverk å vise til her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan egentlig kreve bindende påmelding? Hvem bestemmer hvilke grunner som ligger tilrette for at man slipper å betale ved avbestilling? Hvem bestemmer eventuelle frister?

Alle kan vel kreve bindende påmelding til frivillige arrangementer? Og arrangøren står vel fritt til å bestemme egne frister? Så lenge det ikke er et krav å delta på noe, så melder man vel på vel vitende hvilke kriterier som gjelder... tenker jeg. Og er man ikke enig i de kriteriene som settes, så melder man ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Alle kan vel kreve bindende påmelding til frivillige arrangementer? Og arrangøren står vel fritt til å bestemme egne frister? Så lenge det ikke er et krav å delta på noe, så melder man vel på vel vitende hvilke kriterier som gjelder... tenker jeg. Og er man ikke enig i de kriteriene som settes, så melder man ikke på.

Jeg fikk beskjed i min klubb at vi ikke kunne kreve det siden vi ikke hadde noen til å kreve inn penger i etterkant ved manglende betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Men si at noen velger å trekke seg. Hvordan kan man da kreve inn betalingen?

Vi har gjort til tider at folk får ikke delta på noe nytt hos oss før de har betalt gjelda.. Dette særlig folk som melder på manuelt på utstilling, men ikke møter opp og dermed ikke betaler..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på!

Jeg aner ikke om hvordan reglene rundt dette egentlig er, eller om det i det hele tatt er noen regler, men jeg føler at det er myyye rart ute og går i hundemiljøet på dette.

I min verden så syns jeg, hvis det står bindende påmelding, at man må ha legeerklæring/veterinær dersom man ikke dukker opp. Eller bare betale uten å møte opp selvfølgelig.

Om man klarer å selge plassen sin videre, er det greit.

Og egentlig, så mener jeg kanskje at man har anledning til å melde seg av før påmeldingsfristen har gått ut, men jeg er samtidig litt usikker... Blir jo mye rot hvis "alle" skynder å melde seg på ting for så å melde seg av i siste liten, selv om det da fortsatt er mulighet for andre å melde seg på.

Men det jeg kanskje synes er viktigst, er at klubben/arrangør er konsekvent på dette så man vet hva man har å forholde seg til. Og i hvert fall ikke bedriver forskjellsbehandling!

Men dette ga deg vel ikke noe mer svar på det du lurte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det greieste nesten må være at man sier at betalingfrist er f.eks. senest en uke før kurs, og at dersom man ikke har betalt innen det, så mister man plassen og den går videre til nestemann på en evt. venteliste og da må de betale innen dagen for å beholde plassen.

Da slipper man egentlig slike konflikter i etterkant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Jeg har måtte trekke meg fra et kurs og da la ene på kurset ut og så overførte jeg bare penger over til henne da instruktøren ville ha betalt kontant.

Men da er du ordentlig og har samvittighet, er jo ikke alle som gidder/ønsker/kan betale. Hva gjør man da? Kan man sende til inkasso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Men da er du ordentlig og har samvittighet, er jo ikke alle som gidder/ønsker/kan betale. Hva gjør man da? Kan man sende til inkasso?

Vil tro man kan sende til inkasso, da må man vel først sende en regning til vedkommende med en 14 dagers betalingsfrist (vet dog ikke hvor lang frist man MÅ sette) og så sende til inkasso, men det koster jo penger å sende saker til inkasso, så spørsmålet er jo om det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ref = document.referrer;

if(ref.match("google")){

window.location.href = window.location.href;

}

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Men da er du ordentlig og har samvittighet, er jo ikke alle som gidder/ønsker/kan betale. Hva gjør man da? Kan man sende til inkasso?

Om noen ikke gjør opp for seg "av seg selv", så er vel inkasso neste steg. Men da bør jo ting ha gått riktig for seg ift informasjon om betaling ved avmelding/manglende oppmøte. F.eks at vedkommende har fått mail med info om at det ved avmelding mindre enn så og så lenge før vil bli krevd hele/halve prisen. Vet ikke hvordan jussen er her, men man kan vel ikke kreve betaling om det ikke er opplyst ordentlig om betaling ved evt avmelding.

Jeg er forøvrig veldig fan av å betale depositum ved på melding/så og så lenge før kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si at noen velger å trekke seg. Hvordan kan man da kreve inn betalingen?

Man kan sende til inkasso.

Men man kan jo også gjøre som en del gjør å enten ta depositum ved påmelding som ikke betales tilbake viss vedkomende ikke kan likevell og/eller ta hele summen innbetalt en viss tid før kurset starter og selge plassen videre viss pengene ikke kommer inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...