Gå til innhold
Hundesonen.no

Deres rutiner for å få en husren valp?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Jeg husker vi arbeidet litt for å få vår husrein, men så bor vi i en fjerde etasje uten heis også. Dersom det skjedde uhell så var det stort sett vår egen skyld, da hadde man gjerne vært ute en to-tre ganger siste timen og tenkte: "Nei vi lar det drøye litt til." Det er en dårlig strategi. Spesielt siden valpen også kan finne på å bli tissetrengt på turen ned siden den også tar noen minutter.

Vi var opp og ned hele tiden, spesielt i forbindelse med leik fordi da var ikke valpisen alltid helt med på om han måtte på do eller ikke før det var for seint. Han glemte seg litt og gav i de situasjonene ofte ikke tegn.

Ellers bære valp er bedre enn å la valpen gå selv. Vi hadde også veldig god erfaring med å la han sove i senga, tror ikke vi hadde et eneste uhell på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresset ikke i det hele tatt med å få Bobby husrein faktisk, han hadde urinveisinfeksjon og tisset overalt hele tiden uansett, så det var liksom ikke så mye å gå ut for. Når han tisset inne snudde jeg meg bort og latet som jeg ikke så han, når han tisset ute roste jeg så mye at forbipasserende trodde jeg var gal (og av og til hjalp de til med rosingen). Han ble husrein da han var rundt 3,5 mnd, så noe har jeg jo gjort riktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør tydeligvis noe helt feil... Valpis på 5mnd har fremdeles uhell inne. Vi klarer å unngå tissing inne mange dager i strekk, og i hodet mitt tror jeg at hun eeeeendelig har forstått at hun må holde seg til vi kommer ut. Men så, ja, da tisser hun inne :/ Jeg stresset veldig med å få henne husrein når vi først fikk henne, men innser nå at det kan ta sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner Kasper som husrein. Han er 6mnd, og klarer å holde seg 4-5 timer i strekk. 8 timer om natta. Lenger enn det så blir det innimellom uhell enda. Ingen kan holde seg evig. De sjeldne gangene vi har uhell er det hvis vi ikke er raskt nok ute om morgenen.

Jeg har fulgt ham ut ofte. Først hver time. Men det fant jeg ut ble for ofte. Han var 15uker da vi fikk ham. Jeg tok tiden mellom hver gang han gikk på do, og fant ut at annenhver time var passelig. Gikk han ikke på do, tok jeg ham ut igjen en halvtime senere. (Nå drøyer jeg det til en time senere.)

Å bli obs på hvilke signaler han sender ut når han må på do, har hjulpet omeg mye. Kasper står ikke på døren og graver. Han begynner å gå hvileløst rundt på gulvet, ofte i sirkler men ikke alltid, mens han snuser på gulvet. Eller han blir helt hyper, og skal plutselig løpe rundt som en virvelvind og dra ned ting eller leke, gjerne på atypiske tider, som i natt kl 02:30 da han normalt sover. Da begynte han å løpe rundt med en pipeleke. Tok ham ut i hagen, og han bæsjet med en gang. Så la han seg igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør tydeligvis noe helt feil... Valpis på 5mnd har fremdeles uhell inne. Vi klarer å unngå tissing inne mange dager i strekk, og i hodet mitt tror jeg at hun eeeeendelig har forstått at hun må holde seg til vi kommer ut. Men så, ja, da tisser hun inne :/ Jeg stresset veldig med å få henne husrein når vi først fikk henne, men innser nå at det kan ta sin tid.

Det er ikke noe uvanlig :)

5 mnd er fortsatt bare "barnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør tydeligvis noe helt feil... Valpis på 5mnd har fremdeles uhell inne. Vi klarer å unngå tissing inne mange dager i strekk, og i hodet mitt tror jeg at hun eeeeendelig har forstått at hun må holde seg til vi kommer ut. Men så, ja, da tisser hun inne :/ Jeg stresset veldig med å få henne husrein når vi først fikk henne, men innser nå at det kan ta sin tid.

Du har nok ikke gjort noe feil. Valper er individer, og ikke alle har forutsetninger for å bli tørre tidlig :)

Jeg har brukt nøyaktig samme "metode" på alle hundene vi har hatt, og det har vært helt individuelt hvor lang tid de har brukt. Den raskeste ble så godt som husren etter en uke (kan telle uhellene på en hånd etter det), mens den tregeste var godt over 7 mnd før hun sluttet. Så ikke stress med det, hun blir husrene før eller siden uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...