Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bil - tiltak mot varme/kulde


Recommended Posts

Sett at jeg ikke lenger kan ha med hunden på jobb når det er nødvendig, så er vaktene så lange at hunden må ligge i bilen så jeg kan lufte/fôre.

På vinteren blir det fort for kaldt, selv med saueskinn og dekken. Noen snakker om at man kan installere ekstern webasto. Hvor får man kjøpt det? Må bilen stå med ekstra strøm? Andre alternativer for å få varme i buret?

På sommeren kommer motsatt problem som jeg frykter mer, varmen. I UK hadde "alle" store vifter montert i taket på bilen, har ikke sett noen med dette her til lands. Åpen luke, skygge over buret, silvershade på bilen, vifte og vann, jeg er redd det er langt ifra nok. Hvilke alternativer finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sommeren: om du er parkert nær jobben så fins det temperaturmåler som du kan legge i bilen og se hvor mange grader det er når du er inne :)

Om du har tilgang til strøm så kan du bruke kupevarmer i bilen på vinteren. Ellers kan man også kjøpe varmeputer og fylle med varmtvann og ha under teppet, også fylle på til lunsj (alt etter hvor destruktiv hunden er da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vinteren så ville jeg brukt mye ull både under over og på hunden. Gjerne med et vindu på litt sprekk for å lufte litt.Alt etter hvor kladt det er. Webasto får du ettermontert i de fleste forhandlere mange bilforhandlere har det, men sjekk ut priser på forskjellige steder.

Sommeren så kan en ettermontere sanne vifter som tollvesenet bruker, Van å dikke kjølematter skygge.

Ellers så kan du aventere etter noen som kan pase hunden når du er på jobben. Du trenger jo ikke å si ja selv om det bare er en som melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sommeren: om du er parkert nær jobben så fins det temperaturmåler som du kan legge i bilen og se hvor mange grader det er når du er inne :)

Hva heter dette, og hvor får man kjøpt? Hadde vært fint å ha til våren, tenker at Casper blir med endel på skolen om det passer seg slik.

Ellers finnes det jo noe som heter silver shade duk, skal visst hjelpe godt i varmen. Men hvor godt vet jeg ikke, kanskje noen kan fortelle litt, vurderer å kjøpe en. Edit: silvershade hadde du jo nevnt. Hvor mye hjelper den?

Jeg tenker å ha bakluken oppe, samt bakdørene, og vinduene i front, evnt. silvershade, og sånn sølvgreie i vinduet. Regner med at det holder når det ikke er glovarmt ute.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sommeren: om du er parkert nær jobben så fins det temperaturmåler som du kan legge i bilen og se hvor mange grader det er når du er inne :)

Om du har tilgang til strøm så kan du bruke kupevarmer i bilen på vinteren. Ellers kan man også kjøpe varmeputer og fylle med varmtvann og ha under teppet, også fylle på til lunsj (alt etter hvor destruktiv hunden er da :P )

Mener du bare trådløs temometer?

Tror ikke kupevarmeren funker lenger :/ Varmeputer er en god ide, evt snugglesafe :)

edit: @lijenta vet du hvor man får kjøpt de viftene?

Endret av Teserere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter dette, og hvor får man kjøpt? Hadde vært fint å ha til våren, tenker at Casper blir med endel på skolen om det passer seg slik.

Ellers finnes det jo noe som heter silver shade duk, skal visst hjelpe godt i varmen. Men hvor godt vet jeg ikke, kanskje noen kan fortelle litt, vurderer å kjøpe en. Edit: silvershade hadde du jo nevnt. Hvor mye hjelper den?

Jeg tenker å ha bakluken oppe, samt bakdørene, og vinduene i front, evnt. silvershade, og sånn sølvgreie i vinduet. Regner med at det holder når det ikke er glovarmt ute.

Jeg vet hun kjøpte den på Clas Ohlson, men godt mulig det er ett sommerprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at jeg ikke lenger kan ha med hunden på jobb når det er nødvendig, så er vaktene så lange at hunden må ligge i bilen så jeg kan lufte/fôre.

På vinteren blir det fort for kaldt, selv med saueskinn og dekken. Noen snakker om at man kan installere ekstern webasto. Hvor får man kjøpt det? Må bilen stå med ekstra strøm? Andre alternativer for å få varme i buret?

På sommeren kommer motsatt problem som jeg frykter mer, varmen. I UK hadde "alle" store vifter montert i taket på bilen, har ikke sett noen med dette her til lands. Åpen luke, skygge over buret, silvershade på bilen, vifte og vann, jeg er redd det er langt ifra nok. Hvilke alternativer finnes?

Du kan få montert vifter i taket her også, hva det koster vet jeg dog ikke. Silver shade fungerer veldig godt, har selv brukt det mye på kurs hvor solen står på bilen hele dagen og det er fult levelig inne i bilen(har den duken som dekker hele bilen), men da står jo vinduene opp ganske brukbart, så det spørs jo om du kan gå fra bilen slik? Vet ikke hvordan temperaturen hadde vært med mindre glippe på vindu. Evt så er jo en slik krok på bagasjeromsluken veldig effektivt. Du har ikke noen parkeringshus e.l. i nærheten? Det vil jo isåfall gi god ly både sommer og vinter.

På vinteren så er nok webasto eller lignende det tryggeste, beste og mest behagelig, om du har tilgang til strøm :) Viss ikke så kan du jo bruke varmeflasker i tillegg til det du gjør allerede. De er jo enkle å bytte ut med nye varme flasker for hver gang du er ute og sjekker. Trenger ikke noe fancy, bare en vanlig flaske som du dekker til med noe.

Edit: Evt finnes det vell varmetepper, men vet ikke om jeg hadde stolt på det med hundene alene i tilfelle brannfare e.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren kommer motsatt problem som jeg frykter mer, varmen. I UK hadde "alle" store vifter montert i taket på bilen, har ikke sett noen med dette her til lands. Åpen luke, skygge over buret, silvershade på bilen, vifte og vann, jeg er redd det er langt ifra nok. Hvilke alternativer finnes?

Noen jeg kjenner fikk montert vifte (som var bergnet for campingbil) i deres varebil :)

Edit: og isoporunderlag hjelper godt mot kulden på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren fikser du problemet lett med saueskinn, dekken,kupévarmer og skøyteledning :-)

På sommeren er man avhengig av å kunne ha alle vindu pluss bakluke åpen, silvershade, vifter og parkere slik at sola treffer front :-) Ett vindpust hjelper på mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto har jeg, og på sommeren står den til kjøling (da kjører den luft igjennom bare), samt vinduer oppe og silvershade over. Silvershaden er gull.

Har også burvifter, samt kjøleteppe jeg la i buret de verste dagene. Har alltid termomter bak ved burene siden jeg har hundene masse i bilen så ikke folk får noia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren har jeg på min varmedress+Varmt dekken og evt potesokker. Og han får en god dyne å ligge på. Han krøller seg ofte sammen i ball, så da holder han varmen. I tillegg ser jeg til han så ofte jeg kan :)

Lar han sjelden være alene lenge i bilen på sommeren. Hvis jeg må, tar jeg opp mange vinduer. Men stort sett er han hjemme, hvis det ikke er noe spesielt jeg skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er hva hunden ligger på, der varmetapet er størst. Et tips kan være en isoporplate under ullteppe/skinn i buret. Det vil hjelpe veldig. Tenk isolasjon. (Med whippet har vi egentlig ikke funnet noen skikkelig god løsning selv, så jeg skjønner problemet godt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...