Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt uoffisiell bittstatistikk


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

Jeg velger å følge opp pitbull tråden. Siden det ikke finnes noen ordentlig bittstatistikk, så tenkte jeg vi kunne lage en meget uoffisiell en. Alle har diverse opplevelser. Og jeg vil at DU skal skrive ditt bitt og hvilken rase. (og da regner jeg med de fleste forstår at jeg mener virkelig bitt, og ikke smånapping) Skriv gjerne også hendelser du vet har skjedd, og ikke fra media. Så da begynner jeg : Langhåret collie - uprovosert bitt i ansikt/hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette gjør meg rett og slett irritert av å lese. Har man en hund man vet biter, og fremdeles ønsker å ha den, ja da får man også ta nødvenige forhåndsregler. Skjerming, og eventuelt munnkurv når den f

Jeg har laget en oversikt! Kan dere ikke fylle inn i lista på samme måte og legge den til i eget innlegg? Det er en bedre oversikt sånn hvis det skal være mulig å se noe statistikk ut av det. F. eks

Hadde vært litt spennende å vite kjønn på hunder som bet også, synes jeg.

Schæfer, uprovosert bitt i låret da jeg (16 år og uten hund) passerte eier og hund på gangvei. Eier gikk videre uten et ord, og jeg hinket blødende og tårevåt hjem.

Bitt jeg har vært vitne til:

Min bror opplevde det samme bare i leggen, et halvt år senere. Vi gikk hjem fra fest og møtte eier med hund på en mørk sti. Hunden glefset til da de passerte. Det var i samme kommune, så ikke usannsynlig at det var samme hund.

Irsk terrier x 3. En hund som bet en gutt og hans lillesøster ved 3 forskjellige anledninger. Barna var under 10 år, og gutten ble bitt i hånden mens jenta ble bitt i ansiktet. Hunden hadde blitt plaget av disse barna mange ganger. Hunden bet aldri noen andre, og det var aldri snakk om avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bitt av cavalier kings charles i ansiktet. Liten hund på rømmen, kunne vel ikke være så farlig, så jeg satt meg ned og fikk flying dog i ansiktet. 14 år gammel. Kun sår og ikke noe sting

2. bitt av rottis x 2. Begge to av den lumske typen så jeg ble bitt av noe som i utgangspunktet viste med hele seg at den var hyggelig. Første frontal i låret, når jeg gikk mot den for å si Hei. Den andre bakfra etter en tannvisning i rompa. Begge logret så fint og flott atte, fine ører og soft i blikket. Så sa det pang! Punkteringssår begge deler.

3. BC alt for mange ganger av min egen, fordi han var en drittbikkje. Bitt av andres bc pga ressursforsvar og gjeting (ikke greit uansett hva man kaller det, bitt er bitt) ett par tre ganger. Punkteringer og blåmerker.

4. Gordon setter, som bet i overslag når jeg skulle skille en slåsskamp mellom schæfer og setter (høhøhøhø, så var det setter'n som beit) Det var ett kraftig bitt og kunne blitt himla stygt om jeg ikke hadde på meg: 2 lag ullundertøy, ett lag vanlig bukse, en boblebukse ... Punktering og mye blod. Eier stakk av fra veterinærregning for schæferen og meg.

Blitt truet av: akita, ridgeback, rottis, schæfer, boer boel, retriver, collies og terrier. Disse hadde bitt om jeg hadde presset på. De var rimelig åpne i språket sitt kan du si.

Alle bortsett fra en bc var hannhunder.

Ser jeg har blitt utsatt for en god del :P Slik er det å jobbe som ringsekretær i lydighet. Da blir man utsatt for mye rare hunder. Alt dette bortsett fra min bc, andres bc og gordonsetter har skjedd i ringen :) Har sluttet å jobbe i ringen nå, da jeg faktisk begynte å bli redd når det dukket opp raser jeg finner skumle. Det hjelper jo ikke en dritt at ringsekretær er engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror fikk to stygge bitt i hånda av blandingshunden vi hadde når vi var små, de var nok utløst av ressursforsvar selv om de virket uprovosert (ihvertfall ene gangen hadde broren min plukket opp en isoporbit husker jeg, hunden var da noen meter unna, men gikk inn og bet). Hunden var begge ganger mellom 6-12 mnd gammel, broren min var 6-7 år. Jeg husker ikke helt blandingsforholdet, var ihvertfall elghund og riesenschnauzer, lignet på riesenschnauzer ihvertfall. Mulig schäfer i miksen og, men husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitt av min egen blandingshund (BC-blanding) utallige ganger. Overslagshandlinger, hun utagerte mot folk og hunder, og glefset rundt seg om man kom for nærme henne. Ble flere ganger bitt til blods i hånd, mage og lår. Fikk heldigvis aldri bitt andre, men ble til slutt avlivet pga utageringen hennes.

Ellers aldri blitt bitt, selv om jeg har håndtert mange forskjellige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta de jeg kommer på:

- Groenendael tispe. "Gjeting" eller "jakt". Beit samtlige unger som bevegde seg om hun fikk mulighet (nei, det var ikke Dronningen!)

- Cocker spaniel hann. Han hadde gjemt seg under sofaen, jeg skulle ta ham frem for å stelle noen sår han hadde

- Cocker spaniel tispe. Skilte slosskamp, hadde hendene på feil plass til feil tid

- Alaska husky hann. Han hadde tredd beinet sitt i halsbåndet til broren under lek, så jeg putta hånda mi i munnen hans når han prøvde å gnage seg løs. Bare et punkteringssår, han beit ikke mer når han oppdaga at det var hånda mi han tygde på.

- Siberian husky tispe. Ville ikke klippe klør.

- Tervueren hann. Dominansaggresjon/overslagshandling.

- Rottweiler hann. Han likte ikke spøkelser.

- Dvergpuddel hann. Han likte ikke folk.

Jeg har blitt forsøkt bitt flere ganger enn jeg kan huske, det er sånt som skjer når man jobber med stell av hund.

Hunder jeg veit har bitt andre:

- Tervueren hann. Dominansaggresjon/overslagshandling (samme som over, han beit to for prisen av en)

- Tervueren hann. Overslagshandling pga fryktaggresjon.

- Amerikansk Akita. Gudene veit hvorfor, men resultatet var 2 ganger sykehusopphold med over 50 sting.

- Risenschnauzer hann. Overslagshandling på vei ut av kennel.

- Schäfer tispe. Overslagshandling, skyhøy i stress.

Det mest alvorlige bittet jeg har fått sjøl var forøvrig av ei katte. Hun var ikke interessert i å bli sterilisert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank i bordet ikke blit bitt "skikkelig" av noen hund. Det har selvsagt vært noen tenner nær hud i diverse treningssituasjoner, men det har vært av typen "Wooops! Det var ikke ballen/godbiten/skinnet/inserttoyhere, nei!" fra hundens side. Og de syns jeg er mulig å unnskylde. Like mye min feil da jeg ikke burde hatt hendene i veien. :P

Bitt jeg har sett:

- Schäfer (hann) bet voksen mann i hånda da han gikk mellom to hannhunder som sloss. Slapp så fort han skjønte det ikke var den andre hunden han bet. Noen sting i et par fingre nødvendig.

- Cane corso/rottisblanding (den andre hannhunden) bet to andre voksne da de også prøvde å gå mellom. Han ene måtte sy flere sting i hånden, hun andre husker jeg ikke om måtte sy eller bare fikk stripset såret. Hele hendelsen var et menneskeskapt uhell.

- Schäfer (ung tispe) bet voksen mann i armen. Usikkert om det var overslagshandling eller aggresjon grunnet uoversiktelig hendelse. Ble ikke store sår, men det var nok takket være genseren som var mellom. Hunden ble avlivet kun korte måneder etterpå pga aggresjonsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som har tygget på meg:

Berner sennen hann - bitt i hånd, punktering fra 2 tenner. Mistet ned kyllingvinge, og skulle fjerne beinet før han skulle få resten.

Schæferblanding tispe - bitt i lår. Overslag i agilitytrening. Blåmerker etter tennene.

Andre:

Cocker - bet alltid føreren sin ved passering av andre hunder. Sett flere ganger, da vi bodde i samme nabolag.

Edit: lagt til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Newfoundlands hann, traff nesa mi i stede for kaken som han egentlig skulle ha. Ble avlivd noen måneder senere på grunn av kreft. Sansynligvis også derfor han ble veldig matfiksert og hormonell på veldig kort tid.

- Golden retriver tispe, beit en venn som håndhilste på eier.

- BC hann, understimulert ekstrem gjeter som har bitt flere i beina. Ble avlivet når eier endelig innså problemet og ikke gadd å jobbe med det.

- Rottis tispe, med innbilt svangerskap skulle forsvare bamsen til datter i huset og beit eier når han prøvde å ta fra bamsen.

- Rottis hann, beit tak i unge (13 år) som kom i full fart på skateboard rett mot han (det var stor plass til å kjøre utenom bikkja som satt pent å ventet på eieren, men ungen måtte absolutt provosere bikkja med å kjøre 20 cm fra han. Beit etter at ungen hadde kjørt forbi sikker 3-4 ganger). Ungen fikk bare små merker og foreldrene til ungen mente det selv var ungen som hadde provosert så ble ingen stor sak ut av det.

- Dachs tispe, med prolaps som beit alle som prøvde å hilse på i en periode.

- Dverg pincher hann(kastrert), biter alle som har mat i henda.

Og til slutt en jeg selv var vitne til for noen måneder siden..

Blanding (toller/BC og setter?) hann, på AG trening. Eier hadde en pipeleke i baklomma på buksa. Bikkja kommer løpende i full fart, hopper opp og tar ett godt tak i rumpa til eier. Eier slapp unna med noen saftige blåmerker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner, tispe: bitt i ansiktet

Dachs, langhåret, tispe: bitt i ansiktet

Dobermann, tispe, bitt i hånd

Flat-coated retriever, hannhund, bet et barn

Afghansk mynde, tispe, bitt i legg

Australian shepherd, hannhund, bet et barn

Shiba, tispe, bet et barn

Papillon, tispe, bitt i hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenshcnauser (vet ikke hvordan det skrivs) bet meg i ansiktet da jeg var lita. Jeg kom for nært ansiktet hans tror jeg.

Huskyen tim gudforeldrene mine beit kusina mi i ansiktet da hun kom for nært ansiktet hans med sitt.

Alle kom fra det uten arr heldigvis, men jeg likte IKKE hunder igjen før jeg ble voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...