Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny eier av Basenji valp


Maharajah
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og samboeren min har en liten guttevalp som kommer til oss 06.februar. Frem til da skal vi handle inn utstyr og valpesikre leiligheten vår. Jeg har laget en liste over ting som vi skal kjøpe, men det er enda noen ting som jeg er usikker på om fungerer/er nødvendig. Vi har begge to erfaring med hund i familien fra før av men ikke en valp som vi har 100% ansvar for. Når jeg leter på nett etter hundeutstyr og valpegreier så kommer jeg over utrolig mye forskjellig som jeg ikke er kjent med fra før av. Så hvis noen kan svare med sine erfaringer på noen av disse tingene før vi kjøper alt for mye unødvendig hadde det vært kjempefint å høre:

  1. Klotang vs. saks. Vi skal selvfølgelig klippe klørne, men vet ikke helt hva den store forskjellen er på tang og saks? Det som faller meg naturlig er tang men jeg vet ikke hva som er fordeler/ulemper med det?
  2. Elektronisk flåttjager (link her) som skal virke frastøtende på flått og lopper ved å sende ut ultrasignaler. Denne høres veldig fancy ut synes jeg, men siden vi bor i Oslo og har tenkt til å gå turer i skog og mark med hunden vår er den veldig aktuell hvis den faktisk fungerer!
  3. Potevoks som skal ligge som en beskyttende hinne på hundens poter. Skal beskytte mot kulde og at den skader seg på hardt underlag eller trår på noe skarpt. Også ganske lurt siden hunden blir nødt til å gå en del på asfalt i området her.
  4. Hundedekken skal vi kjøpe men hvis noen her inne har anbefalinger til et som er både vind-og vanntett og samtidig varmer mye (vi skal ha en Basenji som ikke er kjent for å være veldig glad i verken kulde eller vann/regn).
  5. Det siste jeg lurer på er rett og slett godbiter som er rimelige og sunne! Vi skal prøve å trene hunden til mye forskjellig og blir derfor avhengig av å kunne gi mye godbiter uten at det blir usunt for hunden. Noen som har forslag til dette? Det står jo på absolutt alle pakningene at de er det beste i verden for hunden men det er litt vanskelig å stole på..
  6. Trenger også en hundegrind som ikke må skrus på plass. Den burde være litt høy og enkel å åpne og lukke.

Håper noen har gode råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kommende valp :)

Jeg er stor fan av Millers klotang og er eneste jeg bruker til mine og er eneste jeg har brukt på hund de siste 20 årene eller så.

829a23fd56f44ee0c9049f490d171dab-image.j

Stikk på Jula og kjøp dere en Dehydrator. Med den kan dere tørke deres egne godbiter, så vet dere hva hunden får i seg.
Selv tørker jeg kyllinghjerter, kyllinglever (man slipper leverluka i huset), kylling mm.

Potesalve kan jeg ikke huske sist jeg brukte på hundene jeg har hatt. Jeg har ikke opplevd såre eller slitte poter, hverken etter skare eller asfaltgåing. Det kan kanskje ha noe med kosten å gjøre.

Flåttjageren har jeg ike peil på, kjenner dere noen som har den og som synes den er effektiv?
Selv bruker jeg spray jeg kjøper på iherb til mine. Den holder også myggen unna. Jeg har *banker i bordet* kun plukket to flått de siste 3 årene. Men den koster jo ikke mye den flåttjageren du linker til, så verd et forsøk.

Jeg har Richo-dekken til mine. Synes disse er supre, men jeg har hunder med underull og de er ikke like frosne som jeg tror en Basenji er. Har også Richo ulldekken, det er supert når det er møkkavær - synes jeg da.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad i millerstanga jeg og. Så lenge den er skarp er den veldig fin.

Potevoks hadde jeg nok ikke brydd meg med, men siden dere bor i oslo så er ikke potesokker så dumt. Det saltes og det er fryktelig vondt for små poter å gå på. Da jeg bodde i oslo så brukte jeg bare fleecesokker som jeg sprayet med impregneringsspray, funka utmerket.

Kjenner ikke til flottjagern jeg heller, brukte scalibour halsbånd når jeg hadde behov for det. Uansett ingenting dere trenger å tenke på i februar.

Ang. gobiter så må dere nesten se hva valpen selv liker. Jeg brukte mye tørrfor i starten som gobiter til min basenji, det syns han var stas. Nå bruker jeg mest kaningobiter, men det er ikke så enkelt å få tak i.

Til en voksen basenji så kan hurrta være noe, men til valp hadde jeg nok gått for noe billigere. Den passer ikke valpedekken neste vinter uansett. Tror jeg har et richo til min. Syns det funker utmerket. Kan du strikke eller kjenner noen som kan så er strikkegenser i ull gull verd for en liten afrikaner i kulda.

Gratulerer så mye med basenjivalp! Jeg er veldig nysgjerrig på hvor han er fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valp som kommer.

Jeg også elsker Millers klotang. Funker veldig bra og er holdbar.

Jeg bruker jurfett på potene til mine to, men ettersom du bor der det saltes mye hadde jeg nok gått for potesokker.

Jeg bruker disse når jeg går lengre turer på dårlig føre og er kjempefornøyd.

http://www.hundeutstyr.no/Okonomipakke-potesokker-p-476.html

Ellers er det vanskelig med godbiter ettersom noen liker alt og noen er kresne, men å lage selv kan være en god ide.

Av varmedekken sverger jeg til Hurtta outdoor eller Back on track.

Har hatt Hurtta til alle mine fra de var valp når jeg hadde parson og de er enkle å få solgt igjen når de er for små.

Lykke til med valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fra et av kullene til Kingwanas?

Du finner mange tips om både utstyr og tilrettelegging hvis du leser rundt på forumet her. I hovedsak er det ikke så viktig å kjøpe dyre ting til valpen i starten, siden det gjerne blir for lite og/eller ødelagt av skarpe valpetenner.

Angående flåttmiddel så ville jeg sett an behovet. Det finnes mye på markedet (du finner noen diskusjoner her på forumet om det også), selv bruker jeg ikke på mine lengre, siden de rett og slett ikke tiltrekker seg flått. Enda vi er innimellom både på Nesodden og i skog og mark både i Oslo og på Vestlandet. Basenji har jo også relativt kort pels som er lett å sjekke.

Jeg tror ikke det er noen forskjell på klosaks og klotang, folk bruker utrykkene om det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fra meg nei, om jeg har forstått det rett er det en import.

Snakk med oppdretteren- ofte får du med mye i valpepakken også. Jeg sender f.eks. med mine "lånejakker" som passer valper, da det bare er en begrenset periode man bruker disse, så slipper man denne utgiften.
Selv er jeg også fan av Millers klotang.
Jeg aldri hatt behov for hverken potevoks eller flåttmiddel på mine, men vi bor ikke i noe utsatt område i så måte heller.

Godbiter får du bare prøve deg fram med- det meste du kjøper i en dyrebutikk er greit. Prøv deg fram og finn noe som valpen trives med. Smaken er forskjellig også på hunder, selv om de fleste basenjier er ganske alt-etende.
(Jippi jobber gjerne for Kiwi-skall og appelsinbåter liksom. Merkelig hund!)

Lykke til med valpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye man strengt tatt trenger, har man en klotang, bånd, halsbånd/sele og en myk og varm soveplass så kommer man langt. Siden dere får valpen i februar så er det kanskje noen dager med kaldt vær enda før våren kommer, så et lite dekken kommer sikkert godt med, men det er lettest og kjøpe etter at valpen er kommet så man får prøve å finner rett str. Potefett er ikke noe man trenger hele tiden, men noe man bruker i ekstreme situasjoner feks når det er veldig kaldt for å beskytte litt mot kulden eller viss hunden har skadet seg eller man skal gå lange turer mange dager på rad i vanskelig terreng osv. Potesokker kan være kjekt og ha i tilfelle det blir veldig kaldt og hunden synes det blir litt vondt, eller for å beskytte mot saltet, om man har en hund som ikke tåler saltet så godt.

Insektmiddel eller lignende kan være kjekt til sommeren om man bor i utsatte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valp!

1. Jeg er som mange andre, fan av Millers.

2. Jeg har aldri hørt om elektronisk flåttjager. Men dersom du bor i utsatt område, kan man vurdere det. Men det er ikke så veldig mye flått i Oslo, altså.
3. Jeg har ikke brukt potevoks på noen av de hundene vi har nå - det går mest i sko og sokker. Går ikke i utsatte saltområder dersom jeg kan unngå det heller.
4. Har dekken fra Hurtta, et ulldekken og et annet varmedekken og regndekken, men pleier ikke å bruke varmedekken eller noen av de andre så mye, bare når vi skal være ute over lengre perioder (på flere timer).
5. Godbiter? Tjaaa. Flatten vi har spiser det aller meste. Basenjien? Basenjien kan være kresen, men han er mer villig til å prøve "noe nytt og spennende" dersom han ser at flatten spiser det først (flatten er den store helten hans). :P Det går for det meste i leversnitter, pølser, cheesy bites også videre. Pølser er den største favoritten, og brukes bare i treningssammenheng. Pølser er "yummy yummy yummy I got love in my tummy", synes de, hehe.
6. Vi har en barnegrind fra IKEA. Synes den fungerer utmerket. Enkel å åpne og lukke, og ikke minst, veldig billig. Trenger ikke boring eller noe, fordi den har en spenningsmekanisme som du kan feste mellom dørkarmene. Dersom du vil skille på forskjellige rom, that is. Det er denne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Da tror jeg det blir Millers klotang siden det var mange gode erfaringer med den her inne.

Kjenner ingen som har flåttjager, jeg bare kom over den på den nettbutikken jeg linket til og lurte på om det var lurt å kjøpe.

Potesokker må vi også ha.. Kanskje istedenfor den potevoksen, iallefall til å begynne med. Vi kjøper litt sånn «midlertidige» ting først til valpen siden det meste må lide seg gjennom kløende tenner og resten vokser den nok fra av klær osv. Men det er greit å få tips uansett! Hunden skal jo få alt den trenger når den er valp også, selv om den perioden er alt for kortvarig.. :ermm:

Valpen vår er fra Boxzents i Sverige. Vi får med valpepakke ja, så vi får låne dekken (til valp) og får med mye annet i tillegg da :)

Og den barnegrinda fra IKEA var bare genial! Den skal vi kjøpe med en gang. Takk for tipset :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...