Gå til innhold
Hundesonen.no

Far til et kull er ukjent


Amanda
 Share

Recommended Posts

Når er det vanlig å vite hvem som skal bli faren til ett kull som er planlagt om ett halvt år? Jeg står på en valpeliste og hannhunden vet de ikke ennå men jeg er så spent på hvem han blir men det er ikke bestemt ennå.

Det tror jeg er umulig og si, noen har sikkert hannhund klar årsvis i forveien, mens andre kanskje knapt har ting klart når tispa begynner å løpe. Det kan jo også hende at oppdretter her vet hvem de har lyst til å bruke, men kanskje venter på godkjenning fra eier av hannhund før de publiserer offisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere gode grunner til ikke å offentliggjøre hannhund med en gang.

For eksempel vil en sikre seg at det blir parring, eller at det blir parring med den hannhunden. Det kan skje ting som gjør at en må bytte hannhund, uten at det nødvendigvis er noe galt med hannhunden eller tispa, bare kombinasjonen (eller andre årsaker til å bytte hannhund i siste liten). Men om en bytter, så vil folk lure og prate.

Jeg måtte bytte hannhund i siste liten en gang, fordi hannhunden ble syk - og fordi jeg ikke hadde lagt ut på hjemmesiden om valg av hannhund, slapp hannhundeier å få masse spørsmål og kommentarer på sykdommen, og kunne fokusere på hunden - og offentliggjøre sykdom når de selv ønsket det.

Om jeg bruker en utenlandsk hannhund, holder jeg det gjerne for meg selv for å unngå at andre hiver seg over ham før meg. Hvis jeg ønsker å finne noe nytt blod, og gjør masse research for å finne noe bra, så er det surt om andre "snapper" ham fra meg fordi deres tisper får løpetid først. I verste fall får jeg da ikke brukt den hannhunden. Har jeg hatt jobben med å grave opp informasjon, skal jeg jaggu ha gleden av å bruke hannhunden også.

Det er ikke sånn at en oppdretter ikke vet hva vedkommende gjør, før det står på Facebook.

Men selv om det ikke er offentliggjort på noen hjemmeside, kan en jo likevel kontakte oppdretter - seriøse valpekjøpere får gjerne mer informasjon enn det som står på nett.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det men da burde kanskj seriøse valpekjøpere vite det og holde det hemmelig da. Men skjønner jo om oppdretteren er redd noen skal slarve. Jeg satte meg på en liste ved en tidligere hund og da fikk jeg vite hvem hannhunden var før de andre og skulle holde det hemmelig og det gjorde jeg selvfølgelig ;) synes det er positivt at oppdrettere stoler på valpekjøpere. Men selvfølgelig må oppdretteren gjøre det som passer vedkommende best. Ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...