Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du redd for terror?


Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, jeg er ikke redd for terror. Heldigvis. Men jeg husker at jeg sov dårlig den første uka etter 11. september 2001. Da bodde jeg i 13 etasje i en blokk i Oslo og fikk plutselig litt fnatt av å bo s

Nei, jeg er ikke redd for terroroperasjoner. Jeg er mer redd for hva som kan skje med samfunnet pga terrorredsel.

Jeg er redd for at vi velger å knele for terroristene fordi vi er redde for de. Jeg er redd for at det skal bli en rett til å ikke føle seg krenket. Jeg er redd sosialkrigerne på nettet skal bruke det

Nei, er ikke bekymret i det hele tatt.

Eller.... nå begynte jeg å tenke på det da, jeg er flink til å distansere meg. Men har jo familie i oslo (og det er vel det mest sannsynlige stedet for en terrorhandling i Norge), og da ble det litt ekkelt. Men sånn generelt sett så tenker jeg at jeg kan ikke gi etter for diverse frykter heller, Norge har vel vært et potensielt mål i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Selv om vi bor på det sentrale Østlandet og forrige terroraksjon ga meg noen av de mest skremmende minuttene av mitt liv ( fikk ikke tak i Ask/Pappaen som hadde sagt de skulle på Youngstorget ), så er jeg ikke bekymret.

Oddsene er langt større for at ungen dør i akeulykke, bilulykke , av sykdom etc.

For min egen del frykter jeg ingen ting mer enn å miste han, så at jeg skal havne i et terrorangrep har jeg ikke ofret en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som påvirker meg spesielt i hverdagen, men klart, jeg kjenner det jo magen. Det blir guffen stemning på jobb/hjemme når det snakkes om, så man blir jo preget. Det er litt ekkelt å tenke på hvor nærme de fra IS som tilsynelatende var på vei til Norge i fjor sommer faktisk kom. Samtidig så har jeg (kanskje litt naivt) tiltro til at både PST og e-tjenesten jobber hardt for å stanse det de klarer, det er dyktige folk som nok har stanset mye mer enn vi hører om. Det er vanskeligere å oppdage og stanse ensomme ulver (som Breivik) enn større organisasjoner, men det er nok umulig å plukke opp alt, det har man sett mange ganger dessverre. Men, det er farligere for meg å kjøre bil enn å dra til Oslo etc, så det påvirker som sagt ikke mitt daglige liv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg flyr mye er det absolutt noe som streifer tankene mine mer enn én gang. Det er en veldig avslappet holdning hos innenriks-fly i Norge, og jeg håper bare de aldri blir targeted som terrormål. Føler en større bekymring hvis jeg skulle flydd amerikanske fly til amerika (f.eks delta fra amsterdam til USA...) - men sikkerhetstiltakene her er jo egentlig så store at terroristene har en mye enklere jobb hvis de tar for seg en Oslo-Stavanger. Man har ikke ID-sjekk, man har ikke noe utvidet sikkerhetssjekk (vanlig security på flyplassene er egentlig utrolig ubrukelig, jeg har flere ganger pga forglemmelser hatt store peislightere, elektronikk og diverse i sekken min som det ikke har blitt reagert på. Men så fort jeg har en flaske vann, da er det krise. Samt at hvem som helst kan kjøpe og/eller stjele sakser, kniver og you name it på innsiden av sikkerhetskontrollen), man er ikke på direkte utkikk etter terrorister etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg flyr mye er det absolutt noe som streifer tankene mine mer enn én gang. Det er en veldig avslappet holdning hos innenriks-fly i Norge, og jeg håper bare de aldri blir targeted som terrormål. Føler en større bekymring hvis jeg skulle flydd amerikanske fly til amerika (f.eks delta fra amsterdam til USA...) - men sikkerhetstiltakene her er jo egentlig så store at terroristene har en mye enklere jobb hvis de tar for seg en Oslo-Stavanger. Man har ikke ID-sjekk, man har ikke noe utvidet sikkerhetssjekk (vanlig security på flyplassene er egentlig utrolig ubrukelig, jeg har flere ganger pga forglemmelser hatt store peislightere, elektronikk og diverse i sekken min som det ikke har blitt reagert på. Men så fort jeg har en flaske vann, da er det krise. Samt at hvem som helst kan kjøpe og/eller stjele sakser, kniver og you name it på innsiden av sikkerhetskontrollen), man er ikke på direkte utkikk etter terrorister etc...

Jeg var i USA og fløy endel innenlands der våren/tidlig sommer 2002, og joda, på et nivå var det jo irriterende å alltid måtte gjennom ekstra sikkerhetskontroller, gjennomgang av all bagasje, kroppsvisittering etc, men, da følte jeg meg også trygg. De gjør det jo ikke fordi de digger å se på skittentøyet mitt liksom :P Har jo vært i USA flere ganger i ettertid, og nå går jo alt mye mer smooth og tidsbesparende enn det gjorde i 2002. Og jeg syns helt ærlig det er sånne ting som er greit, selv om jeg ikke har noe ønske om 1984-samfunn for å unngå terrorhandlinger. Men sikkerhet er viktig. I flyene til og fra USA var det sikkerhetsvakter på flyene i 2002 husker jeg, har de fortsatt det og de er skjult mer? Kan ikke huske å ha sett det seinere, men, jeg sover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i USA og fløy endel innenlands der våren/tidlig sommer 2002, og joda, på et nivå var det jo irriterende å alltid måtte gjennom ekstra sikkerhetskontroller, gjennomgang av all bagasje, kroppsvisittering etc, men, da følte jeg meg også trygg. De gjør det jo ikke fordi de digger å se på skittentøyet mitt liksom :P Har jo vært i USA flere ganger i ettertid, og nå går jo alt mye mer smooth og tidsbesparende enn det gjorde i 2002. Og jeg syns helt ærlig det er sånne ting som er greit, selv om jeg ikke har noe ønske om 1984-samfunn for å unngå terrorhandlinger. Men sikkerhet er viktig. I flyene til og fra USA var det sikkerhetsvakter på flyene i 2002 husker jeg, har de fortsatt det og de er skjult mer? Kan ikke huske å ha sett det seinere, men, jeg sover :lol:

Ja, jeg er en av de som mener at en økt sikkerhetskontroll også i Norge kan være en positiv ting. Slik sikkerhetskontrollen i Norge står i dag så er den egentlig bare en "plage" - og kunne vært effektivisert eller intensivert for å faktisk utøve en REELL sikkerhetsØKNING. I tillegg mener jeg man gjerne kan bruke profiling for hva det er verdt, man ser det gang på gang at de som står bak terrorhandlingene har vært på "religiøse studier" i midtøsten etc, og at amerikansk etterretning "vet hvem de er" / "har hatt de på lista" etc. Å ha en ekstra sikkerhetssjekk på individer som har vist urovekkende atferd mener jeg er korrekt, i verstefall er det helt feil og man kan si takk og god tur.

Air marshalls finnes enda, men de går i sivil. I dag er det jo ofte slike hel-kropps-røntgen på flyplassene, de hadde det i Los Angeles og San Francisco. De merker alt fra håroppsatser til varme på ryggen. Ganske fascinerende i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er en av de som mener at en økt sikkerhetskontroll også i Norge kan være en positiv ting. Slik sikkerhetskontrollen i Norge står i dag så er den egentlig bare en "plage" - og kunne vært effektivisert eller intensivert for å faktisk utøve en REELL sikkerhetsØKNING. I tillegg mener jeg man gjerne kan bruke profiling for hva det er verdt, man ser det gang på gang at de som står bak terrorhandlingene har vært på "religiøse studier" i midtøsten etc, og at amerikansk etterretning "vet hvem de er" / "har hatt de på lista" etc. Å ha en ekstra sikkerhetssjekk på individer som har vist urovekkende atferd mener jeg er korrekt, i verstefall er det helt feil og man kan si takk og god tur.

Air marshalls finnes enda, men de går i sivil. I dag er det jo ofte slike hel-kropps-røntgen på flyplassene, de hadde det i Los Angeles og San Francisco. De merker alt fra håroppsatser til varme på ryggen. Ganske fascinerende i grunn.

Jepp, helt enig.

Og ja, fullkroppsrøntgen er fascinerende! Tror det var i St. Louis de også hadde det faktisk. Og i SF husker jeg. Jeg fikk et glimt av meg selv, made my day :P Sånt syns jeg er veldig interessant jeg, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg ikke. Det hender selvfølgelig at jeg tenker tanken, men svært sjelden vurderer jeg en eventuell trussel fra utenlandske grupper som mulig. Da er jeg mer redd for et "internt" angrep slik som vi allerede har hatt. Men dette er ingenting som plager meg fra dag til dag og som hemmer meg i å gjøre det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret her jeg bor selv, men kjenner at jeg gruer meg litt til å reise sørover nå til våren. Føler det er helt meningsløst å tenke slik, men jeg blir såpass påvirket av det jeg hører/ser på nyhetene. Tror jeg ville ha følt det mye verre hadde jeg bodd i Oslo og ferdet der dag ut og dag inn. Og jeg har mistet litt lysten på å reise på ferie til andre steder i Europa også faktisk. Men kan jo hende det blir bedre når det siste som har skjedd har kommet på litt avstand, men skjer det noe på nytt igjen snart, så vet jeg ikke hva jeg skal si.. Håper ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Terroristenes våpen er frykt (sjansen for å bli rammet av terror er i utgangspunktet forsvinnende liten), og jeg nekter å la meg kue av ekstremister. Jeg stoler på at norsk etteretning vet hva de holder på med, og det har jo foreløpig holdt vann når det gjelder islamske ekstremister. Problemet er terrorister som handler helt på egenhånd, uten noe nettverk, som f. eks ABB, men de fleste terrorister er jo celler av større terrorgrupper (Al Qaida, IS, Boko Haram, Al Shabaab og Khorasan).

At politi og etteretning feilet i Paris er dog skremmende, Charlie Hebdo var et varslet terrormål, og likevel klarte to bevæpnede menn å komme seg inn og drepe halve redaksjonen, for deretter å flykte og ikke bli tatt før dager etterpå. Jeg vil tro at dette kan bli Frankrikes "Utøya", dvs at de nå vil rydde opp i manglende systemer for kommunikasjon og samarbeid mellom enheter. Utøya viste jo dessverre at Norge overhodet ikke var forberedt på en terroraksjon i stor skala, og i de kritiske timene var det mye som feilet. Scenarioet var for de fleste helt utenkelig, noe som betyr at man må være forberedt på og ha rutiner for enhver situasjon. At man i en kritisk situasjon velger en gummibåt (!) for å komme seg ut til Utøya vitner om at rutinene i en kritisk situasjon ikke er gode nok. At man ikke har tilgjengelig helikopter pga ferieavvikling er også skremmende. Terrorister følger vel ikke akkurat den norske fellesferien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke redd for terror. Heldigvis. Men jeg husker at jeg sov dårlig den første uka etter 11. september 2001. Da bodde jeg i 13 etasje i en blokk i Oslo og fikk plutselig litt fnatt av å bo så høyt oppe i tilfelle brann. Noe som aldri før hadde vært et problem, det var en studentblokk så brannalarmen gikk ofte og det var alltid nachspiel mat som var årsaken. Frykten for brann gikk over av seg selv, men jeg husker at det var så innmari utrivelig å føle seg utrygg når jeg skulle sove.

Nå er jeg derimot oppriktig bekymra over polariseringen i samfunnet, hvor vi holder alle muslimer til ansvar for noen gale ekstremister og det politiske klimaet blir kaldere og brunere for hver dag som går. Det er skummelt å se hvordan nazister, nasjonalister og andre ekstreme grupper vokser som paddehatter her i Norden.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg derimot oppriktig bekymra over polariseringen i samfunnet, hvor vi holder alle muslimer til ansvar for noen gale ekstremister og det politiske klimaet blir kaldere og brunere for hver dag som går. Det er skummelt å se hvordan nazister, nasjonalister og andre ekstreme grupper vokser som paddehatter her i Norden.

Signerer. Ekstremisme er ikke greit uansett om det er høyre eller venstrevridd, det er like skummelt okkesom :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke redd. Skal man gå rundt og føle seg redd for hva som KAN skje, forsvinner meningen med livet.

Det er forskjell på å være lammet av redsel, ikke tenke risiko over hodet - og å tenke litt over risiko og evt tiltak. Hvis man skal følge din tankegang er brannøvelser meningsløst. Ved å øve på brann og evakuering åpner man for at det KAN skje, slik at man står bedre rustet i en nødssituasjon. Å gå rundt som en hodeløs sau i en flokk må gjerne andre gjøre, men jeg er heldigvis såpass oppegående at jeg gjør vurderinger av miljøet rundt meg slik at jeg står godt rustet ved en nødssituasjon. Rapporter viser gang på gang at det er de som ikke har blitt drillet på nødssituasjoner som kommer verst ut i ulykker - enten fordi de ikke vet hvordan man opererer redningsvest, hvor redningsvest er, hvor nødutganger er, hvordan man skal oppføre seg et cetera. Jeg flyr nesten 100 flights hvert år, men hver eneste en av de flightene sjekker jeg hvor nærmeste nødutgang er. Hver eneste en av flightene følger jeg med på den samme sikkerhetsdemonstrasjonen, jeg sjekker at redningsvest er under setet og jeg tenker "hvis noe skjer, hvordan tar jeg meg fram til nødutgangen". Det koster 15 sekunder av min tankeprosess.

@Lemen - jeg er vel så bekymret av polariseringen i samfunnet som maner fram ekstremisme. I all hovedsak synes jeg det foreligger tydelige tegn på at mangel på ytringsfrihet, mangel på frihet og kontrollerende regimer har ført til de verste terrorangrepene. 22 Juli i Norge kan på mange måter spores tilbake til at en mentalt frustrert mann ikke ble hørt på noen måter i samfunnet og han tanker/ideer ble møtt med hat og polarisering. Hans eget hat og frustrasjon grodde da så mye at det eksploderte. Helt tragisk, med tanke på hvor hardt vi knuger på vår rett til ytringsfrihet nå i dagene etter Charlie Ebdo-saken. Hadde man kjempet for alles rett til ytringsfrihet og behandlet selv "hatske" ytringer med iallefall en viss respekt (men også samtidig argumentert de bort) hadde man kanskje motarbeidet noen av de forferdelige hendelsene.

På lik linje kan man se hvordan vårt naboland Sverige får en stadig økning i fremmedfrykt og at SverigeDemokratene vokser ENORMT - fordi *ingen* vil ta den upolitisk korrekte praten om at noe av innvandringen ikke er korrekt. Ved å fortie saker som opptar samfunnet, maner man fram ekstremister, mener jeg.

Terror er ****** ugreit - men det nytter ikke å klippe bort ugress så lenge røttene står igjen, og man strør gjødsel på jorda... Da må man tenke alternativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er forskjell på å være lammet av redsel, ikke tenke risiko over hodet - og å tenke litt over risiko og evt tiltak. Hvis man skal følge din tankegang er brannøvelser meningsløst. Ved å øve på brann og evakuering åpner man for at det KAN skje, slik at man står bedre rustet i en nødssituasjon. Å gå rundt som en hodeløs sau i en flokk må gjerne andre gjøre, men jeg er heldigvis såpass oppegående at jeg gjør vurderinger av miljøet rundt meg slik at jeg står godt rustet ved en nødssituasjon. Rapporter viser gang på gang at det er de som ikke har blitt drillet på nødssituasjoner som kommer verst ut i ulykker - enten fordi de ikke vet hvordan man opererer redningsvest, hvor redningsvest er, hvor nødutganger er, hvordan man skal oppføre seg et cetera. Jeg flyr nesten 100 flights hvert år, men hver eneste en av de flightene sjekker jeg hvor nærmeste nødutgang er. Hver eneste en av flightene følger jeg med på den samme sikkerhetsdemonstrasjonen, jeg sjekker at redningsvest er under setet og jeg tenker "hvis noe skjer, hvordan tar jeg meg fram til nødutgangen". Det koster 15 sekunder av min tankeprosess.

 

@Lemen - jeg er vel så bekymret av polariseringen i samfunnet som maner fram ekstremisme. I all hovedsak synes jeg det foreligger tydelige tegn på at mangel på ytringsfrihet, mangel på frihet og kontrollerende regimer har ført til de verste terrorangrepene. 22 Juli i Norge kan på mange måter spores tilbake til at en mentalt frustrert mann ikke ble hørt på noen måter i samfunnet og han tanker/ideer ble møtt med hat og polarisering. Hans eget hat og frustrasjon grodde da så mye at det eksploderte. Helt tragisk, med tanke på hvor hardt vi knuger på vår rett til ytringsfrihet nå i dagene etter Charlie Ebdo-saken. Hadde man kjempet for alles rett til ytringsfrihet og behandlet selv "hatske" ytringer med iallefall en viss respekt (men også samtidig argumentert de bort) hadde man kanskje motarbeidet noen av de forferdelige hendelsene.

 

På lik linje kan man se hvordan vårt naboland Sverige får en stadig økning i fremmedfrykt og at SverigeDemokratene vokser ENORMT - fordi *ingen* vil ta den upolitisk korrekte praten om at noe av innvandringen ikke er korrekt. Ved å fortie saker som opptar samfunnet, maner man fram ekstremister, mener jeg.

 

Terror er ****** ugreit - men det nytter ikke å klippe bort ugress så lenge røttene står igjen, og man strør gjødsel på jorda... Da må man tenke alternativt.

Og du legger som vanlig mye mer i det jeg skriver enn det som står der.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er bekymret. Ser for meg at jeg ikke hadde vært like bekymret hvis jeg ikke hadde hatt barn. Men jeg synes altså verden er skummel i dag.

Signerer.

Jeg ønsker ikke å være det, men jeg tenker mye på hvordan fremtiden for barna våre vil bli.

Det jeg frykter mest her i verden er jo at J skal oppleve noe vondt.

Og jeg tenker at ja man kan dø i en ulykke eller få en alvorlig sykdom når som helst, men krig, grusomme handlinger, redsler og ødelagte liv etter traumer skremmer meg mer.

Også tenker jeg at det er lov å være redd, men hvordan man lar redselen påvirke oss er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææ...litt kanskje, jeg er ikke kjempe redd, men skeptisk siden jeg bor såpass nærme Oslo (Bare et par minutter fra grensen og ca 10minutter fra sentrum)

Jeg ville feks ikke dratt inn til Oslo frivillig dersom det hadde skjedd noe der eller det var en trussel som de hadde fått.

I sommer feks så dro jeg ikke til Oslo de første dagene hvor vi var under terror varsling, jeg hadde ikke noe viktig å gjøre der, så da er det bedre å holde seg unna, tenker jeg.

Jeg har respekt for terror, men det er ikke noe jeg tenker masse på og jeg er ikke veldig redd, også tar jeg bare forholdsregler som jeg skrev over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...