Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du redd for terror?


Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Slapp av, er rolig jeg ;) Men du skrev som sagt at det aldri var noen trussel sommeren 2014, og det er jo som sagt feil, ellers hadde ikke det som står på PSTs sider stått ;)

Det er ikke feil. "sannsynligheten for at den opprinnelige informasjon er riktig, er redusert"

Med andre ord er det sannsynlig at det aldri var noen trussel. Jeg trodde frem til jeg leste denne tråden at det forlengst var kjent at forårets terrorberedskap var falsk alarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, jeg er ikke redd for terror. Heldigvis. Men jeg husker at jeg sov dårlig den første uka etter 11. september 2001. Da bodde jeg i 13 etasje i en blokk i Oslo og fikk plutselig litt fnatt av å bo s

Nei, jeg er ikke redd for terroroperasjoner. Jeg er mer redd for hva som kan skje med samfunnet pga terrorredsel.

Jeg er redd for at vi velger å knele for terroristene fordi vi er redde for de. Jeg er redd for at det skal bli en rett til å ikke føle seg krenket. Jeg er redd sosialkrigerne på nettet skal bruke det

Jeg er veldig redd og bekymra for terror. Redd det skal skje noe. Verden er ett skummelt sted å være men jeg har ikke så mye valg der heller. Jeg reiser også nesten aldri til Oslo fordi det er mest sannsynligheter for terror der. Dro dit mye mere før. Men så er jeg veldig engstelig av meg da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at vi velger å knele for terroristene fordi vi er redde for de. Jeg er redd for at det skal bli en rett til å ikke føle seg krenket. Jeg er redd sosialkrigerne på nettet skal bruke det her til å spre frykt til uskyldige tredjeparter. Jeg er redd for at frykten skal hindre samfunnet i å utvikle seg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är inte rädd för terror trots att både jag och sambon jobbar och nästan bor på flygplatsen, men visst känns det lite i magen när det sker runtom i världen.
Vi var på semester hemma i sverige i fjol sommar när hoten mot norge kom. Familj och vänner uttryckte lättnad över att vi var "hemma" i sverige, i "säkerhet", men själva var vi inte alls bekväma med situationen och avbröt faktiskt semestern tidigare bara för att åka hem till norge. Det kändes på något sätt bättre att vara hemma trots att det var här hotet fanns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å tenke på ja, jeg er lettskremt, kan jeg innrømme veldig lett. Men terror streifer meg ikke mer enn at vi har ett fullt gas anlegg som kan blåse største part av byen vekk egentlig. Jeg vet også at nevnte anlegg er ett terror mål. Sist vi var truet var i sommer ja? Da tenkte jeg litt på at enn om dem slår til mot oss isteden for sentrale østlandet? Det var veldig ekkelt men jeg satt ikke lammet av skrekk, men terror er skremmende og det er like skummelt om det skulle skje på hvilket som helst annet sted i Norge, jeg reagerte jo veldig 22 Juli, det gjør jeg nok neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at vi velger å knele for terroristene fordi vi er redde for de. Jeg er redd for at det skal bli en rett til å ikke føle seg krenket. Jeg er redd sosialkrigerne på nettet skal bruke det her til å spre frykt til uskyldige tredjeparter. Jeg er redd for at frykten skal hindre samfunnet i å utvikle seg.

Enig. Jeg er veldig bekymret over utviklingen i samfunnsdialogen, veksten i ekstremistiske grupper (på alle fronter!), og at det er så mange uskyldige mennesker som daglig opplever rasisme og fremmedfrykt - bare fordi de ser "sånn" ut. Jeg opplever at dette utvikler seg i veldig feil retning, og veldig raskt.

Når det er sagt så er jeg sånn generelt bekymret for utviklingen i verden ift. terror. Jeg er ikke bekymret for meg selv, men for hva som skjer i samfunnet - både økningen av trusler og faktiske terrorhandlinger, men også frykten og hatet på "den andre siden". Jeg er bekymret fordi situasjonen i mange land skaper så mange sinte unge menn (og en kraftig økning også i kvinner), og at denne situasjonen "dytter" mange inn i ekstremisters armer. Jeg "skjønner" at en ung muslimsk mann som søker jobb etter jobb etter jobb i Norge, og som opplever å aldri få et eneste intervju fordi han heter Yussuf, trekkes mot miljøer som står klare med åpne armer og ønsker han velkommen. Eller at frykten og alle de tabloide overskriftene får "Lars" til å søke mot høyreekstreme miljøer (og kalle reporteren for ***** muslim på tv ...). De ekstremistiske miljøene (på begge sider) er eksperter på å få ensomme, utestøtte og hatefulle unge mennesker til å føle seg som en del av et trygt sosialt fellesskap, hvor de betyr noe, har en verdi. Samtidig bygger de opp under hatet og frykten. DETTE skremmer meg. Jeg er redd vi "trenger" en ny verdenskrig for å finne tilbake til "vi skal aldri glemme" ...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn OT, men en russer jeg gikk på barneskole med har faktisk byttet navn pga slike ting som nevnes i innlegget til Aya over her. Han heter nå Erik istedenfor Kiril.
Så det er ikke bare muslimer som rammes av fremmedfrykten dessverre. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn OT, men en russer jeg gikk på barneskole med har faktisk byttet navn pga slike ting som nevnes i innlegget til Aya over her. Han heter nå Erik istedenfor Kiril.

Så det er ikke bare muslimer som rammes av fremmedfrykten dessverre. :/

Nei, absolutt - du har helt rett. Jeg har mange polakker i omgangskretsen, og det er ikke akkurat noe de snakker høyt om. Vanvittig leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt - du har helt rett. Jeg har mange polakker i omgangskretsen, og det er ikke akkurat noe de snakker høyt om. Vanvittig leit.

Kjempeleit. Jeg husker oppstandelsen rundt 22.juli også. Folk gikk jo amokk både på nettet og i gatene og anklaget muslimer for å stå bak. Rimelig mange stygge uttrykk som ble brukt, men man ser ikke Norske hvite menn bli utsatt for det samme etter ABB. Det er rett på muslimer, gang på gang. Og jeg tenker jo litt som så, er ikke mediene egentlig ganske skyldige for fremmedfrykten? De hjelper i hvert fall ikke på å dempe den er mitt inntrykk. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk muslim som sier sin mening rundt dette med ytringsfrihet, terror, osv. Kan være den har blitt postet før, men jeg syns han sier veldig mye bra.

"I går gikk Ubaydullah Hussain ut på Twitter og hyllet de franske terroristene og omtalte dem som helter — en person som flere ganger har omtalt seg selv som en talsperson på vegne av islam og muslimer i Norge. Det krenker og sårer langt mer enn disse karikaturene, ja faktisk gjør det meg ganske så forbanna. Ytringsfriheten verner også om han, det fikk vi se i høst når han ble frikjent i retten etter å ha forherliget og hyllet terrorisme — samme som han gjør nå."

http://www.dagbladet.no/2015/01/11/kultur/meninger/kronikk/ekstremisme/charlie_hebdo/37123241/?www=1

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

link til kilde på trussel? Jeg finner på PST bare meldinger om mulig, redusert og svekket terrortrussel. M.a.o. Ingen konkret trussel.

Politiet går enda med våpen på seg i stedet for å ha våpen og ammunisjon liggende låst og separat i patruljebilen som tidligere. Det er vel ingen konkret trussel, men sjansen blir vurdert som større en for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn OT, men en russer jeg gikk på barneskole med har faktisk byttet navn pga slike ting som nevnes i innlegget til Aya over her. Han heter nå Erik istedenfor Kiril.

Så det er ikke bare muslimer som rammes av fremmedfrykten dessverre. :/

Jeg er født og oppvokst i Norge, det samme er begge mine foreldre, men jeg heter Ramona Tatijana Lorieri, og det er ikke akkurat et kjempe norskt navn.

Det tok nøyaktig 3 søknader fra jeg la til min stefar sitt navn og brukte kun Ramona Skog i søknadene, til jeg ble kalt inn på 2 intervjuer. Da lå det et halvt år med søknader bak meg... Og jeg var IKKE kresen på type jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke veldig redd.men det var ikke en spesielt god følelse å ha økt beredskap på jobb I den perioden.smser med oppdatering og status.

Tvene vi pleide å se OL og ski på ble plutselig brukt til presse konferanser.

I etterkant har vi også hatt flere dager med politi vakt ved døra, godt å bli tatt vare på..kunne ønske vi ikke trengte det... (Vært blant annet I forbindelse med demonstrasjoner like ved)

T kom hjem med toget fra Oslo s ( som tar 10min ) idet det smalt når abb terroriserte byen.

Vi tar fortsatt all form for kollektiv uten å tenke over det.men jeg følger alltid med,det Gjør jeg I London også.

Føler dog at kollektiv er tryggere I England I den forstand at politi er så vanvittig mye mer synlig overalt. Du kan alltids huke tak I noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bekymrer meg ikke stort for terror. Jeg tviler ikke på at Norge kan komme til å bli rammet igjen, men å gå rundt å være redd for det er like unødvendig i mine øyne som f.eks. å være redd for at så fort man setter seg i bilen kommer man til å kræsje fordi det skjer mye bilulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er jeg litt redd for at terrorhandlinger skal ramme Norge, ja. Men jeg pleier å distansere meg litt fra sånne tanker, rett og slett fordi jeg ellers får ikke sove, bekymrer meg døgnet rundt osv. Jeg plages veldig av sånne urolige tanker, så derfor "stenger jeg det av". Man kan ikke gå rundt og ta på seg alle verdens bekymringer på sine skuldre heller, da orker man nesten ikke leve.

Jeg er mer bekymret for mer nærliggende ting, som f.eks. at noe skal skje med sønnen min (en del av det å være mor....). Eller at jeg skal bli ranet i Oslo når jeg ferdes gjennom Oslo S og området utenfor. Enten av lommetyver eller et åpent ran. Det skrives mye om disse i avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som gjøres for å bekjempe terrorisme?
F.eks Boko Haram som massakrerte en hel by, og Taliban som drepte skolebarna i Pakistan. Får det ingen konsekvenser for dem?
Litt flaut og ikke vite, men jeg har distansert meg fra det som Mio skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke personlig redd for å være et terrormål gjennom hvor jeg ferdes, men jeg synes det er helt drøyt og forferdelig at vi som art er så skammelig respektløse og ondskapsfulle overfor hverandre, våre veier og våre muligheter. Er liv betyr ingenting lenger for de mørke kreftene...

Så jeg reiser dit jeg vil, ferdes der jeg ønsker og har ikke engang et bevisst forhold til å ikke la livsutfoldelsen min være begrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Norge, det samme er begge mine foreldre, men jeg heter Ramona Tatijana Lorieri, og det er ikke akkurat et kjempe norskt navn.

Det tok nøyaktig 3 søknader fra jeg la til min stefar sitt navn og brukte kun Ramona Skog i søknadene, til jeg ble kalt inn på 2 intervjuer. Da lå det et halvt år med søknader bak meg... Og jeg var IKKE kresen på type jobb...

Noget off-topic, men du høres ut som en Bond-dame. Type gift med en hertug/våpenhandler. Eller adoptert av en. Kanskje begge deler? Hvem vet? En sånn en med våpenhylster under kjolen og har ambisjoner om å frigjøre folket ditt ved hjelp av en diamant i mannen dins eie eller noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...