Gå til innhold
Hundesonen.no

Redningshund: NRH og NRO


Artemis
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder redningshunder så er det først og fremst Norske Redningshunder det skrives om, men jeg ser også at Norsk Redningshundorganisasjon dukker opp på googlesøk. Er det noen med erfaring med begge eller især NRO som kan fortelle litt? Hvordan skiller de seg fra hverandre? Hvorfor starte NRO, som såvidt jeg forstår har samme formål som NRH, når man allerede har en stor landsdekkende organisasjon som NRH? Er NRO likestilt med NRH? Dvs. når det er snakk om redningsaksjoner, tar politiet kontakt med NRO på lik linje som NRH?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRO hadde for noen år på sin hjemmeside av "gruneren" av NRO en lang liste over hvor dårlig alle aspekter av NRH her. Rett og slett "trashing" av NRH og hvor fantastisk de selv var. Dette er der ikke lengre, men vil tro selve grunntanken fortsatt er der..

Både NRH og NRO trener i område hvor jeg (og mange andre) ferdes. Den eneste jeg har blitt prøvd "kjepp jaget" av er NRO, og de fikk noe ord tilbake når jeg la ned hundene mine (som var festet i sykkelen) og kom bort til de om de kanskje burde komme seg på enn kommunikasjons og konflikt håndteringskurs om dette var måten de håndterte ting om en person kom syklene på en sti med to hunder i bånd på deres søksområde. De sa ikke noe tilbake, men håper aldri de kommer i en vanskelig situasjon når de er i søk.

Mitt inntrykk: en useriøs organisasjon som ikke kurser sin medlemmer som løper rundt i vestene godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare direkte erfaring med NRH men har blitt fortalt at han som dro igang NRO gjorde dette fordi han ikke var enig i NRH sin måte å gjøre ting og sluttet der og startet for seg selv. Mitt inntrykk er at det ikke er bygget opp like mye som NRH og de ikke er første til å bli tilkalt annet enn noen lokale avtaler med politi. NRH i motsetning er jo knyttet til norske redningstjenester og har landsdekkende avtaler og blir ofte tilkalt svært tidlig av politi.

Personlig ser jeg ingen grunn til å trene i NRO, får jeg til en godkjent hund ønsker jeg å kunne bruke det så mye som mulig, ikke risikere å bli sjeldent innkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trykker du på linkene, så finner du to diskusjoner om akkurat samme tema..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men det bidrar jo ikke til noe som helst i tråden. Hadde man plukket med seg noe derfra og henvist til linkene som kilder hadde vært en ting, men å slenge inn to linker uten engang en forklaring på hva det er link til er ikke veldig produktivt. Eneste grunnen til at jeg selv tok sjansen på å trykke linken var fordi jeg kjenner til nettsiden, hadde det vørt noe ukjent hadde jeg trolig ikke trykket inn der i tilfelle det var spam/virus.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. :) I canisdiskusjonene ser det ut som om det fort blir sure miner mellom folk fra de to, men diskusjonene er jo 6-7 år gamle så kanskje ting har endret seg. Er det noen store forskjeller mellom de to når det gjelder opptrening av redningshund og krav til godkjenning? Jeg ser jo at NRH har samarbeider med redningshelikoptertjenesten, og har helikoptertrening som en del av hovedkurset. Har NRO et tilsvarende samarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det bidrar jo ikke til noe som helst i tråden. Hadde man plukket med seg noe derfra og henvist til linkene som kilder hadde vært en ting, men å slenge inn to linker uten engang en forklaring på hva det er link til er ikke veldig produktivt. Eneste grunnen til at jeg selv tok sjansen på å trykke linken var fordi jeg kjenner til nettsiden, hadde det vørt noe ukjent hadde jeg trolig ikke trykket inn der i tilfelle det var spam/virus.

Nå er vel canis kjent for de fleste, og en tråd trenger ikke å være mer produktiv enn at TS får svar på det hun lurer på. Hvorfor gjenta hva som blir sagt i en annen diskusjon når man kan linke til den og la TS lese selv?

Greit at man kan sikkert skrive en setning om hva det er man linker til, men å henvise videre til andre diskusjoner må da være helt innenfor..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel canis kjent for de fleste, og en tråd trenger ikke å være mer produktiv enn at TS får svar på det hun lurer på. Hvorfor gjenta hva som blir sagt i en annen diskusjon når man kan linke til den og la TS lese selv?

Greit at man kan sikkert skrive en setning om hva det er man linker til, men å henvise videre til andre diskusjoner må da være helt innenfor..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da skriver man eks:

Her er to linker til en lignende diskusjon hos Canis:

Ikke bare poster to linker helt uten videre informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Kom over denne diskusjonen.. Slik jeg har forstått det ble NRO startet pga krangling internt mellom medlemmer i NRH. Har ikke så mye mer å bidra med annet enn at jeg synes det er synd at man skal splittes i to istedenfor å være en større organisasjon som kan dele kunnskapen sin med hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sofie & Aska skrev:

Kom over denne diskusjonen.. Slik jeg har forstått det ble NRO startet pga krangling internt mellom medlemmer i NRH. Har ikke så mye mer å bidra med annet enn at jeg synes det er synd at man skal splittes i to istedenfor å være en større organisasjon som kan dele kunnskapen sin med hverandre. 

Har inntrykk av at det er relativt vanlig med en del slike organisasjoner, det er jo flere raseklubber, rideklubber osv. som har startet på den måten. På en måte synd, men jeg tror mangfold og litt konkurranse kan være bra også. Det kommer jo litt an på hvor (lite) konstruktive man er også, såklart. Om man bruker mer tid på å slenge dritt mot hverandre enn å fokusere på det man faktisk driver med så er det jo bare ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...