Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepatruljen Oslo på tv


Pringlen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 428
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Referat fra Helle: Meg: Var det ett fint foredrag med han fra hundepartuljen! Helle: Jaaaaaaaa Meg: Åh var han kjekk? Helle: Jaaaaaaa Meg; Hva snakket han om? Helle: Vet ikke *fnis* Meg: Ok, s

Jeg elsker denne serien! Skal se gårdsdagens episode ikveld. Og ja, digger narkotikahundene, og spesielt hun dama med krøllete hår som blir SÅ glad når hun finner narkoita

Fått sett de første tre episodene, og jeg er litt betatt av narkotikahundene Hun ene narkotikahundedama var også fryktelig søt når hun snakka til hunden sin med den typiske "hunde/baby-stemmen" og s

Svært så den ene hunden reagerte ved veterinærbesøket??

)

Godt flere tenkte sitt der.... (nei, Joachim, den hadde spist sjokolade en uke eller noe tidligere, og fått brekkmiddel da, absolutt ingen grunn til å oppføre seg som en dust miniatyrhund.... )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Da får dere se episoden om igjen, føreren sa fra på forhånd at han var i dårlig humør. Friske hunder får ikke ett lass med smertestillende. Og de tok av munnkurven mens han enda var på bordet, null problem. Har reagerte på å bli poket i innvollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den hadde smerter i buken skjønner jeg den reagerte, den fikk vel smertestillende av Vet med hjem?

Min brummer (og hyler) han også om dyrelege/kiro gjør vonde ting, men han avreagerer mye raskere enn schäferen gjorde her da.

Dumt spørsmål kanskje, men er ikke kjapp avreagering ganske viktig på hunder som skal brukes i den jobben der? Eller har det sammenheng med drifter/rasen at det kanskje høres værre ut enn det er?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere se episoden om igjen, føreren sa fra på forhånd at han var å dårlig humør. Friske hunder får ikke ett lass m smertestillende..

Føreren sa hunden var sint i dag. Og nei, en frisk hund får ikke et kvart glass med smertestillende, men da skal de da heller ikke være i aktiv tjeneste?

(Om den var det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føreren sa hunden var sint i dag. Og nei, en frisk hund får ikke et kvart glass med smertestillende, men da skal de da heller ikke være i aktiv tjeneste?

(Om den var det)

Han sa jo det på spøk.

Men hunden hadde skikkelig vont i magen.

Syntes han var flink jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føreren sa hunden var sint i dag. Og nei, en frisk hund får ikke et kvart glass med smertestillende, men da skal de da heller ikke være i aktiv tjeneste?

(Om den var det)

Nei, det hele så rart ut... Jeg har senest i dag hatt en hund med store smerter på bordet hos vet... Hadde noe slikt vært en del av reaksjonsmønsteret, så hadde jeg blitt sjokkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så en tjenestehund skal ikke kunne ytre misnøye over ubehag hos veterinær?

Jeg tenkte denne serien ville være bra folkeopplysning etter diskusjonene og holdingene som har kommet frem tidligere. Ser jo tvertimot ut til å virke motsatt. Noen klarer jo alltids å finne noe totalt irrelevant å kritisere. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en tjenestehund skal ikke kunne ytre misnøye over ubehag hos veterinær?

Jeg tenkte denne serien ville være bra folkeopplysning etter diskusjonene og holdingene som har kommet frem tidligere. Ser jo tvertimot ut til å virke motsatt. Noen klarer jo alltids å finne noe totalt irrelevant å kritisere. Trist.

Er det mer riktig for en tjenestehund *å ikke stole på menneskene rundt seg* enn en annen hund??? For det er det hunden ytrer ved å grinebitre slik...Den viser at den ikke har tillitt til behandlingen den får, hverken mer eller mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle noen tror det er "unikt" for norske hunder; i Sverige er det ofte at patruljehunder har munnkurv hos veterinær. Jeg har iallefall aldri sett en politihund uten munnkurv hos veterinær, hverken på tv-programmer om tjenestehunder, veterinærprogrammer eller på mine egne besøk hos veterinær (alle tilfeller i Sverige). Det er jo ikke en "A4"-hund det er snakk om, for meg en selvfølge at de kan reagere på egne måter.

----

En fin historie publisert på hundeenhetens (politiet sverige) facebookside i dag, passer jo litt inn i denne tråden :ahappy:

ÅRETS LÄNGSTA SPÅR !

Klockan 01:00 inatt stjäl gärningsmän en mycket stor mängd diesel från parkerade lastbilar. Detta sker under organiserad form och på ett förslaget tillvägagångssätt.

Under tillgreppet blir gärningsmännen dock störda och tvingas avbryta sitt tilltag. En lägger benen på ryggen. Polis kallas till platsen och så även hundpatrull.

Tjänstehunden Mi Jos Eddy med sin hundförare påbörjar på plats ett spårsök bakom lastbilarna. Eddy hittar straks ett spår från ett väldigt stort gäng dieseldunkar och spåret bär iväg av till skogs.

Detta var straks efter klockan 01:00 på natten.

Eddy spårar länge och väl över stock och sten. Till slut finner hundföraren det lämpligast att anropa efter en ny hund för att genomföra ett hundbyte i spåret.

Försvarsmaktens Gösse "Maxi" med sin hundförare möter upp på en lämplig plats nära en stor landsväg. Pigga och starka tar dom över spårandet och kör på så länge de orkar. En kollega springer med ekipaget för att biträda som säkrare.

Spåret passerade stora vattendrag och över berg där gärningsmannen verkar ha klättrat och således tvingades även hundekipaget göra detsamma. Efter ett par km så orkar inte "medspringaren" längre, utan ekipaget får fortsätta utan kollegan.

Spåret korsar en kraftledningsgata vid ett flertal tillfällen och detta är ett vedertaget sätt att navigera för den som har vana att hålla sig undan i skogen utan kompass eller teknisk utrustning.

Efter ett par timmar bedömdes det lämpligt att återigen byta hundekipage. I detta fall och i många andra fall är så klart hundföraren tröttare än hunden. Man bär på 12kg utrustning och försöker att inte hänga som ett "hundrakilosankare" i linan.

Hundbyte genomfördes återigen, men ingen ny och fräsch hund fanns i närheten, vilket innebar att Eddy fick ta vid igen efter att ha vilat upp sig en stund.

Efter en kort stund hade dock en helt utvilad hund i form av Försvarsmaktens "Figo" med förare närmat sig området och även dessa herrar var sugna på att ta upp jakten.

Det tredje hundbytet var ett faktum och gick smidigt som de föregående.

Figo och hundförare nr 3 drog dock vinstlotten och behövde "bara" spåra ca 3km genom den täta, tillsynes igenväxta, skogen innan en gestalt anträffades, som tjuvtraditionen bjuder, gömd under en svensk gran...

Gripandet skedde klockan 06:20, ca 5 timmar efter spårupptaget.

Fantastiskt bra jobbat och väl kämpat där ute! Givetvis med stor hjälp av ordningspoliserna i berört distrikt !
// Stolt hundförarkollega



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringlen....; enhver hund har lov til å vise misnøye i ulike situasjoner. (Jeg er for øvrig med i en episode).

Ja vel, der er vi uenig :) Uten at det forøvrig går ut over hvor flott det er at hundenes arbeid vises fram på en fin måte i denne serien. Alt i alt veldig positivt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hvem av typene politihund jeg ville hatt etter meg ihvertfall, de narkobikkjene er jo bare søte og trivelige :) Men jeg skjønner ikke helt maset om oppførselen til bikkja hos veterinæren, det er da "flust" av "vanlige" bikkjer som må ha på munnkurv hos vetten og? Han gjør jo strengt tatt ingenting, sier bare fra at det ikke er noe særlig, og det må da være lov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hvem av typene politihund jeg ville hatt etter meg ihvertfall, de narkobikkjene er jo bare søte og trivelige :) Men jeg skjønner ikke helt maset om oppførselen til bikkja hos veterinæren, det er da "flust" av "vanlige" bikkjer som må ha på munnkurv hos vetten og? Han gjør jo strengt tatt ingenting, sier bare fra at det ikke er noe særlig, og det må da være lov.

Nei, det er nok ganske normalt. Ikke bikkjer jeg kunne hatt, men kjenner jo flere som sparer på slikt. Hver sin lyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det jeg reagerte på ved veterinærbesøket var at hunden, etter at den var kommet ned fra undersøkelsesbordet, fortsatte knurringen.

Dere bør seriøst omgåes mer schæfere, generelt. Det er en rase som er kjent for å ha mye lyd på sin måte. Og den knurringen du snakker om ETTER at han fikk snack, kos og klapp av vet'en ETTER munnkruva var av uten å spise han var da noe helt annet..

Så akkurat klippet igjen, 20+ minutter uti.

http://www.viasat4play.no/programmer/hundepatruljen-oslo--1/534997?autostart=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør seriøst omgåes mer schæfere, generelt.

:lol: :lol: :lol:

Jajamensann, for jeg har jo ikke jevnlig deltatt på både tjenestehund- og IPO-treninger, vell?

Eller vært delaktig i bruksschäferoppdrett?

Eller omgått tre bruksschäfere fire dager i uka i ett år?

Eller trent to brukschäfere på jevnlig basis?

Nei, OK.

Skitt samma. Jeg syntes det var ekstremt. Fillerotte av en familiehund eller tjenestehund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har viaplay/tv3 også en serie som heter Brannstasjonen og i episode 1 så redder de mange flats ut fra masse røyk, det var litt :cry: Mitt store mareritt at det skal brenne når hundene er hjemme.

Jeg har nettopp sett den ja og tårene trilte litt her gitt ... :icon_cry:

Jeg har sett episode 3 av hundepatruljen i dag også og jeg må si det siste søket de gjorde, motiverte meg enda mer til å godkjenne Risken som redningshund!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

:lol: :lol: :lol:

Jajamensann, for jeg har jo ikke jevnlig deltatt på både tjenestehund- og IPO-treninger, vell?

Eller vært delaktig i bruksschäferoppdrett?

Eller omgått tre bruksschäfere fire dager i uka i ett år?

Eller trent to brukschäfere på jevnlig basis?

Totalt ot; men hvem, hva, hvor?? Bill.mrk nysgjerrig sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte faktisk ikke på vetrinærbesøket..

Jeg oppfattet at bikkja pratet høyt mer enn den var farlig.

Det var ingen tvil om at den hadde smerter.

Dere skal høre Nico... Hun snakker mye hun også, men har aldri vurdert å bite ( annet enn lekebiting ) selv om det høres ille ut for folk som ikke kjenner henne.

Noen bikkjer er bare veldig verbale og schæfere er vel noe av det mest verbale man får..

Munnkurv er helt vanlig hele tiden på tjenestehunder i mange land.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå har jeg også sett hundetjenesten og reagerte ikke på tingene på vetrinærkontoret. My bedre med en hund som sier i fra t den har vondt enn en som ikke gjør det. Fin serie forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Kangerlussuaq skriver; De aller fleste land bruker munnkurv på tjenestehunder, de er jo ikke dirkete kjent for å være retrivere ;) Og narkohunder er så teite og glade at de reagerer på smerte med smisk. Hvor knurrer han etter å ha fått av seg munnkurven? Jeg hører bare kjeft jeg, og det må de få lov til. Når det kommer til schæfere så er det mange som kjefter slik, det er på en måte viden kjent at schæfere har mye å snakke om og de bruker ikke inne-stemme bestandig. Siden fører sier han er sint i dag, regner jeg med det som en spøk fordi de vet han er generelt suuuuur hos veterinæren.

@Pringlen Sparer på slikt? Fordi den er sur hos veterinæren så trenger den ikke leve? Ærlig talt? Hvorfor? Si jeg leste feil.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...