Gå til innhold
Hundesonen.no

Alt om ski - tråden


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Tenkte det kunne være greit å ha en tråd om ski generelt, hvor man kan dele erfaringer og tips :)

Jeg kan begynne med å stille noen spørsmål, som jeg håper noen kan svare meg på.

1) Helt nye ski; har fjernet den fabrikkvoksen som hindrer skisålene å tørke ut. Hva gjør jeg nå med skiene? Har lest noe om metting av ski? Hvilke produkter bruker man da? Vanlig glider?

2) Evt etter metting, så kommer jo glider. Hva er vanligst å bruke i bunn? Evt oppå? Nå ønsker jeg konkrete tips til glidertype (helst swix)

Jeg fikk med nye ski for en mnd siden, og har gått noen mil på dem..... uten å legge på glider/eller mette sålen.. Jeg skrapte bare av fabrikkvoksen, smurte på feste, og gikk.. jeg er stokk dom jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i slalomstøvler til breie legger? Evt finnes det sånt noe i det hele tatt?

Den gang jeg gikk rundt og prøvde, så endte jeg opp med Dalbello damestøvler, da de hadde litt videre legger og mer muligheter til å stille ut i leggen. Det må jo ha vært en utvikling de siste 5 årene håper jeg, slik at du kan finne flere alternativer. De kunne gjerne vært videre de jeg endte opp med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null niks peiling på ski, og kan knapt gå på dei eingong. Men forge gong langrennskia var framme, så kladda dei berre og gjekk verken framover eller bakover. Vil ut prøve dei litt igjen, men kva smører eg med for at dei faktisk skal gli? :P

Pappa meinar stearin, men då risikerar eg vel å miste all kontroll :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bellare sikkert lurt å fjerne all gammel smøring først. Så tar du skia med i en sportsbutikk og får hjelp til å preppe sålen. De kan forklare om smurning også. Evt kjøp feller, må være fint rundt Førde. Gjør at en ikke må gå fiskebein oppover og bremser passelig nedover

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null niks peiling på ski, og kan knapt gå på dei eingong. Men forge gong langrennskia var framme, så kladda dei berre og gjekk verken framover eller bakover. Vil ut prøve dei litt igjen, men kva smører eg med for at dei faktisk skal gli? :P

Pappa meinar stearin, men då risikerar eg vel å miste all kontroll :lol:

For å gjøre deg selv (og skiene) en bjørnetjeneste, så ta dem med til en sportsbutikk og be dem preppe/klargjøre dem til deg :) Dersom de har stått en stund, så har de nok godt av det :) Deretter trenger du kun å smøre på feste ut i fra hvilken tempratur det er, og om det er nysnø/eller eldre omdannet snø. Blå swix er det som brukes mest, smør litt under midten av skia. Få de på sportsbutikken til å vise deg hvor festesona er, altså der det skal smøres på feste. Det står på swix-tubene hvilken temp de funker på. Kjøp deg en enkel smørepakke - som inneholder det grunnleggende utstyret (noen typer festesmurning, skrape, glider, kork, klister o.l.)

Og gjør som meg; søk på google og youtube. Har lært masse kun ved å se noen få filmer på youtube :P

OBS; dersom du har smørefrie ski - så skal du ikke ha noe smurning på! De skal være good-to-go slik som de er, men man kan evt ha på litt glider i glid-sona :) ... OG det finnes en viss temp/føre som ALLTID lager klabb og babb under skien - uansett hva man har på under :P Sånn type rundt null grader, og det er halv-våt nysnø/kramsnø..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå banner jeg vel i kirken, for jeg har alltid vært motstander av smørefrie ski selv! Men mine smørefrie ski er de beste skiene jeg har hatt tror jeg, har en traumatisk barndom på langrenn med smørebom og klabbing og bakglatte ski. Nå har jeg bare brukt de én gang siden jeg kjøpte de da, og det var på 0-føre der veninnen min smørte sine for 0 grader. Jeg var kjappest ned bakken, kjappest opp bakken og generelt hadde det utrolig mer komfortabel enn henne som måtte stoppe pga klabbing og glatte ski (om en annen, nullføre er dritvanskelig har jeg forstått).

Jeg skal ha meg smøreski igjen, men jeg tror faktisk at mine smørefrie skal bli mine faste 0 grader ski, for det var sykt deilig å ikke stresse med noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noen som er gode på smøring, og som kan forklare når man bruker de ulike typene smøring? Når er det innafor med klister, og hva bruker man på vårparten når snøen er halvråtten og kladder?

Det siste svarer du på selv det er klister. :)

Rød Swix til plussgrader og blå til minus. Hur enkelt som helst. Husk at det er snøtemperaturen som er avgjørende, ikke nødvendigvis gradestokken på solveggen. ;)

Det er trist hvordan skiprep og utstyrhysteriet er blitt en rakettforskning og pengemaskin for butikkene. Tok med "gamle" skia for å få de preppet/glidet men de sku jo selge meg alt mulig drit så da ble det hverken prep eller handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null niks peiling på ski, og kan knapt gå på dei eingong. Men forge gong langrennskia var framme, så kladda dei berre og gjekk verken framover eller bakover. Vil ut prøve dei litt igjen, men kva smører eg med for at dei faktisk skal gli? :P

Pappa meinar stearin, men då risikerar eg vel å miste all kontroll :lol:

Blåswix :ahappy: Funker til nesten alt :P Det står temperatur på de forskjellige smørningene så ganske lett å finne ut. Blå til -5 og et stykke oppover. lilla på 0--3 omtrent og rød på plussgrader, om jeg husker rett nå. Har du rett smørning så glir det :) Kan jo også bruke glider, men det hjelper jo ikke på kladder da. Nullføre er vanskeligst så er man redd for kladder og ikke er god på smurning så er det tryggest å gå ut når det er blåswix føre :) Stearin funker jo på fart, men det blir tungt å gå motbakker, og sikkert flate også med mindre man skøyter, kjekt med litt festesmurning. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper seg en Swix klokke og har på ytterveggen :D Har det på hytta, og den funker gull den altså. Har bare blå,rød og lilla. Ikke vært borti at det ikke har fungert, hadde vel en litt trøblete skitur ifjor, men da gikk vi egentlig litt seint når nesten hele løypa hadde smelta vekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk også swix-appen, eller gå på swix.no, der kan man skrive inn hvor man er, hva gradern er, hvordan type snø det er, om det er lav/høy luftfuktighet, også vil du få ei anbefaling på hva man skal smøre på :) Jeg ville fått tak i rød, rød/sølv, lilla, lilla spesial, blå og blå ekstra - DA skal man være klar for det meste :P Også klister når det er plussgrader :)

Man kan kombinere festesmurning også, men da må man huske å ha den voksen som tåler mest kulde innerst mot skia, og ha den som tåler varme best ytterst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det kunne være greit å ha en tråd om ski generelt, hvor man kan dele erfaringer og tips :)

Jeg kan begynne med å stille noen spørsmål, som jeg håper noen kan svare meg på.

1) Helt nye ski; har fjernet den fabrikkvoksen som hindrer skisålene å tørke ut. Hva gjør jeg nå med skiene? Har lest noe om metting av ski? Hvilke produkter bruker man da? Vanlig glider?

2) Evt etter metting, så kommer jo glider. Hva er vanligst å bruke i bunn? Evt oppå? Nå ønsker jeg konkrete tips til glidertype (helst swix)

Jeg fikk med nye ski for en mnd siden, og har gått noen mil på dem.... uten å legge på glider/eller mette sålen.. Jeg skrapte bare av fabrikkvoksen, smurte på feste, og gikk.. jeg er stokk dom jeg..

Helt nye ski hadde jeg fått butikken til å ta grunnpreppinga for meg på. Hvis du ikke vil det, hadde jeg antageligvis brukt den gule glideren (CH10) til å mette skia, så sikla og glida med passende glider oppå der igjen.

Hvilken glider du skal bruke avhenger av hva slags føre du skal gå på, på samme måte som smurning. Dersom du glider skia dine før hver gang du skal gå er jo saken grei, men dersom man ikke gidder det, må du velge den som passer best fram til neste gang du har tenkt å glide. Jeg er litt sløv med å glide skia mine, så pleier å gjøre det før sesongen begynner og når jeg setter skia i boden for sommeren. Da pleier jeg å bruke en kald glider på klassisk skia (bruker de omtrent bare når det er blå swix-føre) og en mykere på skøyteskia (tar alltid skøyteskia når det begynner å bli nullføre og varmere).

Har null niks peiling på ski, og kan knapt gå på dei eingong. Men forge gong langrennskia var framme, så kladda dei berre og gjekk verken framover eller bakover. Vil ut prøve dei litt igjen, men kva smører eg med for at dei faktisk skal gli? :P

Pappa meinar stearin, men då risikerar eg vel å miste all kontroll :lol:

Å smøre ski er ikke alltid lett, og som flere nevnt er nullføre fryktelig vanskelig å smøre på. Men dersom temperaturen er under null og det er nysnø som er tørr og fin, er det blå, evt. blå ekstra som er greia. Det er når det er sånn typisk "silkeføre" på starten av vinteren. Ettersom temperaturen kryper oppover blir det bare vanskeligere og vanskeligere å smøre, men har du blått, lilla, rød/rød sølvvoks og kllister er du godt på vei.

Også er det greit å huske på at noen ganger er føret bare dritt, og fryktelig vanskelig smøremessig, så ingen har supergode ski hele tida :) Men en grei huskeregel kan være at har du smurt med en for mjuk smørning/for varmt føre vil det kladde, og har du bakglatte ski har du valgt en smørning som er for hard/kald. Er du usikker, ta den hardeste først og ta med en som er mjukere i lomma.

Og, dersom man føler at man "alltid" har bakglatte ski, kan det være verdt å se litt på teknikken sin og/eller smøre litt lenger bakover for bedre feste :)

@Bellare sikkert lurt å fjerne all gammel smøring først. Så tar du skia med i en sportsbutikk og får hjelp til å preppe sålen. De kan forklare om smurning også. Evt kjøp feller, må være fint rundt Førde. Gjør at en ikke må gå fiskebein oppover og bremser passelig nedover

Jeg er veldig enig i at feller er en fantastisk investering, men ikke helt enig at det passer på langrennski i oppkjørte løyper. Det blir liksom enda mer "håpløst" enn smørefrie ski. Men klart, dersom man synes at bakglatte ski er noe skikkelig skikkelig drit og ikke liker å kjøre utover, er det jo en mulighet, men ikke noe jeg ville ha anbefalt. Skal du utafor løypene derimot, og gå i motbakke evt. trekke mye pulk er enten vanlige feller eller kortfeller gull verdt :ahappy:

Og sånn apropos smørefrie ski, jeg synes det er noe skikkelig drit som overhodet ikke glir, men er man ikke så nøye på farta i løypa, bare skal kose seg på tur og synes det er noe drit å smøre ski, er det jo helt supert! Så dersom man er fornøyd med sine smørefrie er det bare å kjøre på og kose seg på tur, synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nye ski hadde jeg fått butikken til å ta grunnpreppinga for meg på. Hvis du ikke vil det, hadde jeg antageligvis brukt den gule glideren (CH10) til å mette skia, så sikla og glida med passende glider oppå der igjen.

Hvilken glider du skal bruke avhenger av hva slags føre du skal gå på, på samme måte som smurning. Dersom du glider skia dine før hver gang du skal gå er jo saken grei, men dersom man ikke gidder det, må du velge den som passer best fram til neste gang du har tenkt å glide. Jeg er litt sløv med å glide skia mine, så pleier å gjøre det før sesongen begynner og når jeg setter skia i boden for sommeren. Da pleier jeg å bruke en kald glider på klassisk skia (bruker de omtrent bare når det er blå swix-føre) og en mykere på skøyteskia (tar alltid skøyteskia når det begynner å bli nullføre og varmere).

Å smøre ski er ikke alltid lett, og som flere nevnt er nullføre fryktelig vanskelig å smøre på. Men dersom temperaturen er under null og det er nysnø som er tørr og fin, er det blå, evt. blå ekstra som er greia. Det er når det er sånn typisk "silkeføre" på starten av vinteren. Ettersom temperaturen kryper oppover blir det bare vanskeligere og vanskeligere å smøre, men har du blått, lilla, rød/rød sølvvoks og kllister er du godt på vei.

Også er det greit å huske på at noen ganger er føret bare dritt, og fryktelig vanskelig smøremessig, så ingen har supergode ski hele tida :) Men en grei huskeregel kan være at har du smurt med en for mjuk smørning/for varmt føre vil det kladde, og har du bakglatte ski har du valgt en smørning som er for hard/kald. Er du usikker, ta den hardeste først og ta med en som er mjukere i lomma.

Og, dersom man føler at man "alltid" har bakglatte ski, kan det være verdt å se litt på teknikken sin og/eller smøre litt lenger bakover for bedre feste :)

Jeg er veldig enig i at feller er en fantastisk investering, men ikke helt enig at det passer på langrennski i oppkjørte løyper. Det blir liksom enda mer "håpløst" enn smørefrie ski. Men klart, dersom man synes at bakglatte ski er noe skikkelig skikkelig drit og ikke liker å kjøre utover, er det jo en mulighet, men ikke noe jeg ville ha anbefalt. Skal du utafor løypene derimot, og gå i motbakke evt. trekke mye pulk er enten vanlige feller eller kortfeller gull verdt :ahappy:

Og sånn apropos smørefrie ski, jeg synes det er noe skikkelig drit som overhodet ikke glir, men er man ikke så nøye på farta i løypa, bare skal kose seg på tur og synes det er noe drit å smøre ski, er det jo helt supert! Så dersom man er fornøyd med sine smørefrie er det bare å kjøre på og kose seg på tur, synes jeg :D

Tusen takk for svar! :)

Bare et spørsmål til; det å sikle skia - betyr det å skrape av glideren igjen med ei sånn gjennomsiktig skrape? eller... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine første ski i voksen alder rett før jul (og jeg ble voksen for maaange år siden ;) )

Det ble smørefrie. Dels fordi jeg ikke har snøring på smøring, og kanskje går på ski 0-5 ganger på en sesong..

Det nevnes over her at man skal fjerne fabrikkvoksen på skiene før man bruker de- gjelder det også smørefrie?

Skal man ALDRI smøre de? Ikke med glider eller noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine første ski i voksen alder rett før jul (og jeg ble voksen for maaange år siden ;) )

Det ble smørefrie. Dels fordi jeg ikke har snøring på smøring, og kanskje går på ski 0-5 ganger på en sesong..

Det nevnes over her at man skal fjerne fabrikkvoksen på skiene før man bruker de- gjelder det også smørefrie?

Skal man ALDRI smøre de? Ikke med glider eller noen ting?

Da jeg kjøpte mine ski (fikk dem tilsendt via fly), så hadde leverandøren/selger lagt på voks på sålen for beskyttelse - samt at sålen ikke skulle tørke ut. Altså man såg tydelig at sålene hadde voks på seg, og at det måtte av.. ser du på dine ski at det ligger voks på? Hvis du har vært fysisk i butikk å kjøpt/hentet deg ski, så bruker sportsbutikken å klargjøre skiene for deg..

Smørefrie ski skal IKKE smøres med festesmurning eller klister nei. Kan til nøds ha litt glider i glid-sonen, men det skal egentlig ikke være nødvendig. Spørs om glideren gjør noe nytte for seg uansett på smørefrie ski.. Men, det er nok slik at alle typer ski bør grunnbehandles enten av eier eller dem som selger skia før man begynner å bruke de (hvert år) og kanskje legge på glider hver gang våren kommer og skiene skal settes vekk på sommerlagring. Dette for å beskytte sålene for skader eller å tørke ut :)

- Det skal nevnes at jeg nettopp har kjøpt mine første ski på i hvertfall 10 år, så jeg har ikke så mye erfaring eller kunnskap om det. Smørefrie ski vet jeg spesielt lite om grunnprepp på, for nå har jeg lest meg litt opp på smøreski..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine første ski i voksen alder rett før jul (og jeg ble voksen for maaange år siden ;) )

Det ble smørefrie. Dels fordi jeg ikke har snøring på smøring, og kanskje går på ski 0-5 ganger på en sesong..

Det nevnes over her at man skal fjerne fabrikkvoksen på skiene før man bruker de- gjelder det også smørefrie?

Skal man ALDRI smøre de? Ikke med glider eller noen ting?

Smørefrie skal ALDRI smøres nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal velge smurning, så er det i følge swix sin kalkulator (og i produksbeskrivelsene) viktig å vite om man skal gå på ny/finkornet snø, gammel/omdannet snø, eller grovkornet/kunstsnø.

Jeg har alltid stusset på hva grovkornet snø egentlig er..

For meg så er nysnø/finkornet snø = All tørr snø som ligger løst oppå bakken. Gammel/omdannet snø = når snøen har festet seg/blitt komprimert (ikke ligger løst oppå) og skisporene er akkurat passe fast/glatt. Jeg aner ikke hvordan kunstsnø kjennes ut, men har laget meg en illusjon på at grovkornet snø er tilnærmet som is? Altså at løypene er knallharde...

Noen som har fasitsvar? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg også inn i skiverden, men jeg er ennå der at jeg ikke aner hvilke ski jeg skal kjøpe!!

Tror kanskje det egentlig er to par ski jeg skulle hatt.

For først og fremst vil jeg ha noen ski jeg kan bruke på tur, bortoverski som ikke har stålkant for jeg skal gå med hunden. Utenfor løypene. Eneste ski jeg har nå er "nedoverski" med stålkant og vi har vært uheldige med det en gang allerede... I fjor.

Men så har jeg også litt lyst på noen ski til å trimme litt i løypene. Da ser jeg for meg at jeg ikke vil stå i det skisporet som går rett frem men i de preparerte løypene og med håp om at hunden trekker. Skøyteski?

Jeg må først og fremst ha turskiene. Men kan jeg bruke samme sko til de eller trenger jeg to forskjellige sko også?

Smørefri eller ikke smørefri har jeg ikke en gang tenkt på. Jeg kan null og niks om smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg også inn i skiverden, men jeg er ennå der at jeg ikke aner hvilke ski jeg skal kjøpe!

Tror kanskje det egentlig er to par ski jeg skulle hatt.

For først og fremst vil jeg ha noen ski jeg kan bruke på tur, bortoverski som ikke har stålkant for jeg skal gå med hunden. Utenfor løypene. Eneste ski jeg har nå er "nedoverski" med stålkant og vi har vært uheldige med det en gang allerede... I fjor.

Men så har jeg også litt lyst på noen ski til å trimme litt i løypene. Da ser jeg for meg at jeg ikke vil stå i det skisporet som går rett frem men i de preparerte løypene og med håp om at hunden trekker. Skøyteski?

Jeg må først og fremst ha turskiene. Men kan jeg bruke samme sko til de eller trenger jeg to forskjellige sko også?

Smørefri eller ikke smørefri har jeg ikke en gang tenkt på. Jeg kan null og niks om smøring.

Om du kjøper ski med samme type binding som har på turskiene - så skal du kunne bruke samme skoene :)

Jeg tror det vil bli vanskelig å skøyte dersom hunden skal trekke? Eller..? Jeg ser i allefall for meg at det er lettere å gå i klassisk sporet når hunden skal trekke :) Skøyteski skal ikke smøres, så det er kun om du skal ha klassiske ski/tur ski at du må velge mellom smøreski og smørefri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 par ski. Et par litt mer "hutig" løypeski, de er det litt lengde på og er smalere, et par hakket bredere og litt kortere ski til oppkjørte løyper som er mer tur enn trening, og et par fjellski uten stålkant, brede kortere ski. Elsker de sistnevnte, har feller til de også. Og fjellturene ble noe helt annet med de på beina! Men de passer dårlig i oppkjørte løyper da.

Er veldig glad jeg har flere ski typer å bytte på, de egner seg alle til forskjellige bruk/turer. Selv liker jeg skiturer utenfor løyper best og på fjellet, for der møter jeg ikke så mange som går i de samme sporet, og kan selv velge litt hvor bratt og fort ned en vil fra en bakke i motsetning til oppkjørte løyper hvor det er mange som kjører fort rett ned i spora, føler meg litt i veien der :lol:

Smøring kan jeg ikke så mye om selv, der er samboer en reser og fikser skia for meg.

Fineste fjellskia

BA6DE315-0DB8-4012-90CB-775BFA292BF0_zps

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på at hvis hunden mot all formodning skulle sette opp speeden og faktisk trekke, så har jeg jo ingen mulighet til å bremse om jeg går i sporet! :| Men du har kanskje rett! Men isåfall tror jeg at jeg kan bruke noen ski jeg fant på hytta (morfars gamle) det er langrennski tror jeg. De har rottefella-binding om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på at hvis hunden mot all formodning skulle sette opp speeden og faktisk trekke, så har jeg jo ingen mulighet til å bremse om jeg går i sporet! :| Men du har kanskje rett! Men isåfall tror jeg at jeg kan bruke noen ski jeg fant på hytta (morfars gamle) det er langrennski tror jeg. De har rottefella-binding om jeg ikke tar feil.

Rottefella har 2-3 forskjellige typer bindinger - sjekk ut hva du har da :)

Jeg bruker å koble bikja laus dersom nedoverbakkene blir for lange/bratte. Kobler på bikja igjen i enden av bakken, og går videre :) Man kan også ha en ski i sporet, og en som ploger utenfor ;)

Men lån deg ski først da, evt prøv de du fant, så ser du ka du liker best :) Man kan jo skøyte med klassiske ski også - men de skal gjerne være lengre enn skøyteski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...