Gå til innhold
Hundesonen.no

Alle nødvendige krydder


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Jeg planlegger krydderstativ eller en organisering av alle krydderne og vil ta høyde for de jeg evt. burde ha som jeg mangler. Hvilke krydder som jeg ikke har ramset opp så langt burde ethvert kjøkken inneholde? Lister de opp etter hvor vanlige de er .. Og hvis noen har smarte systemer å vise frem så kjør i vei :)

salt

pepper sort (hel/grovmalt)

pepper rosé (hel)

pepper grønn (hel)

paprika

dill

gressløk

persille

rosmarin

estragon

stjerneanis

oregano

basilikum

merian

timian

muskat (hel)

kanel (stang og malt)

kardemomme (frø og malt)

vaniljestang

koriander (malt/hel)

allehånde (hel/malt)

nellik (hel/malt)

spisskummen

karve

gurkemeie

safran (egen boks)

cayennepepper

chilipulver

chilipepper (piripiri?)

røkt paprikapulver

garam masala

hvitløkspulver

sitronpepper

karri

sennepsfrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. system og bokser... (altså, system har jeg ikke..) Men er veldig glad i krydderboksen jeg har med flere små skåler oppi, og så et tett gjennomsiktig lokk, under det vanlige lokket. Hvis det var forståelig... Den er veldig kjekk til oppbevaring av det som kjøpes i poser (stjerneanis, kanelstang, osv..) og ja, laurbærblad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange krydderødu har regnet opp som aldri har vært i min samling. Men malt muskattnøtt (til stuninger og hvit saus bl.a), malt ingefær (til krydderkaker og enkelte gryteretter), malt nellik (til krydderkaker) er alle et must på mitt kjøkken.

For øvrig holder krydder seg best mørkt, tørt og i originalembalasjen. Så de som brukes mest skjeldent kan med fordel settes i en boks i skapet. Hadde du skrevet ned malt kardemomme, forresten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange krydderødu har regnet opp som aldri har vært i min samling. Men malt muskattnøtt (til stuninger og hvit saus bl.a), malt ingefær (til krydderkaker og enkelte gryteretter), malt nellik (til krydderkaker) er alle et must på mitt kjøkken.

For øvrig holder krydder seg best mørkt, tørt og i originalembalasjen. Så de som brukes mest skjeldent kan med fordel settes i en boks i skapet. Hadde du skrevet ned malt kardemomme, forresten?

Ingefær må med! :D Jeg har begynt å kjøpe hel tørket ingefær, for den lukter og smaker mer som fersk ingefær. nellik er med og muskatnøtt bruker jeg mest hel siden smaken bevares best da.

Jeg er svak for et par krydderblandinger, selv om det er mye salt. Sepsielt så jeg MÅ ha santa maria sin "fish food" mix - den er fantastisk på ovnsbakt laks.

Egentlig prøver jeg å bruke kryddere uten salt og msg - unntaket er mannens pommes friteskrydder. Men å lage egne krydderblandinger er jo ikke så dumt da. Halve jobben er jo å finne frem krydderne, og jeg må jo bare innse at det er mange av de samme som går igjen i en del retter.

Ingefær og tandoori-krydder (fra innvandrerbutikk) bruker jeg mye. :) Og maldonsalt! Ellers synes jeg du har et fint krydderskap. :D

Ingefær må med, ja, og tandoorikrydder er kjekt å ha. (Noen som har forslag til innvandrersjappe som er lett tilgjengelig i Drammen når jeg kommer sørfra? :P )

Italiensk salladskrydda. Det blir kris i detta hushåll om den tar slut.

Høres også ut som en tidsbesparende/forenklende krydderblanding.

Er det vanlig å ha så mange kryddersorter i hus :o ?

Da har jeg feilet et sted på veien iallefall...

Det spørs på hva slags mat man lager. Jeg lager lite norsk mat, pluss at jeg stort sett lager alt fra bunnen av (det er ikke uten grunn at vi spiser middag to timer etter alle andre i gata) og da har det bare blitt til at jeg bruker mange forskjellige krydder.

Hvis du skal kjøpe deg ett nytt krydder så anbefaler jeg spisskummen. Det lukter svett mann, men smaker så godt. Perfekt til gulrøtter. :drool:

@Pringlen .. laurbærblad, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se:

Svart pepper hel/malt

Salt: maldon og strø

Urtesalt (Herbamare, med og uten chilli)

Rosmarin

Timian

Sitron pepper

Piri piri

Muskat

Karve

Laubærblader

Dill

Kanel

Ingefær

Karri

I frysen kjøper jeg bokser med friske urter som er fryst og puttet i boks:

Chilli

Hvitløk

Dill

Koriander

Basilikum

Ja, det er vel det jeg har behov for å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...