Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Harehundklubben har også rasespesial på fredagen, lurer på å stille der også :) siden vi ikke vet hvordan det blir med jobb osv enda, så er det greit at det er lenge til påmeldingsfristen går ut der :) men fungerer spesialen som en "vanlig utstilling"?

Vanlig utstilling ja. Noen raseklubber (som min) har valgt å legge storcertet til den spesialen, mens andre har vanlig cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Vanlig utstilling ja. Noen raseklubber (som min) har valgt å legge storcertet til den spesialen, mens andre har vanlig cert.

Med mindre jeg har misforstått totalt, så har klubbene fått et ekstra storcert, slik at vår raseklubb kan dele ut storcertet på tradisjonelt vis under vårt pinsetreff, men også på denne spesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg har misforstått totalt, så har klubbene fått et ekstra storcert, slik at vår raseklubb kan dele ut storcertet på tradisjonelt vis under vårt pinsetreff, men også på denne spesialen.

Belgerklubben legger sin årlige hovedspesial til EDS, så tror nok klubbene bare har ett storcert å dele ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig at det blir jaktprøvekrav for elghundene for cert på den utstillingen også! De henviser til utstillingsreglene på hjemmesiden, så da regner jeg med at det blir sånn også :)

Håper det samme for fuglehunder, selvom jeg som valpekjøper uansett ville sjekket jaktresultater på evt. foreldredyr ved kjøp av valp. Men det blir liksom rart å vike unna kravet på den ene utstillingen, NUCH betyr liksom at den har mottatt 1.AK på prøve.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Belgerklubben legger sin årlige hovedspesial til EDS, så tror nok klubbene bare har ett storcert å dele ut.

Alle klubber som har spesialutstilling i tilslutning til EDS er tildelt et ekstra stor-cert i 2015 - så også NBFK

Belgerklubben burde imidlertid dra fingeren ut å få ut annonsering angående spesialen - første frist på EDS er 1. februar, det er jo greit for utlendinger å få vite at de har mulighet til TO stor-cert samme helgen, kanskje frister det mer å komme - og da er det jo greit å få melde på til laveste pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerklubben legger sin årlige hovedspesial til EDS, så tror nok klubbene bare har ett storcert å dele ut.

Nei, jeg sjekket papirene, og vi har fått et ekstra storcert. Så vi har vår vanlige spesial i pinsa, fordi vi trenger to dager på å få bedømt alle hundene, og vil beholde det sosiale tilsnittet. Også blir det "normal" spesial til EDS (vi har flere spesialer i løpet av et år, arrangert av lokalavdelingene og med lite cert, så vi skiller mellom pinsetreffet som er hellig, og andre spesialer rundt omkring som varierer litt mer etter hvilke avdelinger som har ressurser og motivasjon til å arrangere).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klubber som har spesialutstilling i tilslutning til EDS er tildelt et ekstra stor-cert i 2015 - så også NBFK

Belgerklubben burde imidlertid dra fingeren ut å få ut annonsering angående spesialen - første frist på EDS er 1. februar, det er jo greit for utlendinger å få vite at de har mulighet til TO stor-cert samme helgen, kanskje frister det mer å komme - og da er det jo greit å få melde på til laveste pris.

Det tror eg muligens ikke belgerklubben har fått med seg. Det har i vert fall hele veien vert snakk om å flytte hovedspesialen til EDS, ikke å ha to stykker :) Ellers enig i om at hovedklubben må få fingen ut, men det er jo ikke noe nytt :P

Edit: Ligger det på nett noe sted, det angående certene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om jeg skal melde på i unghund eller åpen! O er 20 mnd da, og det blir nok sinnsykt mange påmeldte. Hjelp? Svein helgesen dømmer.

På min rase, som jo pleier å dra en del påmeldinger, så er unghund jevnt over den klassen med lavest påmeldte - folk holder jo de under 18 i junior pga tittelen, og i åpen kommer det også utenlandske championer som tror det er lettere å hevde seg i åpen.

Jeg ville ikke gått inn i åpen klasse med en så ung hund på en slik utstilling - men jeg kjenner jo ikke Olli og din rase sånn.

***

Neste gang det kommer penger på kontoen, skal jeg visst melde på fire hunder, fant jeg ut. Litt skuffet over at det ikke er femti prosent rabatt fra og med tredje, men "bare" 30 prosent. Men det er uansett billigere å melde på alle nå med rabatt, framfor å avvente og se an, og kanskje melde på til nesten dobbel pris i juli. Så da blir det to juniorer, en åpen og en veteran - valpene meldes på før jeg har fått meldt dem på sitt første valpeshow :P

Så får tiden vise hvem som er noe å stille, men da har jeg muligheten. Dommeren likte X'en veldig godt da hun var junior, så spent på om han liker henne som veteran - og håper jeg kan få stille det barnebarnet som ser ut som et forbedret speilbilde.

På spesialen jeg er med og arrangerer, så har tispedommer dømt både X'en og Foenix uten å hoppe i taket av begeistring for dem (hvilket er greit å kunne si til de som tror det er så mange fordeler ved å sitte i styre og komiteer, og at vi håndplukker dommere vi kan vinne for) - men jeg melder på X'en i veteran, for veteran er veteran. Og jeg melder nok på begge juniorene, om de ser skapelige ut når fristen går ut. Alltid moro om en kan få en plassering i klassen på en spesial. Så får jeg se an Foenix. Dommeren satte henne som nummer 16 i åpen klasse på D4A i 2013, av de 16 som hadde fått excellent - skikkelig stas med bernerdommer som også driver med schäfer og er vant til å rangere alle i klassen på schäferspesialer :D

Jeg antar NKK følger sitt eget regelverk, slik at det kreves fire i oppdretterklasse. Jeg så på WDS i Finland i fjor så holdt det med tre. Jeg har tre...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kjenner jeg at jeg er litt fornøyd med meg selv, når jeg leser andre innlegg, for at jeg er en som pusher og tenker fram i tid.

Selvskryt, I know, men vi begynte å markedsføre spesialen vår i august i fjor, over et år før - og da hadde vi dommere og alt klart. Jeg lagde flyers som ble delt ut på WDS, EDS og Herning, jeg fikk trykket annonse i utstillingskatalogen på spesialen på WDS, og vi har hatt info på nett lenge.

Jeg vet at folk ikke melder på august året før, men det er en bit å reise til Norge, og det motiverer nok mer om en vet i god tid om det er dommere en vil stille for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg har misforstått totalt, så har klubbene fått et ekstra storcert, slik at vår raseklubb kan dele ut storcertet på tradisjonelt vis under vårt pinsetreff, men også på denne spesialen.

Det tror jeg ikke snuserklubben er klar over :P

Men jeg kan jo forhøre meg jeg :D De bruker å bli så glad i meg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke snuserklubben er klar over :P

Men jeg kan jo forhøre meg jeg :D De bruker å bli så glad i meg da :lol:

En skulle jo tro at klubbene ville sugd tak i de storcertene de kan få.

Dette er informasjon vi fikk for snart to år siden, ser jeg i papirene jeg har fylt ut som klubbens sekretær. Det var et skjema hvor vi bekreftet at vi ønsket å avholde spesial i forbindelse med EDS, og fylte ut hvis vi trengte ring og ringpersonell på varemessa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle jo tro at klubbene ville sugd tak i de storcertene de kan få.

Dette er informasjon vi fikk for snart to år siden, ser jeg i papirene jeg har fylt ut som klubbens sekretær. Det var et skjema hvor vi bekreftet at vi ønsket å avholde spesial i forbindelse med EDS, og fylte ut hvis vi trengte ring og ringpersonell på varemessa.

Ja, vi skal jo ha det, men det er ikke lagt inn flere storcert såvidt jeg kan se. Har etterlyst info på fb nå, så får vi se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig utstilling ja. Noen raseklubber (som min) har valgt å legge storcertet til den spesialen, mens andre har vanlig cert.

Med mindre jeg har misforstått totalt, så har klubbene fått et ekstra storcert, slik at vår raseklubb kan dele ut storcertet på tradisjonelt vis under vårt pinsetreff, men også på denne spesialen.

Belgerklubben legger sin årlige hovedspesial til EDS, så tror nok klubbene bare har ett storcert å dele ut.

Alle klubber som har spesialutstilling i tilslutning til EDS er tildelt et ekstra stor-cert i 2015 - så også NBFK

Belgerklubben burde imidlertid dra fingeren ut å få ut annonsering angående spesialen - første frist på EDS er 1. februar, det er jo greit for utlendinger å få vite at de har mulighet til TO stor-cert samme helgen, kanskje frister det mer å komme - og da er det jo greit å få melde på til laveste pris.

Står ingenting om storcert på terminlista til harehundklubbens spesial?

Ser de har storcert på Norges jeger- og fiskerforbunds utstilling i august, kanskje de heller ikke har fått med seg at de kan få to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall var Sverige unntaket fra regelen (på belger var det for øvrig ikke sånn), reglene sier at det er arrangørklubb som bestemmer hvem som skal ha nasjonalt cert, dvs. at certutdeling følger de vanlige nasjonale kravene både på EDS og WDS. (iht. FCI sitt regelverk). Cacib tildeles beste tispe/hannhund med unntak av om denne er junior eller veteran.

I Finland var det i alle fall ingen unntak for jakthundrasene som deltok (hens flere deltagere herfra)

Jeg var ialefall vanvittig irritert når jeg ikke dro (og det viste seg jeg kunne fått med meg Lill og dratt..) og cert ble delt ut i finnland uten bruksmeritter.

Må vel snart få meldt på Lani bananen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått satt opp 2 dommere på min rase, men jeg Håper snart de vil offentliggjøre hvem som dømmer tisper og hvem som dømmer hannhunder, det er nemlig avgjørende for hvilke hunder jeg melder på.

Vil jo gjerne rekke første fristen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått satt opp 2 dommere på min rase, men jeg Håper snart de vil offentliggjøre hvem som dømmer tisper og hvem som dømmer hannhunder, det er nemlig avgjørende for hvilke hunder jeg melder på.

Vil jo gjerne rekke første fristen :)

Klippet fra dommerlisten (øverst). :)

"Delte raser: Hvis en rase bedømmes delt på kjønn og i forskjellige ringer, blir hannhunder og BIR dømt av dommeren som er oppført først."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En skulle jo tro at klubbene ville sugd tak i de storcertene de kan få. 

Dette er informasjon vi fikk for snart to år siden, ser jeg i papirene jeg har fylt ut som klubbens sekretær. Det var et skjema hvor vi bekreftet at vi ønsket å avholde spesial i forbindelse med EDS, og fylte ut hvis vi trengte ring og ringpersonell på varemessa. 

Men informasjon om storcert ble ikke gitt da ihvertfall ikke tydelig nok, for jeg var med å velge for munsterklubben og vi takket nei fordi man heller ønsket å få folk til sommersamlinga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om storcert på terminlista til harehundklubbens spesial?

Ser de har storcert på Norges jeger- og fiskerforbunds utstilling i august, kanskje de heller ikke har fått med seg at de kan få to?

Men informasjon om storcert ble ikke gitt da ihvertfall ikke tydelig nok, for jeg var med å velge for munsterklubben og vi takket nei fordi man heller ønsket å få folk til sommersamlinga.

Min raseklubb har fått brev i posten av NKK. Det er et A3-ark brettet i to, med tekst på alle fire sidene, i et tykt papir så det får mer brosjyrepreg. Her står all informasjon om det å avholde spesial i tilknytning til Europavinneren, blant annet i forhold til om en ønsker å leie ring på varemessa, og om en ønsker ring med eller uten ringpersonell, spleise på kostnader av leie av dommer med NKK, også videre. Side fire er et skjema en skal fylle ut hva slags ønsker en har - for eksempel skal min klubb ha spesialen et annet sted, så vi har fylt ut informasjon om dette, og at vi booker dommer selv.

På side 2 og 3 er det gitt en overkommelig mengde informasjon, oversiktlig og systematisk inndelt i punkter med mellomtitler. Det ene punktet ser slik ut:

Stor-cert

NKKs Hovedstyre har vedtatt at det skal være mulig for raseklubber som vil arrangere utstilling i forbindelse med EUW-15 om å søke om et ekstra stor-cert for sin(e) rase®.

På side 4, skjemaet en skal fylle ut og returnere til NKK UANSETT om en skal avholde spesial eller ei, er det en egen linje for å huke av for om en ønsker ekstra stor-cert, og plass til å spesifisere hvilke raser dette skal gjelde for.

Dette skjemaet skulle fylles ut og returneres til NKK senest 1. oktober 2013.

Jeg vet ikke hvor mye tydeligere det kan bli.

Det ble også på NKKs dialogmøte i november 2013 - hvor samtlige samarbeidende klubber har mulighet til å være tilstede - gjentatt en påminnelse om å fylle ut og sende inn dette skjemaet, og også da ble storcert-muligheten nevnt.

Jeg formoder det også kom purringsmail fra NKK, det klarer jeg ikke å huske, men det pleier å gjøre det på slike viktige ting. Men folk må jo selvfølgelig lese all informasjonen de får.

Svarfristen var som sagt 1. oktober, men brevet må ha blitt sendt ut tidlig på året. Jeg overtok som sekretær i mars 2013, og da fikk jeg en diger eske med usortert post og diverse papirer fra forrige sekretær, og da lå denne brosjyren i uåpnet konvolutt. MEN informasjon om muligheten for å avholde spesial med storcert må ha blitt gitt før dette, for vår utstillingskomité var allerede i gang med å finne dommere og utstillingsplass på det tidspunktet. Så i 2012 kan klubbene ha fått første beskjed, tenker jeg.

Jeg tar for gitt at det har vært gjort likt for alle klubbene. Om ikke dette er tydelig, med påminnelser og purringer, da vet jeg ikke hva en forventer av NKK.

Men det forutsetter jo tillitsvalgte som evner å sortere post og epost ut fra hva som er relevant og ei.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dokumentene fikk ingen av oss i styret se, annet enn vedkommende som mottok det... men det forundrer meg på en måte ikke. Men da vet jeg at feilen ihvertfall ikke lå hos NKK og trekker tilbake det jeg sa.

Takk for svar!

Det er jo trist, om en ikke har tillitsvalgte som fungerer i sin funksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her kommer en nybegynner i utstillingsverdenen! Har tidligere kun stilt i valpeklasse med tidligere hund...

Men, venter på vår første lille kooikertispe, og har lyst til å drive med utstilling med henne. Kommer til å prøve å stille i valpeklasser på div utstillinger før EDS 15.

Så... hva tror dere, skal jeg satse på å stille henne på EDS? i hvilke klasser? hun kommer til å være 9.5 mnd.
Vi har ikke fått henne enda, og hun kommer fra Danmark, så har ikke noe registreringsnr etc enda. Så, da må jeg vel fortsatt vente en stund før jeg får meldt henne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...