Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke svare på vegne av andre enn meg selv. Men her i huset har det aldri vært tvil om forskjellen på rett og galt. Å oppfordre barna til å bryte loven er forkastelig på alle nivå. Barna mine lukket munnen når de tygget (smatting er ekkelt) fra de var tre. Spiste pent med gaffel uten albuen på bordet, takket for maten og ventet med å gå fra bordet til alle var forsynt. Jeg har også båret en hylende treåring ut fra butikken fordi hun ikke klarte å forholde seg til forhåndsavtalen om at vi ikke skulle ha noe annet enn det som sto på handlelisten. Det holdt med èn gang. Jeg har også truet med å legge meg ned på gulvet i butikken og brøle: "Jeg vil ha øl" og da begynte trassigpetrine å le og glemte hva hun var sur for. Det holdt med èn gang av den metoden, også. Vel, mine barn er også rimelig greie og fornuftige og har alltid vært hyggelig for de fleste å være sammen med. Inkludert meg. De har vel kanskje aldri hatt det store behovet for å gjøre livet surt for andre, hva vet jeg. 

 

Så ikke streken før nå og svarte vel mest til @Frk.Nesevis

Jeg har ikke snakket om å gjøre livet surt for andre...så hva du mener med dette aner jeg ikke....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

I stedet for å "true" barna, hva med å si "Hvis dere er flinke nå, til å ikke krangle i butikken, så får dere lørdagsgodteri"? På den måten blir det litt mer lysbetont. I tillegg kan man minne barna på hva du har sagt "husk at dere får godteri om dere ikke krangler" før man gjør alvor ut av det.

Jeg likte veldig godt det Ida skriver: i stedet for å love gull og grønne skoger om man er flink til ditt og datt, så belønner man barnet når atferden du liker opptrer.

Må også si at jeg har veldig mange meninger rundt barneoppdragelse, særlig siden dere beveger dere inn på "mitt" fagfelt, men at jeg ikke føler meg berettighet til å legge ut i det vide og det bedre fordi det antakeligvis er vanskeligere å følge opp hjemme enn på en arbeidsplass der man jobber med det som en profesjonell yrkesutøver.

Helianthus, jeg lurer litt på hva du liker med det Jesper Juul skriver? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å bidra med selv i oppdragelsesdiskusjonen, mageboeren krever ikke så mye enda :P, men det er i hvert fall veldig interessant å lese. Interessante refleksjoner å spinne videre på :) Det eneste jeg kan si er at jeg antar at barn er svært forskjellige, krever ulike "tilnærminger" og gir foreldrene sine ulikt erfaringsgrunnlag. Blir noen spennende år framover :):P:bananas::frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å bidra med selv i oppdragelsesdiskusjonen, mageboeren krever ikke så mye enda :P, men det er i hvert fall veldig interessant å lese. Interessante refleksjoner å spinne videre på :) Det eneste jeg kan si er at jeg antar at barn er svært forskjellige, krever ulike "tilnærminger" og gir foreldrene sine ulikt erfaringsgrunnlag. Blir noen spennende år framover :):P:bananas::frantics:

Og ikke bare er "mine barn" ulike "dine barn", men søsken må ofte ha ulik tilnærming. Jeg har 4 svært ulike barn. To krevende og to enkle. Så man må knekke "koden" på nytt i stor grad, for hvert barn også.

De to enkle har aldri trengt noe annet enn "belønningsbasert" tilnærming. Klikk og belønn. Og aldri "utfordret" foreldrerollen. De to krevende derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..] Må også si at jeg har veldig mange meninger rundt barneoppdragelse, særlig siden dere beveger dere inn på "mitt" fagfelt, men at jeg ikke føler meg berettighet til å legge ut i det vide og det bedre fordi det antakeligvis er vanskeligere å følge opp hjemme enn på en arbeidsplass der man jobber med det som en profesjonell yrkesutøver.

Helianthus, jeg lurer litt på hva du liker med det Jesper Juul skriver? :P

Takk for at du spør :)

Jeg liker Jesper Juul fordi han er på barnas parti. Han tenker annerledes enn den tradisjonelle "oppdrager-retningen", og han har gode argumenter og forklaringer om hvorfor han tenker som han gjør. Det som er vanskelig med JJ er at han ikke gir noen oppskrifter, og det er vel ofte det foreldre ønsker, men det vi merket da vi leste et par av bøkene hans her hjemme var en holdningsendring som automagisk førte til at ting gikk glattere i potensielt vanskelige situasjoner.

Her er en av artiklene hans

Er det noe galt med belønning? - Belønning er et effektivt middel for foreldre til å få viljen sin.

Han avslutter med følgende:

"La oss forestille oss at min kone er misfornøyd med at jeg bruker søndag formiddag til å skrive en spalte i stedet for å kose meg med henne, og gir uttrykk for dette. Hvis jeg for alvor trodde på belønning som en verdifull måte å bygge og utvikle kjærlighetsrelasjoner på, kunne jeg si:

«Hvis du kan være stille til jeg er ferdig med å skrive kan vi ta en tur på stranda i ettermiddag». Slik reduseres kjærligheten til forretning og hestehandel. Den eneste forskjell av betydning på min kone og mitt barn, er at mitt barn elsker meg betingelsesløst, og er derfor er mye lettere å manipulere, hvis det er det jeg ønsker.•"

Kom gjerne med forslag til lesestoff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du litt av det jeg skulle tilføye, og ikke var det noe å tjene på kursen i desember akkurat.

Det andre var @Martine ikke reiseveien for å kjøpe vogna, men hva hvis hjulet blir ødelagt (garantisak) og du må reise helt til Sverige kun for å reklamere, litt krisemaksimering, men det gjorde at jeg ikke brøy meg om en minimal prisforskjell.

Ser den :) Får sjekke priser både i Norge og Sverige og se hva vi ender opp med å gjøre.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er feil men jeg mener vi fikk beskjed om at vogna kan leveres inn alle steder som fører Emmaljunga. Vi kjøpte i Sverige og sparte noen tusen på det.

Akkurat nå har babyen vondt et sted men vanskelig å vite. Sutrer og er urolig. Ikke noe moro. Kjenner der verker i mamma hjerte. Lagd sukkervann så skal prøve det. Hjelper ikke at vi er stuck i Gøteborg. Jeg vil hjem nå. Hersens møkka bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er feil men jeg mener vi fikk beskjed om at vogna kan leveres inn alle steder som fører Emmaljunga. Vi kjøpte i Sverige og sparte noen tusen på det.

Akkurat nå har babyen vondt et sted men vanskelig å vite. Sutrer og er urolig. Ikke noe moro. Kjenner der verker i mamma hjerte. Lagd sukkervann så skal prøve det. Hjelper ikke at vi er stuck i Gøteborg. Jeg vil hjem nå. Hersens møkka bil.

Hmm ja det er jo fullt mulig at det stemmer, jaja dyrt er det uansett :P

Nå har jeg en veldig snill mamma og pappa som sponset halvparten, og det hjelper jo masse!

Og stakkars baby og ikke minst dere, lille jenteturen ble plutselig litt mer skjønner jeg :( Håper det løser seg kjapt imorgen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk... Tenkte jeg skulle søke barnehageplass til høsten.. Så kommer alternativene opp om hvor mange dager jeg vil ha henne der, og hvilken barnehage..

Jeg har aldri tenkt på hvor mange dager vi skulle søke om jeg.. Jeg aner ikke hvilken jobbsituasjon jeg er til høsten, om jeg i det hele tatt får jobb, og det er heller ingenting sikkert med gubben.. Da er det lett å planlegge liksom :lol:

jaja, gjør det i morgen da :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne hva man gjør med ett-åringer med hvordan man løser utfordringer med "trassige/bestemte/utfordrende/kranglete" osv barn i skolealder blir litt urettferdig. Å begynne å sette konsekvenser for en ettåring som ikke vil sitte ved matbordet eller en toåring som slår seg vrang på butikken på samme måte som med eldre barn som man kan forklare hva som forventes og hvilken konsekvens det får, blir litt feil. Småbarn må jo også få rammer, men det må nødvendigvis bli litt annerledes enn eldre barn som er mer utviklet og har evne til å både forstå og kontrollere seg selv.

Det eksempelet der var råttent på mange plan.

Hvem har sammenlignet? :)

Og ja det var det, og det er lett og se og derfor jeg brukte det som eksempel. Men jeg mener også at det kan komme "bivirkninger" med på kjøpet i andre konsekvenssituasjoner også, som man kanskje ikke er klar over fordi det ikke er like tydelig som i dette eksempelet - selv om intensjonen i utgangspunktet er god.

Så forstår jeg ikke hvorfor noen enten skriver til Helianthus som om hun er en idiot eller går i skyttergraven i selvforsvar, istedet for å lytte til det hun faktisk prøver å be om. Flere verktøy.

Som mange nevner, alle familier / barn / situasjoner kan være forskjellige og dermed kan også forskjellige løsninger være riktig.

Og det er vel spennende å tenke rundt forskjellige kanskje nye måter og takle konflikter på? Det kunne vært lærerikt, nå ble det bare stillingskrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja det er jo fullt mulig at det stemmer, jaja dyrt er det uansett :P

Nå har jeg en veldig snill mamma og pappa som sponset halvparten, og det hjelper jo masse!

Tror nok det stemner, men i Sverige så mener jeg å ha hørt at garantien er på kun 1 år, så om noe skjer etter det må du betale selv, selvom den kan fikses i Norge. Mens i Norge er den på 3 år. I hvertfall det vi fikk høre når vi vurderte det.

Vi får vogna av svigers og de hadde ikke noe pristak, så vi kunne velge veldig selv hvilken og fra hvor. Er kjempe glad og takknemlig for det! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det ei sliten frøken som kom hjem fra barnehagen gitt. Tar på å starte opp igjen etter ferien.

Hun hadde et nytt blåmerke på kneet, og jeg pekte på det og fortalte at det het blåmerke. Snuppa som har en stor helt for tida repliserte "Blåmerke ja. Vi må ringe Brannmann Sam!" :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk... Tenkte jeg skulle søke barnehageplass til høsten.. Så kommer alternativene opp om hvor mange dager jeg vil ha henne der, og hvilken barnehage..

Jeg har aldri tenkt på hvor mange dager vi skulle søke om jeg.. Jeg aner ikke hvilken jobbsituasjon jeg er til høsten, om jeg i det hele tatt får jobb, og det er heller ingenting sikkert med gubben.. Da er det lett å planlegge liksom :lol:

jaja, gjør det i morgen da :aww::lol:

da søker du om 5 dager, er det rift om plassene så er det lurere å søke om flere enn du trenger og så heller gå ned på antallet (en mnd "oppsigelse" ved endring her hvertfall).

@Cloudberry :wub: selvsagt ringer man brannmann sam!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det er kroppen som forbereder seg på tida som kommer :aww: heldigvis er samboer sånn nattdyr som aldri legger seg, så planen er at han tar en del av natta så jeg får sovet. Om det blir sånn vet vi jo ikke da :P

Vi sov på skift i flere måneder :P Den som hadde "fri" fikk gå ned og sove på soverommet, den som hadde "vakt" var oppe i stua med junior.

Nå sover junior i senga vår, så gubben har "barnefri" på nettene i ukedagene, og får sove på gjesterommet. I helgene er det min tur, og det er herlig :D

Skal ikke svartmale, han er verdens herligste lille gutt, men søvnmønsteret hans er litt på bærtur i blant :fear: Men nå er han der at når han først sovner for "natta", så sover han gjerne 10 timer i strekk. Skal ikke klage på det, nei :ahappy: (bare så kjipt de ukene han mener at "natt" er fra 09.00-19.00 :frantics: Man kan bli litt smårar av å snu døgnet så til de grader)

Men denne her kan man jo tilgi alt og litt til :heart:

DSC_0712_zpsefc57103.jpg

DSC_0772_zpsad4e12ed.jpg

Si meg Inya, er du like lei av den fotograferinga som jeg er, eller?

DSC_0771_zps8b90df91.jpg

Jeg og alle "barna" mine :P

DSC_0740_zps79a44da8.jpg

Måtte snike inn litt forsinkede julebilder :innocent:

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forstår jeg ikke hvorfor noen enten skriver til Helianthus som om hun er en idiot eller går i skyttergraven i selvforsvar, istedet for å lytte til det hun faktisk prøver å be om. Flere verktøy.

Som mange nevner, alle familier / barn / situasjoner kan være forskjellige og dermed kan også forskjellige løsninger være riktig.

Og det er vel spennende å tenke rundt forskjellige kanskje nye måter og takle konflikter på? Det kunne vært lærerikt, nå ble det bare stillingskrig...

Forstår du ikke at folk går i forsvar når de blir beskyldt for å bruke positiv straff på barna sine, Marie? Seriøst?

Jeg og flere med meg har vel også nevnt at det er forskjell på barn. Jeg er skreiv for et par sider siden:

Halvparten ( :P ) av mine barn har heller ikke latt seg avlede så lett, ikke har det funket å forhandle i større grad heller. Da har det blitt sånn "hvis du oppfører deg sånn, er konsekvensen slik" - på godt og vondt (og nei, jeg har ikke slått barna mine). Det andre barnet derimot har man kunne snakke med og blitt enige om at vi gjør det sånn fordi ting fungerer slik.

Dvs at selv med samme gen-utgangspunkt, så er det forskjell, så hvem som skriver til hvem som om de er idioter (barnemishandlende idioter, til og med) er jeg bittelitt usikker på, for å være ærlig.

Ja, jeg blir sur når jeg og flere med meg blir beskyldt, enten det er subtilt eller rett frem, for å ødelegge forholdet mellom barna mine og meg. Mine barn er forholdsvis voksne nå, så jeg kan nesten si at jeg sitter med fasiten for hvordan min oppdragelse har påvirket forholdet vårt, og jeg tør vedde ganske mye på at det er få foreldre som har et så åpent, fordomsfritt og tillitsfullt forhold til sine barn som jeg har til mine - men mine barn er vel steintøffe som tåler oppdragelse basert på vold og trusler..

Og jo, akkurat nå er avreagering for bikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG godt å tenke tilbake på at perioden der lillemor aldri sov for "natta" før kl 4... og jeg måtte sitte oppe med henne (bonden jobbet jo, så han måtte sove), så sov vi litt utover dagen før det var påan igjen med kolikk fra 20 til 04 omtrent... i 4 mnd. den gikk over :D Da er liksom ikke en dårlig natt eller to innimellom noe pes her (ok - det er ren løgn for det er pes, men man vet liksom at det går over). Så til alle som sliter med skrudde døgnrytmer, kolikk og div. Det GÅR over, det BLIR bedre. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sov på skift i flere måneder :P Den som hadde "fri" fikk gå ned og sove på soverommet, den som hadde "vakt" var oppe i stua med junior.

Nå sover junior i senga vår, så gubben har "barnefri" på nettene i ukedagene, og får sove på gjesterommet. I helgene er det min tur, og det er herlig :D

Så nydelig han er :wub:

Sover han mest om dagen? Har dere prøvd å holde han våken slik at dere får snudd døgnet tilbake? Det gjorde vi her, og det fungerte veldig bra :) Man finner sine egne løsninger på ting, men da måtte i hvert fall til her :)

Nå for tiden spreller minien i magen masse, og det er herlig! Kjenner så vidt spark fra utsiden også :D

Ellers kan jeg si at jeg "straffet" E i dag, så nå kommer hun nok til å få traumer for livet :aww: Hun hørte ikke på meg i dag tidlig, men sa mange ganger at jeg måtte flette håret hennes samtidig som hun fortsatt ikke hørte på meg. Jeg sa " hvis du er flink og hører på meg nå, så fletter jeg håret. Hvis ikke, så blir det ingen flette i dag." Hun hørte ikke, jeg flettet ikke. Hun skjønte at det var dumt å ikke høre på mammaen sin, og vi ble enige om å prøve igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig han er :wub:

Sover han mest om dagen? Har dere prøvd å holde han våken slik at dere får snudd døgnet tilbake? Det gjorde vi her, og det fungerte veldig bra :) Man finner sine egne løsninger på ting, men da måtte i hvert fall til her :)

Nå for tiden spreller minien i magen masse, og det er herlig! Kjenner så vidt spark fra utsiden også :D

Vi har prøvd ganske mye for å holde han på rett kjøl, det som fungerer sånn delvis er et "strengt" regime på soving. Ikke sove mer enn tre timer til sammen på dagtid, og holde oss på soverommet i halvmørkt rom når det er natt, uansett hvor våken han er.

Dersom han er helt på bærtur (det varierer fra uke til uke) så kan vi ikke snu han med mer enn en time, å holde han våken gjør bare at han blir overtrøtt og veldig lite trivelig å ha i hus.

Slik det er nå (bank i bordet) så tar han natt mellom 12 og 3 på natta, og det betyr at vi står opp mellom 10 og 12, det kan jeg leve med. Den perioden han sovnet kl 19 og sov til 5, og så fikk mat og sov til 8 var aldeles herlig, håper vi kommer dit igjen en gang :sleep:

Åh, det er så herlig den første tiden når man merker lille mageboeren :wub: (og senere blir det mer *auau, nyren min* :P )

Hvor langt er du på vei nå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt masse småstæsj, dyne + pute pluss smurfesengetøy, stellematte med smurf og endel suttesaker i smurf (ja jeg digger blått og smurf!). Snart kommer vogna og seng blir vel kjøpt med svigers om ikke lenge. Ting begynner virkelig å falle på plass.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ja det er jo fullt mulig at det stemmer, jaja dyrt er det uansett :P

Nå har jeg en veldig snill mamma og pappa som sponset halvparten, og det hjelper jo masse!

Og stakkars baby og ikke minst dere, lille jenteturen ble plutselig litt mer skjønner jeg :( Håper det løser seg kjapt imorgen da.

Tusen takk. Hun roet seg og det er deilig. Har nok vært noen annerledes dager for henne også, synes hun har taklet det kjempe fint. Stort sett alltid blid og glad :wub: mamma hjerte banker stolt

Så skjønn han er Ganzie

Vi må også søke om barnehage, gruer meg til høsten allerede. For ikke å snakke om at jeg skal jobbe tre mnd fra midten av mars mens samboer har pappa perm. Tiden går for fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt masse småstæsj, dyne + pute pluss smurfesengetøy, stellematte med smurf og endel suttesaker i smurf (ja jeg digger blått og smurf!). Snart kommer vogna og seng blir vel kjøpt med svigers om ikke lenge. Ting begynner virkelig å falle på plass.

Husk å sjekkr de rabattkode sidene om butikkene du skal handle i har noe rabatter, spart mye penger på det :D bare google rabatt og navnet på butikken ;)

Edit:

@Ganzie , håper det løsner med sovinga etterhvert. Høres litt slitsomt ut ja. Men ååå, så fin han er :wub: og det siste bildet, :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Krilo det var veldig smart :)

Hadde egentlig tenkt å handle fra Ellos der har jeg medlemskap og endel rabatter, men de var plutselig utsolgt for alt men glemte å gi meg beskjed, nå dagen etter er det derimot magisk på lager :S Men da dret jeg i dem denne gangen og prøvde Jollyroom så satser jeg på at de får tak i varene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...