Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Søkt redusert foreldrebetaling i barnehagen. Skjønner imidlertid ikke hvor mye vi skal betale hvis det innvilges:

 

Sitat

Brutto årsinntekt over 486 750 kroner: 2655 kroner per måned. 
Brutto årsinntekt under 486 750 kroner: se redusert foreldrebetaling nedenfor

Pris for redusert plass

Kommunale barnehager: Prisen fastsettes etter andel av full plass, kr. 53 per time per måned. 

Hva vil det si?

Vi har full plass, som vel utgjør 50 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

5 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Søkt redusert foreldrebetaling i barnehagen. Skjønner imidlertid ikke hvor mye vi skal betale hvis det innvilges:

 

Hva vil det si?

Vi har full plass, som vel utgjør 50 timer i uka.

53 kr pr time er for redusert plass, ikke redusert foreldrebetaling.  :)
Google sier at betalingssats skal være maksimalt 6% av husholdningens samlede inntekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd at jeg aldri tenkte over hvor utrolig god tid jeg hadde før vi fikk barn. 
Før kunne jeg lage karameller eller bake brød klokka 19 om kvelden siden det enda var tidlig på kveld.
Nå må alt legges opp rundt sovetider, og ingen prosjekter kan påbegynnes om de ikke er ferdige innen sovetid.
Og når ungen sover må det være stille i huset, så alt som kan minne om bråk utgår... (han synes søvn er oppskrytt og sover veeeldig lett:baby:)
Du verden så oppstykket dagen blir, og så utrolig lite effektivt det blir!:gaah:

Og med en ettåring som må gjetes så tar jo selv den enkleste ting femten ganger lengre tid enn det burde:frantics:

//End sliten mamma-ranting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ganzie skrev:

Jeg synes det er veldig synd at jeg aldri tenkte over hvor utrolig god tid jeg hadde før vi fikk barn. 
Før kunne jeg lage karameller eller bake brød klokka 19 om kvelden siden det enda var tidlig på kveld.
Nå må alt legges opp rundt sovetider, og ingen prosjekter kan påbegynnes om de ikke er ferdige innen sovetid.
Og når ungen sover må det være stille i huset, så alt som kan minne om bråk utgår... (han synes søvn er oppskrytt og sover veeeldig lett:baby:)
Du verden så oppstykket dagen blir, og så utrolig lite effektivt det blir!:gaah:

Og med en ettåring som må gjetes så tar jo selv den enkleste ting femten ganger lengre tid enn det burde:frantics:

//End sliten mamma-ranting

Samme her! Man får ikke gjort noe føler jeg :lol: 

særlig når man i tillegg jobber 100%, og skal bruke litt tid sammen med virvelvinden før vi kaster henne til sengs :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SiriEveline skrev:

Ny rekord med sammenhengende søvn idag, 18-01, altså 7t!!

Dette er nå tredje natta med kun 1-2 amminger :) tør iķke glede meg på forhånd men har ihvertfall vært noen deilige dager. Øktene på dagen begynner også å bli mer stabile, lengre og færre.

Det er så deilig når ting faller litt på plass med behagelige rutiner :)

---

her har vi nå begynt å begrense søvnen på dagen, etter vi stilte klokka ble det bare kaos i den tidligere gode rutina, sov lite og dårlig på natta, våkna alt fra 04-06, og begynte å sove opptil 6 timer på dagtid for å ta igjen søvnen...

så nå har vi begynt å vekke henne sånn ut hun totalt får maks 3 timer søvn på dagen fordelt på 2 dupper, og ikke etter 15.30. Og da er vi endelig tilvake i gode rutiner igjen med ei som spiser og drikker godt, sover hele natt igjennom uten drikke, og som heller ikke sover super lett og klarer å finne søvnen selv igjen, og ikke minst sover til 06.30-07.00 :D 

vet det helt sikker noe tullball igjen etterhvert, men akkurat nå så er det utrolig deilig :ahappy: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ganzie skrev:

Jeg synes det er veldig synd at jeg aldri tenkte over hvor utrolig god tid jeg hadde før vi fikk barn. 
Før kunne jeg lage karameller eller bake brød klokka 19 om kvelden siden det enda var tidlig på kveld.
Nå må alt legges opp rundt sovetider, og ingen prosjekter kan påbegynnes om de ikke er ferdige innen sovetid.
Og når ungen sover må det være stille i huset, så alt som kan minne om bråk utgår... (han synes søvn er oppskrytt og sover veeeldig lett:baby:)
Du verden så oppstykket dagen blir, og så utrolig lite effektivt det blir!:gaah:

Og med en ettåring som må gjetes så tar jo selv den enkleste ting femten ganger lengre tid enn det burde:frantics:

//End sliten mamma-ranting

:hug:  Mi sover heldigvis ganske tungt når hun først sover, så drive med ting nede er ikke noe problem, etter leggetid. 

 

Vi har tatt juleferie, og der kom jeg på at jeg faktisk må si fra til barnehagen om det. :o:lol: Heldigvis er de største tingene stort sett gjort før jul, pappaen jobber langdag både i dag og i morgen. Så jeg  og turbodamen får tørke støv og ordne litt småtterier, bake og spise masse kakemenn for eksempel :D Julestemningen uteblir når det er blåis med vann over alt ute, så vi holder oss inne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig kjipt å levere en unge som kjemper med tårene til faren. Før vrælte han av all makt,  nå er det mer klamre seg til mamma og hulke stille. Det er nesten verre. 

 

Det er tøft for han å skulle feire julaften uten meg. Jeg har forklart han at 25 desember  ( når vi skal feire ) er den egentlige julaften og at de fleste land feirer den dagen og det hjalp litt. 

I kveld har jeg og Toddy blitt invitert på julebord hos A og pappaen, håper han takler det når vi drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Sorry @Siljus, et sitat fra deg en gang har hengt på meg i evigheter, blir ikke kvitt det uten å poste). 

 

@Mud, huff :( Kan ikke forestille meg hvordan det er. Jeg synes det er beintøft å levere i barnehagen, for da blir Tuva sånn også. Så fryktelig sår og kjemper så veldig med gråten. Men jeg kan jo hente henne igjen noen timer senere.. Men han har det vel kjekt med pappaen når han først har kommet dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, soelvd skrev:

(Sorry @Siljus, et sitat fra deg en gang har hengt på meg i evigheter, blir ikke kvitt det uten å poste). 

 

@Mud, huff :( Kan ikke forestille meg hvordan det er. Jeg synes det er beintøft å levere i barnehagen, for da blir Tuva sånn også. Så fryktelig sår og kjemper så veldig med gråten. Men jeg kan jo hente henne igjen noen timer senere.. Men han har det vel kjekt med pappaen når han først har kommet dit? 

Han har det nok bra hos pappaen,  men han sier han savner meg hele tiden. Han savner ikke pappaen når han er hos meg. Det er ikke at pappaen ikke er en god far og alt det der, A har alltid vært en mammagutt. Veldig.  

Man får jo ekstremt dårlig samvittighet for at han må ha det sånn, men jeg vet at det hadde vært verre for han om vi hadde bodd sammen ( det hadde bare ikke gått) , og det er ikke et alternativ for meg å begrense samværet med far selv om jeg savner han ekstremt når han er borte. 

Vi gjør heller det beste ut av det og prøver å gjøre ting sammen alle 3 så ofte som mulig og jeg prøver å sørge for å gi han et så positivt bilde av pappaen som mulig og gir mye oppmerksomhet på det morsomme de gjør sammen. 

Så får man håpe det går seg enda mer til. 50/50 har faktisk hjulpet en del,  han er nærmere pappaen enn før. Tidligere gruet han seg alltid fordi han ikke følte seg hjemme hos pappaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ganzie skrev:

Jeg synes det er veldig synd at jeg aldri tenkte over hvor utrolig god tid jeg hadde før vi fikk barn. 
Før kunne jeg lage karameller eller bake brød klokka 19 om kvelden siden det enda var tidlig på kveld.
Nå må alt legges opp rundt sovetider, og ingen prosjekter kan påbegynnes om de ikke er ferdige innen sovetid.
Og når ungen sover må det være stille i huset, så alt som kan minne om bråk utgår... (han synes søvn er oppskrytt og sover veeeldig lett:baby:)
Du verden så oppstykket dagen blir, og så utrolig lite effektivt det blir!:gaah:

Og med en ettåring som må gjetes så tar jo selv den enkleste ting femten ganger lengre tid enn det burde:frantics:

//End sliten mamma-ranting

I feel ya, sister. Ting som før tok en liten dag tar nå minst ei uke å få unna. Merkes godt når man har 1000 ting å gjøre til jul gitt! Jeg prøver å få gjort unna endel på kveldstid, men man blir sliiiiten når minstemor ikke vil sove før 20 og gjerne våkner rundt 23 for å vræle og kose litt. Da får man ikke sitte mye. Takker bekkenbeltet for at jeg klarer å gjennomføre!

:hug: til @Mud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug:Stor klem til dere begge @Mud. Det er vanskelig å være barn med to hjem innimellom, men at foreldrene gjør så godt de kan for å legge til rette, sånn som du gjør - det gjør det hele så mye enklere. Hilsen også-skilsmissebarn. 

 

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aya skrev:

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Kommer til å ha pass planlagt på forhånd, helst slik at mannen slipper å dra hjem også. Hvis det går seg til sånn da (enten levere hunden på veien eller at vi legger ut nøkkel så han kan hentes. Vi har også nabo som nok kan komme og slippe ham ut i hagen så han får tisse hvis ting går veldig fort og om det tar tid før eventuelle passere får hentet ham). Krutsi har sagt hun vil passe Tjukken, men spørs om Krutsi får lov av meg om ikke formen hennes er bra :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aya skrev:

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Svigerfar luftet hundene her det halvannet døgnet vi var i elverum, og så dro Bonden hjem og passet dem den uka jeg var på barselavdelingen på tynset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aya skrev:

 

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man?

Mine foreldre hadde nøkkel til leiligheten vår sist, og nå til huset. De kommer til å ha Maja hos seg så lenge det er nødvendig, sist var Linux hos dem fra jeg ble lagt inn på obs-posten til ca en uke etter vi kom hjem med L. Det var veldig greit å vite at han ble ivaretatt på en god måte av folk han kjente hele tiden, og ikke fikk et minimum av oppmerksomhet fordi pappan måtte dra til og fra. Nå var jo det en god del lenger enn normalen da, og ikke på nærmeste sykehus, men jeg tenker det blir sånn denne gangen og, at Maja er "på ferie" så lenge det er nødvendig. Særlig siden vi nå må tenke på L også... Fint å ha foreldre en halvtime unna, og på veg til sykehuset, og som i tillegg er hundefolk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Aya skrev:

:hug:Stor klem til dere begge @Mud. Det er vanskelig å være barn med to hjem innimellom, men at foreldrene gjør så godt de kan for å legge til rette, sånn som du gjør - det gjør det hele så mye enklere. Hilsen også-skilsmissebarn. 

 

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Nøkkel under dørmatta, så blir de hentet av en av de som pleier passe de.  Plutselig tar fødselen et døgn og da er det fint å ikke være avhengig av at mannen må hjem og lufte. Her har forøvrig de som skal ha tuva sagt at hundene må bare komme de og. Men tror det er lettere å sette de hos noen som er mer hundevant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Nøkkel under dørmatta, så blir de hentet av en av de som pleier passe de.  Plutselig tar fødselen et døgn og da er det fint å ikke være avhengig av at mannen må hjem og lufte. Her har forøvrig de som skal ha tuva sagt at hundene må bare komme de og. Men tror det er lettere å sette de hos noen som er mer hundevant :P

Ja, her skiller vi de og. Maja er, *kremt*, noe mer entusiastisk innstilt enn Linux var, så det er greit at noen litt hundevante tar henne, evt om de tar begge to. Men jeg tror de to "barna" blir fordelt hos hvert sitt besteforeldrepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aya skrev:

:hug:Stor klem til dere begge @Mud. Det er vanskelig å være barn med to hjem innimellom, men at foreldrene gjør så godt de kan for å legge til rette, sånn som du gjør - det gjør det hele så mye enklere. Hilsen også-skilsmissebarn. 

 

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Vi sa ikke til noen at vi var på føden før Kaisa var født :P men samboer dro hjem et par ganger og luftet han siden fødselen tok så lang tid.. (Ble lagt inn kl 02 natt til søndag og hun kom ca 10 på 15 den søndagen) Når hun var født ringte vi jo og sa i fra til folk og da kjørte svigers hjem fra fjellet for å ha Leo hos seg de dagene vi lå på barsel. Broren til samboer tok han med til seg i mens svigers kjørte hjem fra fjellet. Vi passet på at Leo var hjemme når vi kom hjem med Kaisa sånn at det ble så naturlig som mulig for han at vi var 3 som kom hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i en litt vanskelig situasjon nå. E er en beskjeden jente som sjeldent gir beskjed dersom noe skjer i bhg. Hun brakk jo kragebeinet for snart et år siden, men fortalte ingen av de voksne at hun hadde vondt, så da gikk det 4 timer før pappaen hentet henne. Andre ganger har hun plutselig vært veldig stille, de voksne spør om noe er galt og hun svarer nei. En gang det hadde skjedd hadde hun ikke på seg sokker i joggeskoene, og begge føttene hennes var fulle av gnagsår. En annen gang hadde hun utslett som klødde og svei, men hun sa bare at alt var bra. 

Var på foreldresamtale i bhg i dag, og fikk bekreftet det jeg har trodd hele tiden. 

Hun har mange venner i bhg, men bestevenninnen hennes blir ofte intens og brå, og kan også være litt hardhendt. Hun styrer leken mye. Inne er E relativt rolig og beskjeden, og ikke den som akkurat roper høyest. Så når bestevenninnen tar styringen helt, og kanskje dytter E litt el, så blir E helt stiv og stille. Sier ikke et ord.  Fordi hun er så stille er det ikke alltid de voksne legger merke til at noe er galt, i og med at det er en del andre krevende barn der. Forrige dagen hadde E sittet ved et bord, mens ped.lederen satt ved et annet bord med noen andre barn. E hadde sett veldig på henne, men sa ikke et ord. Hun hadde lurt på om det kunne ha skjedd noe, men det hadde ikke vært noen konflikter der på lengde, så hun slo fra seg tanken litt. Først da pedlederen så veldig tilbake på henne, så hadde E begynt å gråte. Masse... Hun tør ikke å si i fra til hverken de voksne eller barna, men gjemmer seg på en måte bak en maske. Hun har blitt tryggere her, og det er heldigvis ikke så ofte dette skjer. I tillegg så kjenner personalet henne ganske godt, så de følger veldig med på henne gjennom hele dagen. Hun får er spesielt uttrykk i ansiktet når noe er galt, så når man kjenner henne godt er det veldig lett å se. Derfor er det ikke et like stort problem nå som det var tidligere, og alle de ansatte jobber virkelig med å få henne til å tørre og si i fra. 

Greia er at vi flyttet til en annen bydel før sommeren, mens E går i den gamle bhg fortsatt. Man må jo egentlig søke bhgplass i kommunen her, så det er jo ikke sikkert L får plass i den bhg E går i nå. Også er det jo greit at hun blir litt kjent med de på hennes alder her i området, mtp skolestart om halvannet år. Samtidig så synes jeg det ble vanskelig å ta henne vekk fra det kjente når hun sliter sånn med å si i fra. Så da vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Noen som har noen tanker de vil dele med meg? Både mtp bhg, og det å faktisk få henne til å gi beskjed når noe er galt. Får så vondt av henne :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aya skrev:

:hug:Stor klem til dere begge @Mud. Det er vanskelig å være barn med to hjem innimellom, men at foreldrene gjør så godt de kan for å legge til rette, sånn som du gjør - det gjør det hele så mye enklere. Hilsen også-skilsmissebarn. 

 

Dere ... Hva gjorde/gjør egentlig dere med hundene og fødsel? Hvordan planlegger dere evt. pass på forhånd? Drar mannen hjem og passer hunder? Hva gjør man? 

Vi hadde nøkkel tilgjengelig og T ble hentet rett etter at vi dro om jeg ikke husker feil. Jeg endte jo opp med å dra inn planlagt ettersom fødselen ikke startet av seg selv etter vannavgang, men vi hadde gjort det likt uansett og nøkkelen lå klar to uker før termin.

 

 

Klem til deg Martine, hørtes ikke ut som en enkel situasjon, men jeg er sikker på at du ender på rett valg for E :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...