Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsraser


Idaenygaard
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en hund som er blanding av chihuahua og dvergpincher. Onkelen min har en shih ztu. Her om dagen foreslo han at vi kunne krysse begge rasene, men jeg vet ikke om han var seriøs eller tulla. Jeg personlig liker jeg ikke så godt shih tzu rasen, så spørsmålet mitt er vel egentlig hvis man hadde krysset dem, om det hadde gått fint? Hadde de blitt friske, og pene? Jeg kan ikke så mye om avling av hunder, så jeg bare lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Hundesonen og post gjerne bilde av hunden din! :ahappy:

Om valpene blir friske kommer jo mye an på foreldrene og om de blir pene kommer an på øynene som ser. Men det er jomen ikke ikke lett å spå hvordan verken utseende eller størrelse vil bli og kanskje kommer valpene til å få både forskjellig utseende og gemytt.

Du spør om det det hadde gått fint og det hadde det sannsynligvis og valpene hadde antakelig gått unna som "hakka møkk." Om det er så smart kan vel diskuteres og hva hensikten med paringen er kan du jo spørre onkelen din om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen grunn til å krysse raser på den måten. Det er veldig populært med små hunder for tiden, noe som gjør at folk krysser små hunder over en lav sko, uten å tenke over helse og gemytt. en blandingshund kan bli lik hvilken som helst rase den er blanding av, og få alle sykdommer og svakheter fra rasene den er blanding av (og fordelene, for den del).

Uten stamtavler vet man ikke om det ligger sykdom eller helseproblemene i linjene til din hund. Selv om din hund er frisk så kan det være at foreldrene, besteforeldrene eller søsknene sliter med sykdom. Og da kan din hunds valper arve dette selv om din hund er frisk. Så dette med stamtavler og rasehunder er ikke bare tull, selv om det går litt over stokk og stein på en del.

Det er umulig å si om valpene vil bli friske. Du kan si noe om muligheten dersom du kjenner foreldrene og søsknene til begge hundene. Pene, umulig å si. De kan se ut som en chihuahua, shih thuh, dvergpinscher, eller hva som helst mellom de tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en hund som er blanding av chihuahua og dvergpincher. Onkelen min har en shih ztu. Her om dagen foreslo han at vi kunne krysse begge rasene, men jeg vet ikke om han var seriøs eller tulla. Jeg personlig liker jeg ikke så godt shih tzu rasen, så spørsmålet mitt er vel egentlig hvis man hadde krysset dem, om det hadde gått fint? Hadde de blitt friske, og pene? Jeg kan ikke så mye om avling av hunder, så jeg bare lurer. :)

Jeg hadde ikke villet anbefale det. For det første kommer dere jo til å sitte med mange valper dere må finne gode hjem til, og hvorfor vil dere avle bare for å avle? Med blandinger så er det jo ikke for å forbedre en rase? Vet dere noe om slekten til deres hunder? Har dere helsetestet? og er andre hunder i slekten helsetestet? Uten det så er det jo veldig vanskelig og si om valpene blir friske eller ikke, alle 3 rasene har vell et par arvelige sykdommer hver som bør sjekkes for, og det holder ikke å sjekke bare tispa og hannen, man må vite litt mer om slekten deres for å vite hvordan det ligger an helsemessig.. Og jeg hadde vært bekymret for vanskelig pels på valpene, sånn type pels som er umulig og stelle og som floker seg konstant, det er ofte ikke heldig og blande langhårshunder som shi tzu med hunder med annet hårlag.

Om dere ønsker dere en til hund så kjøp heller en valp/overta en voksen enn å sette mange valper til verden fordi dere vil ha en. Det kan jo komme mange valper i et kull, og alle må få gode hjem (ikke bare et hjem, men gode hjem), det er mye utgifter med et kull og det er ikke risikofritt, oppstår det komplikasjoner kan man ende opp med en heftig vetrinærregning eller i verste fall miste tispa og valpene, og flere av de små rasene er jo utsatt for fødselskomplikasjoner. I tillegg så er det allerede alt for mange hunder som trenger hjem så man bør ha en god grunn for å avle, for hundenes del, det er jo de som må betale orisen om vi gjør noe galt. Vil dere drive oppdrett så kjøp heller en rasehund med godt dokumentert helsestatistikk og gjør det skikkelig og med et mål. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er en god ide :-) Å drive med oppdrett er myyye ansvar og det er alltid en risiko for tispa. Begge foreldrene bør være helsetestet og friske, tispa bør være forsikret, de bør være gode mentalt og dere bør ha et mål med avlen. Når dere har en blanding så har dere kanskje ikke oversikten på helsen og gemyttet på hundene bakover (foreldre, tanter/onkler, søsken av din hund).

Har dere tid og kunnskap til å ha valper?

Penger tilfelle det går galt? (et keisersnitt blir fort mange mange tusen kroner).

mitt tips er å kose dere med hunden dere har og legge avlsplaner på hylla :-) Om dere har lyst på valp selv så bør dere se etter en valp annet sted ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...