Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du hentet chihuahua i England.


Ellen

Recommended Posts

Hmm jeg minnes om en som skulle kjøpe en Chihuahua i England, men vet egentlig ikke om det er en jeg har pratet med her inne..

Hvorfor det?

Hei!

Jeg bare lurte på regler i forbindelse med moms og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en rekke grunner for å importere hunder til Norge - sannsynligvis en grunn for hver hundeeier som importerer. Noen ønsker seg en rase som ikke finnes i Norge eller rasen er så liten her at du må vente i lang tid for å få valp. Andre er ute etter bestemte linjer for å forbedre sitt oppdrett

Noen få faller for en hund på ferietur og vil ha den med seg hjem.

Uansett årsak til importen - det er selvfølgelig en rekke regler du må forholde deg til. Begrunnelsen for disse reglene er at vi i Norge til nå har hatt en god dyrehelse. Det er ikke registrert rabies og for å beskytte oss mot spredning av denne sykdommen er det strengt å innføre hund.

For hunder fra Sverige

Skal du importere hund fra Sverige kan du ta hunden fritt med - det finnes noen unntak for raser det ikke er lov å importere : Pit Bull Terrier, Fila Brasileiro, Tosa Inu og Dogo Argentino.

For hunder som innføres fra Eu/Efta land uten rabiessmitte ( Irland, og Storbritannia)

Dette er land innenfor EF/EFTA som regnes som rabiesfrie. Hunden din må ha et gyldig Pass.

Passet inneholder navn på hundens eier samt besrivelse av hunden. Hunden skal være gyldig ID merket enten ved Microchips eller lesbar tatovering. Hunden skal også være behandlet mot bendelorm max 10 dager før innreise og den skal behandles igjen 7 dager etter at du er kommet hjem.

ID merking : Øre- tatovering er godkjent så sant den er godt lesbar, men det anbefales mikrochips.

http://www.norgeshundeportal.no/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!

Jeg bare klippet inn fra en sted jeg! heheh

men det var jo bra! Nå vet jeg det også!

Hoved pointet var vel at de må gjennom slik rabies vaksinering!

Stemmer det. Og man kan tidligst begynne et rabies vaksinerings program når hunden er 3 mnd gammel.

Det vil si at ved lovlig import at hund fra et rabiessmittet EU land, så er hunden ca 9 mnd gammel ved innførsel til norge.Dette fordi det skal gå minimum 120 dager fra første gangs vaksine, til en blodprøve blir tatt, som skal vise et minimums antall av antistoffer i blodet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god tur da, jeg er alene med ungene så jeg skal ingen turer med hundene i kveld nei. :wink:

Gubben jobber senvakt i helgen. :)

sikker på at du ikke har vært en liten tur opp over der i dag, speedy har gått med snuten mistenkelig trykt ned i bakken på veien opp og ned.. døv for mine kommandoer og helt på tulle tur!! he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...