Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Men når man reduserer inntaket sitt, så vil man nødvendigvis gå sulten i en overgangsperiode? Det tar jo tid å omstille både hodet og magesekken. Obs, ment som en generell kommentar.

Ikke om man gradvis kutter ned.

Jeg gikk fra veldig mye mat omdagen, til ekstremt mye mindre og jeg har ikke vært sulten i overgangen fordi jeg har "trappet ned".

Men nå spiser jeg masse grønnsaker da og brukte en lang periode ruccula før middag og spiste meg "mett" på det først. Samt drakk vann slik at jeg ikke trengte like mye mat for å føle meg mett.

Edit: Jeg har aldri hatt et veldig usunt kosthold, men det året jeg var skadet spiste jeg veldig mye, og veldig ofte (trøstespiste). Selvom det stort sett var sunn mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Men TS har jo ikke spist riktig og sunn mat. Hun vil nok gå ned en god del bare av å gå over på sunn rein mat :) Så kan hun heller gå ned på porsjonstørrelse etter en god stund. Hvis ikke vil det stagnere. Man må ha noe å gå på :) Det er i hvertfall hva jeg ville ha gjort.

Jeg snalker selvsagt ikke om å spise tre kg til middac, men man bør ikke spise kjempe lite, slik som hun skisserer her.

Vil ikke snakke direkte om TS, men generelt sett er det ikke sikker at man vil gå ned ved å kun gå over til å spise sunn mat. Har man et enormt konsum så kan det godt tenkes at resultatet bare vil være at man går opp saktere enn man gjorde før.

Resultatet kommer fremdeles an på energi inn vs energi ut, og energi inn kan fremdeles være alt for høyt selv om man går over på sunn mat :)

Jeg har skrevet det tidligere, men det er altså null problem å slanke seg på godteri og fastfood, så lenge man spiser mindre energi enn man forbruker. Sunt er det jo selvsagt ikke. Selvsagt er den beste løsningen å gå ned sakte men sikkert, ved å redusere måltider, spise sunn mat og bevege seg mer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var faktisk veldig fin siden man kan scanne inn varen man driver med og legge inn porsjoner.

Fikk meg en liten overraskelse når jeg lekte med den i dag. Frokosten min er faktisk ganske mange kalorier i selv om jeg ikke føler den er noe usund. (latte, knekkebrød, makrell o.l. ) Men fortsatt ikke over "anbefalt" men det var faktisk 48% av min "dagsrasjon" om jeg ønsker gå ned i vekt.

Jeg spiser vist over anbefalt mengde karbo. Og det hadde jeg faktisk IKKE trodd!

Syns selv slikt er intressant bare få å få litt perspektiv, men ikke blir hysterisk om man kommer over den satte grensen. :)

Da jeg var syk la jeg på meg ganske mange kg over ca 18 mnd pga inaktivitet og trøstespising. I fjor gikk jeg ned 10 kg kun ved å bli bevisst på hvor mye jeg spiste ift kalorier. (Og begynte å trene igjen selvfølgelig, men trening gir sjelden vekttap i seg selv - viser forskning fra både vår forsknings-gruppe og mange andre grupper). Etter at ryggen streika pluss jula som kom på, gikk jeg opp 3 kg igjen - mest fordi jeg pga smerter mista motivasjonen for det meste, og ble stillesittende en periode igjen. Men nå er ryggen bedre igjen og regner med at jeg får av meg resten av de overflødige kiloene ved å spise sunt, trene nesten daglig, - og være bevist på mengde. Det siste viktig mtp vekt, de to første viktig mtp helse.

Og til syvende og sist er det helsa som er viktigst for meg, i min alder. :) Men det er lettere å trene med færre kg å dra på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd.

Isteder for kaffe og te,ble d biola til kvelds :P

Blitt avhengig tror jeg,men kjøper den med færrest kalorier,og drikker mindre enn hva d kanskje virker som.

Jeg vil minske magesekken, OG gå ned i vekt..dermed prøver jeg å spise sunnere,og oftere.

Her om dagen spiste jeg f.eks tomatsuppe med litt fullkornsmakaroni oppi,og drysset bittelitt ost over. Fant det på en side på nettet at man kan ha litt ost på,og at d alikevel ikke blir "junk".. Kjempegodt :)

Jeg tar en dag av gangen,og sliter litt med hva jeg spiser og ikke, fordi jeg er ekstremt kresen i matveien.

Jeg spiser druer,agurk,litt pære osv.. Brokkoli og gulerøtter går til nød.

Salatblad, mais, paprika, agurk..det spiser jeg, så vurderer å prøve å lage noen matmuffins etterhvert :)

Noen som evt har forslag til en "deig" man kan bruke? :)

Ifht aktivitet går jeg mellom 5-10km daglig i skog og ulendt terreng,og presser meg til jeg kjenner pulsen i halsen i oppoverbakkene.

Planen er å starte å trene litt zumba igjen,hjemme. Jeg har hele programmet :P

Så tenker jeg treningsstudio etterhvert som jeg føler meg klar for det :)

Om d er neste uke, neste mnd,i verste fall neste ÅR..så får d bare være,så lenge jeg klarer å holde meg i hverdagen :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd.

Isteder for kaffe og te,ble d biola til kvelds :P

Blitt avhengig tror jeg,men kjøper den med færrest kalorier,og drikker mindre enn hva d kanskje virker som.

Jeg vil minske magesekken, OG gå ned i vekt..dermed prøver jeg å spise sunnere,og oftere.

Her om dagen spiste jeg f.eks tomatsuppe med litt fullkornsmakaroni oppi,og drysset bittelitt ost over. Fant det på en side på nettet at man kan ha litt ost på,og at d alikevel ikke blir "junk".. Kjempegodt :)

Jeg tar en dag av gangen,og sliter litt med hva jeg spiser og ikke, fordi jeg er ekstremt kresen i matveien.

Jeg spiser druer,agurk,litt pære osv.. Brokkoli og gulerøtter går til nød.

Salatblad, mais, paprika, agurk..det spiser jeg, så vurderer å prøve å lage noen matmuffins etterhvert :)

Noen som evt har forslag til en "deig" man kan bruke? :)

Ifht aktivitet går jeg mellom 5-10km daglig i skog og ulendt terreng,og presser meg til jeg kjenner pulsen i halsen i oppoverbakkene.

Planen er å starte å trene litt zumba igjen,hjemme. Jeg har hele programmet :P

Så tenker jeg treningsstudio etterhvert som jeg føler meg klar for det :)

Om d er neste uke, neste mnd,i verste fall neste ÅR..så får d bare være,så lenge jeg klarer å holde meg i hverdagen :)

Matfuffins: glem deig... rasp masse grønnsaker (gulrot, løk, squash, søtpotet, purre, sellerirot etc.) Bland med egg og krydder, ferdig røre - rett i formene :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd.

Isteder for kaffe og te,ble d biola til kvelds :P

Blitt avhengig tror jeg,men kjøper den med færrest kalorier,og drikker mindre enn hva d kanskje virker som.

Jeg vil minske magesekken, OG gå ned i vekt..dermed prøver jeg å spise sunnere,og oftere.

Her om dagen spiste jeg f.eks tomatsuppe med litt fullkornsmakaroni oppi,og drysset bittelitt ost over. Fant det på en side på nettet at man kan ha litt ost på,og at d alikevel ikke blir "junk".. Kjempegodt :)

Jeg tar en dag av gangen,og sliter litt med hva jeg spiser og ikke, fordi jeg er ekstremt kresen i matveien.

Jeg spiser druer,agurk,litt pære osv.. Brokkoli og gulerøtter går til nød.

Salatblad, mais, paprika, agurk..det spiser jeg, så vurderer å prøve å lage noen matmuffins etterhvert :)

Noen som evt har forslag til en "deig" man kan bruke? :)

Ifht aktivitet går jeg mellom 5-10km daglig i skog og ulendt terreng,og presser meg til jeg kjenner pulsen i halsen i oppoverbakkene.

Planen er å starte å trene litt zumba igjen,hjemme. Jeg har hele programmet :P

Så tenker jeg treningsstudio etterhvert som jeg føler meg klar for det :)

Om d er neste uke, neste mnd,i verste fall neste ÅR..så får d bare være,så lenge jeg klarer å holde meg i hverdagen :)

Tomatsuppe er kjempegodt og sundt! Har du tomatsuppe med egg så er det et alfa omega måltid! :)

Hva med omelett i muffinsform istede for noe med deig? :)

https://eliver.wordpress.com/2011/07/20/omelett-i-muffinsform/

Jeg sverger til afterburn trening og du er inne på det når du kjenner pulsen i oppoverbakker. Det du kan gjøre er å finne en treningsbane, ta gjerne med deg hundene, og løp alt du klarer på langsidene og gå kortsiden. I begynnelsen klarer du kanskje bare én, eller to, men etterhvert vil du løpe lenger. Det er en form for trening du gradvis blir i bedre form, uten at du legger merke til det :)

Mike Chang er vel den mest sette på youtube om afterburn :)http://m.youtube.com/channel/UCH9ciCUcWavMsFcAJtLUSyw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bli med i en gågruppe i nærheten eller en av lavterskeltimene til Frisklivssentralen i kommunen din? Du kan kanskje få resept hos legen din og da koster det ca ingenting. @ vet kanskje mer om akkurat reseptbiten? :)

Foreslår gågruppe/lavterskel time/gruppe fordi jeg av erfaring vet det kan være motiverende med et sosialt miljø, og å føle tilhørighet. Du møter kanskje flere i samme situasjon også og dere kan motivere hverandre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke mye vann (2 liter hver dag er anbefalt).

Drikker du nok vann forresten? Folk flest drikker ikke nok vann, og det kan hjelpe på måltidsreduksjonen i tillegg til å være bra for deg generelt sett.

Må bare presisere at 2 liter vann er totalkonsum INKLUDERT væsken i maten man spiser. Det er IKKE bra å drikke for mye vann!

Og funfact til de som tror man kan drikke seg mett før man spiser: magesekken fungerer som en sil, så all væske renner den i tarmene relativt raskt, i løpet av minutter faktisk. Så blir det med konsistens liggende lenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare presisere at 2 liter vann er totalkonsum INKLUDERT væsken i maten man spiser. Det er IKKE bra å drikke for mye vann!

Og funfact til de som tror man kan drikke seg mett før man spiser: magesekken fungerer som en sil, så all væske renner den i tarmene relativt raskt, i løpet av minutter faktisk. Så blir det med konsistens liggende lenger.

Men når man drikker kaffe/cola o.l. blir det jo anbefalt at man drikker ett ekstra glass vann for å kompensere? Eller blir det også feil?

Egentlig foreslår jeg at folk skal drikke vann ikke fordi de skal drikke seg mette, men fordi veldig mange ikke klarer å skille mellom følelsen av å være tørst og å være sulten. Så når man kjenner at man har lyst på "noe"/"mer" kan det hjelpe å drikke vann for å stille det behovet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man drikker kaffe/cola o.l. blir det jo anbefalt at man drikker ett ekstra glass vann for å kompensere? Eller blir det også feil?

Egentlig foreslår jeg at folk skal drikke vann ikke fordi de skal drikke seg mette, men fordi veldig mange ikke klarer å skille mellom følelsen av å være tørst og å være sulten. Så når man kjenner at man har lyst på "noe"/"mer" kan det hjelpe å drikke vann for å stille det behovet.

Dessuten er det veldig lurt å drikke noen glass vann underveis i måltidet for oss som har en tendens til å spise altfor fort, fordi man får tid til å kjenne etter om man er mett og tvinger metthetsfølelsen vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger mistolker man tørste som sult. Og da hjelper det å drikke litt.
Men; i fjor var det i Norge flere unge jenter som var innlagt ved sykehus pga vannforgiftning. De hadde rett og slett drukket så mye at de utviklet hevelser i hjerna. Så det å bælme innpå vann hele dagen er ikke bra.
Balanse er bra. Er du tørst- drikk litt. Er du sulten - finn ut hvorfor. Er det fordi du faktisk ikke har spist nok, eller er det fordi du er vant til å ubevisst døyve andre følelser med mat. Uro, engstelse, at man gruer seg, er litt oppkava, eller har andre ubevisste følelser; disse forveksles ofte med sult. Og mat demper fordi det å spise igangsetter biokjemiske prosesser som demper bla uro. (blodet strømmer mot tarmen, med mindre blod til musklel-skjelett, puls går ned, blodtrykk går ned, stresshormoner går ned osv)
Mindfullness ift mat og spising er der en del som har nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helseskadelig å drikke 1,5-2 liter om dagen :) . Her må man prøve seg frem. Det er ganske mye opp til vane å drikke vann. For meg fungerte det å kjøpe Camelbak-flaske (7dl)! Drikker to om dagen ca og det er fint for meg som tidligere levde på kaffe og kanskje et glass saft om jeg husket det på kvelden.

Det er stor forskjell på å drikke en sunn mengde vann, som kan bidra til at man føler seg bedre, og på å drikke 2,5++ liter daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man drikker kaffe/cola o.l. blir det jo anbefalt at man drikker ett ekstra glass vann for å kompensere? Eller blir det også feil?

Hvem anbefaler det? Har du noen linker? :)

Jeg drikker cola flere ganger om dagen, aldri hatt noe problem med dehydrering. Jeg drikker så godt som aldri rent vann, det er kun i forbindelse med trening og aktivitet. Ingen problem å få i seg nok væske likevel.

Noen kjappe linker:

Forskere ved Universitetet i Birmingham i England studerte væskenivåene til 50 menn som drakk mellom tre og seks kopper med kaffe i løpet av dagen.

Ikke bare konkluderte forskerne med at kaffe ikke er vanndrivende, men de kunne faktisk se at kaffe har evnen til å tilføre kroppen væske på samme måte som vann - som jo er kjent for å være den beste tørstedrikken, skriver nettstedet npr.org.

- http://www.kk.no/livsstil/kaffe-er-ikke-vanndrivende-26038

Men dagens forskning viser altså at drikker som inneholder koffein ikke har større vanndrivende effekt enn vann.

Et moderat inntak av kaffe fører ikke til dehydrering og kan telles med i det daglige væskeinntaket.

- http://www.dinside.no/840041/kaffe-torker-deg-ikke-ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem anbefaler det? Har du noen linker? :)

Jeg drikker cola flere ganger om dagen, aldri hatt noe problem med dehydrering. Jeg drikker så godt som aldri rent vann, det er kun i forbindelse med trening og aktivitet. Ingen problem å få i seg nok væske likevel.

Noen kjappe linker:

- http://www.kk.no/livsstil/kaffe-er-ikke-vanndrivende-26038

- http://www.dinside.no/840041/kaffe-torker-deg-ikke-ut

Finner ikke gode linker til det, siden det ser ut som at jeg har tatt feil på det punktet :)

Den ene artikkelen du linket til sa spesifikt at det med å drikke ett glass vann pr kaffekopp var gammel "visdom", så sikkert der jeg har det fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke gode linker til det, siden det ser ut som at jeg har tatt feil på det punktet :)

Den ene artikkelen du linket til sa spesifikt at det med å drikke ett glass vann pr kaffekopp var gammel "visdom", så sikkert der jeg har det fra ;)

Ja, ok. Si i fra om du kommer over noe da. Jeg hører nemlig ofte fra folk at jeg må drikker mer vann, og at cola dehydrerer pga koffein. Men finner ikke noe dokumentasjon på det selv (annet enn at man må få i seg så og så mye væske, og at det er lurt å bytte ut kaloriholdig drikke med vann om man vil begrense kaloriinntaket). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Si i fra om du kommer over noe da. Jeg hører nemlig ofte fra folk at jeg må drikker mer vann, og at cola dehydrerer pga koffein. Men finner ikke noe dokumentasjon på det selv (annet enn at man må få i seg så og så mye væske, og at det er lurt å bytte ut kaloriholdig drikke med vann om man vil begrense kaloriinntaket). :)

Raskt googlesøk: http://forskning.no/menneskekroppen/2013/03/derfor-far-kaffe-og-alkohol-deg-til-tisse

Denne artikkelen sier noe om vannutskillelsen når man drikker alkohol og kaffe. Det gis en forklaring på det fysiologiske som skjer i forhold til sekresjonen av ADH (anti-diuretisk hormon), og vil tro at det er dette mange av påstandene om at "kaffe gjør deg dehydrert" kommer fra. Den sier riktignok ingenting om mengden koffein som skal til, men så har ikke jeg gått til primærkilden og lett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg leste nylig i et blad at det er tull at kaffe gjør deg dehydrert, og at en kopp kaffe gir deg like mye væske som samme mengde vann.

Men forskere er jo uenige om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt googlesøk: http://forskning.no/menneskekroppen/2013/03/derfor-far-kaffe-og-alkohol-deg-til-tisse

Denne artikkelen sier noe om vannutskillelsen når man drikker alkohol og kaffe. Det gis en forklaring på det fysiologiske som skjer i forhold til sekresjonen av ADH (anti-diuretisk hormon), og vil tro at det er dette mange av påstandene om at "kaffe gjør deg dehydrert" kommer fra. Den sier riktignok ingenting om mengden koffein som skal til, men så har ikke jeg gått til primærkilden og lett heller.

Ja, det er nok derfra påstandene kommer, men at det har en praktisk betydning blir jo avfeid i linkene jeg postet på forrige side. Personlig merker jeg ingen forskjell på vannutskillelsen etter cola og vann, men nå vet ikke jeg om det er nok koffein i cola til at det skal spille noen rolle heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om kroppen har fått sjokk eller noe :P

Igår spiste jeg;

5 grove skiver, 3kjeks, og fikk i meg en liter tomatsuppe. I tillegg til et glass biola.

På over 12t.. og jeg ble skikkelig ekkel og uggen i kroppen igår kveld..

Sovnet over midnatt og føler meg funky,idag og.. Skikkelig ekkelt!

Nå har jeg spist 2knekkebrød,og 3kjeks med et glass biola,til frokost.

Litt mer frokost,så jeg har litt mer å gå på utover dagen.

Med kjeks,snakker jeg ikke om vanlige kjeks forøvrig.. d er helt tørre,vanlige kjeks med ca 30kcal pr kjeks..

Ikke så mye,mtp hva jeg spiser videre iløpet av en dag.

Tror jeg har minsket mengde altfor drastisk,og for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du får i deg greit med brødmat på en dag ville jeg også ha bytta ut kjeksen med noe litt mer nyttig. Litt cottage cheese, litt frukt eller en grønnsak. Litt mer å hente fra det enn kjeks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke spise frukt.

Annet enn kiwi, litt pære, en sjelden gang.

Så jeg prøver å finne alternativer.

Lang historien ifht frukt og grønt,men d omhandler tvang som liten. Vil ikke diskutere det mer her inne :(

Cottage cheese, kesam og sånt liker jeg ikke..

Ifølge LifeSum-appen,lå jeg alikevel nesten 900kcal UNDER,hva jeg bør ha iløpet av en dag..

blæh,dette er vanskelig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...