Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

jeg ovnsbaker søtpotet i en form med litt olje, salt og diverse urter, enten alene eller sammen med vanlige poteter. Kjempegodt :)

digger det i diverse gryter, eller som tibehør også.

Most søtpotet spiste jeg sist til stekt torsk og dampa broccoli og gullerot. Nam :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det relativt greit :D

Starter dagen med 3 grove skiver med magert pålegg, hver dag.

Og spiser deretter hver 3dje time :)

Spiser gjerne speltlompe med noe sunt på..feks kylling, skinke osv.

Eller 2/3 grove skiver, hver 3 time,med forskjellig magert pålegg, og lite smør.

Lagde noe skikkelig godt igår..

Skjærte opp kyllingfilèt i terninger, stekte det svakt i olje, og krydret litt forskjellig krydder på,bl.a hvitløkskrydder.

Hadde fullkornsris,og tynne potetstrimler i olje,m pepper og hvitløkskrydder på inn i ovnen,på et stekebrett.

Hakket opp litt agurk til.

Sabla godt,og sunt.

Middag idag ble tomatsuppe, med fullkornsmakaroni oppi, drysset litt ost på,og 2 grove skiver til. Namnam :D

Ingen godteri etter nyttår :D

RED!

Som mellommåltider drikker jeg gjerne et stort glass biola eller lign,siden jeg ikke liker smoothie og den slags.

Men vitaminer i Biola og..godt for magen er det og :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ 2/3 skiver hver 3 time er ganske mye i løpet av en dag.

Jeg skrev 2/3 skiver for avogtil går d bare ikke opp å spise hver 3time.. og går det 4-5t imellom så er ikke 3 skiver så mye da..

Må også nevne at d ikke er tilfelle på kveldstid.

Sammenlagt spiser jeg kanskje 7-9 skiver iløpet av dagen.. om jeg ikke lager middag altså :P

Som f.eks spiste jeg 3skiver til frokost en dag, et mellommåltid bestående av druer,og pære i biola.

Også middag.

Om d er mye iløpet av en dag så skyt meg i foten, da kan jeg like gjerne gi opp,med engang :)

Det er kanskje mye for noen,men d er lite for en som har pleid å spise mye mer,oftere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok nevnt bare som et tips, for det er lett å glemme at også sunn mat har mye energi :) Slik du forklarer matvanene dine i siste innlegg høres mye bedre ut enn slik det kom frem tidligere, jeg stusset også på 2-3 skiver hver 3 time. En grovbrødskive er ca 100 kalorier, og så kommer pålegg i tillegg.

Husk at er den totale kalorimengden i løpet av dagen som spiller en rolle. Om det fungerer for deg med flere små måltider, så er det supert. Stå på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at 1 spiseskje olje inneholder 100 kcal! Det tilsvarer f.eks. en banan. Så om man har mye olje på maten drar det fort kaloriene opp. Anbefaler å bruke folie og å koke fremfor å steke i olje :)

Og VEI MATEN. Ingen kan se vekt på øyemål. Det er stor forskjell på en brødskive og en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvor mange kcal er anbefalt når man vil ned i vekt? Er 158cm høy, og skal ned mange kilo (har et mål om å ned 40kg). Lifesum sier 1300kcal, men husker flere på sonen her reagerte for en stund siden på at det var for lite?

Tok en test som sa jeg burde ha 1500 bare for å holde min vekt vedlike, synes det høres drøyt lite ut, men har også 0 peiling på hva jeg får i meg gjennomsnittlig iløpet av en dag da jeg ikke slanker meg, da. :)

Tror ikke man skal stole blindt på slikt, men kan jo være et utgangspunkt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å gå ned i vekt, men jeg har store problemer med hva jeg kan spise,og ikke.

Å VEIE maten er totalt uaktuelt.

Jeg gidder ikke bli helt nazi!

Har slitt med vekta hele livet,men gir d en siste sjanse,og prøver så godt jeg kan.

Er 5døgn uten snop og godteri nå og håper d har sin virkning d og.

Biola fungerer som mellom måltid ofte, og jeg spiser ofte og lite.

Aktivitetsnivået skal høynes litt og litt, men ting tar tid!

Jeg gidder ikke begynne og ikke fullføre.. Skal se om jeg får en god forskjell på 1år,om ikke blir legen,og operasjon neste skritt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å gå ned i vekt, men jeg har store problemer med hva jeg kan spise,og ikke.

Å VEIE maten er totalt uaktuelt.

Jeg gidder ikke bli helt nazi!

Har slitt med vekta hele livet,men gir d en siste sjanse,og prøver så godt jeg kan.

Er 5døgn uten snop og godteri nå og håper d har sin virkning d og.

Biola fungerer som mellom måltid ofte, og jeg spiser ofte og lite.

Aktivitetsnivået skal høynes litt og litt, men ting tar tid!

Jeg gidder ikke begynne og ikke fullføre.. Skal se om jeg får en god forskjell på 1år,om ikke blir legen,og operasjon neste skritt!

Jeg er også vandt med stoore porsjoner, og gjerne få og store måltid. Somregel ganske usunt. Jeg tenker som så at enhver liten endring vil være til hjelp. Om man spiser mindre kcal enn før, så må jo det bare være greit! Også merker man jo om det ikke fungerer, om vekta står stille/man ikke ser forandring, så kan man heller justere inntaket, tenker jeg :)

Personlig tar jeg nå utgangspunkt i 1600kcal. Veier ikke maten, men tar sånn ca, også skriver jeg inn i myfitnesspal (er jeg usikker så skriver jeg heller litt for mye enn litt for lite). Ikke krise om jeg får i meg 1700 en dag og 1400 en dag, tenker jeg.

Har også slitt med vekta hele livet,og det er nok både genetisk, og de siste årene lite aktivitet/mye mat som ikke er bra. Krysser fingrene for oss begge, dette klarer vi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vandt med stoore porsjoner, og gjerne få og store måltid. Somregel ganske usunt. Jeg tenker som så at enhver liten endring vil være til hjelp. Om man spiser mindre kcal enn før, så må jo det bare være greit! Også merker man jo om det ikke fungerer, om vekta står stille/man ikke ser forandring, så kan man heller justere inntaket, tenker jeg :)

Personlig tar jeg nå utgangspunkt i 1600kcal. Veier ikke maten, men tar sånn ca, også skriver jeg inn i myfitnesspal (er jeg usikker så skriver jeg heller litt for mye enn litt for lite). Ikke krise om jeg får i meg 1700 en dag og 1400 en dag, tenker jeg.

Har også slitt med vekta hele livet,og det er nok både genetisk, og de siste årene lite aktivitet/mye mat som ikke er bra. Krysser fingrene for oss begge, dette klarer vi! :)

Ikke sant :D

Vi får holde sammen,og motivere hverandre :D Har deg på snap faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også slitt med vekta hele livet,og det er nok både genetisk, og de siste årene lite aktivitet/mye mat som ikke er bra. Krysser fingrene for oss begge, dette klarer vi! :)

"Thus far mutations in about eight genes are known to cause obesity in humans. But these mutations account for under five percent of the obesity in our society, and certainly are not, by themselves, responsible for the current obesity epidemic, since the mutation rate in these genes could not have changed dramatically during the past twenty years,” says Dr. Joseph Majzoub

- http://healthland.time.com/2013/07/19/news-genes-idd-in-obesity-how-much-of-weight-is-genetic/

Matlyst ligger definitivt i genene, men for 95% av mennesker er det fremdeles kalori inn - kalori ut som gjelder. :)

Jeg har motsatt problem, alltid slitt med å få i meg nok mat. Jeg blir veldig fort mett, og føler meg sjeldent sulten, og har måttet jobbe mye med dette. At jeg faktisk ikke kan stole på kroppen min helt, når den gir beskjed om at den er mett. Samtidig må jeg i perioder spise mer etter klokken, siden jeg har lav sultfølelse.

Jeg så et program en gang som sammenlignet mennesker i alle aldre som alltid hadde vært enten undervektige, normalvektige og overvektige, og fant ut at det var stor forskjell på aktiviteten i området i hjernen som regulerer sult. De undervektige hadde lav sultfølelse, og ble mette raskt. Mens de overektige hadde høy sultfølelse, og lav metthetsfølelse. Et par fikk ingen skikkelig metthetsfølelse i det hele tatt. Det var mye mer balanse hos de normalvektige personene. Dette så de altså igjen i hjernen til de forskjellige personene, veldig interessant.

Som barn og ungdom hadde jeg nesten ingen sultfølelse (den var der, men holdt jeg på med andre ting la jeg ikke merke til det), og jeg ble veldig raskt mett. Var liksom ingen mellomstadier, var jeg mett så var jeg stappmett. Husker min drøm som barn var om det ikke noen bare kunne finne på en pille med alt man trengte, slik at man ikke behøvde å spise. Jeg har en bror som er helt lik, og tre andre søsken som er normale. Både jeg og min bror har jobbet mye med det, og er normalvektige i dag, og spiser utelukkende normal mat. Men jeg får fremdeles mye av kaloriene mine fra drikke, og må fremdeles være litt obs på om jeg faktisk er sulten.

Det var mye som falt på plass da jeg så det programmet. De samme fysiske forutsetninger gjelder likevel, uavhengig av hvilken av gruppene man ligger i, kalori inn - kalori ut. :)

Det er ikke lett å gjennomføre en livsstilsendring, men det går om man er motivert og har tilstrekkelig kunnskaper. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå kjempebra! Syns du har kommet veldig godt i gang, det er jo et stort steg å faktisk ta avgjørelsen om å endre på livsstilen OG legge det ut offentlig på denne måten! :D Bare husk at Rom ikke ble bygd på en dag, og ikke forvent at du skal klare å endre på alle vaner med en gang. Det er fort gjort å bli grinete på seg selv for å ikke være "flink nok", og da blir det fort vanskeligere å holde motivasjonen. Jeg måtte passe på å ikke stille alt for høye krav til meg selv i starten, da fikk jeg ikke hodet med på laget og det er jo der den største endringen gjøres. Det som funket best for meg egentlig var å ta endringene veldig gradvis, og heller bare godta at vekta krøp sakte nedover (og plutselig en dag raste den jo nedover!). Skulle jeg endret på alt med en gang hadde det gått som alle andre ganger, i vasken. Det vil si funket i et par uker og så hadde jeg gått på trynet og jeg hadde gått tilbake til gamle (u)vaner. Om jeg kuttet for mye på mengden mat for fort så protesterte kroppen min ganske heftig (i tillegg kjenner meg igjen i kategorien høy sultfølelse og lav metthetsfølelse gitt, det er veldigveldig kjipt å gå rundt å føle seg skikkelig sulten), så jeg måtte trå forsiktig, og også lære meg til å kjenne når jeg var mett nok. Jeg begynte som deg med å endre antall måltider og produkter (lettere varianter og erstattet ris og pasta med grønnsaker), og så endret jeg litt og litt på mengden til kroppen vente seg på det. Tilslutt ble jeg jo faktisk mett av to knekkebrød med magert pålegg på, og metthetsfølelsen varte faktisk i mer enn en time. Det hadde vært utenkelig da jeg startet, da hadde jeg spist det dobbelte (av både pålegg og knekkebrød :P ) og blitt sulten igjen etter en time. Jeg har brukt lang tid på min vektnedgang, og er ikke helt i mål enda da (7 kilo to go!) - men det passet for meg og jeg vet jeg kommer til å klare å holde vekten nede nå.

Det er bare å stå på! Det er skikkelig deilig når kiloene begynner å slippe taket - både mentalt og fysisk. Den følelsen da jeg gikk fra TJ på fjelltur første gang svever jeg på enda. :ahappy: Og ikke minst at jeg føler meg friskere. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk,alle ^^

Jeg vet jeg kan gå ned,om jeg bare spiser riktig..

Men jeg skal være brutalt ærlig å si at.. ingen frokost, en sjokolade eller to.. litt potetgull..eller en boks pringles.. og middag.. pr dag,nesten daglig..det er ikke å ta hardt i en gang..

Hjemmelaget pizza med 2pk kjøttdeig, hjemmelaget stor bunn, kjøttboller,bacon og 700g ost på..gjerne flere ganger i uken!(Spiste gjerne 2 og 3 store stk av gangen) lasagne, taco, pasta osv..

4 brødskiver med masse smør,ost, skinke, nugatti.. eller lign..

At jeg nå spiser 3skiver til frokost, og deretter hver 3/4/5time..(alt etter hva som står på planen iløpet av dagen), med grovt brød istedet for loff, mager kyllingfilètpålegg, knekkebrød, speltlompe med skinke feks..

Jeg tror jeg skal klare det sakte men,sikkert... Jeg prøver nå nye ting,og har kjøpt frukt og prøver å lære meg å like det.. så alt til sin tid!

Men jeg er bevisst på hva jeg kjøper.. Veldig og!

F.eks var vi på 10kr marked på spar idag.. forrige gang d var sånn tilbud kjøpte vi vel 20 gorbys pirog/billys pizzaslice..

Sambo prøvde seg,men nope..

Vi trenger ikke det.

Istedet ble d med biola, kyllingpålegg, youghurt(sambo sin) en kremost (ca 300ckal i en hel boks) og thats it :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk jo opp masse da jeg var syk. Og klarte å ned igjen alt (20 kg ish). Men nå har jeg gått opp igjen litt, men det er ene og alene muskler. Målebånd og speil viser det. Da jeg var "gjennomtrent" før i tiden veide jeg mer enn nå, men får ikke på meg buksene fra den tiden (prøvde i går :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag startet bra, føler jeg..men jeg faila med middagen.. :(

Startet dagen med 2skiver,og et glass biola.

Lunsjen bestod av 1skive med egg, 1egg vedsiden av, agurk,og druer :)

Som snacks spiste jeg to kapteinkjeks med bittelitt smørost på.

Middagen bestod av en kyllingfilét, fullkornsris, fullkornspasta (litt) forskjellige krydder, og agurk..

MEN.. jeg spiste ALTfor mye ...

blæh!

Jaja.. Bare å stramme inn resten av kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...