Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandraNH

Personlig har jeg gått bort fra grovere mel/speltmel osv fordi det er dritt å bake med. Jeg bruker i stedet å putte oppi bakepro (bakeprotein) i hvetemelblandingen for å gjøre det hakket mer næringsnyttig. Jeg har gått bort fra grovere mel fordi det ofte er mer kalorier i det, og jeg like gjerne kan la de kaloriene bestå av protein og la karbohydratene være hakket mindre "nyttige" hvis det er så om å gjøre. Det er min måte å leve litt sunnere uten å ta av på :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Jeg bruker Fibra,og Rug :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Det du trenger er sannsynligvis variasjon i oppskriftene du bruker. :) Lager du ting likt hver gang blir det fort kjedelig, men lærer du å lage ulike marinader og sauser, og lærer deg å bruke ulike typer krydder, så blir det mye enklere.

Hvordan pleier du å preppe kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Begynn å prøv noe nytt :)

Og så varier med vanlige smaker, og så nye krydder osv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Men hva har du skeiet ut med når du er alvorlig matlei?

Tips:

Ikke gi opp selv om du har skeiet ut nå. Det er ikke noe rart at det skjedde for du hadde ingen reell plan, men hadde kun mål om å bli mindre og satset på at du skulle klare å spise så lite som mulig. Så derfor må du få hjelp til å sette opp en kostplan som du liker.

Ikke tenk på at du skal gå ned "så og så mye" eller at du skal nå et visst mål innen "en viss dato." Da blir det bare så lite lystbetont at du gir opp.

Du skal legge om kostholdet - ja, men du skal ikke sulte selv om du har som mål å bli en mindre utgave av deg selv.

Du skal trives med deg selv og med maten og du skal være mett slik at du ikke går og tenker på mat og alt du ikke bør spise.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hva du har spist til middag når du har "skeiet ut" ?

Hva liker du å spise til middag?

Du har tydeligvis vært alt for streng med deg selv, og gjort en alt for stor omveltning.

For å gå ned i vekt, så må man jo forbrenne mer enn hva man spiser. Dvs, spiser du noe usunt - så kan man ta seg en liten treningsøkt? Evt en eller to ekstra treninger i uka. Eller så kan du spise mindre av det usunne, og passe på at du totalt ikke spiser mer enn hva kroppen kan forbrenne iløpet av en dag.

Jeg la om kostholdet i november (eller, jeg la om tankegangen min). Det har faktisk ikke vært så vanskelig. Velger mer frukt og grønt i butikken, og velger lettprodukter når det er tilgjengelig. Kuttet ned på en del brødvarer, og snop i ukedagene (foruten godtestopp i disse tider). Om jeg ikke har lyst på kylling/svin/salat/suppe o.l. til middag, så kan jeg jo lage meg en litt mer usunn middag - men da kanskje en mindre porsjon, evt ha spist mer kalorifattig ellers i løpet av dagen.

Det viktigste er å ha en plan! Planlegg alltid middagen dagen i forveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagstips som kan gi deg litt mer insperasjon er for eksempel heftene til Rema 1000 og Kiwi. Jeg har i alle fall hentet meg flere enkle, velsmakende og retter til ok pris fra de heftene :) De ligger også på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lufte min irritasjon...

Jeg trener mer enn noen gang før (iløpet av en uke: 5-6 økter på treningssenter + ca 4 skiturer à 5km)

Jeg spiser sunt, ofte, variert og teller kalorier. Går med et underskudd på ca 500 kcal hver dag i følge lifesum.

Har godteristopp.

Hvorfor er det slik at jeg går saktere ned i vekt nå (300-500gr i uken), kontra da jeg trente mye mindre (gikk da ned litt over 1 kilo i uka) ?

Jeg har nok å ta av altså, så det er ikke manko på fett! Skjønner at jeg kanskje har fått litt mer muskler, men går ikke så mye ned rundt midja heller..

Trener ca 3/4 cardio og 1/4 styrke på en "vanlig" treningsøkt. Merker også noen dager at formen nesten blir dårligere - er det et tegn på at kroppen trenger pause?

Hjelp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et underskudd på ca 500 kcal hver dag tilsvarer det 3500 kcal i uka. En kilo fett = 9000 kcal (ett gram fet = 9 kcal).

Hvis vi også tar utgangspunkt i feilrapportering i matregistrering og aktivitet (som er veldig vanlig, at det f. eks enten er litt ned, eller litt opp, det trenger jo ikke være mange kaloriene) så høres 0,5kg ned i uken ganske riktig ut. Et fint tempo :) .

Edit: Jeg tok utgangspunkt i at 500 minus hver dag kommer fra både mat og trening, det er fordelaktig.

Endret av IW
Rettet opp feil tall
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandraNN - Dropp så mye cardio og løft tungt i stedet. :) Drit i vekta, og kjenn heller hvordan klærne sitter.

Og les litt her:

Gjør du dette? Stopp!

Lite mat og cardio?

Det var noen flotte linker, takk!

En liten tankevekker ja..

Hvorfor kutte ned på cardio?

Hvis du har et underskudd på ca 500 kcal hver dag tilsvarer det 6500 kcal i uka. En kilo fett = 9000 kcal (ett gram fet = 9 kcal).

Hvis vi også tar utgangspunkt i feilrapportering i matregistrering og aktivitet (som er veldig vanlig, at det f. eks enten er litt ned, eller litt opp, det trenger jo ikke være mange kaloriene) så høres 0,5kg ned i uken ganske riktig ut. Et fint tempo :) .

Edit: Jeg tok utgangspunkt i at 500 minus hver dag kommer fra både mat og trening, det er fordelaktig.

Når jeg tenker etter, så er jeg nok på et mye større underskudd enn 500 kcal... Altså, jeg kan ligge på et underskudd på 500-700 kcal av det kaloriinntaket som lifesum mener jeg må ha for å kunne gå ned i vekt.. Huffda.... Jeg må vel kanskje spise enda mere da, siden jeg trener så mye..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et underskudd på ca 500 kcal hver dag tilsvarer det 6500 kcal i uka. En kilo fett = 9000 kcal (ett gram fet = 9 kcal).

Hvis vi også tar utgangspunkt i feilrapportering i matregistrering og aktivitet (som er veldig vanlig, at det f. eks enten er litt ned, eller litt opp, det trenger jo ikke være mange kaloriene) så høres 0,5kg ned i uken ganske riktig ut. Et fint tempo :) .

Edit: Jeg tok utgangspunkt i at 500 minus hver dag kommer fra både mat og trening, det er fordelaktig.

Hæh? Et underskudd på 500 kalorier per dag tilsvarer vel bare 3500 kalorier i uka (500 x 7), ikke 6500? Hvor kommer de ekstra 2000 kaloriene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Et underskudd på 500 kalorier per dag tilsvarer vel bare 3500 kalorier i uka (500 x 7), ikke 6500? Hvor kommer de ekstra 2000 kaloriene fra?

Ehm det er bare meg som er dårlig til å regne i hodet når jeg skal strikke samtidig :lol: ! Du har selvfølgelig helt rett. Jeg skal endre det i posten min så ser det mer fornuftig ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm det er bare meg som er dårlig til å regne i hodet når jeg skal strikke samtidig :lol: ! Du har selvfølgelig helt rett. Jeg skal endre det i posten min så ser det mer fornuftig ut.

Hehehe, da ble det mer forståelig! :D Klarte ikke helt å skjønne hvor det tallet kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er viktig å skeie ut innimellom. Man trenger ikke gå helt bananas selvsagt, men for å opprettholde økt forbrenning og vekttap så må man innimellom fylle på med karber og litt mindre sunne ting, viss ikke har kroppen en tendens til å stoppe opp og tviholde på det den har igjen.

Man må å huske på å kose seg og ikke være for hard, det er bedre å bruke litt lengre tid, men få det til enn å ikke få det til fordi man er for streng og sprekker. Finnes så mye god mat man kan lage som både er sunn og innenfor på kalorier, men det er ikke alltid like enkelt å komme på så hent inspirasjon fra bøker, blogger osv :) Og vil man ikke spise sunt en dag så la det være, men spis litt mindre av det usunne for å holde kaloriene nede.

Og når ting butter i mot så prøv å ikke tenk for mye på at det ble feil, men heller at det blir bra igjen i morgen og at du ikke har ødelagt alt fordi om du hadde en dag eller flere som ikke gikk etter planen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med livsstil og kost, så synes jeg det er noe som er viktig å huske på - du skal ikke spise og trene for å bli tynnere, du skal spise sunt og trene for resten av livet. I et sånt perspektiv er ikke en utskeielse nå og da et problem, det er en variasjon. Du må bare ikke la det bli sånn at "nå har jeg feilet, så da gir jeg opp". Du har ikke feilet! Fortsett å jobbe med deg selv, og fortsett å jobbe mot et sunt, variert og godt kosthold som gir deg masse masse matglede - og et aktivt liv med mye trening og mosjon ved siden av.

Samtidig er det jo endel av oss som har lett for å bli avhengig av sukker og fine karber, enten det er fysisk eller psykisk - eller en kombinasjon. Det er lurt å kjenne litt etter hva som er dine triggere. For meg er det en trigger om jeg kommer inn i en rutine hvor jeg skal nekte meg mat. Sånn har jeg det nå - jeg har gå- og treningsforbud pga. en skade, og har tenkt at jeg må kompensere ved å spise veldig nøysomt. Jeg ville spise meg mett, men nekte meg endel ting ... Vel, for meg er den tankegangen som å si til en treåring at "du klarer ikke selv" (da skal han i alle fall klare selv!!). Så fort noe blir "nei" får jeg en skikkelig sukkerhunger og sluker ukritisk alt jeg kommer over, i god kombinasjon med skikkelig dårlig samvittighet. Gå litt i deg selv og skriv gjerne ned i hvilke situasjoner du får skikkelig lyst på noe usunt - og i hvilke situasjoner du "sprekker". Etterhvert kan det hende du finner et mønster, og vips er du enda et hakk nærmere til å leve det livet du vil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...