Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

 

Ja, sånn fungerer egentlig jeg og. MEn syntes det er tidlig med halvannen-to timer, sånn har jeg ikke vært før :P Jeg har ikke tid til å spise så ofte :P 

En skive og du synes det er for tidlig å spise igjen halvannen to timer etter? Jeg hadde død av sult..
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Melder meg inn i klubben. Har alt for mange kilo som må bort. Motivasjonen min er faktisk å ikke fortelle noe til de der hjemme, og gi dem et skikkelig sjokk når de ser meg igjen i påska. Da er det rundt 3 mnd siden de så meg sist og de må jo se forskjell :teehe:

Jeg har begynt å spise mindre per måltid, men har fått en litt dårlig start med alt for lite mat siden jeg kom opp til Trondheim på søndag. I følge Myfitnesspal skal jeg ligge på 1800 kalorier om jeg vil gå ned 1 kilo i uka. Jeg har ligget under målet hver dag siden søndag, og i går spiste jeg en hel boks Dream is i ren desperasjon og lå fortsatt 600 kalorier under målet.

Jeg er den typen som spiser få og store måltider, så når jeg kutter på størrelsen på måltidene og glemmer å spise utenom frokost, middag og kvelds, er det vanskelig å komme opp i målet. Det hjelper jo ikke at jeg lett kan forbrenne 700 kalorier på tur, og bør spise disse inn igjen. Men jeg er på vei, og vil helst gjøre det sakte og gradvis for å slippe en skikkelig knekk senere. Har tro på meg selv denne gang :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig idag. På bussreise, reiste 06 hjemmefra, og er fremme 18. Smurt med meg polarbrød til niste + yoghurt, druer og et eple. Allerede spist det opp, og føler meg ikke mett. Mulig det kommer av at jeg lett blir bilsyk og kvalmen,da hjelper det å spise litt,og gjerne noe salt. Så får vi se hva som blir til middag når jeg kommer hjem til foreldrene mine :) Frister fælt å kjøpe noe mat til siste etappen, men vet ikke hva det skulle være som er både kalorifattig og mettende..

Og en gladnyhet: vekta har gått bra nedover siden 5. Januar :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat.

Noen som vet noe om akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat.

Noen som vet noe om akkurat dette?

Ikke annet enn egen erfaring. På nattevakt kan vi sove hvis det er rolig. Hvis vi får alarm etter bare 1-2 timer søvn er jeg dødssulten når jeg våkner! Jeg bare sørger for å ha gode alternativer tilgjengelig som er raskt og varme opp/lage, omelett, middagsrester, yoghurt, frukt, nøtter etc. Men jeg må spise for å utføre jobben min som ofte er fysisk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat.

Noen som vet noe om akkurat dette?

Du og jeg..... Her sitter jeg etter nattevakt og har syyykt crawings på ett eller annet usunt! Det er visst sånn det er, forskning viser at lite søvn fører oftere til vektoppgang enn de som sover normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn egen erfaring. På nattevakt kan vi sove hvis det er rolig. Hvis vi får alarm etter bare 1-2 timer søvn er jeg dødssulten når jeg våkner! Jeg bare sørger for å ha gode alternativer tilgjengelig som er raskt og varme opp/lage, omelett, middagsrester, yoghurt, frukt, nøtter etc. Men jeg må spise for å utføre jobben min som ofte er fysisk da :)

Jeg har våken vakt og sover ikke overhode igjennom natten...

Du og jeg.... Her sitter jeg etter nattevakt og har syyykt crawings på ett eller annet usunt! Det er visst sånn det er, forskning viser at lite søvn fører oftere til vektoppgang enn de som sover normalt.

Jeg spiser og spiser og spiser fra jeg våkner til jeg skal på jobb igjen.

Nå skal det sies at jeg ikke er en god nattarbeider og går på mimimum søvn (4-5 timer med rundt 2 våken perioder for å gå på do- samme hvor mye jeg har vært på do før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg egentlig bør gjøre noe med eller bare la det "stå til". Jeg prøver begrense meg litt nå, men når jeg har nattevakter så får jeg en ekstrem "hunger". Jeg tror nok noe av det er for å holde energi nivået oppe i forhold til lite søvn, eller er det bare mentalt? Rent kalorimessig så er jo selve aktivitetsnivået halvvert i forhold til normalt, men kroppen går jo helt i mot den biologiske klokken.

Jeg blitt litt sånn som man blir etter fylla: jeg vil ha masse fett og proteiner. Kroppen min skriker etter egg, pytt i panne o.l. stekt mat. 

 

Noen som vet noe om akkurat dette? 

Jeg går ikke nattevakter, men har lite barn.. Og det er ikke å komme fra det at fe periodene jeg er mest sliten og lite søvn, er også de periodene jeg blir helg avhengig av sjokolade og "sukker".. Utenom periodene kan jeg gå lenge mellom sukker-trangen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lasagne, og har tenkt å lage dette til kvelds.

Jeg vet jo at det ikke er så veldig sunt...

Har sett noen oppskrifter som inneholder squash og cottage cheese. Uten ostesaus. Noen som har prøvd denne?

Jeg bruker vanligvis å bare lage Toro sin lasagnepakke, syns den er god. De har jo en fullkorns-variant - er denne sunnere tro? eller er det kun pastaplatene som er ulik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lasagne, og har tenkt å lage dette til kvelds.

Jeg vet jo at det ikke er så veldig sunt...

Har sett noen oppskrifter som inneholder squash og cottage cheese. Uten ostesaus. Noen som har prøvd denne?

Jeg bruker vanligvis å bare lage Toro sin lasagnepakke, syns den er god. De har jo en fullkorns-variant - er denne sunnere tro? eller er det kun pastaplatene som er ulik?

Hvis du bytter ut pastaplatene med squash eller aubergine blir det en helt annen rett mtp næringssammensetninga. Bruk også skummamelk i stedet for hel, og bruk cottage cheese på toppen i stedet for ostedryss.

Forøvrig er det en myte mtp næringsinnhold at fullkornsris er bedre enn vanlig polert, at fullkornsmel er sunnere enn sammalt osv. Skal se om jeg finner kilde. :)

Jeg har også lest noe en gang om at nattarbeidere har lettere for å legge på seg, og tenker at det har med dette å gjøre:

1) Metabolismen går ned om natta

2) Mange må spise mer for å holde koken om natta, fordi kroppen egentlig vil sove og derfor bruker energi på å holde seg våken, noe som oppleves som kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lasagne, og har tenkt å lage dette til kvelds.

Jeg vet jo at det ikke er så veldig sunt...

Har sett noen oppskrifter som inneholder squash og cottage cheese. Uten ostesaus. Noen som har prøvd denne?

Jeg bruker vanligvis å bare lage Toro sin lasagnepakke, syns den er god. De har jo en fullkorns-variant - er denne sunnere tro? eller er det kun pastaplatene som er ulik?

jeg bruker å lage med squash og spinat, det er kjempegodt!

Egentlig er jo det sunneste å lage marinara saus fra bunnen av (med hvitløk, løk og annet snacks om du vil), forsteke litt grovhakket squash ved siden av, og så folde inn fersk spinat i sausen. Ha gjerne i en gullerot eller to skåret i tynne skiver mot slutten.

Vil du ikke lage sausen selv (som er veldig enkelt forøvrig) funker det helt fint å bruke en ok pastasaus på glass, men fortsatt tilsette grønnsaker, da kan du doble sausen med å tilsette ekstra tomater/bokse med hakkede tomater.

Ha så saus og pastaplater lagvis, avslutt med ett tynt lag av marinarasaus blandingen, og topp med ost. Stek som angitt på lasagnplate pakken.

Jeg bruker å kjøpe fullkornsplater om jeg finner de, det er tross alt sunnere, men stresser ikke overdrevent med det.

Lasagnen som jeg lager er vegetarisk, og selv hardbarka kjøttetere bruker å forsyne seg flere ganger av den, og etterspør gjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at pannekake oppskriften min kan brukes til vafler og :)

2 egg

2 bananer

2 dl havregryn

1 dl melk

1 ts bakepulver.

Det blir 7 små pannekaker (lappestr) ca 715 kalorier i hele røren, litt over 100 kcal i 1 da.

Red: Og det er jo superenkelt å regne ut kcal innholdet selv, med Lifesum eller GR f.eks :)

Nå forsøker jeg meg på denne oppskriften :) Første pannekake er på platen, og jeg skjønner at jeg må lage dem litt tynnere enn jeg har gjort, for dette ble kræsjkake :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det en myte mtp næringsinnhold at fullkornsris er bedre enn vanlig polert, at fullkornsmel er sunnere enn sammalt osv. Skal se om jeg finner kilde. :)

Ser gjerne en kilde på det! Denne tråden fungerer utmerket for å knuse mytene/ideene jeg har hatt om kosthold, veldig lærerikt.

Tanken min har vært at fullkornsproduktene er mindre foredlet, så de inneholder mer næringsstoffer. Og at kroppen bruker mer tid på å fordøye de, så man får jevnere blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn ostesausen som vanligvis skal i lasagnen, kan den gjøres om til en sunnere variant? Lettere ost er et must :)

Alt kan ikke/trenger ikke være like sunt, vil du ha ostesaus på, så ta ostesaus på :)

Selv dropper jeg som sagt bare den sausen stort sett, men det er mest for at jeg glemmer å kjøpe det på butikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i lasagne, og har tenkt å lage dette til kvelds.

Jeg vet jo at det ikke er så veldig sunt...

Har sett noen oppskrifter som inneholder squash og cottage cheese. Uten ostesaus. Noen som har prøvd denne?

Jeg bruker vanligvis å bare lage Toro sin lasagnepakke, syns den er god. De har jo en fullkorns-variant - er denne sunnere tro? eller er det kun pastaplatene som er ulik?

Hverken ostesaus eller cottage cheese hører hjemme i en lasagne ;) Man bruker tradisjonelt bechamelsaus (smør, mel, melk) i tillegg til tomatsaus. Denne kan du droppe uten at det går noe særlig ut over smak. Eller lag den med rapsolje i steden for smør. Jeg dropper som regel bechamelsausen, bare fordi jeg ikke gidder å lage. Da blir lasagnen slik:

Finhakk gulrot, sellerirot, løk, hvitløk og evt sopp. Brun grønnsaker og en pk. kjøttdeig (helst karbonadedeig) kjør passe antall tomater i stavmikseren (6-8 bruker å være passe) og hell over resten, krydre etter smak (salt, cayennepepper, basilikum). Kok litt, og monter saus og plater lagvis. Alltid saus i bunn og på topp. La den stå nesten ferdig i ovnen før du har på ost - helst parmesan, men vanlig ost duger.Kan selvsagt varieres med grønnsaker etter smak :) (glem poser, dette er minst like enkelt, mye bedre og du vet hva du spiser ;) )

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...