Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Hei..

Jeg har satt meg et nyttårsforsett fra 01.01.15,og det er at jeg vil ned i vekt.

Jeg har ganske mange kg for mye,men føler meg veldig motivert nå.

Jeg fylte 27, denne mnd og føler det er på tide å gjøre noe med kroppen og selvtilliten..

MEN.. Jeg sliter ekstremt mye med hva jeg bør og kan spise,da jeg er ekstremt kresen..

Jeg er ikke ute etter lavkarbo eller noen diett i den forstand.. Men mengde,og sunnere alternativ til vanlig kost.

Kan jo f.eks nevne at jeg ikke spiser fisk!

Ikke noen type fisk, og et fåtall slag av frukt og grønt.

Jeg har prøvd uttalige varianter av smoothies osv,men jeg får d bare ikke ned.

Jeg elsker smaken av banan,men klarer ikke spise den pga konsistensen.

Godis blir FYFY, og også pasta,ris,osv..

Mengden av kjøttdeig skal reduseres drastisk, og også mengden på tallerken..

Jeg er ikke klar for noe treningsstudio,men jeg har hunder,og går gjerne 3-9km daglig med dem..

Jeg tenker å legge inn litt lett jogging og rask gange der,i første omgang..

For så at jeg har hele Zumba-programmet tilgjengelig og klar til bruk..

Men hva kan jeg spise som ikke er "hindrende" for meg?

Jeg vil ned i vekt,og oppstrammingen kan jeg ta senere med rett trening..

Jeg er 129dager unna å ha vært røykfri 1år..

Jeg bråslutta av meg sjøl for snart 1år siden,og har tro på dette og,med riktig kosthold..

Tips og råd mottas med stor takk :D

PS: Ikke aktuelt med helt na*ziregime..

Men drastisk redusering av daglig inntak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Mitt beste tips er å tenke på alle de små tingene, de kan veldig ofte bli mye tilsammen og snike seg under radaren fordi man ikke tenker på det. Smøret på brødskiva, div drikke ila en dag, smør/olje man har i når man lager mat osv, der blir det raskt mye kalorier. Ellers så vil jeg bare si at ikke ta av helt å spis for lite, det gjør bare ting vanskeligere, ikke bare der og da, men også etterpå. Og mer viktig enn kalorier er hva man spiser, pass på at maten er godt sammensatt, da slipper vekten raskere, du føler deg mettere og bedre og du slipper unna med flere kalorier enn du gjør om du spiser mindre optimalt. Og gi kroppen et lite "sjokk" med å gjøre noe nytt og uvant, feks jogging om du ikke driver noe spesielt med det nå, gir gjerne også gode resultater ganske raskt og kan være en god motivator i starten. Effekten vil selvsagt bli mindre etterhvert som man har mindre å gå på og kroppen venner seg på den nye aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp lette karbohydrater, slik som sukker, pasta, poteter ol. Bruk heller søtpotet, og kjør rent kjøtt: kylling, biff, reker (er ikke kjøtt da men ...), sørg for å få i deg nok fettstoffer i form av Omega3 tabletter siden du ikke spiser fisk. Unngå brus, selv om det er light, unngå også light-saft, og unngå kunstig søtning, det øker bare sukkerbehovet ditt. Drikk masse vann og farris. Sørg for å få i deg riktig mengde vitaminer. Sørg gjerne for å få i deg en god frokost, egg er veldig bra - inneholder det meste av vitaminer og mineraler.

Synd du ikke er fan av smoothies, for, en god start på dagen som holder deg gående lenge er smoothie av apelsinjuice, et egg, en banan og yoghurt. Men, skjønner deg godt, det er ekkelt :-p

I grunnen ganske enkle grep og burde ikke være mer for deg med tanke på at du går gode turer med hundene. Og legger du inn korte intensive (start lett og øk på) intervaler med løping i turene, så er du langt på vei etter min mening.

Dersom du vil ha ris ol, så sørg for at det er type villris, fullkornsris ol.

Med tanke på at du er motivert og alt vet langt på vei hva du bør og ikke bør spise, så tipper jeg dette blir lett som fot i hose :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonadekjøttdeig, kylling, søtpotet, ris i små mengder, rug knekkebrød. Å kutte bed på mengden mat i et måltid kommer man lang vei med, bare man ikke går for mye ned :)

Jeg er kjempeglad i kyllingfilèt,så det går :)

Ris i små mengder går fint, salater og sånn og..

Jeg har altfor mange kg å ta av,så tror ikke det er noen fare enda :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til vektnedgang er å forbrenne mer enn du inntar, så enkelt i teorien, ikke fult så enkelt i praksis.

Jeg er ikke noe fan av dietter etc, men bare det å minske mengden, spise flere måltider, men ingen smånipping på søtsaker mellom måltidene samt øke aktivitetsnivået pleier å gjøre susen :)

Skal sies at Per Orvik Grønningsæter vant Men's Physique ved å kun spise ett måltid om dagen (periodisk faste), så det er absolutt mulig å komme i form uten de tradisjonelle 6 måltidene om dagen. :P

Ønsker deg lykke til, å sette seg mål er en start! :)

Edit: Og i tillegg til jogging kan du kjøre på med intervaller der du kjører deg selv knallhard, og etterhvert vil du få en afterburn-effect der kroppen forbrenner kalorier opptil 48 timer etter endt treningsøkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke frukt og grønt spiser du? Hvorfor liker du det ikke?

Jeg synes det er ganske spesielt å ikke like grønnsaker, har du prøvd i det siste? På restaurant lages ofte grønt annerledes enn hjemme. Har du prøvd å ovnsbake? Ha på grillkrydder eller salt?

Var ikke noe fan av grønt før, men det var pga hvordan det ble servert hjemme. Ihjel kokt brokkoli, amerikansk blanding, halvrå løk... Nå som voksen tørr jeg påstå at jeg liker alle typer grønnsaker. De er best bakt i ovnen med litt olje og krydder. Brokkoli, rødløk, ingefær og en slags kåltype jeg kjøper i innvandrer-butikken er mine favoritter.

Hva med å gå litt i deg selv og prøve å utvide hva du liker? Det å gå ned i vekt er en livsstilsendring. Hva med å prøve noe nytt og utvide hva du spiser? Det sies at en unge må spise noe 20 ganger før de liker noe, kanskje det er det samme for voksne? Hvis du ikke spyr av å spise det, hvorfor ikke prøve å like? Hva vondt kan skje av å spise litt brokkoli annet enn at du ved et uhell starter å like det. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å bruke "www.myfitnesspal.com". Her skriver man inn hvor mye man veier, hvor mye mosjon man har hver dag, hva som er målet osv. Så regner siden ut for deg hvor mange kalorier du skal spise hver dag, og hvor mye du skal ha av proteiner osv. Så er det viktig at du legger inn ALT (ikke glem drikke som feks juice) du får i deg i løpet av en dag. Og da får du en veldig fin oversikt over hvor mye av hva du har fått i deg, og hva du mangler. Kan også lastes ned som app på mobilen :)

Det er jo også viktig å ikke spise for lite. Og på denne siden ser man lett om man spiser alt for mye sukker feks.

Sambo og jeg trappet drastiskt ned på poteter, gluten, laktose og sukker i noen uker, og gikk begge ned noen kilo i løpet av to uker. Vi har da spist mye salat med avokado og kylling, og kjøtt med ris og grønnsaker, og rugbrød eller grovt brød med vanlig pålegg. Og vi droppet også brus, juice og saft (både vanlig og med kunstig sukker.) Så kan man jo unne seg litt usunt i helgene uten å ta helt av.

Og spiser man sunne ting kan man spise ganske mye av det uten at det blir for mye kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du melder deg inn i vektklubb. Det gjorde jeg, og hadde super effekt :)

Der får man seg noen aha opplevelser ang kcaloriinnhold på maten man putter i munnen :)

Jeg har gått ned 57 kg på ett år. Ved å spise strukturert, normal mat. Salater, fisk, knekkebrød, potet, pasta,yougurth og alt av mat egentlig. Mat i seg selv er ikke farlig. Men MENGDE. Jeg har ikke tenkt " nei det der kan jeg ikke spise", men jeg har spist mindre av det. 1,5 potet istedenfor 3. Mindre mengde pasta etc etc. Drukket masse vann. Gått 2 timers tur hver dag med bikkjene . Samt at jeg meldte meg inn i treningsstudio, og der er jeg 3 ganger i uka :)

Masse lykke til :)

Edit : Jeg VAR ekstrem cocacolicker , og åt ekstreme mengder potetgull FØR. Sånn type 4 - 1,5 liter cola og 2 poser potetgull med dip pr helg...

Dette har jeg nå så godt som kuttet helt ut, har planlagte utskeielser 3-4 ganger i året, hvor jeg unner meg potetgull, brus og dip :)

Vanlig "helgekos" er grønnsaker med dip, men da som kveldsmat, istedenfor i tillegg til kveldsmat :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bruke app'en myfitnesspal, kombinert med et fitbit treningsarmbånd. På den måten ser du hvor aktiv/inaktiv du faktis er, og hvor mye du faktisk spiser. Kan også anbefale aria-vekten fra fitbit, som synker mot fitbit-app'en, og forteller den harde sannheten om vekt og fettprosenten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du melder deg inn i vektklubb. Det gjorde jeg, og hadde super effekt :)

Der får man seg noen aha opplevelser ang kcaloriinnhold på maten man putter i munnen :)

Jeg har gått ned 57 kg på ett år. Ved å spise strukturert, normal mat. Salater, fisk, knekkebrød, potet, pasta,yougurth og alt av mat egentlig. Mat i seg selv er ikke farlig. Men MENGDE. Jeg har ikke tenkt " nei det der kan jeg ikke spise", men jeg har spist mindre av det. 1,5 potet istedenfor 3. Mindre mengde pasta etc etc. Drukket masse vann. Gått 2 timers tur hver dag med bikkjene . Samt at jeg meldte meg inn i treningsstudio, og der er jeg 3 ganger i uka :)

Masse lykke til :)

Edit : Jeg VAR ekstrem cocacolicker , og åt ekstreme mengder potetgull FØR. Sånn type 4 - 1,5 liter cola og 2 poser potetgull med dip pr helg...

Dette har jeg nå så godt som kuttet helt ut, har planlagte utskeielser 3-4 ganger i året, hvor jeg unner meg potetgull, brus og dip :)

Vanlig "helgekos" er grønnsaker med dip, men da som kveldsmat, istedenfor i tillegg til kveldsmat :)

Jeg brukte vg sin vektklubb! Det var innmaro bra faktisk så det anbefales. Om man ikke har så mye innsikt i kosthold og ernæring er det lurt å ha noe å støtte seg på.

Lykke til! :)

Jeg blir stadig forundret over folk som betaler for vektklubb. Jeg gjorde det selv, og angret grovt. Det er ingen individuell tilrettelegging (utover vekt og kalorimengde per dag, såklart), og ingenting du ikke får gratis på nett andre steder. Med deres beregning (og da tok jeg i litt ekstra) så gikk jeg opp 3 kg de første to mnd. Jeg gikk ned nesten 5 kg på et halvår da jeg satte startvekten opp et par kg og sa jeg skulle ned 20 kg...

Jeg stemmer med flere her for myfitnesspal, spesielt om du bruker runkeeper. Den kan kobles til fitbit også, om du har det.

Jeg er/var litt i samme situasjon. Jeg liker en del grønnsaker, men veldig lite frukt, og er veldig glad i alt av karbohydrater. Det med å registrere alt man har i seg en stund er veldig opplysende for hvor mye man faktisk får i seg. Etterhvert lærer du å beregne i hodet. For min del har det mye gått i regelmessige måltider (oftere måltider/små sunne mellommåltider er et råd som hjelper for mange, selv om det ikke funker for meg). Planlegg dagen, og drikk et glass vann før du skal spise.

Om du er veldig glad i pasta og sukkervarer så vil jeg ikke anbefale å kutte helt ut, med mindre du er rimelig sikker på å greie det. For min del fungerer det ihvertfall mye bedre å spise mindre mengder av det regelmessig, ellers får jeg bare en kjempesmell. Kroppen trenger også karbohydrater, så ikke kutt det ut fullstendig i alle tilfelle. Men mer grønnsaker og rent kjøtt, mindre pasta og ris, er bra. Dropp sausen om du greier. Lær deg å bruke krydder. Prøv deg fram med forskjellige grønnsaker kokt eller rått, og se om du finner noe du liker.

Pga ME har jeg ikke kapasitet til å trene noe utover det jeg gjør med hundene. Men jeg har laget meg en fast joggerunde som jeg tar med en av hundene på når jeg orker det. Om du ikke har noe sykdom som hindrer så kan du sikkert øke lengde og/eller tempo gradvis. Ellers er det jo turer i ulendt terreng, eller med staver, som funker.

Flere her er litt inne på det, men jeg ville unngått "dietter" og heller lagt om til et kosthold du kan leve med resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det funket for meg @Simira. Ikke er jeg særlig dum heller så du trenger ikke la deg forundre. Det er noen år siden og det kan godt hende det har kommet gode gratisløsninger, det vet jeg ikke.

Dette er vel fire år siden for min del. Jeg tror de tjener mye penger på gratis promotering i en av Norges mest leste aviser, og at folk ikke vet om alternative gratisløsninger. Det er helt klart at det funker for mange, det forundrer meg ikke, det som forundrer meg er hvor mange som (i likhet med meg) tydeligvis ikke vet om alternativer. Og så synes jeg de lover litt mer enn de faktisk gir. Til den prisen hadde jeg forventet en del mer individuell oppfølging og tilrettelegging. Halvparten av artiklene man får tilsendt i løpet av prosessen til faste tider passet overhodet ikke for mitt vedkommede ("nå merker du sikkert at"... "synes du det er vanskelig å...?"), og eksperthjelpen er ganske oppskrytt, det er snakk om et kvarter i mnd der de svarer på de spørsmålene de selv velger ut, av altfor mange. Tror forøvrig de har sluttet med det nå, nettopp pga at det ikke funket helt.

Vektklubben funker nok for folk flest som bare trenger å bli bevisst på å spise riktig/mindre og trene mer, og der får du det samme gratis en haug andre steder. For folk som har kropper som tydeligvis ikke følger standardskjemaet så funker det ikke. Og ja, jeg er bitter over at jeg ved deres hjelp gikk OPP, og ikke ned, i vekt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i milde himmel.. Jeg nevner hva som har funket for meg :) Og anbefaler det gladelig videre! For det funker, og om det ikke funker, så kanskje man ikke har vært flink nok med maten...

Betale for det, ja. Det finnes vel nok av andre ting som man også betaler for? Jeg har fått en mye bedre livskvalitet - pga det jeg har foretatt meg det siste året. Og Ja, det hjelper å ha noe man kan støtte seg på.

For meg oser det bitterhet av innleggene dine.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å slanke meg på egenhånd, vha venninner som hvor vi har rapportert til hverandre, vektklubb, Grete Roede online og vanlig kurs.

- Det som har fungert aller best er GR online-kurs (forutsatt at kurslederen er flink!) Jeg skriver ikke opp alt jeg gjør og spiser, men har ganske faste måltider og innhold som gjør det lett å vite om jeg får i meg omtrent passe.

Vanlig GR-kurs er dødskjedelig, først 1,5 time med venting mens alle 30 deltagerne veier seg og får to minutter med kurslederen, deretter en runde hvor alle forteller hvordan uken har gått og hvor enkelte tar ganske stor plass, og til slutt litt teori.

- Vektklubb fungerer bra i teorien, men da tror jeg man må leve og bo inne på vektklubbsiden/forumet. Funket ikke for meg fordi jeg synes det blir for mye jobb å skrive opp alt jeg gjør og spiser.

- Venninner fungerer utrolig dårlig. Vi er så flinke til å trøste hverandre og si "så klart du ikke rekker å trene eller måtte ha litt sjokolade idag" ;)

- på egenhånd fungerer greit hvis jeg bor alene og kan trene/spise når og hva jeg vil, noe jeg ikke gjør.

Så, jeg anbefaler GR eller en person som man rapporterer til og som ikke er "snill" :)

For personer med sykelig overvekt (MBI over 35?) så er det faktisk mulig å få hjelp via helsevesenet. Feks Sykehuset i Tønsberg har ulike opplegg som fastlegen kan henvise til. Det finnes sikkert flere lignende opplegg rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsigbarhet: Planlegg aktivitet og måltider. Skriv handleliste over hva du trenger til ukens måltider. Kjøp kun det du har skrevet ned, og ta alt i én handel. Planlegg trimmen din. Gå heller i ulendt terreng enn kun langs veien.

Gåstaver! Er ikke bare gamliser som bruker det, altså. Gåstaver er geniale! Har lenge ønsket meg det, men har ikke surra meg til å kjøpe det, enda… ( Blir 24 til neste år )

Når du går så burde du kjenne at du puster godt iløpet av turen. Nå mener jeg ikke at du skal sprenge deg selv hver tur, men en halvtimes tur med god puls er etter min mening bedre enn en times rusletur :)

Jeg mener også at man skal ha lov til å kose seg litt innimellom. Det er lov å skeie ut en gang iblant!

Og sist men ikke minst: Finn noen å gjøre det med! Livsstilendring er vanskelig, og det mye enklere å holde seg til planen hvis man er fler om å nå det samme målet. Jeg syntes i hvertfall det har vært mye enklere å holde seg unna godteri i ukedagene når jeg har hatt avtale med noen at det «ikke er lov», enn når jeg er aleine om det ;) Veit ikke om det er en type motivasjons/treningstråd på sonen?

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35.
Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen middag og kanskje kveldsmat om jeg fant det for godt.) Eide ikke sultfølelse før på ettermiddagen da magen nærmest skrek seg ihjel etter mat. ) Jeg trodde da at om man ikke åt, så gikk man ned i vekt.. for man hadde jo ikke noe å fylle på vekta med.. ( akk så feil man kan ta...), drakk ekstremt mye sukkerholdig drikke ( les : Cola, saft, juice , sjokkomelk etc etc).

Fikk til stadighet spørsmål om hva og hvor mye jeg åt, for jeg var jo stor... Og folk så jo rart på meg, når jeg faktisk sa at jeg ikke åt så mye.. for det MÅTTE jo være feil.. Nope, jeg åt ikke nok. Jeg åt ekstremt feil!

Jeg vurderte slankeoperasjon, men ble kvalm av tanken på at noen skulle skjære i meg, og det faktum at det er en stor operasjon. Og ikke uten risiko. Så jeg bestemte meg, i fjor på julaften - at 2014, det skulle være MITT år.
Dette skulle jeg klare selv, uten operasjon!

Så jeg gjorde det jeg MÅTTE, jeg la om livsstilen.
Istedenfor å spise få og store måltider, spiser jeg nå 4 måltider og en frukt/yougurt i mellommålltid. Jeg spiser ALL mat. Potet, pasta, ris, salat, fet fisk, mager fisk, kjøttdeig, kjøtt etc etc. Men en vesentlig forskjell, jeg spiser til magen sier takk for mat første gang! Faller ikke for fristelsen til å legge på "en gang til, fordi det er såååå godt" - da jeg fortsatt er ett matmenneske.

jeg har startet å tenke litt mer over hva det er i de ulike matvarene, jeg har kuttet ut smør og sånne "smør på flesk" ting. Jeg har ikke lengre smør, makrell i tomat OG majones på brødet/knekkebrødet. Jeg har kun makrell i tomat. Det andre er faktisk unødvendige kcalorier.

Istedenfor å gå turer med bikkjene i sånn ferdinan tempo og lukte på blomstene, så GÅR vi tur, og svetten renner :) Det blir det resultater av.

Jeg trener også 3 ganger i uka, både saltimer og egentrening.

Sier ikke det har vært en enkel reise, men det har vært min reise, og vektklubb kom inn i min reise i april ( 4 mnd inn i livsstilsendringen) og jeg lærte ekstremt masse. Det er menyforslag, ulike sunne oppskrifter og innlegg om hva som har funket for andre og hva som ikke har funket!

Vet ikke helt hva jeg ville med dette innlegget, kanskje motivere ts, men nå er det skrevet, og jeg publiserer det :) Legger tilogmed ut før og etter bilder. Så kan dere selv få se hvor stor forskjell det er!

Stå på alle som vil, for dere klarer! Klarer JEG, klarer DERE!

10868052_10152854443536391_7070128741593

10885095_10152854443526391_8894573538459
145 kg i gult, 135 i sort, 88 i de to siste!

  • Like 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Toya WOW!! Du har vært kjempeflink og dette fortjener du stor respekt for! Det er inspirerende å se at det er mulig! :flowers::ahappy:

Støttes! :)

Tusen takk, jeg hadde egentlig ikke tenkt også dra inn min historie i dette her, men jeg gjorde det for å vise at ting funker, selv med vektklubb som hjelp :P:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips er å ikke kutte ut alt av ris og pasta, men gå for fullkorn alternativene. Bak brød selv, og lag de grove.

Drikke mye vann (2 liter hver dag er anbefalt).

Lage mat fra bunnen av, veldig mye mat som er delvis tilberedt inneholder fryktelig mye rart. Test ut nye oppskrifter og prøv nye ingredienser. Målet er jo livsstilsendring så tenk gjerne at du ønsker å ha flere gode smaker I livet ditt.

Å trene styrke er veldig bra, kroppen har godt av variert trening, og økt muskelmasse øker forbrenningen.

Kjøp noen mindre tallerkener og bruk de til måltidene, blir lettere å forsyne seg mindre. Ikke gjør andre ting mens du spiser, som å se på tv/surfe på nettet, fokuser på maten, så merker man lettere når man har spist nok.

Legg gjerne inn litt kos en gang i uka, men hold det til ett minimum. Forbyr du snop og sånt totalt er det lettere å gi opp/sprekke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jeg hadde egentlig ikke tenkt også dra inn min historie i dette her, men jeg gjorde det for å vise at ting funker, selv med vektklubb som hjelp :P:)

Og akkurat den diskusjonen er vel et godt tegn på at det som hjelper noen ikke hjelper andre. Til syvende og sist så må man finne ut hva som passer en selv og hva en klarer å leve med. Det er godt mulig at man ikke får det til første gang, og at i neste runde prøver man noe helt annet som viser seg å være enklere å leve med. Det trenger ikke være det samme som 'alle andre' man kjenner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...