Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjole til bryllup


Bellare
 Share

Recommended Posts

Har blitt invitert i bryllupet til ei god venninne som skal gifte seg til sommaren. Har aldri vert i eit bryllup før, så eg har allerede begynt og sjå litt på kjolar. Men eg anar i grunn ikkje kva eg skal sjå etter, einaste eg har fått beskjed om, er at den ikkje skal vere kvit, svart eller ankelsid.
Har skjønt det sånn at dei helst ikkje skal gå over knea og ikkje ha stor utringing? Og ikkje vere veldig "synlig" :P

Så er det nokon som har tips til butikkar i Bergen sentrums området og/eller Åsane, som kan vere verdt og ta turen innom, eller nettbutikkar?

Vil gjerne ha ein kjole som kan brukast litt ellers også, så den ikkje støvar ned etter kun ein gong i bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rød heller. ;) Men ellers kommer det veldig an på bryllupet da. Er det heisafest på et billig hotell, eller pen middag på "kongsgården", liksom?

Tradisjonelt skal man ikke ha stor utringing eller kort kjole, eller de nevnte fargene. Men jeg tror ikke så mange ser skrått på noen som kommer i rød minikjole i disse dager. Men personlig synes jeg det er veldig fint med trekvart-lange (til under knærne) kjoler, og det finnes jo så mange fine farger å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rød heller. ;) Men ellers kommer det veldig an på bryllupet da. Er det heisafest på et billig hotell, eller pen middag på "kongsgården", liksom?

Tradisjonelt skal man ikke ha stor utringing eller kort kjole, eller de nevnte fargene. Men jeg tror ikke så mange ser skrått på noen som kommer i rød minikjole i disse dager. Men personlig synes jeg det er veldig fint med trekvart-lange (til under knærne) kjoler, og det finnes jo så mange fine farger å velge mellom.

Er eit lite bryllup, med familie og kun dei nærmaste venner. Så sjølve selskapet med kaffi og tapas + fest og nattmat skulle vere på ei kro/kafè (eller noko sånt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankelsid? Søkte på Google og da sa den a-kjole, hvorfor kan du ikke ha den formen? Er jo ofte fine og ikke flashy kjoler, det.

Viktigste mener jeg er at den ikke skal vise for mye, dvs. verken kløft eller være veldig kort, og tenker på at man ikke skal stjele all oppmerksomheten den dagen med hvordan man kler og pynter seg, for det er brudens dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankelsid? Søkte på Google og da sa den a-kjole, hvorfor kan du ikke ha den formen? Er jo ofte fine og ikke flashy kjoler, det.

Viktigste mener jeg er at den ikke skal vise for mye, dvs. verken kløft eller være veldig kort, og tenker på at man ikke skal stjele all oppmerksomheten den dagen med hvordan man kler og pynter seg, for det er brudens dag. :)

Femtitallskjoler går stort sett rett under kneet. Kommer i mange varianter på overdelen: http://shop.kjoledamen.no/categories/50-talls

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvorfor ikke ankelsid?

Vil ikke det bare si en lang kjole?

A-form er hvertfall smal øverst og går mer ut ned, litt som en "A", men jo i varierende grad. Har selv sånn kjole, som rekker til rett over knærne, og kan ikke skjønne hva som er galt med det altså.

Hvordan kjole kommer jo an på hva du kler og ikke minst føler deg vel i, både farge og fasong, men har kommet med noen forslag fra min favorittbutikk/merke Vila:

Marine/mørkeblått er både innafor og som enkelt kan brukes til mange andre anledninger:

imagejpg1_zps7943971f.jpg

Mer fargeglade alternativer som jeg mener også kan passe til sommerbryllup:

imagejpg2_zps9c4b7de2.jpg

Modellen er forøvrig 179, så om man er lavere enn det, blir de jo også lenger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt utgangspunkt synes jeg en sommerkjole i ankellengde er et godt valg. Tynt stoff, for eksempel chiffon, lys frisk farge (eller flere farger). De kan brukes i mindre formelle anledninger også, og blir ikke feil med mindre kleskoden er kjole og hvitt eller galla. De er fine med flate sko også, hvis du ikke liker høye hæler, og kan dresses opp eller ned. Dessuten synes jeg de er mer elegante og stilsikre enn alle de like blå/lilla kjolene med strass, som er så vanlige i bryllup.

Eks:

https://www.google.no/search?hl=no&site=webhp&tbm=isch&source=hp&ei=l7CdVJqAG6b7ygPVqYGgCw&oq=lang+sommerkjole+bryllup+&gs_l=mobile-gws-hp.12...2053.9936.0.10765.25.21.1.3.4.2.262.2675.1j19j1.21.0.msedr...0...1c.1.60.mobile-gws-hp..11.14.1396.3.oYbE0ayir8o&q=lang%20sommerkjole%20bryllup#facrc=_&imgrc=wKippWnBA2sCpM%253A%3Bw-o2vwHEFf_gbM%3Bhttp%253A%252F%252Fbloggfiler.no%252Fannieflower.blogg.no%252Fimages%252F433565-12-1307811965057-n500.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fannieflower.blogg.no%252F1307812415_maxi_dress_ricco_vero.html%3B500%3B290

Edit: hvor teit går det an å bli - jeg fikk ikke mmed meg at bruden ikke ønsket at gjestene skulle ha ankelsid kjole (noe jeg synes er veldig rart!!). Da faller jo mitt forslag litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spesielt at bruden skal bestemme hva folk skal ha på seg (ikke ankelsid kjole) annet enn vanlig bryllupsetikette. Bunad går jo f. eks til anklene, er ikke det greit?

Jeg ville ha prøvd å finne en kjole som du kan gjenbruke, i alle fall. :) Da kan du legge ned noen kroner i den, og så har du kjole til slike anledninger framover. Så lenge du unngår svart, hvitt, knall rødt og veldig utringede, skrikende eller dristige kjoler, skal det godt gjøres å trå veldig feil.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ankelsid? Søkte på Google og da sa den a-kjole, hvorfor kan du ikke ha den formen? Er jo ofte fine og ikke flashy kjoler, det.

Viktigste mener jeg er at den ikke skal vise for mye, dvs. verken kløft eller være veldig kort, og tenker på at man ikke skal stjele all oppmerksomheten den dagen med hvordan man kler og pynter seg, for det er brudens dag. :)

A-form på kjolen er ikke det samme som ankelsid ;)

Enig i at det er rart at bruden ikke ønsker det, men brudens ord er vel tross alt loven. Føyer meg i rekken av folk som sier sommerlige farger, enten ensfarget eller flerfarget. Jeg var i 5 bryllup denne sesongen, og i det casual'e brukte jeg en blomstrete maxikjole - og skilte meg ikke akkurat ut blant bryllupsgjestene. Velg en kjole du føler deg komfortabel i, men tenk samtidig at dette faktisk er et bryllup - og ikke en tur på byen (mtp. rød minikjole som ble nevnt oppi her). Hvis du finner en kjole du kunne tenke deg, men er usikker, kan du jo sende et bilde til bruden for godkjenning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spesielt at bruden skal bestemme hva folk skal ha på seg (ikke ankelsid kjole) annet enn vanlig bryllupsetikette. Bunad går jo f. eks til anklene, er ikke det greit?

Jeg ville ha prøvd å finne en kjole som du kan gjenbruke, i alle fall. :) Da kan du legge ned noen kroner i den, og så har du kjole til slike anledninger framover. Så lenge du unngår svart, hvitt, knall rødt og veldig utringede, skrikende eller dristige kjoler, skal det godt gjøres å trå veldig feil.

Lykke til! :)

Brudeparet står jo fritt til å bestemme kleskoden i sitt eget bryllup, og vanligvis er det jo galla folk pleier å ha. Da skal man egentlig ha fotsid kjole og herrer skal ha sånn pingvin-dress (?) eller bunad. Inviterer man til noe mindre formelt enn galla, som det virker som denne bruden vil, skal man strengt tatt ikke ha fotsid kjole og heller ikke bunad. Men nå er det vel de færreste som følger slike skikk og bruk-regler til punkt og prikke, så jeg hadde tippet at bruden mente at hun ikke ville at alle skulle være stivpyntet, men "bare" finpyntet. Og finner man da en fotsid kjole som kan passe, hadde jeg bare spurt bruden om den kjolen, siden TS kjenner bruden så godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-form på kjolen er ikke det samme som ankelsid ;)

Enig i at det er rart at bruden ikke ønsker det, men brudens ord er vel tross alt loven. Føyer meg i rekken av folk som sier sommerlige farger, enten ensfarget eller flerfarget. Jeg var i 5 bryllup denne sesongen, og i det casual'e brukte jeg en blomstrete maxikjole - og skilte meg ikke akkurat ut blant bryllupsgjestene. Velg en kjole du føler deg komfortabel i, men tenk samtidig at dette faktisk er et bryllup - og ikke en tur på byen (mtp. rød minikjole som ble nevnt oppi her). Hvis du finner en kjole du kunne tenke deg, men er usikker, kan du jo sende et bilde til bruden for godkjenning? :)

Nei, synes det var litt rart at oversettingen sa det, aldri hørt ordet før, så.

Så maxikjole og "ankelsid" er det samme, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet står jo fritt til å bestemme kleskoden i sitt eget bryllup, og vanligvis er det jo galla folk pleier å ha. Da skal man egentlig ha fotsid kjole og herrer skal ha sånn pingvin-dress (?) eller bunad. Inviterer man til noe mindre formelt enn galla, som det virker som denne bruden vil, skal man strengt tatt ikke ha fotsid kjole og heller ikke bunad. Men nå er det vel de færreste som følger slike skikk og bruk-regler til punkt og prikke, så jeg hadde tippet at bruden mente at hun ikke ville at alle skulle være stivpyntet, men "bare" finpyntet. Og finner man da en fotsid kjole som kan passe, hadde jeg bare spurt bruden om den kjolen, siden TS kjenner bruden så godt :)

Signerer! Selvsagt kan brudeparet sette en kledkode! Hvis de ønsker et lite og intimt sommerbryllup er det rart om det plutselig kommer mange i gallaantrekk, og omvendt. Fargekodene har jeg aldri opplevd blitt praktisert strengt, men er nok noen som gjør det og (ikke hvitt, sort eller skrikende rødt, sistnevnte betyr visst at en har liggi med brudgommen :P ). Jeg har heller aldri opplevd at folk ikke får komme pga feil antrekk, men brudeparet har jo såklart lov til å sette ønsket kledkode allikevel.

(Pingvindress = kjole og hvitt heter det)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudeparet står jo fritt til å bestemme kleskoden i sitt eget bryllup, og vanligvis er det jo galla folk pleier å ha. Da skal man egentlig ha fotsid kjole og herrer skal ha sånn pingvin-dress (?) eller bunad. Inviterer man til noe mindre formelt enn galla, som det virker som denne bruden vil, skal man strengt tatt ikke ha fotsid kjole og heller ikke bunad. Men nå er det vel de færreste som følger slike skikk og bruk-regler til punkt og prikke, så jeg hadde tippet at bruden mente at hun ikke ville at alle skulle være stivpyntet, men "bare" finpyntet. Og finner man da en fotsid kjole som kan passe, hadde jeg bare spurt bruden om den kjolen, siden TS kjenner bruden så godt :)

Signerer! Selvsagt kan brudeparet sette en kledkode! Hvis de ønsker et lite og intimt sommerbryllup er det rart om det plutselig kommer mange i gallaantrekk, og omvendt. Fargekodene har jeg aldri opplevd blitt praktisert strengt, men er nok noen som gjør det og (ikke hvitt, sort eller skrikende rødt, sistnevnte betyr visst at en har liggi med brudgommen :P ). Jeg har heller aldri opplevd at folk ikke får komme pga feil antrekk, men brudeparet har jo såklart lov til å sette ønsket kledkode allikevel.

(Pingvindress = kjole og hvitt heter det)

Men hvis man har en kleskode så skriver man vel det i invitasjonen? Man går ikke rundt og sier "ikke ankelsid kjole"... I så fall er det kleskoden "dress", den eneste kleskoden der man ikke skal ha gulvlang kjole. Bunad kan etter norsk skikk forøvrig brukes i alle kleskoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...