Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store hannhundtråden..


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Jeg undres alltid over de som klarer å ha ørten hanner sammen (ukjente og ikke endel av flokken) uten at det blir noe problem. Er det bare i mitt hode at jeg ser for meg at shit will happen? At jeg må ha dårlig hundehold som ikke tør å slippe mine løs med gud og hvermann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

har bare hatt tisper som markerer som hanhunder jeg, og lært dem å tisse på kommando, så tissing er ikke et problem for oss på tisper. Syns hanhundene kan være verre å få til å tisse seg "tomme" kjap

Hunder må være det dyret hvor vi mennesker er helt besatt av at hannkjønn må gå overens med hverandre, og om det ikke går, så er det pga 'tidligere angrep' eller 'at hunden er dårlig skrudd sammen' An

Tisper er noen sære krek... Hannhunder er ti ganger enklere, man vet bedre hvor man har dem liksom.     

Posted Images

Jeg undres alltid over de som klarer å ha ørten hanner sammen (ukjente og ikke endel av flokken) uten at det blir noe problem. Er det bare i mitt hode at jeg ser for meg at shit will happen? At jeg må ha dårlig hundehold som ikke tør å slippe mine løs med gud og hvermann?

Nei, det er ikke bare du... :aww:. Jeg slipper aldri min hannhund løs med andre hannhunder sånn uten videre, men så tenker jeg at kanskje blir det litt annerledes når det er mange hannhunder også? Det blir mer flokk og ikke bare sånn en-til-en-situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Naturen er det jo helt normalt at hanner ikke liker hverandre, de sloss jo naturlig om retten til å parre seg. Det vil jo da være naturlig at en hannhund ikke liker andre hannhunder? Er det urealistisk av mennesket å forvente at hannene skal akseptere hverandre uansett?

Ja til begge deler. Det må være lov for hunder også, og ikke ha lyst til å omgås alt og alle. Det gjeller begge kjønn såklart. Jeg tror ikke nødvendigvis det ligger dårlig mentalitet bak. Man ser forskjell på en usikker eller redd hund og en som rett og slett ikke har lyst. Det er heller vi som har selektert i avl på de som er mer omgjenlige (spesielt på visse raser), og dermed glemt at det ikke er naturlig og leter da etter en unskyldning når de ikke fungerer sånn. Hunder er de eneste som blir presset til dette, fordi de er jo flokkdyr må vite. Sist jeg sjekket - så er også hester det, men man forventer ikke at hingster skal omgås fremmede hingster forde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat tråd mot tisper dette haha! Hannhunder pisser ned busker, gjerder og alt! Gud! Æsj!

Alle mine tisper har fint kunne løpe ut i hagen og tisse uten problemer(og nesten utelukkende alle jeg kjenner kan tisse på kommando eller løpe ut i hage ol og tisse... Så ser ikke helt denne må gå tur greien...) . Jeg misliker å ha hanner som tisser ned alt i en mils omkrets på besøk..

Og ikke minst å komme hjem til en hund som blir så lykkelig at det går for han.... Ugg.... Ugg... Ugg...

Hormonfrosk er vel et passende ord til en god del Hannhunder.

Blir aldri en hannhund i mitt hus igjen.

Det går fint an å lære en hannhund å ikke tisse på alt mulig altså... Min får ikke lov å tisse på hver eneste busk han ser og ikke på f.eks søppelspann, biler, gjerder osv. Så ikke slå alle hannhunder over en kam da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres alltid over de som klarer å ha ørten hanner sammen (ukjente og ikke endel av flokken) uten at det blir noe problem. Er det bare i mitt hode at jeg ser for meg at shit will happen? At jeg må ha dårlig hundehold som ikke tør å slippe mine løs med gud og hvermann?

Kjenner til en av dem og fyren i seg selv er teritorial noe vi vanlig dødlige ikke er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er de eneste som blir presset til dette, fordi de er jo flokkdyr må vite. Sist jeg sjekket - så er også hester det, men man forventer ikke at hingster skal omgås fremmede hingster forde.

Jo? De fleste staller med mange hingster har jo egne hingsteflokker. Evt hingster og vallaker. Det er ikke naturlig for ville hingster å være flere i èn flokk utover som føll og unghester, men det er jo stort sett helt uproblematisk for dagens tamhester.

Jeg blir mer overrasket over hvor mange som tydeligvis har problemer med å ha hannhunder sammen med andre, jeg. Er ikke sånn at jeg ikke følger med på språket og/eller tror at hundene er happy når de glefser etter hverandre liksom; men vi har møtt bekjente med hund, folk fra sonen, er med på fellesturer som veterinæren her arrangerer... Og det går jo så fint. Med de fire hannene jeg har hatt hittil i alle fall. Har gått fellestur med rundt 10 hunder med forskjellige eiere på det meste, varierende kjønn og alder, og det var bare avslappet tusling og litt lek (men da er alle hunder ''klarert'' av vet. da, altså hun kjenner til de og vet at de ikke har særlige problemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre tisper nå, og vil gjerne prøve hannhund neste gang. Med de to tispene jeg har nå er det mye hormoner. Løpetid betyr krig (ikke ute på tur og trening, men ellers) og jeg har de ikke sammen inne. Dette er jo såklart individuelle forskjeller, men de tre tispene jeg har hatt har alle vært hormonelle og bitchy før, under og etter løpetid. Ellers har jeg hatt to av tre som markerer som hannhunder. Høyt opp med beinet, og tisser mye. De kan også henge seg helt opp i tisseflekker, og til og med stå og slafse om de får mulighet. Tispene mine (retriever og malamute) har alle vært veldig selvstendige og egenrådige. Dette har jo selvfølgelig også med rase å gjøre da. Den siste tispa er også veldig mye hund; mye energi, utagerende bråkmaker, selvstendig og jaktinstingt fra h*****. Så tanken min er: etter Nuka bør jeg vel klare en hannhund og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til begge deler. Det må være lov for hunder også, og ikke ha lyst til å omgås alt og alle. Det gjeller begge kjønn såklart. Jeg tror ikke nødvendigvis det ligger dårlig mentalitet bak. Man ser forskjell på en usikker eller redd hund og en som rett og slett ikke har lyst. Det er heller vi som har selektert i avl på de som er mer omgjenlige (spesielt på visse raser), og dermed glemt at det ikke er naturlig og leter da etter en unskyldning når de ikke fungerer sånn. Hunder er de eneste som blir presset til dette, fordi de er jo flokkdyr må vite. Sist jeg sjekket - så er også hester det, men man forventer ikke at hingster skal omgås fremmede hingster forde.

Må si meg enig med deg :). De er jo dyr, ikke små mennesker. Jeg forventet ikke at Yoshi, som den hannhunden han er, skal elske alle andre hannhunder. Det er helt greit at han ikke er interessert i sosialt samvær med fremmende hannhunder. Så lenge han ikke blir en bråkemaker. Og det er han egentlig ikke heller. Jeg bare stusser på hva som er normalt, når folk legger ut i det vide og brede om side hundeflokker med 3 hanner og 5 løpetisper kombinert med besøk av fremmende hunder uten en eneste konflikt. Da kan en jo stusse på om dyret er unormalt eller er skrøpelig mentalt.

Hat tråd mot tisper dette haha! Hannhunder pisser ned busker, gjerder og alt! Gud! Æsj!

Alle mine tisper har fint kunne løpe ut i hagen og tisse uten problemer(og nesten utelukkende alle jeg kjenner kan tisse på kommando eller løpe ut i hage ol og tisse... Så ser ikke helt denne må gå tur greien...) . Jeg misliker å ha hanner som tisser ned alt i en mils omkrets på besøk..

Og ikke minst å komme hjem til en hund som blir så lykkelig at det går for han.... Ugg.... Ugg... Ugg...

Hormonfrosk er vel et passende ord til en god del Hannhunder.

Blir aldri en hannhund i mitt hus igjen.

Nå var ikke denne tråden ment til å være en hannhund v.s tispe tråd. Om dere vil diskutere dette kan dere lage en egen tråd. Min tispe er mentalt hannhund, så jeg merker ikke forskjell på de sånn sett. Min forrige tispe, Misty, var også veldig maskulin. Den eneste tispen jeg har hatt som har vært kjempe feminin og tispete var Geisha.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo? De fleste staller med mange hingster har jo egne hingsteflokker. Evt hingster og vallaker. Det er ikke naturlig for ville hingster å være flere i èn flokk utover som føll og unghester, men det er jo stort sett helt uproblematisk for dagens tamhester.

Jeg blir mer overrasket over hvor mange som tydeligvis har problemer med å ha hannhunder sammen med andre, jeg. Er ikke sånn at jeg ikke følger med på språket og/eller tror at hundene er happy når de glefser etter hverandre liksom; men vi har møtt bekjente med hund, folk fra sonen, er med på fellesturer som veterinæren her arrangerer... Og det går jo så fint. Med de fire hannene jeg har hatt hittil i alle fall. Har gått fellestur med rundt 10 hunder med forskjellige eiere på det meste, varierende kjønn og alder, og det var bare avslappet tusling og litt lek (men da er alle hunder ''klarert'' av vet. da, altså hun kjenner til de og vet at de ikke har særlige problemer).

Men de er flokk, ikke fremmde, som var hele poenget mitt.

Tja. Kanskje fordi hunder er forskjellige, og eiere kjenner sin egen hund best? Og hva så om de skulle tro feil eller ikke, de skal da få bestemme selv hvem sin hund skal løpe sammen med. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så innmari vanskelig. Det er også stor forskjell på å møte en fremmed hund i passering, og det å gå tur sammen. Grim kunne sikkert gått tur sammen med flere hanner nå, om de hadde vært greie. Men hverken jeg, eller Grim har noe behov for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å lære en hannhund å ikke tisse på alt mulig altså... Min får ikke lov å tisse på hver eneste busk han ser og ikke på f.eks søppelspann, biler, gjerder osv. Så ikke slå alle hannhunder over en kam da :)

For det gjør ikke 90% av folkene i denne tråden? :ike: dvs slå alle tisper over en kam :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare du... :aww:. Jeg slipper aldri min hannhund løs med andre hannhunder sånn uten videre, men så tenker jeg at kanskje blir det litt annerledes når det er mange hannhunder også? Det blir mer flokk og ikke bare sånn en-til-en-situasjoner?

:lol: Strengt tatt så gjor/gjør du det ikke med tispene dine heller?

Jeg vet jeg er påpasselig uansett hvem jeg slipper hundene mine med, om det er tisper eller hannhunder.

Det fins tisper som aldri danner flokk med hunder de bor med, og det fins hanhunder.

Saken er vel heller den at det er fordeler og ulemper, det går vel mest på hva man annser som ett problem. Til nå har jeg selv hatt flere hannhunder enn tisper. Og egentlig ikke si at noen av de har hatt store probelmer med sine hormoner. Men det har for det meste vært renavlete arbeidshunder. Så kanskje det ligger en sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst å komme hjem til en hund som blir så lykkelig at det går for han.... Ugg.... Ugg... Ugg...

Fy fae* så glad jeg er for at hannhundene mine aldri har gjort sånn :P

Jeg liker hannhunder. Jeg er uten tvil hannhundelsker, og hadde jeg kunnet drevet oppdrett uten tisper så hadde jeg ikke hatt noen :P Tispene gir meg ikke så mye tilbake kjemi messig, som jeg synes hannhunder gjør. Og jeg kan telle på en hånd andre folk sine tisper jeg virkelig LIKER :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er flokk, ikke fremmde, som var hele poenget mitt.

Tja. Kanskje fordi hunder er forskjellige, og eiere kjenner sin egen hund best? Og hva så om de skulle tro feil eller ikke, de skal da få bestemme selv hvem sin hund skal løpe sammen med. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så innmari vanskelig. Det er også stor forskjell på å møte en fremmed hund i passering, og det å gå tur sammen. Grim kunne sikkert gått tur sammen med flere hanner nå, om de hadde vært greie. Men hverken jeg, eller Grim har noe behov for det.

Jo da, men det er jo likt for hunder og hester. Man er jo fremmed for hverandre første gang man møtes og blir kjent etterhvert. Jeg slipper ikke mine med ''alt og alle'', men en gang i blant blir det jo en fremmed hund som man etterhvert blir kjent med, akkurat som at det kan komme et nytt tilskudd til en hesteflokk.

Det er jo ikke noe galt i det, i det hele tatt - det har jeg ikke sagt? Men jeg synes det er merkelig at det blir fremstilt som normalen at hanner ikke går overens med andre hanner, hverken kan gå løs eller passere, det stemmer ikke med mine opplevelser. Må da være lov å si det, akkurat som andre i tråden har sagt det motsatte? Er jo bare deling av erfaringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men det er jo likt for hunder og hester. Man er jo fremmed for hverandre første gang man møtes og blir kjent etterhvert. Jeg slipper ikke mine med ''alt og alle'', men en gang i blant blir det jo en fremmed hund som man etterhvert blir kjent med, akkurat som at det kan komme et nytt tilskudd til en hesteflokk.

Det er jo ikke noe galt i det, i det hele tatt - det har jeg ikke sagt? Men jeg synes det er merkelig at det blir fremstilt som normalen at hanner ikke går overens med andre hanner, hverken kan gå løs eller passere, det stemmer ikke med mine opplevelser. Må da være lov å si det, akkurat som andre i tråden har sagt det motsatte? Er jo bare deling av erfaringer.

Det er vell ikke så mange som ikke kan å oppføre seg, jeg oppfatter at de fleste som har problemer har problemer i type løsslipp settinger, evt på tur der andre hanner kommer helt bort å hilser, ikke å gå forbi hverandre på tur eller gå i bånd sammen uten at de egentlig trenger å ha noe med hverandre å gjøre, det blir noe helt annet. Jeg vet ikke hvorvidt det er normalen eller hvor stor del av hanner det gjelder, men bassert på tråder her og på andre forum så er hannhunder ihvertfall kraftig overrepresentert på tema som gjelder passeringstrening, tåler ikke andre hunder osv. Men det er selvsagt helt greit, synes ihvertfall jeg, det er ikke naturlig at alle vil gå sammen. Også er det selvsagt stor forskjell på raser, noen raser har jo ikke aggresjon mot hunder over hodet, mens hos andre så er det 99% sikkert at to slike av samme kjønn barker sammen og skader hverandre, samme hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men det er jo likt for hunder og hester. Man er jo fremmed for hverandre første gang man møtes og blir kjent etterhvert. Jeg slipper ikke mine med ''alt og alle'', men en gang i blant blir det jo en fremmed hund som man etterhvert blir kjent med, akkurat som at det kan komme et nytt tilskudd til en hesteflokk.

Det er jo ikke noe galt i det, i det hele tatt - det har jeg ikke sagt? Men jeg synes det er merkelig at det blir fremstilt som normalen at hanner ikke går overens med andre hanner, hverken kan gå løs eller passere, det stemmer ikke med mine opplevelser. Må da være lov å si det, akkurat som andre i tråden har sagt det motsatte? Er jo bare deling av erfaringer.

Joda, men er ikke alle man har interesse av å bli kjent med, enten det er hunden eller eier man ikke liker. :P Man er forskjellige, jeg har aldri vært så opptatt av å snakke med alle hundeeiere, og har de hannhund som jeg vet min ikke liker så ser jeg hvertfall ikke poenget. Han skal ikke måtte bli venn med hanner "bare derfor". Han passerer uten problem og oppsøker ikke, men vil ikke ha de opp i annsiktet. Da ber han de pelle seg vekk. Værre er det ikke.

Og igjen, når man blir kjent blir det noe annet. Min kunne nok blitt venn med snille hannhunder nå om jeg hadde gått inn for det.

For meg er det helt normalt å ikke ta for gitt at alle hunder liker hverandre, uansett kjønn. Mange som ikke har problemer med andre hanner, men det betyr ikke at det er noe mindre normalt med de som ikke gjør det. Det er ikke motstridene, det er bare forskjeller. . Når det gjeller problemer med passering, så er det vel gjærne usikkerhet og andre årsaker som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Strengt tatt så gjor/gjør du det ikke med tispene dine heller?

Jeg vet jeg er påpasselig uansett hvem jeg slipper hundene mine med, om det er tisper eller hannhunder.

Det fins tisper som aldri danner flokk med hunder de bor med, og det fins tisper.

Hehehe, nei, jeg gjør jo ikke det :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hannhunder som går overens med så og si alt og alle. Dere skulle sett første gangen de møtte flokken til Lill. Vi bare åpnet bilen og alle hundene løp ut som om de alltid skulle ha gjort det. De hilset ikke en gang på hverandre annet enn et lite "Halla" og så løp de sammen. Det var så gøy å se. Men så er vel collie og engelsk setter ganske ukompliserte raser også.

Er de løs tisser de på det som kan tisses på og snuser på det som kan snuses på, men går de i bånd får de ikke lov til det hele tiden. Sånt er heller ikke lov på trening, men de prøver å snike seg til det i "fripausene" de får. Jeg tenker det ikke er noe problem, det får da være måte på hva man irriterer seg over :) Jeg har bedre kjemi med hannhunder enn tisper sånn generelt. Begge kjønn er slitsomme når de er hormonelle, men der liker jeg hannhundene best. Tispa jeg hadde før var hormonell et par mnd før og etter løpetid, så hun var jo hormonell halve året :P Da kan jeg leve med at hannhundene er helt tullete i korte perioder.

Er heller ikke plaget med at de vasker snoppen for mye, der gjør de ikke så mye ut av seg. Da var tispa verre da hun vaska glufsa. Det hørtes godt :P

Det er fordeler og ulemper med begge kjønn, men for meg er det hannhundene jeg trives best med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis man vil ha hannhunder (og tisper) som går over ens med alt og alle, så må man begynne å ta hensyn til det i avlen på alle rasene... Det er ganske mange raser det ikke tas veldig hensyn til (og det er jo greit nok, men da kan man ikke regne med at de går over ens med alt og alle heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund er også veldig uproblematisk ift andre hunder, noe som jeg anser som veldig heldig. Han har blitt greit banka/flydd på av noen hunder i løpet av livet uten at det har påvirket ham, heldigvis. Dog ungår han schäfere litt pga opplevelser med utleier sin hund, den blir altfor voldsom for ham. Hilser dog helt fint, om enn litt forsiktig om schäfere oppsøker ham på tur. (Alle hundene som har flydd på ham har typisk hatt dårlige opplevelser selv og blitt "ødelagt" av det. Staffen han ble angrepet av i sommer vet jeg dog fint lite om)
Han er like sosial og grei med alle han møter, så sant den andre ikke ypper til noe selv, da svarer ham om den andre ikke gir seg og han ikke kan unngå situasjonen ved å dempe/rygge/gå vekk osv. (f.eks staffen som uprovosert fløy på ham i sommer og terriermiksen og JRTn som han har kranglet med over løpetisper. 2 sistnevnte var svært lite problematiske situasjoner, de ble vippa over på rygg etter litt lyd og baksing, hadde en liten standoff hvor han sto over dem (med demping fra Rocky sin side, så bort, slikte seg om munnen, trekte ørene litt bakover/til siden osv) og that was it) Terrierene er heller ikke kjent for å være helt korrekt skrudd sammen i hodet, så at det ble litt basketak over løpetisper anså jeg ikke som unormalt, det er 2 hunder som er kjent for å kunne fått gråstein til å reagere liksom.
99,95% av alle hunder vi har møtt iløpet av hans straks 8årige liv har vært positive fine møter. :)

Men jeg tenker som andre at det har nok litt med avlen å gjøre, beagler skal jo kunne fungere i flokk på revejakt f.eks, sammen med div andre hounds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot kan du bli plaget i forhold til trening og konkurranse hver eneste dag om du har en hund som ikke klarer å fokusere vekk fra tisper og løpetid da. Så er jo pluss og minus.

Jeg har ikke opplevd det med mine. Jonas er veldig veldig veldig glad i damene, men han ligger unna ved beskjed.

Pan og Loke var styrbare , Loke fikk bare møkk i øra rundt steriliserte tisper hvis han var løs.

Tellus hadde issues med tispelukt. Men han hadde issues med alt.

Jeg har aldri egentlig opplevd kjønnsrelaterte problemer med min hannhunder... De issuene de har hatt har ikke hatt noe med kjønn å gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hannhundmenneske :-) har aldri hatt tispe, men de fleste tispene jeg kjenner har en eller annen sær nykke. Påvirket av løpetid både før, under og etter løpetida og generelt er mer bitchy. Hannhundene er liksom mye enklere i hodet synes jeg :-P

Har aldri hatt problemer med markering inne, de ypper ikke til bråk og eldstemann svarer sjeldent til bråk også :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hannhundmenneske når jeg hadde Ulrik. Så fikk jeg Shensi og tenkte at jeg var definitivt ikke hannhundmenneske, tispe var jo så mye enklere. Så har vi fått lille Banzaiskrullingen nå, og jeg tror sannelig jeg allerede føler at hannhund passer meg bedre igjen :lol: Greit han er valp, men du verden så herlig enkel og blid han er hele tiden. I forhold til surpotta Shensi :shocked: Han er så vimsete, logrende lykkelig hele tiden. Og blir verdens mest ulykkelige om noen er sinte (det være seg katt, hund eller menneske). Vil bare at alle skal være glad han :wub:

Vi får se om det snur når han blir eldre. Men hittil kjenner jeg at det kanskje var smart å velge hannhund. Ikke for det. Shensi er verdens enkleste hund, men hun er jo så sur og meggete mot andre hunder og katter.

Nei... Egentlig tror jeg at jeg passer like godt med begge kjønn rett og slett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på ingen måte at alle hannhunder har den typen adferd jeg ikke liker, men det er ingen tvil om at det er langt vanligere hos dem. :)

Mye syting fordi det er en tispe han vil leke med oppe ja. Det er blant adferd jeg ikke ønsker, og kun har opplevd på hanner (vet selvsagt at tisper også kan være masete). Hehe. :)

Har aldri merket noe humørsvingninger på tisper jeg har hatt. Eller at de er hormonelle skapninger, det er vel heller det jeg vil kalle hannhundene en del snakker om her i tråden. Ei heller har jeg merket det på hunndyr av andre arter. Har fått best kontakt med jentene jeg har hatt, men det tror jeg er helt tilfeldig.

Merker liten forskjell på hengivenhet/mammadalthet/samarbeid på tisper og hannhunder, her går det etter min mening mer på individ og rase.

Tisse gjør de alle sammen så snart de kommer ut, også på kommando. Men jeg foretrekker helt klart de tispene som tømmer blæra når de tisser, fremfor de som markerer en skvett her og der som hannhunder. :P

Ellers er det morsomt med slike tråder, nettopp fordi folk er så forskjellige. Så det er forskjellig hva folk oppfatter som et problem. Jeg syns f.eks løpetid er fullstendig uproblematisk, mens for andre er løpetiden i seg selv grunn nok til å ikke skaffe seg tispe. :)

Sytinga var ekstrem første uka vi var der, etter det roa han seg :) heldigvis! Var til å bli gal av enkelte kvelder.. Siste ukene vi var der (reiste i går) var det å be han om å legge seg, så slutta han.

Ang tisper så føler jeg også at de ofte er roligere og mindre sytete, men vi valgte hannhund for å slippe løpetid under jakta, og evt innbilt. :)

Når det gjelder markering så "liker" jeg det faktisk :P dette er vel fordi aron ikke begynte å markere før han var 7-8 måneder, og før dette så var det ofte vanskelig å få han til å tisse. Han tisset igrunn aldri andre steder enn hjemme i hagen, og dette gjorde det tungvint når vi var ute å reiste. Vi har vel hatt 3 turer hvor vi har kjørt 80 mil på en dag, og den første gangen tissa han ikke før han holdt på å sprenge.. De siste turene tusser han uansett når han kommer ut av bilen, synes det gjør ting litt lettere :)

Han får ikke lov å tisse på søppelkasser, gjerder og lignende. Heller ikke på hver en busk. I starten av turen får han gjerne tisse/markere noen ganger til jeg ser han er tom, etter det så går jeg bare. Tisse og markere skal han få lov til, men ikke hver 5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...