Gå til innhold
Hundesonen.no

Den endeløse sagaen om Minion sin skrale helse.


Taz
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har du i det hele tatt lest tråden? Misnøyen om Agria handler om at jeg mener Minion havner under B.6H, og det har ingenting med å "kreve" utbetalinger i hytte og pine. Det handler om at jeg mener

Syntes denne tråden er veldig interessant selv og håper du bare kan ignorere innlegg som blir i overkant av OT (evt bare rapportere det inn). Jeg håper ihvertfall du fortsetter å skrive så vi får vite

Kanger - jeg vet at du synes Agria er uovertrufne, men når de krangler på at hunden må være registrert i NKK når hunden er registrert i SKK (som de anerkjenner fullt ut) så er det ikke god kundeservic

Herlighet @Taz - dette var fryktelig ufortjent. At det går an å ha så vanvittig uflaks. Må bare spørre om denne klinikken er min gamle, som begynner på H? Du kan evt. sende meg en PM på det, hadde vært fryktelig synd (og overraskende!) - jeg var jo fryktelig fornøyd med de da jeg hadde syk hund i det området sist.

Når det gjelder hva som feiler Minion er jo det helt umulig for meg å si noe om selvfølgelig, men jeg vil jo gjerne fortsette å få oppdateringer. Det er utrolig frustrerende når man ikke har en diagnose og et behandlingsopplegg å forholde seg til. Og at røntgenbilder ikke stemmer overens med symptomer - det er da ikke noe nytt. Felix hadde C og D på hoftene, men klarte ikke å legge seg ned selv i de dårligste periodene - ett år gammel hund av lett rase. Det "skal" jo ikke gå an det heller.

Stor stor klem og all medfølelse i hele verden fra meg. For noe dritt, rett og slett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt tatt kontakt med Peder Haaland (vet ikke om bildene har blitt sendt inn eller om det kun er sykehistorien til Minion), og veterinær venter på svar fra han. Skulle ta kontakt med meg så snart de fikk svar.

Jeg merker jeg føler meg litt ekskludert og lite oppdatert om noe som helst, men så lenge jeg får svar på hva det er som feiler Minion så skal jeg vel være fornøyd.
Krysser fingre og tær og poter for at Peder har noe vettug å komme med.
Det er han som diagnostiserte og opererte Kiwi, diagnostiserte knærne til Minion og han som foretok halthetsutredning og CT og diagnostiserte Koios. Så dere kan vel skjønne hvorfor jeg stoler nesten kun på han. :P

Aya: Ang røntgen og symptomer. Et annet eksempel er jo Khal og Emma. Begge hadde HD:E med forandringer, men til tross for at Emma veide 10 kg mer og var en mye kraftigere rase, så var hun så og si symptomfri til hun var nesten 4 år, Khal var så dårlig innen han var 9 mnd gammel at han så vidt ble 1 år før han ble avlivet.
Så jeg syns det er rart at det er noe som heter "symptomer stemmer ikke overrens med røntgenbildene", når man vet så godt at en liten forandring kan gi mye mer smerter enn store forandringer. :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya: Ang røntgen og symptomer. Et annet eksempel er jo Khal og Emma. Begge hadde HD:E med forandringer, men til tross for at Emma veide 10 kg mer og var en mye kraftigere rase, så var hun så og si symptomfri til hun var nesten 4 år, Khal var så dårlig innen han var 9 mnd gammel at han så vidt ble 1 år før han ble avlivet.

Så jeg syns det er rart at det er noe som heter "symptomer stemmer ikke overrens med røntgenbildene", når man vet så godt at en liten forandring kan gi mye mer smerter enn store forandringer. :no:

Ååh det der har jeg og hørt noen ganger, ikke som negativt, mer som oppgitthet fra veterinærer over at de ikke finner noe mer konkret. Knøttis hadde jo moderarte forandringer på MR men var sterkt påvirket allerede som 1åring, mens rikke hadde STORE endringer på MR og var ikke sterkt på virket før hun passerte 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skrev i første innlegg om symptomer som ikke samsvarer med veterinærens funn. Det er blant tingene jeg har opplevd med Jaily det siste året. Heldigvis har vi dyktige veterinærer som tror på det jeg beskriver av symptomer/snodigheter, samt at de er veldig interessert i å komme til bunns i hva som er feil.

Ser du allerede har fått forslag om å også undersøke om det er muskulært da røntgen ikke viser stort, men har du vurdert å også sjekke i forhold til nerver og om de fungerer som de skal? Vi har nylig tatt CT av Jaily (riktignok problemer i bakkropp, ikke forbein) og selvom det ble funnet forkalkninger på dumme steder ble det ikke funnet nok til å forklare de symptomene hun har, ei heller smertereaksjonene hun kom med da ledd og rygg ble undersøkt av veterinæren som tok CT'n. Neste steg for oss er derfor MR som viser mer enn bare CT med tanke på nerver o.l. I tillegg til noen gentester for å se om vi kan utelukke noen diagnoser.

Før CT'n var det eneste som har blitt funnet for høyt utslag på IgA-verdien som gjør at det er mistanker om en autoimmunsykdom i bunn, men det er vanskelig å finne ut hvilken. Hun ble derfor først behandlet med kortison, men det ga umiddelbare dumme bivirkninger og hjalp nesten ikke så det ble avsluttet raskt.

Om veterinærkontoret ditt er villige til å gjøre det og du har andre veterinærer du har brukt før som du kjenner og stoler på kan du jo spørre om å få tilsendt pasientjournalen for Minion. Da kan du jo både lese selv hva de har notert samt spørre om second opinion basert på den fra andre kanter av landet.

Uansett lykke til! Det er så frustrerende når man ikke kommer til bunns i hva som er galt! :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering!

Takk til alle som ønsker oss lykke til. Tror vi trenger det. :frantics:
Men svar fra Peder har blitt mottatt og det blir en tur til Oslo med Minion.
Må først få forhåndsgodkjenning fra Agria til CT (sånn hvis det skulle bli aktuelt med CT) før vi bestiller en time.
Ikke sikkert CT er nødvendig, men greit å ha godkjenningen i bakhånd hvis det blir aktuelt med en.

Det er mange tanker som virrer rundt i hodet mitt nå, og selv hvis det hadde dukket opp en diagnose som var opererbar, så vet jeg ikke per dags dato om jeg hadde operert. Avhenger selvsagt av diagnose, prognose osv.
Men jeg vil uansett vite hva som er galt med henne.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering!

Takk til alle som ønsker oss lykke til. Tror vi trenger det. :frantics:

Men svar fra Peder har blitt mottatt og det blir en tur til Oslo med Minion.

Må først få forhåndsgodkjenning fra Agria til CT (sånn hvis det skulle bli aktuelt med CT) før vi bestiller en time.

Ikke sikkert CT er nødvendig, men greit å ha godkjenningen i bakhånd hvis det blir aktuelt med en.

Det er mange tanker som virrer rundt i hodet mitt nå, og selv hvis det hadde dukket opp en diagnose som var opererbar, så vet jeg ikke per dags dato om jeg hadde operert. Avhenger selvsagt av diagnose, prognose osv.

Men jeg vil uansett vite hva som er galt med henne.

Han sa bare kom til oslo? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa bare kom til oslo? :frantics:

Ja, nesten ihvertfall. :P

Han ville ikke gjette diagnoser over mail, og svaret fra IDEXX (de som leste av røntgenbildene) ga han ikke noen pekepinn på diagnoser. Men han sa at symptom/klinisk bilde/funn på røntgen kunne stemme overrens med habituell luksasjon av bicepssenen (bilateralt, og det gir symmetriske forandringer i ledd), men det blir jo bare gjetting og spekulasjoner frem til han har fått sett på henne selv.

Så da blir det en halthetsutredning hos Peder med mulighet for CT og mulighet for operasjon.

Han husket Minion da. :ahappy: (selv om han aldri har møtt henne)

Så da ser vi frem til en 8 timers biltur med en hund som HATER å kjøre bil. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skrev i første innlegg om symptomer som ikke samsvarer med veterinærens funn. Det er blant tingene jeg har opplevd med Jaily det siste året. Heldigvis har vi dyktige veterinærer som tror på det jeg beskriver av symptomer/snodigheter, samt at de er veldig interessert i å komme til bunns i hva som er feil.

Ser du allerede har fått forslag om å også undersøke om det er muskulært da røntgen ikke viser stort, men har du vurdert å også sjekke i forhold til nerver og om de fungerer som de skal? Vi har nylig tatt CT av Jaily (riktignok problemer i bakkropp, ikke forbein) og selvom det ble funnet forkalkninger på dumme steder ble det ikke funnet nok til å forklare de symptomene hun har, ei heller smertereaksjonene hun kom med da ledd og rygg ble undersøkt av veterinæren som tok CT'n. Neste steg for oss er derfor MR som viser mer enn bare CT med tanke på nerver o.l. I tillegg til noen gentester for å se om vi kan utelukke noen diagnoser.

Før CT'n var det eneste som har blitt funnet for høyt utslag på IgA-verdien som gjør at det er mistanker om en autoimmunsykdom i bunn, men det er vanskelig å finne ut hvilken. Hun ble derfor først behandlet med kortison, men det ga umiddelbare dumme bivirkninger og hjalp nesten ikke så det ble avsluttet raskt.

Om veterinærkontoret ditt er villige til å gjøre det og du har andre veterinærer du har brukt før som du kjenner og stoler på kan du jo spørre om å få tilsendt pasientjournalen for Minion. Da kan du jo både lese selv hva de har notert samt spørre om second opinion basert på den fra andre kanter av landet.

Uansett lykke til! Det er så frustrerende når man ikke kommer til bunns i hva som er galt! :hug:

Hvis ikke CT viser noe nytt, så blir det ikke MR på oss. Da blir det smertestillende til den dagen det ikke hjelper mer.

Jeg vil ha svar på hva som feiler henne, men dette blir siste forsøket.

Peder undersøker både ledd, muskler og nerver. Så jeg føler vi er i gode hender når vi skal dit. :ahappy:

Så da krysser jeg fingre, tær og poter for at han finner NOE. Sånn at vi slipper å leve i uvisshet.

Minion har gått på kortison før, pga huden, uten noe store forandringer på vondter her og der. :hmm:

Jeg krysser fingrene for deg og Jaily også! :hug: Du har all min sympati og forståelse! Det er noe dritt det vi går igjennom!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk komme til en vet du er trygg på :) da er det bare å håpe at han finner noe, slik at du slipper å leve i uvisshet :) og selvfølgelig for å finne en behandling som kan hjelpe Minion! Får vondt av å lese alt du har skrevet :/

Masse lykke til :hug:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke CT viser noe nytt, så blir det ikke MR på oss. Da blir det smertestillende til den dagen det ikke hjelper mer.

Jeg vil ha svar på hva som feiler henne, men dette blir siste forsøket.

Peder undersøker både ledd, muskler og nerver. Så jeg føler vi er i gode hender når vi skal dit. :ahappy:

Så da krysser jeg fingre, tær og poter for at han finner NOE. Sånn at vi slipper å leve i uvisshet.

Minion har gått på kortison før, pga huden, uten noe store forandringer på vondter her og der. :hmm:

Jeg krysser fingrene for deg og Jaily også! :hug: Du har all min sympati og forståelse! Det er noe dritt det vi går igjennom!

Ser den. MR blir siste vi prøver. Hvis det ikke viser noe blir det medisinering så lenge det går.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man lært nye ting i dag.

Hvis man vil ha CT av albuer, eller en operasjon av albuer, dekket av Agria, så bør man ha disse to tingene i orden først.
1. Hunden må ha en AD grad hos NKK.
2. Hunden må være registrert hos NKK.

Ettersom Minion er en mynde, og jeg har vært litt opptatt med ting som å rive av meg håret i frustrasjon over syk hund, så må jeg skammelig innrømme at Minion ikke har en AD grad hos NKK.
Omregistrere henne til NKK har også vært litt lavt på prioritetslisten, hun har jo haleknekk så utstilling var jo alltid utelukket og hun var ment som en selskapshund. Så omreg gikk i glemmeboka.

Så da ble det ikke CT eller operasjon i dag. Agria sa "ikke tale om at de godkjenner verken CT eller operasjon av albuer hos en hund som ikke er omregistrert til NKK". Agria har visst en ting for albuer. (Det var aldri snakk om noen av delene hos Koios)
Vi har allikevel fått litt ut av konsultasjonen (og 9000 kr av forsikringen brent vekk), og venter på svar på blodprøver.

Kan uansett fortelle for Minion at hun er IKKE fornøyd. Ikke bare har de stjålet blod av henne i dag, de har også stikki nåler inni flere ledd og stjålet leddvæske! :frantics: De har også barbert henne på forskjellige steder, så hun ser helt skabbete ut! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...