Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekken til dachs (og trekksele)


Recommended Posts

Sniff har klødd av mye av pelsen sin, er nakenhund enkelte steder. Så hun trenger et dekken...

Gjerne av en type som ikke er for varmt, slik at hun kan ha det på inne når hun ikke er under oppsyn, slik at hun ikke får klødd seg.

Hun har et ulldekken fra richo, men siden beina hennes er så korte tråkker hun seg inn i dekkenet foran...

Så dere med dachser, hvilke dekken fungerer, går langt nok bak, og har en utforming foran som er egnet til dvergføtter?

Også lurer jeg på om det er noen seler som passer bra til en dachs, som det går an å trekke litt i?

(Sniff er en strihåret dachs, standard. 9,1 kg og 28cm høy og 39 cm lang fra manke til halerot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on track har Dachsdekken med svært bra passform. Både nettdekken og vanlig(Obs. Minste str. passer standard Dachs....)

Hurtta har vel og noe grei fasong, men det tror jeg er tykkere varianter..

Ellers finnes Dachsdekken hos hotdogshop.no ;)

(Og du; hun klør av seg pelsen fordi den er veldig overmoden og "råtner" på rot. Skulle vært nappet vettu :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on track har Dachsdekken med svært bra passform. Både nettdekken og vanlig(Obs. Minste str. passer standard Dachs....)

Hurtta har vel og noe grei fasong, men det tror jeg er tykkere varianter..

Ellers finnes Dachsdekken hos hotdogshop.no ;)

(Og du; hun klør av seg pelsen fordi den er veldig overmoden og "råtner" på rot. Skulle vært nappet vettu :P )

Sniff har påvisst pollen og husttøvallergi, så er nok ikke derfor :P Hanekammen får forøvrig være heeelt i fred :P )

Kikket litt på BOT, synes det gikk veldig langt ned bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gjør det tror jeg.. fordi Pi er jo en smule større og passer greit i medium :P Desverre tror jeg størrelsene mest går på lengde og ikke gjør så mye tversover.

Ok... jaja, er ikke det verste, så lenge det passer i front, det er der problemet har vært på richo dekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff har påvisst pollen og husttøvallergi, så er nok ikke derfor :P Hanekammen får forøvrig være heeelt i fred :P )

Kikket litt på BOT, synes det gikk veldig langt ned bak?

Ha ha :)

BOT sitter perfekt på alle her ;) hele greia med dachsdekken er at brystdelen må være grunn i forhold til dekkenets lengde...

Ang. trekksele er det eneste "sikre" alternativet sykkelsele fra gresshoppa eller kennel. 99,9 % av alle y-seler vil gi gnag om bikkja trekker brukbart. Greia er at de har et helvetes brystbein, så stolpen legger seg på ene siden, og gir gnag i armhulen...

Dog kan enkelte fungere med hurtta y-sele (har tre som den funker fint på, alle trekker bra) og ei fungerer puppiaselen faktisk på. Lengre halvnomer kan du bare glemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null erfaring med dekken. Men vet at Nonstop har sporsela i dachs modell og størrelser i hvertfall.

Den ble prøvd i dag, passet ikke :/

Ha ha :)

BOT sitter perfekt på alle her ;) hele greia med dachsdekken er at brystdelen må være grunn i forhold til dekkenets lengde...

Ang. trekksele er det eneste "sikre" alternativet sykkelsele fra gresshoppa eller kennel. 99,9 % av alle y-seler vil gi gnag om bikkja trekker brukbart. Greia er at de har et helvetes brystbein, så stolpen legger seg på ene siden, og gir gnag i armhulen...

Dog kan enkelte fungere med hurtta y-sele (har tre som den funker fint på, alle trekker bra) og ei fungerer puppiaselen faktisk på. Lengre halvnomer kan du bare glemme :P

Sant det, de har noen voldsomme brystbein. Sniff er har ikke noe ekstremt bryst, men er definitivt markert brystbein ja. Hun brukes sånn sett ikke til trekk, men hadde vært fint med en sele som hun kan få lov til å trekke i på sparkturer osv, har en vanlig H-sele fra trixie, den blir det bare pesing av. Tror vi har prøvd puppia, passet ikke. Men Hurtta har vi ikke prøvd, og ikke gresshoppa eller kennel heller. Får se hva de har på dyrebutikken i morgen, takk for tips iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv zero dc short :) Den er ganske bred i front så er du heldig så fungerer den fint selv på utstikkende brystben, og den er grei og trekke i. Y seler er aldri bra å trekke i fordi all belastning kommer på rygg delen av sela og trekker den bakover (oppover) og all belastning ligger da opp i halsen, som et halsbånd nesten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man dachs-dekken i størrelse border collie? :lol:

tipper at BOT sitt største dachsdekken passer en BC :P Størrelsene er åpenbart laget for amerikanske dachsstørrelser.... (det minste passer en standard dachs, det mellomste tydeligvis til corgi - og de er store i kroppen...)

Ang. bredde på bryststolpe, så hjelper det egentlig ikke at den er bred... Den vil uansett gli over på en side å gi gnag... Trekker ikke bikkja all verden, kan det jo gå greit.

Nå har jeg etterhvert testet "det som er" av seler på dachs. Og det eneste som er bankers er sykkelseler uten bryststolpe. Som sagt, med individ- unntak...

red; det er nok derfor y-selene kan fungere på noen, at de gir belastningen i hals og ikke bryststolpe... De lengre halvnomene fungerer rett og slett ikke på dachser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper at BOT sitt største dachsdekken passer en BC :P Størrelsene er åpenbart laget for amerikanske dachsstørrelser.... (det minste passer en standard dachs, det mellomste tydeligvis til corgi - og de er store i kroppen...)

Ang. bredde på bryststolpe, så hjelper det egentlig ikke at den er bred... Den vil uansett gli over på en side å gi gnag... Trekker ikke bikkja all verden, kan det jo gå greit.

Nå har jeg etterhvert testet "det som er" av seler på dachs. Og det eneste som er bankers er sykkelseler uten bryststolpe. Som sagt, med individ- unntak....

red; det er nok derfor y-selene kan fungere på noen, at de gir belastningen i hals og ikke bryststolpe... De lengre halvnomene fungerer rett og slett ikke på dachser;)

Pi er btw en liten og nett corgi tispe :-P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.obtrack.com/sv/skrylle.html

har dette til mine bc, og de har også i dachs størrelser om man er int å bestille fra andre plasser enn norge. sitter veldig godt på kroppen, og er ikke like varmt som BoT blir. (jeg bruker det som overgangsdekken, eller om det er såpass kaldt at hunden har på dekken under aktivtet) Mye justeringer i front og bred del mellom frambeina som dekker godt.

Sele: Zero DC short som er anbefalt her, den er også veldig myk å god fra start, så "former" seg fint etter hundern, så skal tro den vil sitte godt på et spisst bryst også. verd å prøve om du har muighet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Equestian har også dekken som er spesielt designet til Dachs. :)

Ellers vil jeg vel tro de fleste seler sitter bra på disse egentlig? Synes de aller fleste selene sitter dårlig på hund med smal front og liten brystkasse, jeg, så bare spekulasjon, men sett en del Dachs som ser bra ut i Puppia og også Zero-selen som nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Equestian har også dekken som er spesielt designet til Dachs. :)

Ellers vil jeg vel tro de fleste seler sitter bra på disse egentlig? Synes de aller fleste selene sitter dårlig på hund med smal front og liten brystkasse, jeg, så bare spekulasjon, men sett en del Dachs som ser bra ut i Puppia og også Zero-selen som nevnt her.

"Alle"seler sitter helt fint, om ikke bikkja trekker brukbart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle"seler sitter helt fint, om ikke bikkja trekker brukbart ;)

Frøkna her er i så fall unntak. Eneste som jeg syns sitter bra er den fra nonstop. Den har en splitt/åpning slik at brystbenet ikke kommer i klem. Og den gir ingen gnagsår som mange andre gir. (Prøvd og feilet....)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her er i så fall unntak. Eneste som jeg syns sitter bra er den fra nonstop. Den har en splitt/åpning slik at brystbenet ikke kommer i klem. Og den gir ingen gnagsår som mange andre gir. (Prøvd og feilet....)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat den selen har jeg ikke testet, men må innrømme at troen ikke er på topp, etter å ha testet mye liknende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...