Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekker noe fryktelig...


Truls Paulsen
 Share

Recommended Posts

Har en irsk setter på 8 mnd som er håpløs å gå rolig tur med.

Hun trekker noe fryktelig, spesielt om det er barn foran.

Stopper da opp og holder hardt i båndet for å få henne til å gå på fot.

Men det funker bare ikke. Etter en times tur, kanskje...

Er det bare å fortsette å jobbe med det? Går det over...?

Eller er det slik at en setter må få løpe fra seg før det nytter å gå rolig?

Vi vil ha en hund som barna og besteforeldre kan håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset fikk vi beskjed om at hvis hunden trekker skal vi gå motsatt vei. Slepe hunden etter om den ikke kommer. Når hunden begynner å gå samme vei som deg sier du kommandoen (eks gå pent) når du har den innenfor den radiusen du ønsker. Til slutt vil den(visstnok, har ikke prøvd selv) bli så lei at den skjønner at det er best å holde seg innenfor ønskelig radius, for da kommer den dit den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset fikk vi beskjed om at hvis hunden trekker skal vi gå motsatt vei. Slepe hunden etter om den ikke kommer. Når hunden begynner å gå samme vei som deg sier du kommandoen (eks gå pent) når du har den innenfor den radiusen du ønsker. Til slutt vil den(visstnok, har ikke prøvd selv) bli så lei at den skjønner at det er best å holde seg innenfor ønskelig radius, for da kommer den dit den vil.

KAn du fortelle det til min hund han blir to år i januar. Men ting har da hjulpet for han kan gå i band utenom at han drar noe forferdelig.

Det er gjerne en skitjobb å gjøre men en god premie venter i andre enden. Hvilken måte å trene på som fungerer hos din vet jeg ikke. Men faktisk kan det lønne seg å trene inn og bruke på plass på turer nå først. Og er din som min så syntes han band turer er noe herk av kjedelig så da må vi finne på noe og da starter vi med å snurre rundt. Med snurringen så fungerer det å skifte retning så får jeg han opp på siden og han følger med. Men det må skje i et skikkelig tempo ellers fungerer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En setter (eller, de fleste hunder egentlig) bør nok få løpe fra seg litt uansett.

Når det gjelder å gå i bånd, har du lært hunden hva den skal gjøre? Det er ikke alle hunder som skjønner koblingen mellom at du stopper og at de ikke skal trekke i båndet. Det finnes en del metoder på dette.

Den greieste metoden jeg vet om er å tilfeldig skifte retning, ofte, slik at hunden må følge med deg. Det kan også lønne seg å belønne når hunden følger med deg eller tar kontakt med deg.

Det å gå fot kan være en metode også, men jeg antar at du ønsker at hunden skal kunne snuse rundt litt, ikke bare gå pent ved siden av og se på deg hele turen. Men å gjøre det innimellom kan være greit for konsentrasjonen. Det må også læres inn. Her har jeg brukt klikkertrening, så det kommer litt an på hvordan du trener.

Ellers så har de fleste hundeskoler etterhvert tilbudt båndtreningskurs, antageligvis for å fylle opp et behov, du kan jo vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må læres og båndtrening kan være fryktelig langvarig og kjedelig trening, spesielt når man ikke begynner med en gang som valp og har en hund som trekker mye. Men det er ikke håpløst og jo mer konsekvent man er jo raskere kommer resultatene. Det finnes flere metoder å gjøre det på, de fleste virker, det viktige er bare at dere velger 1 av de og holder dere til den så hunden greier å forstå hva dere vil, etterhvert.

Jeg liker best å stoppe hver gang hunden trekker (og ja, det blir mye stopping i starten og selv små turer kan ta lang tid). Hunden går ikke fot, den får gå som den vil inenfor båndets lengde, men den får ikke trekke. Blir båndet stramt så stopper jeg og står rolig til hunden slapper av, også prøver vi igjen. Jeg sier ingenting og jeg gjør ingenting, bare stopper og venter.

Min erfaring er at om man belønner så kan man raskt få en hund som bare springer inn for å få godbit også rett frem for å trekke igjen, som en jojo, uten at den egentlig forstår at den ikke skal trekke. Og om man sier bra eller versågod eller noe sånt når man skal begynne å gå igjen så er det stor sannsynlighet for at hunden blir litt glad og ivrig og bare hiver seg fremmover og da blir det hele mye vanskeligere for vi vil jo ha motsatt effekt.

Og en ting som er alfa omega for å få gjennomfør båndtrening best mulig er å ha noen alternativer til seg selv. De gangene man ikke orker, ikke har tid eller må trimme hunden litt fordi den ikke får trim av å stå rolig hele tiden så kan man enten slippe den løs eller bytte båndet over fra halsbånd til sele, slik at halsbånd = gå pent og sele = trekk.

Og la de få springe av seg hjelper ofte ikke så mye på å gå pent i bånd, en gjennomsnitlig setter er ikke sliten etter å ha løpt en runde og vil nok ha mer enn nok energi igjen i skrotten til å trekke, men det er klart at nok utløp for energi er viktig, det er jo viktig uansett selvsagt for hunden, og det gjør nok båndtreningen lettere om ikke annet, men det må fortsatt trenes på. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stopp og vent til slakt band har jeg klart å lære en hund til å gå pent i løpet av 50 meter men den jeg nå nop han var på og lå i halsbandet. Så var det retningsskifting Å skal vi gå tur den vegen bang snu og det samem skjedde full trekk. Men huff nå husker jeg ikke hva det er som har fått han til å ikke dra. Jeg kan ikke la han snuse rundt når han går i bandet for da drar han. Men hva jeg brukte for å få han til å komme hit husker jeg ikke. HAn syntes det er kjedelig å gå pent i band Og de to hundene som jeg har snakket om her har fått lære like seint å gå pent i band. På denne ahr jeg prøvd litt forskjellige ting men brukt minimum en måned på en ting før jeg fortsatte på noe annet. Lurer på at en kombinasjon av at han er blitt voksen og noe av det jeg har prøvd med å lære han å gå påent i band har trått til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må vel bare være tålmodige og veldig konsekvente på småturene.

Trekker hun så får vi stoppe opp. Og må bruke en kommando. For er det en bratt glatt bakke så hjelper det ikke å stoppe selv...

Har testet skitur. Med sele er bare å glemme, bånn spiker og skal være først. Trekke skal hun vel ikke gjøre før om en stund.

Men løpe fri funker utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må vel bare være tålmodige og veldig konsekvente på småturene.

Trekker hun så får vi stoppe opp. Og må bruke en kommando. For er det en bratt glatt bakke så hjelper det ikke å stoppe selv...

Har testet skitur. Med sele er bare å glemme, bånn spiker og skal være først. Trekke skal hun vel ikke gjøre før om en stund.

Men løpe fri funker utrolig bra.

Jeg anbefaler også å bruke sele når dere går turer dere ikke orker å trene gå-pent på, som Malamuten anbefalte. Hvis du skaffer deg magebelte i tillegg, som du kan feste båndet i, så slipper du å drive og holde igjen. Og i starten er det lurt å gå turer med både sele og halsbånd på en gang, sånn at når du ikke orker å trene mer, så bare klipser du båndet over på selen, sånn at hunden ikke blir forvirret på at den av og til må gå pent med halsbånd og andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må være innstilt på at det tar tid - det er ikke gjort i en håndvending. Vi har holdt på siden sommeren med vår springer spaniel, og er enda ikke helt i mål. Men det går MYE bedre! Så hold ut, du kommer til å se resultater hvis du er konsekvent. Jeg har vært helt avhengig av å veksle mellom halsbånd og sele, ellers hadde det aldri gått. Kortere turer morgen og kveld skal gås med halsbånd uten å dra, lengre turer går med sele og magebelte hvis han ikke løper løs.

Hold ut - det kommer til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Må vel bare være tålmodige og veldig konsekvente på småturene.

Trekker hun så får vi stoppe opp. Og må bruke en kommando. For er det en bratt glatt bakke så hjelper det ikke å stoppe selv...

Har testet skitur. Med sele er bare å glemme, bånn spiker og skal være først. Trekke skal hun vel ikke gjøre før om en stund.

Men løpe fri funker utrolig bra.

I bakker eller lignende der man vet at man ikke får det til så er det like greit og ikke forsøke i det hele tatt, enten bare la dem gå eller ta dem bak seg og blokker dem der så de ikke får mulighet til å dra dere avgårde, eller bare ta frem noen godbiter å hold hunden på siden mens man lokker med godis, om det fungerer..

En fuglehund på 8 mnd har ikke vondt av å trekke litt, tvert imot, kjøp en god sele å spenn på deg ski (eller sykkel om dere ikke har snø) å ha det litt gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så finnes det jo hjelpemidler, enten til å bruke når man trener, om hunden er veldig sterk feks, eller som man kan ha liggende til feks besteforeldre skal ut med hunden før man er i boks med treningen, eller når man ikke orker å trene, men alikevell har behov for at hunden ikke raser avgårde. Grime feks http://www.hundepoter.no/products/nesegrime-til-hund-dogman?gclid=Cj0KEQiAwuSkBRC7qKq8rr7796sBEiQA5VnSuCGKp7z7Wbbo1y7lutQpr6hqdMdhHAI6Xhxd1rJRl58aAjk-8P8HAQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...