Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

Det er fremdeles bare maks en av hvert kjønn som vil få cert på en utstilling da...

Men jeg skjønner at det er få argumenter mot endringen, sånn at man må starte med overdrivelser og satire :lol:

Helt sant, men det er ikke lenger den beste av hvert kjønn (evt. bak de tidligere beste som har fått sine cert) som får certet er vel poenget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, men det er ikke lenger den beste av hvert kjønn (evt. bak de tidligere beste som har fått sine cert) som får certet er vel poenget.

Det har heller aldri vært poenget med et cert. Et cert gis til til første hund i rekka som har CK, men ikke er champion. Hunden kan altså selv med dagens regler være 4. beste hund og fremdeles få cert. Eneste forskjellen er at det nå heller ikke gis til hunder som er fullcertede. Flott!

Beste tispe og hannhund blir bestemt av BIR/BIM - ikke cert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har heller aldri vært poenget med et cert. Et cert gis til til første hund i rekka som har CK, men ikke er champion. Hunden kan altså selv med dagens regler være 4. beste hund og fremdeles få cert. Eneste forskjellen er at det nå heller ikke gis til hunder som er fullcertede. Flott!

Beste tispe og hannhund blir bestemt av BIR/BIM - ikke cert.

Det var det jeg skrev - at det går til beste hund som ikke er CH. Det er en stor seier for med å stå bak her og ta med certet hjem - og for mange andre med meg.

Nettopp fordi beste hannhund/tispe blir BIR/BIM er det en seier å få certet. Man vinner uten å ha vunnet, og det er noe å vinne for unge hunder som ikke enda hevder seg så lett blant championer.

Synes de burde kommet opp med et juniorchampionat eller noe nå med slike regler. Og det hadde vært litt greiere hvis certet stoppet på res. cert og ikke forsvant hur langt som helst bak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel deler småutstillingene ut BIR junior. Holder ikke det da? Er det noe gøy å "vinne" noe om man feks blir plassert som siste i hannhundklassen? Både brukshundklasse og veteranen foran deg kan jo være champions i tillegg til championen. Så i teorien vil du kunne vinne som nr 4 i hannhund/ tispe klassen? Er det noe stas da?

Du vinner jo automatisk ingenting fordet om du mottar certet. Du kan faktisk da også bli plassert som nr 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de burde kommet opp med et juniorchampionat eller noe nå med slike regler. Og det hadde vært litt greiere hvis certet stoppet på res. cert og ikke forsvant hur langt som helst bak.

Det er jeg helt enig i. Da vil jo også res. certet faktisk ha en reel funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel deler småutstillingene ut BIR junior. Holder ikke det da? Er det noe gøy å "vinne" noe om man feks blir plassert som siste i hannhundklassen? Både brukshundklasse og veteranen foran deg kan jo være champions i tillegg til championen. Så i teorien vil du kunne vinne som nr 4 i hannhund/ tispe klassen? Er det noe stas da?

Du vinner jo automatisk ingenting fordet om du mottar certet. Du kan faktisk da også bli plassert som nr 4

Nei, BIR-junior er bare noe noen arrangører har funnet på og har over hodet ingen reell betydning i offisiell sammenheng. Det er bare en uoffisiell konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, BIR-junior er bare noe noen arrangører har funnet på og har over hodet ingen reell betydning i offisiell sammenheng. Det er bare en uoffisiell konkurranse.

Joda men om man er ute etter en rosett så spiller det vel ingen rolle om den er offisiell eller ei? De ekstra certene er jo heller ikke for noenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så hast tenker jeg.

Nico vil ikke hevde seg før hun er 4-5 år pga pelsen.

Akkurat nå ser hun helt forferdelig ut og det vil hun gjøre i årevis.

So what?

Hvordan bikkja gjør det som unghund er uansett ikke en fasit på hvor bra bikkja blir som voksen.

Loke var omtrent ugjenkjennelig som 4 åring for de som så han som unghund...

Jeg klarer bare ikke å ta utstilling så på alvor kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så hast tenker jeg.

Nico vil ikke hevde seg før hun er 4-5 år pga pelsen.

Akkurat nå ser hun helt forferdelig ut og det vil hun gjøre i årevis.

So what?

Hvordan bikkja gjør det som unghund er uansett ikke en fasit på hvor bra bikkja blir som voksen.

Loke var omtrent ugjenkjennelig som 4 åring for de som så han som unghund...

Jeg klarer bare ikke å ta utstilling så på alvor kjenner jeg...

Utstilling er jo bare fjas :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er jo bare fjas :)

Jeg synes det er gøy å stille og gøy å vinne jeg, men jeg klarer bare ikke å bli lei meg for at den lovende valpen min ikke kan få 25 cert..

Jeg ser bare ikke poenget med å jakte cert.

Faktisk håper jeg de andre som har Puli-valper her i landet ( det finnes 3 til etter en tjuvparring ) stiller sine hunder snart slik at flere pulier får vist seg frem og forhåpentligvis rasker de med seg noen cert også når den tid kommer.

I BIR har vi ikke tjangs mot de fullpelsede noen av oss.

So what? Vår tid kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles bare maks en av hvert kjønn som vil få cert på en utstilling da...

Men jeg skjønner at det er få argumenter mot endringen, sånn at man må starte med overdrivelser og satire :lol:

Vi kommer aldri til å bli enige om utstilling. Du mener at alle som får CK burde bli champion, jeg er av den oppfatning at det er ALT for mange som får CK. Du mener at det er fint med flere championer, jeg gremmes over alle de middelmådige championene som allerede var etter de gamle reglene, nå blir det enda flere.. :P

Men jeg er en regelperson, så er reglen sånn, så får jeg bare innrette meg. Jeg tar ikke "loven" i egne hender, men når det nå diskuteres hva man syntes om de nye reglene så er det jo også lov å komme med sitt synspunkt :Reindear:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer aldri til å bli enige om utstilling. Du mener at alle som får CK burde bli champion, jeg er av den oppfatning at det er ALT for mange som får CK. Du mener at det er fint med flere championer, jeg gremmes over alle de middelmådige championene som allerede var etter de gamle reglene, nå blir det enda flere.. :P

Men jeg er en regelperson, så er reglen sånn, så får jeg bare innrette meg. Jeg tar ikke "loven" i egne hender, men når det nå diskuteres hva man syntes om de nye reglene så er det jo også lov å komme med sitt synspunkt :Reindear:

Det er ingen som mener at "alle" som får CK burde bli champion, men hva er definisjonen på CK? Punkt 12.8 i utstillingsreglementet er overskriften Certfikat, Reserve Certifikat/CK (Championkvalitet). CK betyr altså championkvalitet, helt uavhengig av hva du syns om kvaliteten på de som får CK eller championene.

Hvis dere har så store problemer med middelmådige hunder som blir champion, så er veien å gå å utdanne dommerene som deler ut CK'ene, for så fort en dommer gir bikkja di en CK, så mener h*n at hunden er av championkvalitet - og en hund av championkvalitet skal få cert om ingen foran den kan ta det i mot. Sånn er reglene nå også, til tross for middelmådlige championhunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anilex jeg mener ikke at alle som får CK burde bli championer, men CK er nå en gang at hunden er av championkvalitet. Om det er et problem at middelmådige hunder får CK og middelmådige hunder blir championer, så ligger problemet et helt annet sted enn i reglene for utgivelse av cert - det er her vi er uenige. Du mener løsningen på det (eventuelle) problemet er at få skal få cert, jeg mener løsningen er å bruke gode dommere, slik at alle som får ck faktisk er av championkvalitet.

Forøvrig se @2ne sitt svar.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda men om man er ute etter en rosett så spiller det vel ingen rolle om den er offisiell eller ei? De ekstra certene er jo heller ikke for noenting?

Selvsagt spiller det en rolle at en premie er offisiell eller ikke? Men med slike utsagn skjønner jeg jo at du overhodet ikke skjønner noe av dette, så det er vel strengt tatt ikke noe å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt spiller det en rolle at en premie er offisiell eller ikke? Men med slike utsagn skjønner jeg jo at du overhodet ikke skjønner noe av dette, så det er vel strengt tatt ikke noe å diskutere.

Når greia er en rosett å kunne skryte av så spiller det strengt tatt ingen rolle. Argumentet var at det var moro å vinne noe,en fin sløyfe som var bedre enn neste i rekka. Du får jo det da.

Plasseringen i hannhund/tispeklassen er den samme med eller uten cert. De certene du får /kunne fått etter fullcertet spiller jo heller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når greia er en rosett å kunne skryte av så spiller det strengt tatt ingen rolle. Argumentet var at det var moro å vinne noe,en fin sløyfe som var bedre enn neste i rekka. Du får jo det da.

Plasseringen i hannhund/tispeklassen er den samme med eller uten cert. De certene du får /kunne fått etter fullcertet spiller jo heller ingen rolle.

Jeg skjønner ikke helt dette maset om rosetter - jeg har aldri nevnt noe som helst om rosetter. Jeg er ute etter premieringen som kalles CERT - om det følger en rosett eller ikke med er for meg revnende likegyldig.

Egentlig finner jeg det ganske interessant at folk som åpenbart er ganske uinteressert i utstilling har så sterke meninger om det?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sku ønske det kom offisiell juniorchampion i kjølvann av dette.

Ser det brukes en del i utlandet.

Er enig med @Siri at det er "tittelen" Cert man er ute etter

Ihvertfall jeg.

Nå har jeg vært heldig, hvis man kan si det og fått to Cert som 1 BHK og BIR, et Cert som 1BHK og BIM og siste som 4 BHK.

Må ærlig innrømme at Jeg var like glad for alle. Til og med den siste da det var 3 championer før meg.

Litt på siden, men er det stopp etter antall cacib eller er det like mye diskusjoner om dette som Cert??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men er det stopp etter antall cacib eller er det like mye diskusjoner om dette som Cert??

Nei, CACIB deles ut til den første som kan motta det uavhengig av om hunden allerede er internasjonal champion eller ikke. De eneste som ikke kan motta CACIB er juniorer og veteraner. Om det står to internasjonale champions som nr 1 og nr 2 i BHK/BTK så deles CACIB/resCACIB ut til disse (om dommeren mener de er gode nok til det da). Da vil ingen av dem som "trenger" CACIBet" få det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette maset om rosetter - jeg har aldri nevnt noe som helst om rosetter. Jeg er ute etter premieringen som kalles CERT - om det følger en rosett eller ikke med er for meg revnende likegyldig.

Egentlig finner jeg det ganske interessant at folk som åpenbart er ganske uinteressert i utstilling har så sterke meninger om det?

@Siri: Men mine tilsvar var til hun med springer som nettopp ville ha fin rosett på sin junior for å ha en premie med hjem å skryte av. OG som var bedre enn neste i klassen. Les innlegget over mitt,det handler ikke om deg :D Hvor interesserte folk er i utstilling vet du vel strengt tatt ingenting om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...