Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Kan bare snakke for meg selv, og vi stilte jo sef for å bli BIR, men når han var 1 år og litt uferdig så håpet man sef på Cert.

Ble liksom den "beste" plasseringen for oss juniorer.

Jeg føler fremdeles at dette fullcertingsforslaget kom fordi folk var misfornøyde med at deres hund aldri nådde helt opp.

Nå vil de det.

Så får folk bli så sinte de bare vil, men det er ihvertfall det jeg føler.

Men tror du virkelig det er så mange som stiller bare for cert de ikke trenger? Virkelig?

For meg virker det som om det er for litt spesielt interesserte...

Vil ikke påmeldingsantallet heller øke når flere får mulighet?

Jeg har aldri stilt raser med høy påmelding , jeg stiller Puli nå og stilte belger før ( det var ALDRI mange belgere annet enn på nkk utstilling før btw , jeg hadde stort sett svært lite konkurranse, men mulig det har endret seg drastisk ) , men hvis jeg hadde hatt en typisk utstillingsrase så hadde jeg nok spart pengene i stedet for å møte opp på utstillinger mot en hel haug med unghunder som skulle samle cert...

Loke ga jeg et par år utstillingspause fordi han var for uferdig.

Jeg tipper mange tenker som meg, i såfall kan ende med en økning i antall påmeldte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

Ang. antall hunder på utstilling - vi er 25 dager inn i det nye året. Årets første utstillinger hadde omtrent samme antall som i fjor. Helgens utstilling en del mindre. Jeg tror ikke nødvendigvis at dette er en indikasjon på at de nye reglene gjør at folk ikke velger å stille - dersom de hadde hatt med gruppe 3 og 10 så ville nok ikke påmeldingsantallet vært så veldig mye under det det har brukt å være. Litt kanskje -men ikke så markant.

Det ER tett med utstillinger rundt Oslo nå i januar og februar, folk prioriterer - sånn har det alltid vært. Og går man tilbake og ser så ser man at påmeldingsantallene varierer.

Jeg tipper at helgens utstilling var et resultat av dette - pluss at færre raser var med enn det bruker å være.

(og nei, det bruker IKKE å være mye belgere på utstillingene i Letohallen - de siste årene har det vært lite, og sjelden over 10 - i fjor var det 7 ene dagen og 5 andre - så to stykk er ikke noe kjempeavvik.)

Njaa...tett med utstillinger i januar er det vel ikke sånn egentlig - to dobbeltutstillinger har det vært - noe som vel går igjen stort sett gjennom året. Et par dobbeltutstillinger pr mnd. MEN - nasjonal utstilling med bare 320 voksne påmeldte - DET skal man som regel langt uti huttaheiti for å finne. De nasjonale utstillingene her på Østlandet samler som regel over 1000 deltakende hunder. Arrangøren på lørdag var vel ganske sikker på at de ville få et pent underskudd ut fra hva jeg hørte.

MEN hvorfor det er sånn har nok flere årsaker. Mange raseklubber nektet vel å ha med sine raser etter RS-vedtaket i forfjor som skremte klubbene med tanke på hvor lett det brått ville bli å få N UCH-tittel når man fjernet stor-certet. En annen årsak er kanskje alle dobbeltutstillingene i Letohallen - folk prioriterer - OG man har effekten av denne fullcertet-ordningen.

Pr nå ser jeg ikke noe problemer med de nye reglene.. Ved feks rottweiler er det så få som egentlig har brukskravet, så hvorfor kan ikke de få de tre småcertene for å bli champ. For det er ikke lett å få cert allikevel..

Det som derimot irriterer meg er ringsekretærer som ikke får med seg brukskravet og deler ut cert som vanlig..

@Belgerpia : har NKK et system der slikt blir sjekka eller kan man bli champ ved tre slappe ringsekretærer?

For raser med brukskrav er det jo ikke noe problem heller?

MEN - et system som baserer seg på at folk kan reglene til punkt og prikke selv, evt er avhengig av at "noen" finner ut at "andre" ikke skulle hatt dette certet - DET er ikke et bra system.

Næææ, men det kan vel være for at ringsekretæreleven visste at Blomsten var fullcertet? *ler*

*Hrmpf*. Jeg hadde jo gledet meg til å kunne si at neeeeeei, jeg aaaaaaner ikke faktisk :P

Men tror du virkelig det er så mange som stiller bare for cert de ikke trenger? Virkelig?

For meg virker det som om det er for litt spesielt interesserte...

Vil ikke påmeldingsantallet heller øke når flere får mulighet?

Jeg har aldri stilt raser med høy påmelding , jeg stiller Puli nå og stilte belger før ( det var ALDRI mange belgere annet enn på nkk utstilling før btw , jeg hadde stort sett svært lite konkurranse, men mulig det har endret seg drastisk ) , men hvis jeg hadde hatt en typisk utstillingsrase så hadde jeg nok spart pengene i stedet for å møte opp på utstillinger mot en hel haug med unghunder som skulle samle cert...

Loke ga jeg et par år utstillingspause fordi han var for uferdig.

Jeg tipper mange tenker som meg, i såfall kan ende med en økning i antall påmeldte..

Vel - utstilling er vel i stor grad for spesielt interesserte, er det ikke? På samme måte som langrennskonkurranser er for spesielt interesserte. ER det da så galt å synes det er moro å få konkurrere om en premie? Selv om man har flere slike premier fra før? Det blir jo nesten som å si at nei, du har jo exc tre ganger på utstiling, du trenger vel ikke flere bekreftelser på at bikkja ser grei ut? Eller? Det er jo noe med konkurransemomentet, men som sagt, jeg forventer ikke at folk totalt uten konkurranseinstinkt skjønner hva man snakker om :aww:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du virkelig det er så mange som stiller bare for cert de ikke trenger? Virkelig?

For meg virker det som om det er for litt spesielt interesserte...

Vil ikke påmeldingsantallet heller øke når flere får mulighet?

Tvilsomt på min rase i alle fall. De som vil drive med utstilling gjør det, resten orker ikke pelsstellet som trengs for å nå opp.

For min del dropper jeg å stille på utstillinger i Norge etter at hun er fullcertet og sparer heller pengene mine til turer utenfor landets grenser. Da får heller svenske, finske og andre utenlandske klubber gleden av min påmeldingsavgift :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - utstilling er vel i stor grad for spesielt interesserte, er det ikke? På samme måte som langrennskonkurranser er for spesielt interesserte. ER det da så galt å synes det er moro å få konkurrere om en premie? Selv om man har flere slike premier fra før? Det blir jo nesten som å si at nei, du har jo exc tre ganger på utstiling, du trenger vel ikke flere bekreftelser på at bikkja ser grei ut? Eller? Det er jo noe med konkurransemomentet, men som sagt, jeg forventer ikke at folk totalt uten konkurranseinstinkt skjønner hva man snakker om .

Signerer denne. Jatakk til CERT, CERT, og CERT - så mange jeg måtte få takk !

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - utstilling er vel i stor grad for spesielt interesserte, er det ikke? På samme måte som langrennskonkurranser er for spesielt interesserte. ER det da så galt å synes det er moro å få konkurrere om en premie? Selv om man har flere slike premier fra før? Det blir jo nesten som å si at nei, du har jo exc tre ganger på utstiling, du trenger vel ikke flere bekreftelser på at bikkja ser grei ut? Eller? Det er jo noe med konkurransemomentet, men som sagt, jeg forventer ikke at folk totalt uten konkurranseinstinkt skjønner hva man snakker om .

OT men : Ikke sammenlikne utstilling med idrettsarragement da :hmm: Missekonkurranse. Det er bare konkurranse i å eie det fineste eksemplaret.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men : Ikke sammenlikne utstilling med idrettsarragement da :hmm: Missekonkurranse. Det er bare konkurranse i å eie det fineste eksemplaret...

Ska ikke svare for sammenligningen, men for meg er det ikke om hvem som har det fineste eksemplarer.

Heller hvem som er mest rasetypisk.

En del av avlsarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ska ikke svare for sammenligningen, men for meg er det ikke om hvem som har det fineste eksemplarer.

Heller hvem som er mest rasetypisk.

En del av avlsarbeidet

???? Men hvorfor stille 100 ganger da og bli mugg for at du kun kan ta et visst antall cert flr hunden er champion? Den blir ikke mer rasetypisk av å bli stilt ut.

Om kyn avlsarbeidet var årsaken til at man stiller så ville det vært tilstrekkelig å stille et par ganger. En gang som ung og en gang som voksen. Får den excellent så er den rasetypisk.

Næææ..... det er stort sett bare jakthunder og brukshunder på jakt etter jobbechampionat som stiller for å få beskjed om dyret er rasetypisk nok. Og de stiller stort sett en gang.

Andre utstillere som stiller om og om igjen gjør det pga konkurranseaspektet. Og det ER morsomt å vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???? Men hvorfor stille 100 ganger da og bli mugg for at du kun kan ta et visst antall cert flr hunden er champion? Den blir ikke mer rasetypisk av å bli stilt ut.

Om kyn avlsarbeidet var årsaken til at man stiller så ville det vært tilstrekkelig å stille et par ganger. En gang som ung og en gang som voksen. Får den excellent så er den rasetypisk.

Næææ.. det er stort sett bare jakthunder og brukshunder på jakt etter jobbechampionat som stiller for å få beskjed om dyret er rasetypisk nok. Og de stiller stort sett en gang.

Andre utstillere som stiller om og om igjen gjør det pga konkurranseaspektet. Og det ER morsomt å vinne.

Ja, hadde utstilling kun vært for å vite om hunden er rasetypisk hadde jo kvalitetsbedømninga holdt i massevis, konkurransebiten er jo bare konkurranse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???? Men hvorfor stille 100 ganger da og bli mugg for at du kun kan ta et visst antall cert flr hunden er champion? Den blir ikke mer rasetypisk av å bli stilt ut.

Om kyn avlsarbeidet var årsaken til at man stiller så ville det vært tilstrekkelig å stille et par ganger. En gang som ung og en gang som voksen. Får den excellent så er den rasetypisk.

Næææ.. det er stort sett bare jakthunder og brukshunder på jakt etter jobbechampionat som stiller for å få beskjed om dyret er rasetypisk nok. Og de stiller stort sett en gang.

Andre utstillere som stiller om og om igjen gjør det pga konkurranseaspektet. Og det ER morsomt å vinne.

Nå stiller ikke vi så mye da. Og når man får Exc flere ganger så har man det man er ute etter i henhold til avlsaspektet.

Når det er sagt så stiller man så klart for konkurransen sin skyld. Har man en rasetypisk hund så er det jo moro. Og man ønsker å oppnå championat.

Det virker dog som at du er meget negativt innstilt til utstilling?

Eller er det at folk mener det er misunnelse som har drevet klubber til å fremme forslaget du reagerer på??

Som jeg skrev tidligere så skal det bli spennende å se om det foreligger en evaluering når året er over.

Jeg personlig driver med andre ting enn utstilling.

Slikt som LP, rundering og gjeting.

Er også henrykt over de nye tittelene i LP.

Den delen av utstillingsverden jeg ikke er begeistret over er de som kun stiller. Og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa...tett med utstillinger i januar er det vel ikke sånn egentlig - to dobbeltutstillinger har det vært - noe som vel går igjen stort sett gjennom året. Et par dobbeltutstillinger pr mnd. MEN - nasjonal utstilling med bare 320 voksne påmeldte - DET skal man som regel langt uti huttaheiti for å finne. De nasjonale utstillingene her på Østlandet samler som regel over 1000 deltakende hunder. Arrangøren på lørdag var vel ganske sikker på at de ville få et pent underskudd ut fra hva jeg hørte. 

 

MEN hvorfor det er sånn har nok flere årsaker. Mange raseklubber nektet vel å ha med sine raser etter RS-vedtaket i forfjor som skremte klubbene med tanke på hvor lett det brått ville bli å få N UCH-tittel når man fjernet stor-certet. En annen årsak er kanskje alle dobbeltutstillingene i Letohallen - folk prioriterer - OG man har effekten av denne fullcertet-ordningen. 

 

For raser med brukskrav er det jo ikke noe problem heller? 

MEN - et system som baserer seg på at folk kan reglene til punkt og prikke selv, evt er avhengig av at "noen" finner ut at "andre" ikke skulle hatt dette certet - DET er ikke et bra system. 

 

*Hrmpf*. Jeg hadde jo gledet meg til å kunne si at neeeeeei, jeg aaaaaaner ikke faktisk :P

 

Vel - utstilling er vel i stor grad for spesielt interesserte, er det ikke? På samme måte som langrennskonkurranser er for spesielt interesserte. ER det da så galt å synes det er moro å få konkurrere om en premie? Selv om man har flere slike premier fra før? Det blir jo nesten som å si at nei, du har jo exc tre ganger på utstiling, du trenger vel ikke flere bekreftelser på at bikkja ser grei ut? Eller? Det er jo noe med konkurransemomentet, men som sagt, jeg forventer ikke at folk totalt uten konkurranseinstinkt skjønner hva man snakker om :aww:

Det er jo som til raser med brukskrav det.. Kan ikke huske ei lite utstilling jeg, som ikke raseklubben selv arrangerte, der ringsekretærene ikke gav ut cert uavhengig om hundene hadde oppnådd brukskrav eller ikke.. Jeg har ikke telling på hvor mange gang jeg har sagt ifra både til ringpersonell, men også til NKK fordi hunder uten brukskrav står oppført med cert..

Har til og med opplevd ringsekretærer som har kranglet med meg om at rasen ikke hadde brukskrav..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som til raser med brukskrav det.. Kan ikke huske ei lite utstilling jeg, som ikke raseklubben selv arrangerte, der ringsekretærene ikke gav ut cert uavhengig om hundene hadde oppnådd brukskrav eller ikke.. Jeg har ikke telling på hvor mange gang jeg har sagt ifra både til ringpersonell, men også til NKK fordi hunder uten brukskrav står oppført med cert..

Har til og med opplevd ringsekretærer som har kranglet med meg om at rasen ikke hadde brukskrav..

Og sånn skal det jo ikke være?

Konkurrere om BIR/BIM gjør man jo uansett,det høres ut som om det ikke er noe å konkurrere om om man ikke kan plukke cert ?

Du har ikke fått med deg alle gangene det er skrevet om at nei, med unge hunder er det ikke BIR og BIM man stort sett konkurrerer om. Unge hunder er ofte for uferdige til å stå seg i konkurranse mot ferdiutviklede, voksne champions - DERFOR kan der være morsomt å konkurrere om andre ting, da.. som cert f eks (siden man fjernet HP for unge hunder for noen år siden). JEG skjønner ikke hva som er problemet med det, jeg...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn skal det jo ikke være?

Du har ikke fått med deg alle gangene det er skrevet om at nei, med unge hunder er det ikke BIR og BIM man stort sett konkurrerer om. Unge hunder er ofte for uferdige til å stå seg i konkurranse mot ferdiutviklede, voksne champions - DERFOR kan der være morsomt å konkurrere om andre ting, da.. som cert f eks (siden man fjernet HP for unge hunder for noen år siden). JEG skjønner ikke hva som er problemet med det, jeg...

Problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn skal det jo ikke være? 

 

Du har ikke fått med deg alle gangene det er skrevet om at nei, med unge hunder er det ikke BIR og BIM man stort sett konkurrerer om. Unge hunder er ofte for uferdige til å stå seg i konkurranse mot ferdiutviklede, voksne champions - DERFOR kan der være morsomt å konkurrere om andre ting, da.. som cert f eks (siden man fjernet HP for unge hunder for noen år siden). JEG skjønner ikke hva som er problemet med det, jeg... 

Nei, men det er jo i for seg ikke reglene i seg selv som er tullete.. I teorien er jo dette en god plan..

Det stopper seg bare "litt" i gjennomføringen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo i for seg ikke reglene i seg selv som er tullete.. I teorien er jo dette en god plan..

Det stopper seg bare "litt" i gjennomføringen..

Og når gjennomføringen byr på så mange problemer og er helt avhengig av at "Ola Nordmann" skal kunne dem på rams, så er det kanskje regelen som er problemet? :D

.... men jeg tar jo høyde for at ringsekretærene ikke har fått den opplæringen de trenger, evt ikke har greid å tilegne seg relativt enkle kunnskaper :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når gjennomføringen byr på så mange problemer og er helt avhengig av at "Ola Nordmann" skal kunne dem på rams, så er det kanskje regelen som er problemet? :D 

 

... men jeg tar jo høyde for at ringsekretærene ikke har fått den opplæringen de trenger, evt ikke har greid å tilegne seg relativt enkle kunnskaper :aww:

Jeg tror heller at problemet er at de på RS overvurderte den gjengse utstiller og sine ringsekretærer.. I tillegg er det jo lagt opp til at utstillere skal være fear og ærlig..

Og det er jo hundefolk kjent for liksom..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå stiller ikke vi så mye da. Og når man får Exc flere ganger så har man det man er ute etter i henhold til avlsaspektet.

Når det er sagt så stiller man så klart for konkurransen sin skyld. Har man en rasetypisk hund så er det jo moro. Og man ønsker å oppnå championat.

Det virker dog som at du er meget negativt innstilt til utstilling?

Eller er det at folk mener det er misunnelse som har drevet klubber til å fremme forslaget du reagerer på??

Som jeg skrev tidligere så skal det bli spennende å se om det foreligger en evaluering når året er over.

Jeg personlig driver med andre ting enn utstilling.

Slikt som LP, rundering og gjeting.

Er også henrykt over de nye tittelene i LP.

Den delen av utstillingsverden jeg ikke er begeistret over er de som kun stiller. Og ikke noe annet.

Negativ til utstilling?

Ha ha ha ha ha - neppe. For å si det sånn så tror jeg du skal slite med å komme opp i det antall utstillinger jeg har stilt på. Jeg synes utstilling er gøy, veldig gøy - og jeg elsker å vinne. Jeg har dog ikke stilt så mye de siste årene, men det har vært av økonomiske årsaker mer enn at jeg ikke synes det er morsomt. Og ekstra morsomt har det jo vært fordi jeg har hatt hunder som har vunnet MYE.

Jeg har for øvrig INGEN formening om hva som gjorde at forslaget ble som det ble, og hva jeg mener om det er egentlig uvesentlig. Alt jeg vet er at utstillingsreglene sier at en hund som mottar CK er verdig et championat, ergo så sier egentlig dommeren at den er verdig certet og da får vi faktisk ha såpass tiltro til dommerstanden at de ikke kaster CK etter hunder som ikke skal ha det.

Jeg tror fortsatt ikke dette er et problem, eller kommer til å bli et problem.

Og jeg tror fortsatt ikke at det kommer til å bli sånn at folk ikke gidder å stille fordi de ikke kan få certet - jeg tror det kommer til å åpne for at flere stiller fordi sjansen for at de får certet har blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror fortsatt ikke at det kommer til å bli sånn at folk ikke gidder å stille fordi de ikke kan få certet - jeg tror det kommer til å åpne for at flere stiller fordi sjansen for at de får certet har blitt større.

Jeg har hørt om flere som ikke gidder å melde på småutstillinger nå, nettopp fordi man ikke kan konkurrere om cert. Jeg gidder ikke Exporama nettopp av den grunn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om flere som ikke gidder å melde på småutstillinger nå, nettopp fordi man ikke kan konkurrere om cert. Jeg gidder ikke Exporama nettopp av den grunn.

Samme her,hørt om flere og er en selv. Gidder ikke og det selv om jeg har en junior som kan ta cert... Jeg er også fullstendig klar over at den eneste jeg "straffer" er meg selv.

Men det er herlig å reise på utstilling å bare være publikum også,det har jeg gjort MYE :D .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og når gjennomføringen byr på så mange problemer og er helt avhengig av at "Ola Nordmann" skal kunne dem på rams, så er det kanskje regelen som er problemet? :D

... men jeg tar jo høyde for at ringsekretærene ikke har fått den opplæringen de trenger, evt ikke har greid å tilegne seg relativt enkle kunnskaper :aww:.

Tja..... man huker jo av for at man har lest utstillingsreglene når man melder på - så strengt tatt så burde Ola Nordmann faktisk kunne utstillingsreglene når de kommer på utstilling.

De gangene jeg har meldt på i Sverige og Danmark så har jeg faktisk alltid lest utstillingsreglene der før jeg kommer på utstillingen. Men jeg er kanskje i overkant redd for ikke så skjønne hva som foregår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fått med deg alle gangene det er skrevet om at nei, med unge hunder er det ikke BIR og BIM man stort sett konkurrerer om. Unge hunder er ofte for uferdige til å stå seg i konkurranse mot ferdiutviklede, voksne champions - DERFOR kan der være morsomt å konkurrere om andre ting, da.. som cert f eks (siden man fjernet HP for unge hunder for noen år siden). JEG skjønner ikke hva som er problemet med det, jeg...

Hvem skaper et problem her? Og da er det tydelig forskjell på gruppene når det gjelder mulighet for å konkurrere om BIR/ BIM med yngre hund.... Ingen grunn til å være frekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det tydelig forskjell på gruppene når det gjelder mulighet for å konkurrere om BIR/ BIM med yngre hund.... Ingen grunn til å være frekk.

Når man har raser med 30 + påmeldte på store utstillinger, sier det vel seg selv at det er litt vanskeligere å konkurrere om noe som helst enn om man er 8. I min rase vinner man certet - en stor seier bare det, selv om man blir nummer 2-3-4 bak championer med eviglange merittlister. Det ER gøyere å komme hjem og føle man har vunnet noe, henge en sløyfe på veggen og ha noe å skryte av enn å ikke gjøre det. Skulle ønske det var HP også enda jeg.

Kan man få kjøpe certsløyfer på cert man egentlig skulle hatt, vet dere det? Eller er man bannlyst fra å ha mer enn 3 norskfargede på skryteveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at problemet er at de på RS overvurderte den gjengse utstiller og sine ringsekretærer.. I tillegg er det jo lagt opp til at utstillere skal være fear og ærlig..

Og det er jo hundefolk kjent for liksom..

RS har vel overhodet ikke vurdert noe som helst angående det forslaget.... Når jeg ser hvilke klubber det var som fremmet forslaget, så slår det meg at en sterkt medvirkende faktor til at forslaget kom opp, var sjalusi.... som jo også er sterkt utbredt i hundemiljø :D.

Tja.... man huker jo av for at man har lest utstillingsreglene når man melder på - så strengt tatt så burde Ola Nordmann faktisk kunne utstillingsreglene når de kommer på utstilling.

Tja, og hvorfor skal utstillere kunne smådetaljer til punkt og prikke når ikke engang ringsekretærer greier å håndtere regelverket (jfr hva Krutsi skrev over)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ til utstilling?

Ha ha ha ha ha - neppe. For å si det sånn så tror jeg du skal slite med å komme opp i det antall utstillinger jeg har stilt på. Jeg synes utstilling er gøy, veldig gøy - og jeg elsker å vinne. Jeg har dog ikke stilt så mye de siste årene, men det har vært av økonomiske årsaker mer enn at jeg ikke synes det er morsomt. Og ekstra morsomt har det jo vært fordi jeg har hatt hunder som har vunnet MYE.

Jeg har for øvrig INGEN formening om hva som gjorde at forslaget ble som det ble, og hva jeg mener om det er egentlig uvesentlig. Alt jeg vet er at utstillingsreglene sier at en hund som mottar CK er verdig et championat, ergo så sier egentlig dommeren at den er verdig certet og da får vi faktisk ha såpass tiltro til dommerstanden at de ikke kaster CK etter hunder som ikke skal ha det.

Jeg tror fortsatt ikke dette er et problem, eller kommer til å bli et problem.

Og jeg tror fortsatt ikke at det kommer til å bli sånn at folk ikke gidder å stille fordi de ikke kan få certet - jeg tror det kommer til å åpne for at flere stiller fordi sjansen for at de får certet har blitt større.

My bad.

Det virket bare slik på måten du skrev?

Utstilling kan være både gøy og uhyre sosialt.

Dog føler jeg at folk bør gjøre mer enn å stille.

Jeg håper de nye "titlene" i LP gjør at folk flokker seg litt der også.

Det er jo ikke noe å stikke under en stol at folk flest elsker å konkurrere. Og de elsker å ha en tittel på stamtavla.

Hvorfor ikke, det er jo stas?

Så håper at flere finner veien til LP i kjølvannet av utstillingsreglene.

At det kanskje frister folk som ellers ikke trener så mye LP til å trene og konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...