Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

Hvordan ble det forresten - om man har 2 småcert så kan man ikke ta flere småcert men kan ta storcert? Eller er to cert fullcertet uansett?

Du skal ta imot cert du trenger for å bli champion, var vel veiledende tommelfingerregel.

Så om en hund under to år har to småcert, kan den ta imot NKK-certet uansett alder. Men jeg er usikker på om du kan ta to småcert og et storcert før du fyller to år, og bli champion på et storcert første sjanse etter fylte to år, eller om du må vente på et lite cert - du burde jo kunne det, siden det er et cert du trenger for å bli champion. Du får jo ta to storcert i junior/unghund om du ikke har småcert. Så det kan ikke være slavisk kun ett storcert per hund-regime.

Jeg skal innrømme at jeg er litt forvirret enda, og veldig glad for at jeg ikke har noen ringsekretæroppdrag i nærmeste framtid. Jeg tror vi trenger noen utstillinger for å få testet ulike problemstillinger og klargjort tvilstilfeller.

Og jeg har en enkel situasjon for de fire hundene jeg skal stille i år - X'en er fullcertet på de små, Foenix kan ta et lite cert til, og valpene trenger alt. Fordelen nå er at jeg behøver ikke tenke på om noen tar cert fra noen andre av mine egne - hvis Foenix får et lite cert til før valpene blir junior, kan jeg fortsette å stille henne uten at hun kan ta cert fra døtrene sine. Sånn sett kan jeg med det nye systemet få stilt flere hunder på samme utstilling enn jeg ville gjort før, nå har jeg jo knapt stilt X'en fordi Foenix trenger småcert og X'en ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet man ikke kan ta flere små, spørsmålet var om man fikk ta storcert eller om 2 cert ble regnet som fullcertet uansett hvilke cert man hadde.

Jo, man kan ta et stort også før fylte to år. Man kan dermed bli champion med 4 cert, alt etter når man tar certene.

Tar man ett lite cert og så ett stort - så er man å anse som fullcertet, men ikke om man tar to småcert først.

Så om en hund under to år har to småcert, kan den ta imot NKK-certet uansett alder. Men jeg er usikker på om du kan ta to småcert og et storcert før du fyller to år, og bli champion på et storcert første sjanse etter fylte to år, eller om du må vente på et lite cert - du burde jo kunne det, siden det er et cert du trenger for å bli champion.

Jo, man kan ta tre cert - og så ta et storcert etter fylte to år for å utløse championatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man kan ta et stort også før fylte to år. Man kan dermed bli champion med 4 cert, alt etter når man tar certene.

Tar man ett lite cert og så ett stort - så er man å anse som fullcertet, men ikke om man tar to småcert først.

Jo, man kan ta tre cert - og så ta et storcert etter fylte to år for å utløse championatet.

Takk - det burde jo være slik, at du kan få certet om du trenger det, en vet jo ikke om en får et lite cert senere om en gir fra seg det storcertet etter fylte to år. Men det er nå så mange teorier og fortolkninger rundt om.

Det var forvirring da vi gikk over til dagens system også, og noen år senere er vi helt fortrolig med det, så det går seg nok til dette også innen 2020.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til nkk for nettopp å spørre om dette:

Mine spørsmål:

Jeg har et spørsmål angående de nye utstillingsreglene. Min hund er født 9. juni i 2013, og har 2 småcert. Om vi skulle ha stilt feks. på NKK Bø i februar, har han enda mulighet til å ta storcertet der? Eller regnes han som fullcertet og må vente til han er over 2 år, før han kan få storcertet?

Jeg skjønner at han er fullcertet for øyeblikket angående småcert. Men kan dette "byttes" ut i storcert? For å forklare meg litt tydeligere: Om vi deltar på NKK Bø og får storcertet, vil jeg da bare mangle et lite cert? (At det på en måte blir byttet ut?).

Nkk sitt svar:

Hvis hunden stilles på NKK Bø med 2 små cert kan den motta Stor Cert da det er små cert den er fullcertet for.

Får den Cert i Bø er den fullcertet på små og store Cert inntil den fyller 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk er uenige med reglene, men de er sa klare som de er? Så lenge hunden har bruk for certet, så vil den få det :P

Dette spørsmålet handlet ikke om å være uenig, det er en annen diskusjon. Men da er det fint at det er noen som er smartere enn oss andre som kan svare, ikke sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet handlet ikke om å være uenig, det er en annen diskusjon. Men da er det fint at det er noen som er smartere enn oss andre som kan svare, ikke sant ;)

Om folk oppriktig ikke har skjønt reglene, så ok. Men jeg har en følelse av at en del ikke ønsker å skjønne dem heller, siden man er grunnleggende uenig i endringen. Men mulig jeg tar feil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo nytt og rart, ikke rart man ikke henger helt med. Til og med NKK selv virket litt i villrede når jeg ringte og spurte om junior med to småcert var fullcertet ettersom den faktisk egentlig ikke trenger mer før fylte to hvis man ser sånn på det. Fikk svar etter noen dager om at man altså er så heldig at man får ta tre så lenge man tar to små først såvidt jeg forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk oppriktig ikke har skjønt reglene, så ok. Men jeg har en følelse av at en del ikke ønsker å skjønne dem heller, siden man er grunnleggende uenig i endringen. Men mulig jeg tar feil. ;)

Jeg var litt usikker på den ene tingen, og da spør man så får man det avklart - det er faktisk ikke mer hokus pokus enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ang. antall hunder på utstilling - vi er 25 dager inn i det nye året. Årets første utstillinger hadde omtrent samme antall som i fjor. Helgens utstilling en del mindre. Jeg tror ikke nødvendigvis at dette er en indikasjon på at de nye reglene gjør at folk ikke velger å stille - dersom de hadde hatt med gruppe 3 og 10 så ville nok ikke påmeldingsantallet vært så veldig mye under det det har brukt å være. Litt kanskje -men ikke så markant.

Det ER tett med utstillinger rundt Oslo nå i januar og februar, folk prioriterer - sånn har det alltid vært. Og går man tilbake og ser så ser man at påmeldingsantallene varierer.

Jeg tipper at helgens utstilling var et resultat av dette - pluss at færre raser var med enn det bruker å være.

(og nei, det bruker IKKE å være mye belgere på utstillingene i Letohallen - de siste årene har det vært lite, og sjelden over 10 - i fjor var det 7 ene dagen og 5 andre - så to stykk er ikke noe kjempeavvik.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes Du om de nye reglene Belgerpia? Godt mulig jeg tråkker skikkelig uti nå,men det virker som om du har begynt å forsvare NKK uansett hva de finner på å bestemme?

Jeg er ikke veldig inne i lover og regler,men denne siste endringen har jeg ikke engang hørt om før rett før Jul..... Og ja,jeg møtte på årsmøte for å stemme for å beholde Storcertet for min rase,så det fikk jeg med meg.

Skal det være sånn at alle hundeeiere som har en mening må lese regler støtt nå,for om mulig å kunne si sitt før noe nytt er bestemt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva synes Du om de nye reglene Belgerpia? Godt mulig jeg tråkker skikkelig uti nå,men det virker som om du har begynt å forsvare NKK uansett hva de finner på å bestemme?

Jeg er ikke veldig inne i lover og regler,men denne siste endringen har jeg ikke engang hørt om før rett før Jul.... Og ja,jeg møtte på årsmøte for å stemme for å beholde Storcertet for min rase,så det fikk jeg med meg.

Skal det være sånn at alle hundeeiere som har en mening må lese regler støtt nå,for om mulig å kunne si sitt før noe nytt er bestemt?

Jeg har ALLTID forsvart NKK når folk har gulpa om ting NKK ikke kan noe for at er som det er. Lenge før jeg begynte her faktisk. Fordi jeg faktisk alltid har ment at de får ufortjent mye dritt for ting de blir satt til å gjøre fordi RS/HS har sagt at sånn skal det være.

Det er ikke sånn at det sitter en gjeng her og endrer regler for moro skyld bare for å irritere folk liksom. Faktum er at administrasjonen har svært lite med regelverksendringer å gjøre. Oppgaven er å administrere, tilrettelegge og sørge for at vedtatte regelverk følges.

I forhold til det å følge med, så ja - man må følge med, men det holder å lese sakspapirene til RS som legges ut i god tid før RS, da har man fortsatt mulighet til å påvirke, og kanskje burde klubbene der ute være flinkere til f.eks. å arrangere medlemsmøte en tid før RS sånn at man får formidlet hva man ønsker at klubbens representant skal ta med seg til RS. Det er ikke verre enn det, og det er IGJEN, ikke NKK sin feil at klubbene der ute ikke er så flinke på akkurat den biten.

For øvrig - om min mening om nytt regelverk og andre regelverk vil jeg bare si at jeg er betalt for å være lojal mot de regelverk som finnes, og det har jeg faktisk tenkt å fortsette med å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,skjønner noe av det.

Også at det meste ligger på klubbene og deres evne til å opplyse sine medlemmer.

Det er jo min egen feil også,at jeg ikke spør mer,men tar for gitt at noe skjer/ ikke skjer...

Ikke bare tror og så får bakoversveis etterpå.

Jeg var helt sikker jeg,på at når vi bestemte å beholde Storcert så var "alt" greit,og at andre raser fikk velge de også. Uten en felles endring som brått gjald alle likevel :hmm: .

Endret av Toril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det å følge med, så ja - man må følge med, men det holder å lese sakspapirene til RS som legges ut i god tid før RS, da har man fortsatt mulighet til å påvirke, og kanskje burde klubbene der ute være flinkere til f.eks. å arrangere medlemsmøte en tid før RS sånn at man får formidlet hva man ønsker at klubbens representant skal ta med seg til RS. Det er ikke verre enn det, og det er IGJEN, ikke NKK sin feil at klubbene der ute ikke er så flinke på akkurat den biten.

Nå sitter jeg i styret i en raseklubb som hadde et helt eget styremøte dedikert til RS - det er det beste en landsdekkende klubb får gjort, en kan ikke tromme sammen til medlemsmøte for alle, en må håpe at styret har tilliten i medlemsmassen, kan tale til raseklubbens fordel, OG har så kontakt med sine medlemmer at de vet hva slags meninger og holdninger som går igjen. Men vi har også et årlig medlemsmøte i forbindelse med hovedspesialen, vi har årsmøtet, vi har to helgemøter i året med representanter fra alle avdelinger og komiteer, OG styrets medlemmer søker å være på klubbens spesialer og andre avdelingstreff for å lodde stemning og samle tilbakemeldinger. Norge er et langt land, vi kan ikke få gjort mer enn som så.

Men det nytter jo ikke å lese sakspapirer og å "følge med", når det vedtas benkeforslag på det viset. Vi var der med våre representanter, men slike benkeforslag blir alltid som julekvelden på kjerringa, og burde ikke kunne vedtas uten at klubbene har fått diskutert det skikkelig for å utrede konsekvenser. Og for de klubbene som ikke var der, oppleves det feil at det hastevedtas scenarioer som ikke tilnærmelsesvis var skissert i sakspapirene.

Det blir litt for lettvint å mene at medlemmene og klubbene ikke har fulgt med i denne saken. Fjerningen av storcertet og håpet om å få reversert det vedtaket har blitt snakket om på tvers av klubber og miljø gjennom hele 2014, og ikke en eneste gang har jeg hørt noen nevne "fullcert" som et alternativ - ei heller fra NKK når en har tatt kontakt for mer informasjon.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr nå ser jeg ikke noe problemer med de nye reglene.. Ved feks rottweiler er det så få som egentlig har brukskravet, så hvorfor kan ikke de få de tre småcertene for å bli champ. For det er ikke lett å få cert allikevel..

Det som derimot irriterer meg er ringsekretærer som ikke får med seg brukskravet og deler ut cert som vanlig..

@Belgerpia : har NKK et system der slikt blir sjekka eller kan man bli champ ved tre slappe ringsekretærer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå sitter jeg i styret i en raseklubb som hadde et helt eget styremøte dedikert til RS - det er det beste en landsdekkende klubb får gjort, en kan ikke tromme sammen til medlemsmøte for alle, en må håpe at styret har tilliten i medlemsmassen, kan tale til raseklubbens fordel, OG har så kontakt med sine medlemmer at de vet hva slags meninger og holdninger som går igjen. Men vi har også et årlig medlemsmøte i forbindelse med hovedspesialen, vi har årsmøtet, vi har to helgemøter i året med representanter fra alle avdelinger og komiteer, OG styrets medlemmer søker å være på klubbens spesialer og andre avdelingstreff for å lodde stemning og samle tilbakemeldinger. Norge er et langt land, vi kan ikke få gjort mer enn som så.

Men det nytter jo ikke å lese sakspapirer og å "følge med", når det vedtas benkeforslag på det viset. Vi var der med våre representanter, men slike benkeforslag blir alltid som julekvelden på kjerringa, og burde ikke kunne vedtas uten at klubbene har fått diskutert det skikkelig for å utrede konsekvenser. Og for de klubbene som ikke var der, oppleves det feil at det hastevedtas scenarioer som ikke tilnærmelsesvis var skissert i sakspapirene.

Det blir litt for lettvint å mene at medlemmene og klubbene ikke har fulgt med i denne saken. Fjerningen av storcertet og håpet om å få reversert det vedtaket har blitt snakket om på tvers av klubber og miljø gjennom hele 2014, og ikke en eneste gang har jeg hørt noen nevne "fullcert" som et alternativ - ei heller fra NKK når en har tatt kontakt for mer informasjon.

Vel, greia er vel at dette kom LIKE OVERRASKENDE på ALLE! (inkl. de her)

Og nei, det er ikke et benkeforslag - det er det som kalles et endringsforslag og legges da frem som et alternativ til andre forslag som ingen av partene vil gå for.

Det ER like fullt RS som har vedtatt dette og INGENTING av det har kommet som forslag fra NKK administrasjon, og det er også RS som bestemmer hva de skal behandle og ikke - så det er liksom meningsløst å legge ansvaret for dette på NKK. Det er ingen her som har fullmakt til å overstyre RS og HS liksom, vi må forholde oss til det som er vedtatt der uansett om vi mener det er dumt eller ikke.

For øvrig så er det egentlig relativt få som mugger om de nye reglene, så jeg tipper det går seg til jeg. Ikke var det spesielt vanskelig å spørre utstillerne om hunden var fullcertet heller. Den ene som var i tvil fikk certet og der var ingen andre i den rasen som kunne få cert, så da blir det i alle fall ingen krise :),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel NKK som har ansvar for at egne regler følges, og det er vel akkurat g dette tilfellet de har feilet. Man kan virkelig ikke definere forslaget som et endringsforslag da det jo ikke har noe med stor-cert eller ikke stor-cert å gjøre. Klubbene fikk ikke en sjanse til å diskutere følgene av et slikt vedtak på en grundig måte.

Jeg ble for øvrig ikke spurt om bikkja var fullcertet i helgen, jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg alltid til..... alternativet er å ikke delta.. . Det samme med de kritikkløse utstillingene,det går seg alltid til..

Er det også en klubbfremmet sak,eller kommer det fra et eller annet utland? Har det også vært mulig å stemme over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At året så vidt har begynt er helt riktig, men som jeg skrev så blir det spennende å se hva slags innvirkning dette har på klubbene igjennom året.

Er en foreldre å lese hva jeg skriver i tråden her.

Vet om mange belgerfolk som velger å kun stille på NKK eller spesialen da det ikke er noe vits i å stille på de små lengre. Så det er en endring allerede nå. Om den blir værende slik gjennstår og se.

Ja, NKK blir kanskje urettferdig behandlet i en del saker, men de er ikke bare uskyldig de heller.

Skal trekke det tilbake hvis det er feil, men så vist jeg vet er det vel NKK som har vedtatt at klubbene skal ha minstepris på 590 kr på spesialen tilknyttet EDS.

Det er en pris som gjør at folk ikke vil melde på.

Ikke på begge dagene.

Jeg står fast ved at NKK er de eneste som fremdeles får samme påmeldingstall på sine utstillinger, om ikke mer.

Så NKK blir vinnere i dette i mitt syn.

Jeg har alltid vært for å beholde storcertet, men kan ikke huske å ha fått det som et alternativ at fullcerting fulgte hånd i hånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har detti litt av lasset kjenner jeg.

Er det virkelig så mange som stiller bare for å sanke cert de ikke trenger at påmeldingsantallet synker så drastisk ? :|

Kan bare snakke for meg selv, og vi stilte jo sef for å bli BIR, men når han var 1 år og litt uferdig så håpet man sef på Cert.

Ble liksom den "beste" plasseringen for oss juniorer.

Jeg føler fremdeles at dette fullcertingsforslaget kom fordi folk var misfornøyde med at deres hund aldri nådde helt opp.

Nå vil de det.

Så får folk bli så sinte de bare vil, men det er ihvertfall det jeg føler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vel NKK som har ansvar for at egne regler følges, og det er vel akkurat g dette tilfellet de har feilet. Man kan virkelig ikke definere forslaget som et endringsforslag da det jo ikke har noe med stor-cert eller ikke stor-cert å gjøre. Klubbene fikk ikke en sjanse til å diskutere følgene av et slikt vedtak på en grundig måte.

Jeg ble for øvrig ikke spurt om bikkja var fullcertet i helgen, jeg

Næææ, men det kan vel være for at ringsekretæreleven visste at Blomsten var fullcertet? *ler*

At året så vidt har begynt er helt riktig, men som jeg skrev så blir det spennende å se hva slags innvirkning dette har på klubbene igjennom året.

Er en foreldre å lese hva jeg skriver i tråden her.

Vet om mange belgerfolk som velger å kun stille på NKK eller spesialen da det ikke er noe vits i å stille på de små lengre. Så det er en endring allerede nå. Om den blir værende slik gjennstår og se.

Ja, NKK blir kanskje urettferdig behandlet i en del saker, men de er ikke bare uskyldig de heller.

Skal trekke det tilbake hvis det er feil, men så vist jeg vet er det vel NKK som har vedtatt at klubbene skal ha minstepris på 590 kr på spesialen tilknyttet EDS.

Det er en pris som gjør at folk ikke vil melde på.

Ikke på begge dagene.

Jeg står fast ved at NKK er de eneste som fremdeles får samme påmeldingstall på sine utstillinger, om ikke mer.

Så NKK blir vinnere i dette i mitt syn.

Jeg har alltid vært for å beholde storcertet, men kan ikke huske å ha fått det som et alternativ at fullcerting fulgte hånd i hånd.

Man har komiteer og utvalg for alt iht. bestemmelser fra RS og det er vel i grunnen stort sett komiteer og utvalg som sier noe om hvordan det skal være og så setter administrasjonen det ut i live. Men det er en annen sak - det er heldigvis for oss sånn at alle der ute vet så mye bedre enn oss hvordan ting er - så da er det i grunnen lettere å bare nikke og smile og late som de har rett :)

Det er ofte det enkleste :)

Påmeldingstallene varierer fra år til år, og så langt er det innenfor normalen - men ja, vi får se når vi kommer litt utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...