Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min spiser alt av tøy/hundeseng!


Hundbolla
 Share

Recommended Posts

Hva kan jeg kjøpe/bruke som hun ikke spiser opp? Jeg må bruke buret når jeg er bortreist . hun kan ikke være alene uten at hun skal spise på sofaputene/sofaen,dørmatte,pledd osv...

Hun kan heller ikke ligge uten noe i buret heller.. Hva skal jeg gjøre.?

Veit at det kan være farlig og må kanskje oppereres hvis tøystykke setter seg fast..

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bia-bed kanskje holder?

Neppe.

Jeg ville heller sett litt på hvorfor hun gjør det. Jeg har selv en teppe-spiser, og vet at det ikke nødvendigvis er mye å gjøre med det. Men. Jeg tenker først og fremst at dette er en stressadferd. Hvorfor?

Prøv en periode med litt mer aktivitet. Spesielt litt mental aktivisering før hun skal være alene. Evt. tenk etter om hun får for mye aktivitet. Om ikke regulering av aktivitet hjelper så kan DAP eller Adaptil kanskje være verdt et forsøk.

Fylte margbein o.l. å tygge på som alternativ. Odin er storforbruker av de hvite tyggetingene av presset hud.

De fleste dyrebutikker har spray som du kan spraye på ting for at hunden ikke skal tygge på det. Jeg har vært skeptisk, men Odin har (bank i bordet!) ikke tygget på noe av det jeg sprayet for tre uker siden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi hadde teoridag på valpekurset jeg går på, så var det en med samme problemstilling som deg. Hun fikk anbefalt å kjøpe hellyhansen(?) hundeseng fra felleskjøpet. Han som anbefalte denne sengen mente det ikke trenger å være noe verre enn av hunden synes det er morsomt å rive i filler madrassen. Men dersom den blir helt gal når du ikke er hjemme, kan det være at hunden stresser og det burde bli sett nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe.

Jeg ville heller sett litt på hvorfor hun gjør det. Jeg har selv en teppe-spiser, og vet at det ikke nødvendigvis er mye å gjøre med det. Men. Jeg tenker først og fremst at dette er en stressadferd. Hvorfor?

Prøv en periode med litt mer aktivitet. Spesielt litt mental aktivisering før hun skal være alene. Evt. tenk etter om hun får for mye aktivitet. Om ikke regulering av aktivitet hjelper så kan DAP eller Adaptil kanskje være verdt et forsøk.

Fylte margbein o.l. å tygge på som alternativ. Odin er storforbruker av de hvite tyggetingene av presset hud.

De fleste dyrebutikker har spray som du kan spraye på ting for at hunden ikke skal tygge på det. Jeg har vært skeptisk, men Odin har (bank i bordet!) ikke tygget på noe av det jeg sprayet for tre uker siden.

Liker det du har skrevet, men margbein skal man være veldig forsiktig med, pass hvertfall på at hunden ikke bruker tenner på dette (men bare får ut innholdet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg kjøpe/bruke som hun ikke spiser opp? Jeg må bruke buret når jeg er bortreist . hun kan ikke være alene uten at hun skal spise på sofaputene/sofaen,dørmatte,pledd osv...

Hun kan heller ikke ligge uten noe i buret heller.. Hva skal jeg gjøre.?

Veit at det kan være farlig og må kanskje oppereres hvis tøystykke setter seg fast..

:hmm:

Hvor gammel er hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn mest ut av settingen som utløser adferden. Det kan være alt fra jeg er livredd for å være hjemme alene til at jeeeesppppppppp jeg kjeder meg i hjel å må finne på noe, til dritkul lyd det blir av å rive i dette da.

Litt forskjellige ting som må gjøres for de forskjellige tingene.

Men en ting er felles gi dem hodebry. FOr den første så kan du med det få ned redselen for å være hjemme alene fordi den blir trøtt hvis hodebryet blir gitt rett før du reiser. For neste som kjeder seg såvil det gjerne ta lengere tid før det å kjede seg trår inn og for siste så vil det også gjerne ta lengere tid før en må finne på noe.

Som dem sier over her, bruk hodet til hunden før du reiser ut, gi den gjerne noe godt å gnage på og sjekk ut om hvilket rom i leiligheten/huset som gir hunden best ro. Har selv bur og det måtte jeg flytte tre ganger før jeg så at her var det hunden skal være. Nå som han nærmer seg to år så tester vi ut om han kan være på kjøkkenet mens jeg er borte og det ser ut til å fungere. Har gått fram og tilbake angående bur ikke bur. Målet bør være å kunne slå seg til ro over alt til slutt. Noen finner slutten fort og andre seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetbed var det eneste min lille destruktor-schäfer ikke ødela da han var liten og gal.

IKKE kjøp bia-bed, det blir bare veldig dyrt (min ødela to stk, dvs 2000 kroner rett i vasken). :P

Med min hjalp det lite med aktivisering, da det morsomste han vet er å ødelegge ting, så han aktiviserte seg helt fint selv. :thumbsdown: Morsommere å rive i stykker ting en å spise fylt kong, f. eks. Trøsten er at han i stor grad har vokst det av seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også først og fremst sett på hvorfor hunden ødelegger. Ofte er det en årsak, feks at de kjeder seg, er understimulert og trenger mer trim, stress eller at de er litt engstelige for å være alene (kanskje også evt problemer med mage/fordøyelse som gjør at de får "cravings"). Fiks det egentlige problemet og bli kvitt gnagerproblemet.

Edit: Ser ikke for meg at det finnes noe mykt å ligge på som er hundetygg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være bikkja kjeder seg/er understimulert. Eller så er den bare en stoffspiser :P Kjøp en seng i hardplast, og bruk gamle laken som tepper. De går lett gjennom systemet..Vi har ei som var ekstrem som unghund. Hun fikk et laken som sutteklut og forbruksvare (og spiste opp hele over tid) Dermed holdt hun seg unna andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. takk for mange gode svar. Hun er en bull terrier tispe på 14 mnd, og har kun begynt å spise ting drøy mnd siden. At hun ødelegger ting er en annen sak, men å spise det opp er jo ikke bra. en gang klarte hun å ta en T-shorte fra vaskemaskinen, og den spise hun opp! Hun får regelmessig turer hver dag, lek, og søk. Men hun er veldig sta og som hjernetrim spes søk, eller prøve å lære triks, det er umulig å lære. hun finnes ikke intressert og hvis hun er litt intressert gir henne opp med en gang. Men igjen så er dette en veldig sta rase.

Hun spiser ting når vi ikke ser på, bare når vi sover eller er borte :no: Har sett hun har stjelt undertøy fra badet som liker å tygge på, hun elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv vetbed? :) Det vil jo ikkje komme av tøybitar om den blir tygd på, men heller 'dottar'. Innbillar meg at desse er ubehageleg og lite fristande å ha i munnen (?). No er ikkje frøkna her i heimen makulator, men såg eit par lause dottar rett etter me skaffa vetbed'en. Etter det har det derimot ikkje komme noko meir, så trur ho raskt skjønte at det ikkje var noko stas å gnage på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. takk for mange gode svar. Hun er en bull terrier tispe på 14 mnd, og har kun begynt å spise ting drøy mnd siden. At hun ødelegger ting er en annen sak, men å spise det opp er jo ikke bra. en gang klarte hun å ta en T-shorte fra vaskemaskinen, og den spise hun opp! Hun får regelmessig turer hver dag, lek, og søk. Men hun er veldig sta og som hjernetrim spes søk, eller prøve å lære triks, det er umulig å lære. hun finnes ikke intressert og hvis hun er litt intressert gir henne opp med en gang. Men igjen så er dette en veldig sta rase.

Hun spiser ting når vi ikke ser på, bare når vi sover eller er borte :no: Har sett hun har stjelt undertøy fra badet som liker å tygge på, hun elsker det!

Ta frem sykkel eller ski (eller lignende) og "slit ut" hunden litt, da blir det gjerne soving og stille isteden. Den har sikkert litt ekstra turbulens i kroppen nå og trenger kanskje litt ekstra. I tillegg hold den innenfor syne så mye som mulig og i nærheten slik at man hører og kan ta tak i problemet. Det dumme med slikt er at det ofte er veldig givende for hunden og veldig vanskelig og få bukt med om man ikke finner en måte å hindre hunden i å ødelegge/spise frem til den kommer på bedre tanker. De kommer jo på bedre tanker etterhvert, men det kan ta betydelig lengre tid om de i mellomtiden får til og holde på. Enkelt er det ikke alltid, men litt ekstra trim en periode kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta frem sykkel eller ski (eller lignende) og "slit ut" hunden litt, da blir det gjerne soving og stille isteden. Den har sikkert litt ekstra turbulens i kroppen nå og trenger kanskje litt ekstra. I tillegg hold den innenfor syne så mye som mulig og i nærheten slik at man hører og kan ta tak i problemet. Det dumme med slikt er at det ofte er veldig givende for hunden og veldig vanskelig og få bukt med om man ikke finner en måte å hindre hunden i å ødelegge/spise frem til den kommer på bedre tanker. De kommer jo på bedre tanker etterhvert, men det kan ta betydelig lengre tid om de i mellomtiden får til og holde på. Enkelt er det ikke alltid, men litt ekstra trim en periode kan hjelpe.

Tror jeg ikke ville prøve meg på ski(er jo ingen snø her nesten..) og sykkel tror jeg kan være veldig farlig :D:D ihvertfall her jeg bor.. Har opplevd med de andre hundene jeg har hvis de får for mye trening, krever de mer og blir værre.. men jeg pleier å jogge med hunden da ca 2 ganger per dag og vanlig passgang 1 gang per dag.. altså 3 turer hver dag.. Men jeg kan prøve vetbed som mange nevner her.. eller evt noe form for spray som kan brukes på tepper osv, slik den ikke spiser det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange turer er det snakk om? Om en hund på 14 mnd får 2 joggeturer per dag så mistenker jeg at det er stress pga overaktivisering heller enn underaktivisering. Prøv å kutte litt ned på joggingen, og heller gjøre litt søk/hodeøvelser? Trenger ikke være trening, men en tom brusflaske med fôrbiter, oppned bolle med godbit under, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke ville prøve meg på ski(er jo ingen snø her nesten..) og sykkel tror jeg kan være veldig farlig :D:D ihvertfall her jeg bor.. Har opplevd med de andre hundene jeg har hvis de får for mye trening, krever de mer og blir værre.. men jeg pleier å jogge med hunden da ca 2 ganger per dag og vanlig passgang 1 gang per dag.. altså 3 turer hver dag.. Men jeg kan prøve vetbed som mange nevner her.. eller evt noe form for spray som kan brukes på tepper osv, slik den ikke spiser det opp :)

Det er ikke mengde aktivisering som er problemet, man må jo fortsatt opprettholde ro trening, variasjon (så hunden ikke forventer seg trim til faste tider hver dag eller akkurat en viss lengde etc), fult mulig og ha noen rolige dager også, men da er det jo kjekt å legge dem til de dagene hunden er minst alene feks, for å minske sannsynligheten for at den ødelegger noe. Jeg ville heller hatt 1 god tur hver dag enn 3 turer, jogging er jo gjerne heller ikke voldsomt slitsomt for en hund, med mindre du jogger veldig langt. Også går det jo an å legge trimmen til rett før hunden skal være alene om den ikke får noe spesielt trim da enda. 3 turer sier jo heller ikke så mye om hvor langt du går/løper, hvor lenge du er ute eller hvor hardt hunden jobber. Når hunden bare krever mer og mer så er det noe annet som er galt, ikke aktiviseringsmengde, men heller at man ikke har lært hunden å slappe av eller har veldig utpreget rutine så hunden hele tiden forventer hva som skal skje, eller kanskje man bedriver feil type aktivitet, aktivitet som stresser hunden heller enn å roe den, feks. Selv toppiddrettsutøvere kan være fornøyd etter en lett treningstur eller til og med med en pausedag, det er ikke slik at man ikke kan bli sliten eller ikke kan slappe av selv om man er i god form og vant til å ha et høyt aktivitetsnivå.

Kutt ned på jogginga å kjøp heller en kjetting eller noe som hunden kan trekke, og kutt ned på antall turer og gå heller en lengre, evt en lang og en halv lang. Varier rutinene og ha også fokus på rotrening og oppdragelse også, ikke bare at hunden skal være sliten. En sliten hund er en enkel hund og det er et godt hjelpemiddel i vanskelige perioder, men man skal ikke bruke trim istedenfor annen oppdragelse eller trening, det skal isåfall være i tillegg til, som et hjelpemiddel. Bruker man det isteden for vil du få den effekten du snakker om, om et problem som ikke forsvinner og en hund som krever mer og mer for å bli sliten.

Edit: Ang sånn spray så er det jo en grunn til at hunden ikke vil spise på den etterpå, så det er mest sannsynlig ubehagelig og ligge i tekstiler som er sprayet, så der er det nok ikke noen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellige ruter, og er ikke alltid det er 2 turer med jogging.. jeg jogger aldri mer enn ca 3 km hver gang(fast rute). ellers går jeg mye i skogen her og uten bånd ca 3-4km.. vanlig tur/gåtur er på ca 1-2 km, som gjerne er Kveldsltur/leggetid..

Hun er helt rolig inne, hun går og legger seg i sofaen etter hun har vært på tur..

Å putte godbiter i en tom flaske eller i en leke blir fort kjedelig og hun gir opp.. Hun er veldig sta, hun gidder ikke å lete etter godbiter. ender med at hun sitter og ser på meg med oppgitt blikk..

Jeg får bare prøve å variere, :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellige ruter, og er ikke alltid det er 2 turer med jogging.. jeg jogger aldri mer enn ca 3 km hver gang(fast rute). ellers går jeg mye i skogen her og uten bånd ca 3-4km.. vanlig tur/gåtur er på ca 1-2 km, som gjerne er Kveldsltur/leggetid..

Hun er helt rolig inne, hun går og legger seg i sofaen etter hun har vært på tur..

Å putte godbiter i en tom flaske eller i en leke blir fort kjedelig og hun gir opp.. Hun er veldig sta, hun gidder ikke å lete etter godbiter. ender med at hun sitter og ser på meg med oppgitt blikk..

Jeg får bare prøve å variere, :P

Da tror jeg ikke hunden din er overstimulert ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...