Gå til innhold
Hundesonen.no

Et alternativ til liker-funksjonen


Recommended Posts

Dette forumskallet har et innebygget "liker"-system, der man både kan stemme opp og stemme ned et innlegg.

Dette har kanskje vært et alternativ til den omdiskuterte liker-funksjonen?

På den måten er det ikke bare de som liker som kan gi seg til kjenne, men også de som ikke liker

post-6077-0-70926500-1418771560.jpg

Man kan også klikke seg inn å se hvem som har stemt hva:

post-6077-0-24950000-1418771492.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget liker jeg virkelig ikke. En god del av "problemet" med liker funksjonen er jo at folk opplever det som en del av mobb-mentaliteten i diskusjoner. Det oppleves ille nok at en bruker får mye positiv støtte mens en annen ikke får den støtten. Om man i tillegg skulle kunne få negative stikk vil det nok av mange oppleves som veldig ubehagelig.

Jeg vet ett forum som får en lignende løsning til å fungere, de har "agree" "disagree" "educational" "funny" og "love" som alternative på hver post, så da sier man seg uenig med postens innhold, ikke at misliker hva som blir sagt.

(forumet er forøvrig på ravelry.com)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget liker jeg virkelig ikke. En god del av "problemet" med liker funksjonen er jo at folk opplever det som en del av mobb-mentaliteten i diskusjoner. Det oppleves ille nok at en bruker får mye positiv støtte mens en annen ikke får den støtten. Om man i tillegg skulle kunne få negative stikk vil det nok av mange oppleves som veldig ubehagelig.

Jeg vet ett forum som får en lignende løsning til å fungere, de har "agree" "disagree" "educational" "funny" og "love" som alternative på hver post, så da sier man seg uenig med postens innhold, ikke at misliker hva som blir sagt.

(forumet er forøvrig på ravelry.com)

Det var en lur ting, men ser den ikke kan gjøres som standard i dette forumoppsettet, men trolig man kan kjøpe en tilleggs-app som kan gjøre dette mulig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lur ting, men ser den ikke kan gjøres som standard i dette forumoppsettet, men trolig man kan kjøpe en tilleggs-app som kan gjøre dette mulig..?

det forumet er kodet fra scratch av sidens eier, om noe lignende er tilgjengelig for denne løsninga vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tror ikke det kan bli særlig verre enn det er. Det er mange alternativer til "Liker" og det er vel poenget her og få noe annet eller å fjerne hele d r i t t e n? Ser ikke ett argument for at sonen skal være det siste forumet i verden som tviholder på zøkkerbergs "Liker" når man ser hvordan det går. Er jo greit da å kunne skylde på "nye eiere" så slipper man gjøre noe med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det kan bli særlig verre enn det er. Det er mange alternativer til "Liker" og det er vel poenget her og få noe annet eller å fjerne hele d r i t t e n? Ser ikke ett argument for at sonen skal være det siste forumet i verden som tviholder på zøkkerbergs "Liker" når man ser hvordan det går. Er jo greit da å kunne skylde på "nye eiere" så slipper man gjøre noe med det. :)

hva mener du med å skylde på nye eiere så man slipper å gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

hva mener du med å skylde på nye eiere så man slipper å gjøre noe med det?

Med forbehold om at jeg ikke er 100% oppdatert på siste nytt så endte sist runde med diskusjon om "liker" at "de nye eierne" ville ha det sånn så da måtte det være sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke er 100% oppdatert på siste nytt så endte sist runde med diskusjon om "liker" at "de nye eierne" ville ha det sånn så da måtte det være sånn. :)

Jeg husker ikke helt detaljene, men jeg tror det var en avstemning om likerknappen på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, @Joachim. Vi valgte å beholde Liker-knappen. "Likerknappen er ikke noe problem i seg selv, og fungerer helt utmerket både på Facebook og andre større forum." skrev @MariusJ som en avslutning på den diskusjonen. Dette var en avgjørelse som ble tatt av oss eiere.

Vi kommer nok ikke til å ta i bruk denne stemme-funksjonen. Hvis noen poster en tråd/innlegg man ikke liker, har man to valg slik jeg ser det: man kan scrolle videre eller skrive et saklig motinnlegg. :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke noe om liker ikke-knapp, det er jo egentlig ganske unødvendig. Vi er jo på et diskusjonsforum, så når vi er uenige må vi jo heller diskutere.

Neida, det er bare å trykke like på noen som sier de er uenige med den du er uenig i. Selv om de farer med faktafeil eller på andre måter ikke har noe kontakt med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru! Sitter som oftest på pad, og kommer ofte bort i liker-knappen. Ser for meg at jeg kommer bort i en liker-ikke knapp på et trivelig innlegg eller noe :P

Hehe, samme her! Ofte jeg bare sitter of scroller, og plutselig har jeg trykket liker på en haug innlegg :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er bare å trykke like på noen som sier de er uenige med den du er uenig i. Selv om de farer med faktafeil eller på andre måter ikke har noe kontakt med virkeligheten.

og det er vel det beste eksemplet på misbrukt "liker"-knapp jeg har hørt så langt.

Jeg syns det er kjempefint å ha muligheten til å trykke "liker" på en del innlegg for å signalisere til noen at jeg syns hunden deres er fint, eller at det er bra de hadde en fin trening, uten å nødvendigvis føye meg inn i rekken på 19 andre som uttrykker det samme.

Men i det tilfelle signaliserer man noe posetivt.

Mens "liker ikke" er så vagt (det er liker, ikke uenig), og vil nok bare oppleves som buing, og det syns jeg man skal holde seg for god til i debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...