Gå til innhold
Hundesonen.no

"Angrer på at jeg skjøt" Hund skutt og drept


Grim
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Det aller værste her er jo at ett menneske med så lite selvkontroll at h*n skyter en hund for at den parrer seg med hunden hans (som også var løs) får gå rundt med våpen. Hvorfor hadde han med seg våpen i det hele tatt når han gikk ut for å lete etter hunden(e)? Mannen bør definitivt anmeldes. Med sånne folk vil jeg ikke tenke på hva som skjer om naboen skulle finne på å skjære ned ett tre på feil side av grensa eller noen rampete unger kaster snøball på ruta hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller værste her er jo at ett menneske med så lite selvkontroll at h*n skyter en hund for at den parrer seg med hunden hans (som også var løs) får gå rundt med våpen. Hvorfor hadde han med seg våpen i det hele tatt når han gikk ut for å lete etter hunden(e)? Mannen bør definitivt anmeldes. Med sånne folk vil jeg ikke tenke på hva som skjer om naboen skulle finne på å skjære ned ett tre på feil side av grensa eller noen rampete unger kaster snøball på ruta hans...

Siden mannen var hjemme og da virker som han gikk å henta hagla når han så hunden løpe av gårde med en annen hund så kan det jo kanskje virke som det ikke er så tilfeldig eller impulsivt.. Normale folk går jo ikke å henter hagla fordi hunden stikker av uansett liksom. Skummelt, tipper han angrer mest fordi det får konsekvenser.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde et våpen her å gjøre? Edit: åååååååja, det var i Finnmark...

Unnskyld meg men jeg har ikke sett at det er normalt i Finnmark å ta meg våpen i slike situasjoner.. Vel, kanskje i det avgrensa området Kautokeino og Karasjok, reindrifts samer har alltid meg hagla og plaffer ned alt de vil.

Lakselv er litt større og tett bebygd, ett våpen hører ikke hjemme der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men jeg har ikke sett at det er normalt i Finnmark å ta meg våpen i slike situasjoner.. Vel, kanskje i det avgrensa området Kautokeino og Karasjok, reindrifts samer har alltid meg hagla og plaffer ned alt de vil.

Lakselv er litt større og tett bebygd, ett våpen hører ikke hjemme der i det hele tatt.

Unnskyld meg men hele Porsanger kommune er reinbeiteområde og stappfullt av reindriftssamer vår, sommer og høst.

Ikke er selve Lakselv særlig større eller mer tettbebygd enn Karasjok og Kautokeino heller, selv om innbyggertallet i kommunen teller ca 1000 personer mer enn i de to andre kommunene. Porsanger har små tettsteder utenfor Lakselv hvor det bor flere enn i de små tettstedene utenfor Karasjok og Kautokeino. Kan nevne f.eks Skoganvarre, Børselv, Billefjord, Kistrand, Olderfjord. Selve kommunesentrene i disse tre kommunene er vel mer eller mindre like store, tettbebygde og folketette.

Ikke har reindriftssamene alltid hagle med seg heller, hverken i Porsanger, Kautokeino, Karasjok eller andre steder med reindrift, som da altså er langt flere kommuner enn bare de tre. Og ikke plaffer de ned alt de vil.

Snakk om folkeopplysning...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men hele Porsanger kommune er reinbeiteområde og stappfullt av reindriftssamer vår, sommer og høst.

Ikke er selve Lakselv særlig større eller mer tettbebygd enn Karasjok og Kautokeino heller, selv om innbyggertallet i kommunen teller ca 1000 personer mer enn i de to andre kommunene. Porsanger har små tettsteder utenfor Lakselv hvor det bor flere enn i de små tettstedene utenfor Karasjok og Kautokeino. Kan nevne f.eks Skoganvarre, Børselv, Billefjord, Kistrand, Olderfjord. Selve kommunesentrene i disse tre kommunene er vel mer eller mindre like store, tettbebygde og folketette.

Ikke har reindriftssamene alltid hagle med seg heller, hverken i Porsanger, Kautokeino, Karasjok eller andre steder med reindrift, som da altså er langt flere kommuner enn bare de tre. Og ikke plaffer de ned alt de vil.

Snakk om folkeopplysning...

Ja du kan jo tro at de ikke gjør det, men det er da svært vanlig for dem. Lakselv kunne jeg jo nevne fordi det er ikke like ille der som lenger inn på innlandet. Det er sånn det er og det er virkelig rart å påstå noe annet når alle som en her oppe vet hvordan enkelte av dem holder på. Så klart er nok ikke alle sånn, men de er litt for mange som er sånn. I korte trekk ja, men fint at du går dypere inn i det. Jeg syns Lakselv virker større enn både Kautokeino og Karasjok, men det er nå min mening, alle tre er tettbygd og hagle hører ikke hjemme når man henter den løpske tispa si noen steder. Når man er dum nok til å slippe en løpsk tispe løs så har man seg selv å takke om hun stikker med en hannhund uansett. Det er bekymringsverdig at han skyter ett levende vesen fordi det kokte over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan jo tro at de ikke gjør det, men det er da svært vanlig for dem. Lakselv kunne jeg jo nevne fordi det er ikke like ille der som lenger inn på innlandet. Det er sånn det er og det er virkelig rart å påstå noe annet når alle som en her oppe vet hvordan enkelte av dem holder på. Så klart er nok ikke alle sånn, men de er litt for mange som er sånn. I korte trekk ja, men fint at du går dypere inn i det. Jeg syns Lakselv virker større enn både Kautokeino og Karasjok, men det er nå min mening, alle tre er tettbygd og hagle hører ikke hjemme når man henter den løpske tispa si noen steder. Når man er dum nok til å slippe en løpsk tispe løs så har man seg selv å takke om hun stikker med en hannhund uansett. Det er bekymringsverdig at han skyter ett levende vesen fordi det kokte over uansett.

For det første: Det hører absolutt ikke hjemme å ta med seg hagla si når man først er så dum at man slipper løs ei løpsk tispe, nei. Og legg merke til at jeg har på ingen måte forsvart han som skjøt hunden.

Når det er sagt: tanken om at jeg kanskje ikke TROR, men VET har ikke streifet deg? Hvor tror du lokalkunnskapen kommer fra? Jeg trekker det ikke ut av løse lufta. Jeg er oppvokst i disse områdene og i disse miljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bare at hunden er skutt, Det står ingen ting om den er skutt med hagle elelr rifle. Det er forskjell på disse våpenene, blandt annet i forhold til dødlighet i forhold til avstand.

Det har du helt rett i?

Jeg skrev hagle fordi hagle var det som var nevnt fra før. I akkurat denne sammenhengen (om reindriftssamer alltid drasser med seg våpen og plaffer løs på alt) er det egentlig ikke relevant hva slags våpen det er snakk om.

Men når det er sagt så er vel rifla mer anvendelig for en reindriftssame enn hagla. Når man lever av dyr på utmarksbeite, det være seg sau eller rein, vil man på et eller annet tidspunkt få bruk for et våpen, enten det er i forbindelse med skadefelling etter søknad, dyr under direkte angrep eller annet. Og da er vel ikke hagla det beste (for ikke å snakke om lovlige) å bruke akkurat...

Men det er fortsatt et stykke igjen til å alltid ha med seg våpenet og plaffe løs på alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i

Jeg skrev hagle fordi hagle var det som var nevnt fra før. I akkurat denne sammenhengen (om reindriftssamer alltid drasser med seg våpen og plaffer løs på alt) er det egentlig ikke relevant hva slags våpen det er snakk om.

Men når det er sagt så er vel rifla mer anvendelig for en reindriftssame enn hagla. Når man lever av dyr på utmarksbeite, det være seg sau eller rein, vil man på et eller annet tidspunkt få bruk for et våpen, enten det er i forbindelse med skadefelling etter søknad, dyr under direkte angrep eller annet. Og da er vel ikke hagla det beste (for ikke å snakke om lovlige) å bruke akkurat...

Men det er fortsatt et stykke igjen til å alltid ha med seg våpenet og plaffe løs på alt...

Med hagla for at den skal være dødlig må du gjerne innefor 25 meters avstand og den er ikke lov til å bruke på vilt over Rådyr, men dem jeg kjenner som jakter rådyr foretrekker rifle.

Reineierne ville jeg tro foretrakk rifla.

Men ut fra det jeg har lest i løpet av årene så syntes jeg våpenet blir trukket fram lettere i saker dem ikke skulle vært norafor enn sørafor desverre. Noen av sakene så skjønner jeg, men her i denne saken og på et lite sted nei(lettere å spore tilbake til eier). Stedet er ikke større enn at det burde bli mulighet for et sammarbeid hundeiere mellom så dem slapp å ty til ting dem angrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men jeg har ikke sett at det er normalt i Finnmark å ta meg våpen i slike situasjoner.. Vel, kanskje i det avgrensa området Kautokeino og Karasjok, reindrifts samer har alltid meg hagla og plaffer ned alt de vil.

Lakselv er litt større og tett bebygd, ett våpen hører ikke hjemme der i det hele tatt.

Næsj, da.... Det er da allmen kunnskap at enhver finnmarking flyr rundt med våpen og skyter på alt som rører seg. Særlig bikkjer og ulv. Og så er de fulle, selvsagt. Litt som de fleste jegere, vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Litt spesielt å slå i hjel en fordom med en ny :lol:

Det er da hverken vanlig eller akseptabelt å ta med seg våpen ut for å lete etter hunden sin som stikker rundt hushjørnet etter en annen hund og deretter skyte noe som helt fordi man blir forbanna. Uansett etnisitet og hvilken del av landet det er snakk om (og ja, jeg har bodd i Finnmark, og det var ikke vanlig at folk løp rundt med våpen og skøt i sinne der heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Denne historien blir jo bare værre og værre.

Nå er obduksjonen unnagjort, og det viser seg at Bolfi ikke ble skutt, men drept med kniv.

Og den "angrende" synderen har igjen endret sin historie.

http://www.nordlys.no/Hunden_Bolfi_ble_drept_med_kniv_og_d_de_langsomt-5-34-68469.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...