Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrost Julekull


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Prøvd å lage denne tråden en gang før, men siden mobilen ikke samarbeidet tok det noen dager før jeg gadd å prøve på nytt :P

Det er ikke lenger noen tvil, om det skulle vært det før nå. Denali er drektig. Slik så hun ut 9. desember: Denali_9des14a_zps144810e5.jpg

Skal i alle fall ikke klage på fertiliteten hennes. Dette er andre gang i sitt liv hun ble paret, og andre gang hun ble drektig. Jeg valgte å bare ta en paring både forrige gang og denne gangen. Valget ble tatt av to årsaker. Denali står en veldig kort periode, maks 3 dager, selv om hun har et langt løp. Dermed skal det mye til å bomme på den rette dagen hvis hun er paringsvillig. Den andre årsaken er at det tar enormt med tid og er slitsomt både for hund og eier med to så lange turer så tett på hverandre. For alt jeg vet kan det heller ha en negativ effekt. Det ville selvsagt vært noe annet om jeg ble værende hos hannhunden i et par dager, men det hadde jeg ikke mulighet til denne gangen.

Denali heter på stamtavla N UCH Hightower's A Dream Comes True. Hun er 5,5 år gammel og har hatt et kull tidligere, Værkullet. Dere kan se mer om valpene fra dette kullet på Værkullets side

Dette er en glad, energisk og stødig tispe. Det skal mye til for at hun skal bli usikker i en situasjon. Hun har gått som leder på mitt lille hobbyspann siden jeg fikk mer enn 2 hunder, og hun har mange gode kvaliteter i den posisjonen. Hun holder siden, hun drar spannet forbi mye som er spennende, hun holder en stram line når jeg stopper opp. I utstillingsringen får hun jevnt over gode kritikker, og hun har 2 norske CACIB og et svensk res-CACIB. Hun er ganske lett å motivere med godbiter og synes det er moro med litt trening innimellom (som har vært mest utstillingstrening for hennes vedkommende).

Denali_col_zpsfcb1cdaf.jpg

Hannhunden er en spansk import til Sverige. SEV-12 SEV-13 C.I.B N UCH Zenko de Ciukci, til daglig Duque. Duque er en hannhund på snart 7 år med mange gode kvaliteter. I tillegg til et godt eksteriør med gode vinkler og bevegelser er han en veldig morsom hund. Fulll av idéer og påfunn. Snill og tålmodig med barn og andre hunder, og har aldri hatt noen problemer i sin flokk som han kom til som 3 år gammel. I trekksammenheng passer han best i wheel og gjør en grei jobb der.

Duque-col_s_zpsc383212a.jpg

og helt ferske nyheter fra årets Svensk Vinner, Duque ble BIM og dermed svensk vinner for tredje året på rad!

Duque_SV-14_BOS_zps294a452a.jpg

(bildet er lånt fra facebook)

Siden dette blir Julekullet må selvsagt valpene få julenavn. Termin er 23. desember, men de kan godt komme litt tidligere synes jeg.

Jeg har jo noen tanker om hva jeg skal kalle dem, men tar gjerne imot flere idéer. Navnene må forøvrig kunne brukes hele året, så Nisse og Julegave utgår. Bjelleklang, Julekule og Nøtteknekkeren ser jeg for meg som litt uhelige navn på hannhunder :P

og så må navnene være norske selvsagt :)

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Prøvd å lage denne tråden en gang før, men siden mobilen ikke samarbeidet tok det noen dager før jeg gadd å prøve på nytt Det er ikke lenger noen tvil, om det skulle vært det før nå. Denali er dr

Dette ble en langdryg prosess. Første pressvee kom i 7 tiden på morgenen. Ikke så sterk. De tiltok i styrke og ting så ut til å forløpe som normalt, men så stoppet det opp. Ringte veterinær kl 10, og

Dårlig med jodlere her, selv om de er vakre hunder så tror jeg ikke helt de passer til hva jeg ønsker i en hund En liten videosnutt fra valpene idag, begynner å bevege seg en del mer nå h

My gawd, for en stilig kombinasjon!
Hadde ting ligget til rette for polar-hund i heimen her hadde jeg faktisk vært fristet (og det er jeg veeeeldig sjelden på andre raser).
Jeg får håpe jeg får se noen av de i ringen framover, om ikke annet.
Vi får nyte jule-kullene våre sammen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, dette blir en farlig tråd :o Værkullet var jo en skikkelig skummel tråd, de var så nydelige :wub: Og med den hannhunden der :drool: Jeg elsker virkelig den fargen på sibber.

Lykke til med kullet!

Navneforslag:

Midtvinterdag

Santa Lucia

Evangeliet

Vintersolverv
Hei Hå

Snømannen Kalle

Jon Blund

Støvel Dance

Enerbærbusk

Pilgrim

Fryd

Fred

Halleluja

Arme små

Rudolf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende.. og kanon spennende kombinasjon.. Dette kan du ;D

Skyter fra hofta etter innfallsmetoden på navn

Putti Puttiplott

Tomtegubben

Vintersolverv

Midtvinters gave

Frøys gave

Fader Frost

Juleglitter

Stjerne Sol

Glitrende Granbar

Engla

Riskrem

Pepperkakejenta

Delfia

3 nøtter til Askepot

Julefred

Gull, røkelse og Myrra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle navneforslag, en del av de hadde jeg jo fra før av, men tar gjerne imot enda flere også jeg :)

Takker og bukker for alle lykkeønsker, fine ord om den valgte hannhunden og om Denali.

Siden jeg er på mobil så orker jeg ikke multisitat, men svarer noen av dere litt mer spesifikt.

@SFX hvis de kommer 23. så skal jeg seriøst vurdere Grevinnen og Hovmesteren

@JeanetteH jeg er enig i din vurdering av hannen, og det gjør jo absolutt ikke noe at han også er en veldig trivelig hund.

(ikke helt enig angående fargen da, er ikke så glad i de røde og lyserøde men en god hund har ingen farge så... jeg har et kull på vei hvor statistisk sett halvparten blir røde).

@Yodel veldig moro å høre :D Vi får vel begge litt andre ting å gjøre i jula enn å bare fly i familieselskap i alle fall.

@Siri er det meningen man skal høre på fornuften? Kan jeg aldri tenke meg :P

@Tekopp intensjonen er å beholde en tispe, som antagelig blir en hann om beste valpen er en hann. Tror ikke jeg kan være "dum nok" til å beholde mer enn en i denne omgang da jeg så og si har fått grønt lys for å bruke en hann jeg trodde ikke ville være mulig til et fremtidig kull. Så må spare litt plass til det forhåpentlig kullet også. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på dagens skitur med prinsessen, så burde jeg nok stappet noe i ørene når denne Fornuften pratet ja, for hun blir neppe noe å ha med på skitur annet enn for selskapets skyld :lol:.

Kanskje vi kan dele en :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JeanetteH jeg er enig i din vurdering av hannen, og det gjør jo absolutt ikke noe at han også er en veldig trivelig hund.

(ikke helt enig angående fargen da, er ikke så glad i de røde og lyserøde men en god hund har ingen farge så... jeg har et kull på vei hvor statistisk sett halvparten blir røde).

:lol: Jeg er vel litt påvirket av at jeg bare har sånne røde og brune hoppende rundt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg er vel litt påvirket av at jeg bare har sånne røde og brune hoppende rundt :lol:

Du er med andre ord miljøskadd? :lol:

Ellers må jeg si at jeg liker mine egne røde selvsagt, både de to jentene fra Værkullet og Gaia er selvsagt fine hunder. Litt subjektiv må man da være i forhold til egne dyr :P

Ved å merke ikke i avlssammenheng, da prøver jeg å være så objektiv som mulig.

Huff, jeg trodde det stod noe helt annet i overskriften :lol:

Denali er så pen, er litt avstandsforelska :wub: Blir spennde å følge tråden videre :)

Slang du på en "n" inni der? I så fall tror jeg ikke det er et tema for hundesonen :lol:

Ellers takk takk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er med andre ord miljøskadd? :lol:

Ellers må jeg si at jeg liker mine egne røde selvsagt, både de to jentene fra Værkullet og Gaia er selvsagt fine hunder. Litt subjektiv må man da være i forhold til egne dyr :P

Ved å merke ikke i avlssammenheng, da prøver jeg å være så objektiv som mulig.

Kjenner til det, jeg ville veldig gjerne hatt blå og fawn, kommer aldri til å bli det her :lol: Derimot kommer jeg til å få tan som jeg ikke liker så godt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er med andre ord miljøskadd? :lol:

Ellers må jeg si at jeg liker mine egne røde selvsagt, både de to jentene fra Værkullet og Gaia er selvsagt fine hunder. Litt subjektiv må man da være i forhold til egne dyr :P

Ved å merke ikke i avlssammenheng, da prøver jeg å være så objektiv som mulig.

Slang du på en "n" inni der? I så fall tror jeg ikke det er et tema for hundesonen :lol:

Ellers takk takk :)

Guilty as charged :P Jeg syns det var en litt vel dristig tråd til dette forumet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med nytt Snøfrost-kull til jula. :)

Bare norske navn? Faren er jo spansk!

Så fikk ungene i gang med spanske juleord, nb du kan IKKE kalle en hund (eller barn) etter De Hellige Tre Konger. Men du kan forkorte,

Balt (Baltazar)

Mel ( eller som utallen mell' etter Melchior)

Polvoron - en type sandkjeks en må ha mengder av i jula.

Navi (navidad-jul).

Vela (stearinlys)

Belén (julekrybbe/krybben) Belen er et jentenavn.

Så har vi Josef, Maria, og Christo (Jesus)

Det ble harde diskusjoner om "Jesús" gikk an (uttales Jeso'). X antall menn og gutter heter Jesus her.

Luz (lys).

Nieve, (snø).

Cande, etter helgenen Candelaria.

Litt norsk også:

Kongle

Kvist

Stjerne

Lys

Lykke til med kullet!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...