Gå til innhold
Hundesonen.no

DOBLING av kyllinghold! wtf?


Gjest
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/norge/vil-doble-kyllingproduksjonen-1.12099012

Jeg kjenner jeg får S P A D E R av det regjeringa holder på med. Økning av andel midlertidige ansatte skal være lov, og i kjølvannet av norges største "kyllingskandale" så går de RETT MOT STRØMMEN og sier, pft. Bedre produksjonen av kyllingkjøtt? **** it, det må jo bety at vi må ØKE ANDELEN KYLLINGER. Mokk DOBBELT så mange inn i samme tidsrom, yes, da blir det sikkert bra! Og BELLI.

Landbruksminister Sylvi Listhaug på si side meiner bøndene treng friare spelerom:

Ja, ja du dæven. Det er BØNDENE som trenger friere spillerom, ikke kyllingene. Gud forby at de skal ha noe spillerom som helst. La oss heller proppe de fulle av antibiotika og la de slite med å puste hvert minutt de lever.

Boikott av kyllingbransjen i norge, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror nok at kyllinger som har fått leve et kyllingverdig liv ville blitt dyr mat. Men før i tiden var ikke kylling hverdagsmat, og det trenger det ikke å være nå heller. Vi har blitt et grådig og

Kyllingkjøttet er så billig fordi det allerede er overproduksjon av det (det var iallefall?).. Så hvorfor Listahug vil doble konsesjonsgrensa kan jeg virkelig ikke skjønne! Annet enn at hun vil ha kyl

Jepp, boikott. Jeg spiser ikke kylling før jeg får tak i noen som er produsert på skikkelig vis. Måtte Listhaug få et kjempeproblem med resistente bakterier i sin tid som landbruksminister.

http://www.nrk.no/norge/vil-doble-kyllingproduksjonen-1.12099012

Jeg kjenner jeg får S P A D E R av det regjeringa holder på med. Økning av andel midlertidige ansatte skal være lov, og i kjølvannet av norges største "kyllingskandale" så går de RETT MOT STRØMMEN og sier, pft. Bedre produksjonen av kyllingkjøtt? **** it, det må jo bety at vi må ØKE ANDELEN KYLLINGER. Mokk DOBBELT så mange inn i samme tidsrom, yes, da blir det sikkert bra! Og BELLI.

Landbruksminister Sylvi Listhaug på si side meiner bøndene treng friare spelerom:

Ja, ja du dæven. Det er BØNDENE som trenger friere spillerom, ikke kyllingene. Gud forby at de skal ha noe spillerom som helst. La oss heller proppe de fulle av antibiotika og la de slite med å puste hvert minutt de lever.

Boikott av kyllingbransjen i norge, anyone?

Jepp, boikott. Jeg spiser ikke kylling før jeg får tak i noen som er produsert på skikkelig vis. Måtte Listhaug få et kjempeproblem med resistente bakterier i sin tid som landbruksminister.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er godt i gang med boikott i familien vår, og jeg forteller alle jeg kjenner om det. Jeg skjønner ikke at det mennesket (Listhaug) og enhver bonde synes det er en god ide (OG god dyrevelferd) å gjøre forholdene ENDA dårligere i en bransje som i likhet med pelsdyrbransjen burde vært avviklet. Ja, takk til sunne kyllinger (og egg fra høner) som lever et godt og friskt liv, og nei takk til patenterte kyllinger fra altfor store produksjoner oppvokst med altfor mange lidelser.

(Edit: gjorde setningene fullstendige og sånn)

**********

Forresten:

Siden det virker som det er flere her som kjenner til kyllingbransjen (ref. pelsdyrtråden); er det noen som vet hva slags forhold det de kaller landkylling eller gårdskylling blir født og oppvokst under? Er forholdene bra nok? Hvis det var opp til meg så ville jeg helst hatt kyllinger som var ruget frem og fått være sammen med hønemoren så lenge det er best for kyllingene, men det er vel en utopi å håpe at det finne kyllingproduksjon som foregår slik? :icon_redface:

Endret av Helianthus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis problemet er at bøndene ikke tjener nok penger på kyllingene sine, hvorfor selges de ikke dyrere da? :icon_confused:

Heller enn å beholde prisen og øke produksjonen.

Eneste stedet jeg "kjøper kylling" for tida er via V&H, så sendte de en mail om at jeg ønsket kyllingfrie produkter fra de. Oppfordrer flere til å gjøre det (om de bruker produkter derfra) på "post (at) vomoghundemat (dot) no"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis problemet er at bøndene ikke tjener nok penger på kyllingene sine, hvorfor selges de ikke dyrere da? :icon_confused:

Heller enn å beholde prisen og øke produksjonen.

Eneste stedet jeg "kjøper kylling" for tida er via V&H, så sendte de en mail om at jeg ønsket kyllingfrie produkter fra de. Oppfordrer flere til å gjøre det (om de bruker produkter derfra) på "post (at) vomoghundemat (dot) no"

Fordi folk vil ha billig kylling...

Vi kjøper meget sjeldent kylling, og dersom vi kjøper så kjøper vi økologisk (men hvor mye bedre det virkelig er vet jeg ikke). Egg kjøpte vi tidligere fra en liten gård som solgte til lokale - der vet jeg at hønene hadde det supert, men nå har vi flyttet. Kjøper nå i butikk, fra frittgående og økologisk (som i frittgående, økologiske høner) - men ja, jeg tviler veldig på at de har samme gode levevilkård som den lille gården vi kjøpte fra i Bergen..

V&H, ja... Jeg har også problemer med det. Er jo det jeg forer hundene på liksom... Skal slenge meg på å sende mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis problemet er at bøndene ikke tjener nok penger på kyllingene sine, hvorfor selges de ikke dyrere da? :icon_confused:

Heller enn å beholde prisen og øke produksjonen.

Eneste stedet jeg "kjøper kylling" for tida er via V&H, så sendte de en mail om at jeg ønsket kyllingfrie produkter fra de. Oppfordrer flere til å gjøre det (om de bruker produkter derfra) på "post (at) vomoghundemat (dot) no"

Bøndene får (så vidt jeg vet) en fast sum pr. innsett. Når de binder seg til avtalen, må de følge opp et visst antall innsett. En kyllingbonde jeg kjenner datt fra låvebrua og ble skikkelig dårlig. Han kunne ikke kutte avtalen, og har måttet leie inn hjelp for å følge opp innsettene..

Jeg kjøper heller ikke et snev av kylling på butikken. Er så heldig at naboen til mora mi har høner (som går fritt og blir behandlet som gull) derfra får vi hanekyllinger som må slaktes - med livshistorie og personlighetsbeskrivelse :D

Ang. V&H ; rev jeg meg i håret når de sluttet å produsere Eksklusiv nylig. Vi kjøpte siste opplaget av 5 kg. Pølser. Men ser jo nå på sidene deres at Taste Storfe er omtrent det samme. Får man dem i 5 kg?? Noen som vet? (Ellers finner jeg det jo ut ved neste innkjøp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøndene får (så vidt jeg vet) en fast sum pr. innsett. Når de binder seg til avtalen, må de følge opp et visst antall innsett. En kyllingbonde jeg kjenner datt fra låvebrua og ble skikkelig dårlig. Han kunne ikke kutte avtalen, og har måttet leie inn hjelp for å følge opp innsettene..

Hva er ett innsett?

Og jeg kan ikke fatte og begripe at bøndene er nødt til å ha avtale med en aktør som gir de dårlige priser, er ikke monopol på slikt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at folk boikotter, sannelig på tide. Det har ikke akkurat vært en hyggelig industri før heller, men må vel ekstreme ting til før folk virkelig reagerer. En boikott burde vært på agendaen for lengst spør du meg, men er visst veldig vanskelig (umulig?) for det norske folk å klare seg uten billig kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Siden det virker som det er flere her som kjenner til kyllingbransjen (ref. pelsdyrtråden); er det noen som vet hva slags forhold det de kaller landkylling eller gårdskylling blir født og oppvokst under? Er forholdene bra nok? Hvis det var opp til meg så ville jeg helst hatt kyllinger som var ruget frem og fått være sammen med hønemoren så lenge det er best for kyllingene, men det er vel en utopi å håpe at det finne kyllingproduksjon som foregår slik? :icon_redface:

Her er reklamefilmen for Smålende gårdskylling. Her ser det jo mye bedre ut enn tilsvarende reklamefilm for burhøns. Men jeg ønsker jo at høns skal ha mulighet til å være ute, til å grave i jorden, osv... På siden deres står det at disse hønene har tilgang på uteområder som fremmer naturlig adferd.

Slik jeg har forstått det så er det kun økologisk kylling som har krav på å få gå ute, men man trenger ikke gjøre så mye ut av uteområdet liksom, så det kan jo være store variasjoner.

Her er en gård som driver med økologisk fugl, kan kjøpes på meny f.eks.

http://www.holtegard.no/

Egg fra disse hønene finner man forøvrig på meny:

Film fra danmark om økologiske høns, disse får friske grønnsaker, har store uteområder, høy inne, osv:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ett innsett?

Og jeg kan ikke fatte og begripe at bøndene er nødt til å ha avtale med en aktør som gir de dårlige priser, er ikke monopol på slikt i Norge.

De mottar et h■■■■ antall kyllinger, som settes inn i fjøset, og så skal de føs opp til høsting/slakting i mulm og mørke. Alt går automatisk, utenom plukking av døde dyr daglig, samt bakterieprøver. Siste er visst innmari nøye, går det over klokkeslett kan hele innsettet gå til destruksjon. Man kan kun gå inn til kyllingene i sterile klær, og hele greia lukter noe du ikke forbinder med mat...

Men for å få innsett i første omgang, må man binde seg opp til disse avtalene. Kyllingene/innsettene lages jo på egne "fabrikker" og er ikke noe bøndene har noe med...

De mer "hønevennlige" produsentene bruker jo også samme kyllingsortene, de bare fôrer noe anderledes, og har andre plasskrav. De vokser da ikke fullt så fort, men sammenligne med hobbyhøns :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å støtte kyllingindustrien for flere år siden, og kjøpte mitt siste egg i butikk vår 2013, da jeg fikk egne høns. Nå spiser jeg kun egg fra egne høner, og spiser kun selvlagede og selvslaktede kyllinger/høner/haner/ender. Har også sluttet å kjøpe V&H, mest pga at jeg nå har egen produksjon av kjøtt/slakt, men ville sluttet uansett pga kyllingen. Har dere tenkt på at siden V&H er rått, og det er påvist multiresistente bakterier i også norsk kylling, så er V&H en potensiell fare?

Normale kyllinger blir slakteklare ved 5mnd alder, da har de fått grei størrelse. Kanskje 4 mnd om man ikke er så nøye på størrelsen på slaktet. Normale kyllinger er slanke i kroppen, har lange bein med slanke lår, V-formet bryst med tynne brystfileter og ser helt annerledes ut enn den bolede slaktekyllingen man ser i butikken. Slaktekylling slaktes ved 30-35 dagers alder. Normale kyllinger på den alderen er bittesmå benete kyllinger, ikke mat på dem i det hele tatt.

Det står i kravene til økologisk produksjon at høns og kyllinger skal ha tilgang til uteareal når forholdene tillater dette. I praksis betyr dette at kyllingene aldri er ute (kyllinger trenger varme for å ikke fryse, de har ikke fjær og tåler temperaturendringer før de er godt over en mnd gamle) og verpehøns er ute stort sett kun når det er varmt og fint vær. Noen unntak finnes sikkert, men det står jo ikke på eggpakken om hønene bor på en gård der de har det ekstra godt eller ikke. (Det skal sies at mine høner ikke er ute i vinterhalvåret (nov-mars), men de har til gjengjeld god plass inne).

Vi forbrukere har makten i dette, det er vi som styrer om slik næring overlever eller ikke. Slutter man å kjøpe et produkt, slutter produktet å produseres også. Kjøper man et annet, konkurrerende produkt, vil dette ta over markedet. Så vidt jeg vet har Holte Gård, Stange Gårdsprodukter og Jacobs utvalgte mer dyrevennlige produkter, og Holte gikk vel ut i media og sa de slutter med narasin i fôret. Hønene som gir eggene til Jacobs utvalgte har jeg sett mye på bilder/film da eieren er med i en gruppe om høns på FB, og de er ute på store områder med trær og gress (30 mål!) daglig, og ser veldig bra ut i fjærdrakten, selv mot slutten av verpeperioden. Så skal man kjøpe egg i butikk kan jeg anbefale dem. Husk at "frittgående" er veldig feil ordbruk. Hønene som er "frittgående" bor 8stk per m2, gjerne 7000stk inne i ett rom. Støvmengden og støymengden er forferdelig. Hvor frittgående er du når du er på messe f.eks? Dogs4all? Du kan jo i teorien bevege deg fritt rundt...men det er folk overalt...

Det er mange med hobbyhøns rundt om. De har egg størstedelen av året, og det er helt sikkert mulig for de fleste å finne slike i nærheten av der de bor. Meld dere inn i grupper for hobbyhøns på FB og spør. Det er lov for oss med hobbyhøns å selge egg (enn så lenge...), så dette gjør vi gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjøpt økokyling eller bruker kanin i steden for kylling. Jeg styrer unna kyllingvariantene til V&H også altså men det er bare fordi jeg har tilgang på annet. Hundemat er vanskelig,enten er det kylling,svin eller selolje i ferskforene. Meny i Grimstad er flinke,her har de egen hylle med lokale kjøttprodukter (kuene til Ugland har det godt) og har en slakter i nærheten der man får vite hvor produktene kommer fra. Gull verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikott på gang! Det finnes så mye annet man kan erstatte kyllingkjøtt med, og skal man ha kylling så selger dem Stangekylling her som skal være et bedre alternativ, selv om økologisk kylling ikke er optimalt det heller. Samme om vi flytter eller ei så har vi plass til høner her, så det kommer til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. V&H ; rev jeg meg i håret når de sluttet å produsere Eksklusiv nylig. Vi kjøpte siste opplaget av 5 kg. Pølser. Men ser jo nå på sidene deres at Taste Storfe er omtrent det samme. Får man dem i 5 kg?? Noen som vet? (Ellers finner jeg det jo ut ved neste innkjøp)

Taste er kun i 0,5 kg pølser og kjøttboller og er kun til salgs fra dyrebutikker :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøndene får (så vidt jeg vet) en fast sum pr. innsett. Når de binder seg til avtalen, må de følge opp et visst antall innsett. En kyllingbonde jeg kjenner datt fra låvebrua og ble skikkelig dårlig. Han kunne ikke kutte avtalen, og har måttet leie inn hjelp for å følge opp innsettene..

Jeg kjøper heller ikke et snev av kylling på butikken. Er så heldig at naboen til mora mi har høner (som går fritt og blir behandlet som gull) derfra får vi hanekyllinger som må slaktes - med livshistorie og personlighetsbeskrivelse :D

Ang. V&H ; rev jeg meg i håret når de sluttet å produsere Eksklusiv nylig. Vi kjøpte siste opplaget av 5 kg. Pølser. Men ser jo nå på sidene deres at Taste Storfe er omtrent det samme. Får man dem i 5 kg?? Noen som vet? (Ellers finner jeg det jo ut ved neste innkjøp)

Om du har storkjøpsavtalen (eller hva det heter) får du ikke taste produktene,de selges kun i butikk. Lammepølsa er også gått ut fikk vi beskjed om fra grossist så nå finnes ikke lengre et kyllingfritt alternativ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det kan da umulig være noen overraskelse at en blå-blå regjering ikke fremmer dyrevennlig landbruk? De har da vært veldig klare på at de ønsker et industrielt landbruk med store fabrikk-gårder bestandig, og det er ikke dyrevennlig.

Dyrevennlig landbruk er ikke spesielt lønnsomt, for da trenger dyra både mer plass og tid før de kan slaktes. Da må vi enten synes det er greit med subsidier, eller betale mer for det vi spiser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid kjøpt økokyling eller bruker kanin i steden for kylling. Jeg styrer unna kyllingvariantene til V&H også altså men det er bare fordi jeg har tilgang på annet. Hundemat er vanskelig,enten er det kylling,svin eller selolje i ferskforene. Meny i Grimstad er flinke,her har de egen hylle med lokale kjøttprodukter (kuene til Ugland har det godt) og har en slakter i nærheten der man får vite hvor produktene kommer fra. Gull verdt

Hvor får du tak i kanin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av kyllingkjøtt og egg, men kjenner at jeg ikke synes det er så greit å være med på å støtte dette lengre. Jeg skal prøve å finne andre steder å kjøpe fra, det kan vel ikke være så vanskelig i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at kyllinger som har fått leve et kyllingverdig liv ville blitt dyr mat. Men før i tiden var ikke kylling hverdagsmat, og det trenger det ikke å være nå heller. Vi har blitt et grådig og kravstort folk når det gjelder matvarer. At vi nordmenn kaster 300 000 tonn fullt spisbar mat i året, i tillegg til den maten som vi lar gå ut på dato, gjør ikke bildet av oss noe bedre. Jeg husker faktisk da kyllingfileter var dyre og noe vi bare kjøpte til festlige anledninger, det er ikke hundre år siden, liksom.

Det er så dumt at vi nordmenn er så bevisstløse forbrukere. Vi må nekte å kjøpe mat som ikke er etisk framstilt! Folk må gidde å sette seg inn i hva som skjer i matproduksjonen, både når det gjelder dyrevelferd og miljø. Og hadde vi ikke kastet så mye mat og vært så grådige så hadde vi hatt råd til å betale for maten selv om den ble etisk framstilt.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...